Κυριακή 4 Δεκεμβρίου 2022

Σχετικά με τους Υπεύθυνους Ενεργειακών Υποδομών/Εγκαταστάσεων

 


Θέμα : Σχετικά με τους Υπεύθυνους Ενεργειακών Υποδομών/Εγκαταστάσεων

Κύριοι Υπουργοί

Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού). Απευθυνόμαστε σε εσάς σχετικά με τους Υπεύθυνους Ενεργειακών Υποδομών/Εγκαταστάσεων, οι οποίοι έχουν οριστεί κατά μεγάλη πλειοψηφία από τον κλάδο μας των Διπλωματούχων Μηχανικών.

Σύμφωνα με το ΦΕΚ Β΄ 3424/02.07.2022 που εκδόθηκε εν μέσω θέρους και την εγκύκλιο 11963/21.07.2022 που ακολούθησε, ζητείται να οριστούν ενεργειακοί / διοικητικοί υπεύθυνοι. Ήδη έχουν περάσει κάποιοι μήνες από την εφαρμογή της Εγκυκλίου και από πλευράς μας έχουμε καταγράψει πλήθος προβλημάτων και δυσλειτουργιών:

Α. Η εν λόγω ΚΥΑ θέτει εξαρχής ως στόχο: «Για τους φορείς αυτούς τίθεται από τη δημοσίευση της παρούσας και εντεύθεν στόχος μείωσης της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας ο οποίος δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δέκα τοις εκατό (10%) σε σχέση με τις καταναλώσεις της ίδιας/αντίστοιχης περιόδου του έτους 2019 για το πρώτο έτος εφαρμογής της παρούσας. Για τα επόμενα έτη ο στόχος θα επαναπροσδιοριστεί.» Διαπιστώνουμε πως η εξοικονόμηση ενέργειας περιορίζεται κι αφορά μόνο στην κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, εξαιρώντας αναιτιολόγητα τα ορυκτά καύσιμα (πετρέλαιο, Φυσικό Αέριο κλπ), που επίσης χρησιμοποιούνται για τη θέρμανση των κτιρίων, αλλά και για τις μετακινήσεις των υπαλλήλων των Υπηρεσιών. Ο στόχος δε είναι ανεδαφικός σε πολλές περιπτώσεις, αλλά ταυτόχρονα είναι και λανθασμένος. Και αυτό γιατί ήδη πολλοί Φορείς έχουν προβεί μέχρι το 2019 σε ενεργειακή εξοικονόμηση που κάνει το στόχο περαιτέρω μείωσης ανέφικτο, αλλά και γιατί υπάρχουν ανελαστικές υποχρεώσεις κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας όπως στον ηλεκτροφωτισμό, στην άρδευση, ύδρευση, νοσοκομεία, σχολεία και αλλού.

Β. Στην ΚΥΑ και την εγκύκλιο δεν περιγράφεται ούτε πως θα υλοποιηθούν αυτά τα μεγαλόπνοα σχέδια, ούτε πολύ περισσότερο από ποιους πόρους θα αντληθούν τα απαιτούμενα κονδύλια. Επιπλέον, δεν λαμβάνεται υπόψη ότι πολλά από τα υφιστάμενα δημόσια κτήρια είναι εξαιρετικά γερασμένα, δεν έχουν αναβαθμιστεί ενεργειακά, ενώ άλλα δεν ανήκουν καν στην κυριότητα του δημοσίου, αλλά είναι νοικιασμένα και πολλά από αυτά πρόκειται σύντομα να εγκαταλειφθούν (βλέπε σχέδιο μετεγκατάστασης στην ΠΥΡΚΑΛ). Και, βέβαια δεν γίνεται απολύτως καμία μνεία για την ενεργειακή τους αναβάθμιση, καθιστώντας έτσι τους Δ. Μηχανικούς για άλλη μια φορά υποψήφια εξιλαστήρια θύματα για τη μη επίτευξη του στόχου! Γνωρίζουμε όλοι ότι λόγω της ακαταλληλότητας των κτιριακών υποδομών και υπό την παρούσα κατάσταση, πολύ συχνά οι δημόσιοι υπάλληλοι αναγκάζονται να εργάζονται σε δυσχερείς συνθήκες με έλλειψη ψύξης/θέρμανσης, φυσικού φωτισμού/αερισμού, κλπ. Σε επιμέρους άρθρα του ΦΕΚ παρατηρείται πλήθος αοριστιών και επεμβάσεων, οι οποίες απαιτούν μελέτες, χρόνο και πόρους. Ενδεικτικά σας αναφέρουμε, στο άρθρο 3 και ως άμεσο μέτρο προτείνεται η σκίαση των κτηρίων προς βελτίωση ενεργειακής συμπεριφοράς. Στα μεσοπρόθεσμα μέτρα συμπεριλαμβάνονται μείωση αέργου ισχύος ηλεκτρικών καταναλώσεων με κατάλληλο εξοπλισμό αντιστάθμισης για την αύξηση του συντελεστή ισχύος τους (συν φ) σε επίπεδο κατ’ελάχιστον 0,95 καθώς και η εγκατάσταση Building Energy Management Systems.

Γ. Όσον αφορά το εμπλεκόμενο ανθρώπινο δυναμικό που μας αφορά, ο ορισμός των υπευθύνων αυτών (ενεργειακών και διοικητικών) γίνεται αυθαίρετα, εφόσον στην εγκύκλιο δεν αναφέρεται κανένα κριτήριο επιλογής. Απουσιάζει οποιαδήποτε διαδικασία επιμόρφωσης (τόσο στην πλατφόρμα, όσο και γενικά στα θέματα εξοικονόμησης ενέργειας), απαραίτητη για την ορθή λειτουργία κάθε σχετικής διαδικασίας. Η ίδια η διαδικασία εξοικονόμησης ενέργειας απαιτεί εξειδικευμένο προσωπικό, με σχετική επιμόρφωση που να μπορεί στην ολότητα του θέματος να μελετά, να προτείνει, να εκτελεί και να συντηρεί σχετικά έργα και υποδομές. Ειδικά σε μεγάλους Φορείς, όπως Υπουργεία, Περιφέρειες, Δήμοι η αρμοδιότητα αυτή θα έπρεπε να αποτελεί ξεχωριστή λειτουργία σε επίπεδο Διεύθυνσης, στελεχωμένη με το αντίστοιχο προσωπικό και όχι αναθέτοντας παράλληλα καθήκοντα σε ήδη πολλαπλά επιφορτισμένους Υπαλλήλους (ειδικά Μηχανικούς) οι οποίοι ταυτόχρονα έχουν να επιβλέψουν και να δημοπρατήσουν έργα, να εκδώσουν άδειες, να πραγματοποιήσουν ελέγχους, να απαντήσουν υπηρεσιακά έγγραφα κλπ. Οι ενεργειακοί / διοικητικοί υπεύθυνοι, χωρίς δηλαδή να διαθέτουν την απαραίτητη κατάρτιση, εμπειρία και υλικοτεχνική υποδομή, καλούνται να συμπληρώσουν μέσα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα publicenergysavings.gov.gr (η οποία παραμένει δύσχρηστη, με ελλείψεις και προβλήματα) πληθώρα στοιχείων, γραφειοκρατικού κυρίως χαρακτήρα, με συνεπακόλουθη απώλεια πολυτίμων εργατοωρών από τα κύρια καθήκοντα τους, τα οποία συνεχίζουν αμείωτα, χωρίς καν μια αναφορά σε επιπλέον κίνητρα στους δημόσιους υπαλλήλους που θα απασχοληθούν στο εξαιρετικά σημαντικό αυτό αντικείμενο. Τουναντίον, θεσπίζεται ένα πλαίσιο με επαυξημένες πειθαρχικές ευθύνες και αμφίβολα αποτελέσματα.

Με βάση τα ανωτέρω προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι η έκδοση των οδηγιών αποσκοπεί στην ανάθεση στους ενεργειακούς υπεύθυνους (κυρίως Μηχανικούς) του ρόλου του Ενεργειακού Αστυνομικού του Δημοσίου. Ήδη, έχουν παρατηρηθεί φαινόμενα εντόνων διαφωνιών μεταξύ υπαλλήλων και δυσλειτουργιών των υπηρεσιών, για τα οποία το μόνο που ευθύνεται είναι το ασαφές πλαίσιο αρμοδιοτήτων. Η ενεργειακή εξοικονόμηση αποτελεί ένα θέμα που χρήζει σοβαρής και μακροπρόθεσμης αντιμετώπισης. Είναι ένας ιδιαίτερος τομέας που χρειάζεται πόρους, στρατηγική, σχεδιασμό και εξειδικευμένα στελέχη. Η πρωτοφανής προχειρότητα με την οποία η Κυβέρνηση «εν μια νυκτί», καλεί τους Δημόσιους Υπάλληλους Διπλ. Μηχανικούς να επιλύσουν το πρόβλημα της ενεργειακής κρίσης στα κτήρια που στεγάζονται οι υπηρεσίες του δημοσίου, είναι βέβαιο ότι δεν θα φέρει τα θεμιτά αποτελέσματα. Το μόνο που θα καταφέρει είναι να δημιουργήσει ακόμη πιο δυσχερείς συνθήκες εργασίας, προκαλώντας έριδες μεταξύ των συναδέλφων Δημοσίων Υπαλλήλων στους εργασιακούς χώρους. Το γεγονός ότι την ίδια στιγμή η Κυβέρνηση επιλέγει να επιδοτεί μηνιαία την κερδοφορία των ιδιωτών παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας με υπέρογκα ποσά για να καλύψει το αυξημένο κόστος της ιδιωτικοποιημένης αγοράς ενέργειας, δείχνει και την επί της ουσίας αντίφαση αυτών των πολιτικών. Τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να καλύψουν πλήθος παρεμβάσεων ενεργειακής εξοικονόμησης και εκσυγχρονισμού υποδομών στα Δημόσια κτίρια και όχι μόνο.

Στα πλαίσια αυτά, σας καλούμε να αποσυρθεί, και να επανεξεταστεί η εν λόγω ΚΥΑ και η εν λόγω Εγκύκλιος καθώς και να επαναπροσδιοριστεί, σε διαβούλευση με την Ομοσπονδία μας και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να ισχύσουν τα προβλεπόμενα πειθαρχικά μέτρα (εξάλλου είναι ενδεικτικό, ότι η πλειοψηφία των Φορέων δεν ανταποκρίθηκε, μόλις 798 σε σύνολο 2.776 δημόσιων φορέων έχουν εναρμονιστεί με την εφαρμοστική εγκύκλιο του υπουργείου Εσωτερικών για την εξοικονόμηση ενέργειας).

Για να είναι εφικτός ο στόχος μείωσης της ενέργειας, απαιτείται η πρόσληψη κι η επιμόρφωση εξειδικευμένου προσωπικού που να απασχολείται αποκλειστικά με τις προαναφερόμενες αρμοδιότητες, ώστε να δουλέψει αποτελεσματικά και μακρόπνοα προς όφελος του Περιβάλλοντος, της Κοινωνίας και του Δημοσίου Συμφέροντος.

Τέλος, σας επισημαίνουμε πως επιφυλασσόμαστε για κάθε νόμιμο δικαίωμα προστασίας των μελών μας.

Στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνηση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου