Θέμα: Ανάθεση Λειτουργίας ΥΔΟΜ σε Αναπτυξιακό Οργανισμό
Κύριε Δήμαρχε
Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση (Υπουργεία, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού). Απευθυνόμαστε σε εσάς σε σχέση με την αναφορά που κατέθεσε συνάδελφος μας Διπλωματούχος Μηχανικός, σε σχέση με τη λειτουργία της Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου σας.
Α. Καταρχήν οφείλουμε να παρατηρήσουμε ότι τόσο η Ομοσπονδία μας, όσο και η Α’ Βάθμια ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής, έχουμε εκφράσει σε όλα τα επίπεδα την έντονη διαφωνία μας σχετικά με την ανάθεση λειτουργίας κρίσιμων λειτουργιών της Δημόσιας Διοίκησης, όπως η λειτουργία μιας Υπηρεσίας Δόμησης σε ιδιωτικά σχήματα μέσω Αναπτυξιακών Οργανισμών. Η στελέχωση των Υπηρεσιών αυτών πρέπει να γίνεται από Υπαλλήλους Διπλωματούχους Μηχανικούς με Μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας κατόπιν πρόσληψης μέσω των διαδικασιών του ΑΣΕΠ. Όπως έχουμε αναπτύξει θα δημιουργηθούν τεράστια θέματα νομιμότητας με τις εκδοθείσες Διοικητικές Πράξεις (οικοδομική άδεια, έκθεση επικινδύνου, έκθεση αυτοψίας αυθαίρετης κατασκευής, κλπ) από τη στιγμή που δε θα υπογράφονται από Δημόσιους λειτουργούς αλλά από Υπαλλήλους Αναπτυξιακού Οργανισμού με προσωρινό χαρακτήρα (λίγων μηνών) και επισφαλείς εργασιακές σχέσεις (ΔΠΥ).
Στην κατεύθυνση αυτή μάλιστα εκδόθηκε και η 179/2022 Απόφαση της Μείζονος Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με την οποία: «Ενόψει των ανωτέρω, το Δικαστήριο κρίνει, ότι στο πλαίσιο προγραμματικής σύμβασης, ο ρόλος, που δύναται νομίμως να ανατεθεί σε Αναπτυξιακό Οργανισμό είναι επικουρικός της λειτουργίας του αντισυμβαλλόμενου Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης, προεχόντως δε συνίσταται στην παροχή εξειδικευμένης τεχνικής, συμβουλευτικής και επιστημονικής υποστήριξης για την κάλυψη αναγκών παροδικών και ποσοτικά περιορισμένων τις οποίες σύμφωνα με ειδική αιτιολογία, αδυνατεί να καλύψει ο ίδιος ο Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης (πρβλ. ΕλΣυν Τμ.Μειζ.- Επτ. Συνθ. 1353, 1355/2018. Επομένως δεν είναι νόμιμη προγραμματική σύμβαση αντικείμενο της οποίας είναι η αντιμετώπιση της υποστελέχωσης υπηρεσιών του Δήμου δια της έμμεσης πρόσληψης προσωπικού, που θα ασκεί τα συνήθη καθήκοντα των υπαλλήλων κατά καταστρατήγηση του απορρέοντος από το Σύνταγμα κανόνα στελέχωσης των υπηρεσιών του Δήμου με μονίμους υπαλλήλους και του, σε συμφωνία με αυτόν, θεσπισθέντος συστήματος πρόσληψης υπαλλήλων, αφού στην πραγματικότητα οι συμβάσεις αυτές υποκρύπτουν πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων».
Β. Οι αρμοδιότητες που περιγράφονται στην πολεοδομική νομοθεσία (ν.1337/83, ΓΟΚ ’85, ΓΟΚ ’00, ΝΟΚ, ν.4030/11, ν.3862/10, ν.4014/11, ν.4178/13, ν.4495/17, ν.4735/20, 4759/20, κλπ) και υποχρεούνται να ασκούν οι ΥΔΟΜ, απαιτούν κατ’ ελάχιστον τ’ ακόλουθα τμήματα σε επίπεδο ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ:
1. Τμήμα Πολεοδομικών και τοπογραφικών εφαρμογών – απαλλοτριώσεις, όροι δόμησης
2. Τμήμα Ελέγχου Κατασκευών (αυθαίρετα), Γραφείο επικινδύνων (Π.Δ. 23-4-29, ΦΕΚ 153Α /29), αρμοδιότητες που περιγράφονται στο ν.4495/17, άρ. 2, 5 & 6 (ως Τοπικά και Περιφερειακά Παρατηρητήρια Δόμησης), καθώς και εξέταση προσφυγών για υπαγωγές αυθαιρέτων στο ν.4495/17(άρ. 60 του ν.4643/19)
3. Τμήμα Έκδοσης οικοδομικών αδειών
4. Γραμματειακή Υποστήριξη – Αρχείο.
Σύμφωνα με το άρθρο 43 του Ν.4735/20:
«α. Οι Υπηρεσίες Δόμησης που λειτουργούν σε επίπεδο Τμήματος στελεχώνονται τουλάχιστον από έναν αγρονόμο τοπογράφο μηχανικό, έναν αρχιτέκτονα μηχανικό, έναν χωροτάκτη - πολεοδόμο μηχανικό, έναν πολιτικό μηχανικό και έναν μηχανολόγο ή ηλεκτρολόγο μηχανικό. Ο χωροτάκτης - πολεοδόμος μηχανικός μπορεί, αν δεν υπάρχει, να αντικαθίσταται από αρχιτέκτονα ή τοπογράφο μηχανικό με μεταπτυχιακό τίτλο ή ειδίκευση στην πολεοδομία και ο αγρονόμος τοπογράφος από πολιτικό μηχανικό. Η ελάχιστη στελέχωση για τις Υπηρεσίες Δόμησης σε επίπεδο Διεύθυνσης, ανέρχεται στο σαράντα τοις εκατό (40%) των θέσεων κάθε κατηγορίας προσωπικού της οικείας Διεύθυνσης, όπως προβλέπεται στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του δήμου, συμπεριλαμβανόμενων υποχρεωτικά των ειδικοτήτων του προηγούμενου εδαφίου.
β. Στην κατά την περ. α΄ στελέχωση, προσμετράται το πάσης φύσεως απασχολούμενο προσωπικό, ανεξάρτητα της σχέσης εργασίας του, συμπεριλαμβανόμενου του προσωπικού της παρ. 2 του άρθρου 4 του ν. 4674/2020 (Α΄ 53).»
Όπως εύλογα αναφέρει ο συνάδελφος μας στην Αναφορά του, αυτή τη στιγμή δεν πληρούνται οι ελάχιστες αυτές προϋποθέσεις για την ορθή και σύννομη λειτουργία της Υ.ΔΟΜ. του Δήμου Νέας Φιλοθέης – Ψυχικού, μιας και αυτή στελεχώνεται από έναν (1) μόλις ΔΥ Μηχανικό με καθήκοντα και Διευθυντή και Προϊσταμένου, η πρόσληψη των Υπαλλήλων της Αναπτυξιακής έγινε μεταγενέστερα της 52448/20-04-2022 Απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής με θέμα «Διαπιστωτική πράξη περί επάρκειας της ελάχιστης στελέχωσης της Δ/νσης Πολεοδομίας του Δήμου Φιλοθέης – Ψυχικού» και απουσιάζει ακόμη ο απαιτούμενος Μηχανολόγος Μηχανικός.
Για τους παραπάνω λόγους σας καλούμε να επανεξετάσετε την απόφαση σας για την ανάθεση λειτουργίας της ΥΔΟΜ στην εταιρεία «ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΩΝ ΠΑΠΑΓΟΥ – ΧΟΛΑΡΓΟΥ ΚΑΙ ΦΙΛΟΘΕΗΣ – ΨΥΧΙΚΟΥ Α.Ε.» και να προχωρήσετε με τη συνδρομή του Υπουργείου Εσωτερικών, στις αναγκαίες προσλήψεις για τη λειτουργία της ΥΔΟΜ. Κοινός μας στόχος είναι μέσω της χρηστής διοίκησης μια Υπηρεσία Δόμησης που δεν θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, αλλά θα είναι πλήρως στελεχωμένη και εξοπλισμένη, ώστε να προστατεύει αποτελεσματικά το Περιβάλλον του Δήμου σας και το Δημόσιο Συμφέρον, όπως και το Σύνταγμα επιτάσσει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου