Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2022

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Προτάσεις Τροπολογίας στο Υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο που συντείνουν στην ενιαία αντιμετώπιση των ασφαλισμένων εντός του e ΕΦΚΑ

https://emdydas.gr/images/stories/news/18.10.2022_ns_yp_ergasias_8887.pdf


Προτάσεις Τροπολογίας στο Υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο που συντείνουν στην ενιαία αντιμετώπιση των ασφαλισμένων εντός του e ΕΦΚΑ

Κύριε Υπουργέ

Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού). Απευθυνόμαστε σε εσάς σχετικά με το υπό διαβούλευση Νομοσχέδιο «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις».

Με την παρούσα επιστολή μας ζητούμε να συμπεριλάβετε τροπολογίες στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο με τις λοιπές ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σε συνέχεια του πρόσφατου αιτήματος συνάντησης μας.

Α. Σχετικά με το Αίτημα παράτασης του χρόνου υλοποίησης της διάθεσης των ποσών της κράτησης της περίπτωσης β1 της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν. 2326/1940 (Α’ 145) σύμφωνα με την Β/οικοθ.25141/2355/2019 ΚΥΑ (Β’ 2276). Προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία της εν λόγω διάθεσης, προτείνεται να δοθεί παράταση του χρόνου υλοποίησης του έργου τουλάχιστον έως 31-12-2022 με την έκδοση νέας ΚΥΑ προκειμένου το ΤΕΕ να προβεί στην καταβολή των ποσών στους δικαιούχους μηχανικούς - ποσά τα οποία έχει ήδη λάβει από τον e-ΕΦΚΑ.

Β. Οι προτεινόμενες τροπολογίες αφορούν σε ρυθμίσεις με τις οποίες επιβεβαιώνεται η ενιαία αντιμετώπιση των ασφαλισμένων εντός του Ενιαίου Φορέα και αποκαθίσταται η άδικη και άνιση μεταχείριση εργαζομένων, ως προς την συνταξιοδοτική τους αντιμετώπιση, αναλόγως προς το φορέα ασφάλισης από τον οποίο προέρχονται ή το χρόνο υπαγωγής στην ασφάλιση.

Ειδικότερα με την πρώτη προτεινόμενη ρύθμιση, προβλέπεται η δυνατότητα και των υπαγόμενων στο πρ. ΕΤΑΑ παλαιών ασφαλισμένων Μηχανικών να δικαιωθούν μειωμένης συνταξιοδότησης στο 62ο έτος της ηλικίας τους. Παρά την από 1-1-2022 και εντεύθεν ενιαιοποίηση των συνταξιοδοτικών προϋποθέσεων ως προς την πλήρη συνταξιοδότηση λόγω γήρατος για όλους τους ασφαλισμένους ανεξαρτήτως φορέα προέλευσης και ασφάλισης, παρά την ένταξη όλων των φορέων κύριας ασφάλισης στον ΕΦΚΑ και παρά τον ενιαίο τρόπο υπολογισμού των συνταξιοδοτικών παροχών εντός του Ενιαίου φορέα, εντούτοις έως και σήμερα δεν προβλέπεται για τους υπαχθέντες στην ασφάλιση του πρ. ΕΤΑΑ παλαιούς ασφαλισμένους Μηχανικούς δυνατότητα συνταξιοδότησης με μειωμένη σύνταξη από το 62ο έτος της ηλικίας ακόμα και εάν έχει συμπληρωθεί χρόνος ασφάλισης 15 ετών.

Με τη δεύτερη προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η δυνατότητα και των Μηχανικών μητέρων ανικάνων τέκνων να δικαιωθούν σύνταξης στο 50ο έτος της ηλικίας τους εφόσον πιστοποιείται ποσοστό ανικανότητας ενός τέκνου σε ποσοστό τουλάχιστον 67%. Υπενθυμίζεται ότι αφενός αντίστοιχη ρύθμιση προβλέπεται για τις ασφαλισμένες του πρ. Δημοσίου και του πρ. ΙΚΑ ΕΤΑΜ και άλλων φορέων κύριας ασφάλισης, αφετέρου δε η πρόβλεψη αυτή δεν επηρεάστηκε από την αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης των ν. 3863, 3865/2010, 4093/2012 και 4336/2015 και οι ασφαλισμένες των ταμείων αυτών δύνανται να συνταξιοδοτηθούν οποτεδήποτε, και μετά την 1-1-2022 με τις ανωτέρω προϋποθέσεις.

Με την Τρίτη προτεινόμενη ρύθμιση προβλέπεται η δυνατότητα των εργαζόμενων μητέρων Διπλωματούχων Μηχανικών με Μισθωτή Εργασία να συνταξιοδοτηθούν με ευνοϊκότερα ηλικιακά όρια, έστω με μεταβατικές διατάξεις. Η ευαίσθητη αυτή κατηγορία εργαζομένων στα περισσότερα ενταχθέντα Ταμεία, είχε τη δυνατότητα. Μοναδικές εξαιρέσεις στον ανωτέρω κανόνα, ήταν οι γυναίκες μηχανικοί οι οποίες ήταν υποχρεωμένες λόγω ιδιότητας να είναι ασφαλισμένες στο πρώην ΤΣΜΕΔΕ. Αντιθέτως οι εργαζόμενες με τις συγκεκριμένες ειδικότητες οι οποίες παράλληλα ασφαλισμένες στο Δημόσιο ή σε Ειδικά Ταμεία, είχαν –και έχουν με μεταβατικές διατάξεις- τη δυνατότητα να συνταξιοδοτηθούν με το καθεστώς των μητέρων ανηλίκων. Μετά και τη σύσταση του ΕΦΚΑ, θεωρούμε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν δυσμενείς διακρίσεις σε βάρος μιας μικρής ομάδας ασφαλισμένων γυναικών, οι οποίες εργάζονται με τους ίδιους ακριβώς όρους και συνθήκες με άλλες εργαζόμενες οι οποίες έχουν τη δυνατότητα συνταξιοδότησης με τις διατάξεις που αφορούν στις μητέρες ανηλίκων. Για λόγους λοιπόν ίσης μεταχείρισης, προτείνουμε να υπάρξει η αναγκαία νομοθετική ρύθμιση η οποία ακολουθεί.

ΟΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΩΣ ΕΞΗΣ:

Άρθρο …

Θέσπιση ορίου ηλικίας για λήψη μειωμένης σύνταξης σε ασφαλισμένους του ΕΦΚΑ- πρώην ΕΤΑΑΟι μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένοι του ΕΦΚΑ- πρ. ΕΤΑΑ δικαιούνται μειωμένη σύνταξη λόγω γήρατος εφόσον έχουν συμπληρώσει το 62ο έτος της ηλικίας και έχουν πραγματοποιήσει 4.500 ημέρες ασφάλισης ή 15 έτη. Το ποσό της συνταξιοδοτικής παροχής μειώνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 7 παρ. 3 του ν.4387/2016.

Άρθρο ……

Συνταξιοδότηση Μηχανικών γονέων ανικάνων τέκνωνΟι ασφαλισμένοι του ΕΦΚΑ - πρ. ΕΤΑΑ γονείς ανικάνων τέκνων, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67% δικαιούνται πλήρη σύνταξη στο 50ο έτος της ηλικίας τους, εφόσον έχουν πραγματοποιήσει τουλάχιστον 5.500 ημέρες ασφάλισης ή 18 έτη και 4 μήνες. Το δικαίωμα αυτό ασκείται μόνο από τον ένα γονέα. Αν ο γάμος λυθεί, το δικαίωμα ασκείται από τον γονέα που έχει την επιμέλεια του ανάπηρου παιδιού με αμετάκλητη δικαστική απόφαση. Αν το παιδί είναι ενήλικο, το δικαίωμα ασκείται από τον γονέα που είχε την επιμέλεια όσο ήταν ανήλικο. Αν η ενηλικίωση επήλθε πριν τη λύση του γάμου, το δικαίωμα ασκείται από έναν από τους δύο γονείς.

Σε περίπτωση που το ανάπηρο παιδί έχει τεθεί σε δικαστική συμπαράσταση λόγω ψυχικής ή διανοητικής διαταραχής ή λόγω σωματικής αναπηρίας, με αμετάκλητη δικαστική απόφαση, το δικαίωμα ασκείται από τον γονέα που έχει ορισθεί δικαστικός συμπαραστάτης.

Άρθρο ……

Συνταξιοδότηση Μηχανικών Γυναικών με μισθωτή εργασία«Οι διατάξεις του άρθρου 144 του νόμου 3655/2008 , όπως αυτές τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις της παρ. 17 του άρθρου 10 του νόμου 3863/2010 , του άρθρου 61 του νόμου 3996/2011 και της Υποπαραγράφου Ε3 του άρθρου 2 του νόμου 4336/2015, εφαρμόζονται ανάλογα και στις ασφαλισμένες του ΕΦΚΑ προερχόμενες από τους τομείς του πρώην ΕΤΑΑ , οι οποίες απασχολούνται με μισθωτή εργασία και εξαρτημένη σχέση στο Δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα.»

Τέλος οφείλουμε να επισημάνουμε τη διαφωνία μας με τις ρυθμίσεις του για το ΜΤΠΥ του κεφαλαίου Ζ, στα άρθρα 30 έως και 35 και στο κεφάλαιο ΙΒ, στα άρθρα 58 έως 60 με επιχειρείται η διάλυση του δημόσιου χαρακτήρα του Μετοχικού Ταμείου Πολιτικών Υπαλλήλων και τίθεται σε κίνδυνο η ίδια η ύπαρξή του. Συγκεκριμένα όπως αναφέρουν και οι εργαζόμενοι στην ανακοίνωση τους:

· Δεν υφίσταται καμία ανάγκη νομοθέτησης θέσης Διοικητή στο ΜΤΠΥ, πολλώ δε μάλλον ενός προσώπου που συγκεντρώνει πάνω του ΟΛΕΣ τις εξουσίες διοικητικές, οικονομικές, πειθαρχικές, με μόνη υποχρέωση λογοδοσίας στον/στην Υπουργό που τον όρισε.

· Δεν συμφωνούμε με την αλλαγή στην υφιστάμενη σύσταση του Διοικητικού Συμβουλίου. Στην επιχειρούμενη νέα 9μελή σύσταση του ΔΣ, τα 5 από τα 9 μέλη δεν έχουν σχέση μετόχου – μερισματούχου με το ΜΤΠΥ, τα 6 δε, ορίζονται απευθείας από την/ον Υπουργό, άρα έχουν την πλειοψηφία και στα χέρια τους περνούν οι τελικές αποφάσεις για την μοίρα της περιουσίας όλων μας.

· Η κινητή και ακίνητη περιουσία του ΜΤΠΥ, δηλαδή η περιουσία των μετόχων – μερισματούχων, είναι ΜΗ κρατική περιουσία από την ίδρυση του ΜΤΠΥ έως και σήμερα. Αποκτήθηκε από κληροδοτήματα (διαθήκες) και από τις καταθέσεις των μετόχων (δημοσίων υπαλλήλων). Ιδιοκτήτες της ακίνητης περιουσίας του ΜΤΠΥ είναι εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι, συνταξιούχοι δημόσιοι υπάλληλοι, χήρες, χήροι, ορφανά και ανάπηρα τέκνα. Παρέμβαση σε αυτήν συνιστά ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ των περιουσιακών τους δικαιωμάτων και καταλύει την έννοια της ιδιοκτησίας, όπως αυτή περιγράφεται στο Σύνταγμα της Ελλάδας, στον Αστικό και Ποινικό Κώδικα και στο Κληρονομικό Δίκαιο.

Και ζητάμε την απόσυρση των εν λόγω άρθρων συντασσόμενοι με το αίτημα των εργαζομένων του ΜΤΠΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου