Π.Ο.
Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ
ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
ΔΗΜΟΣΙΩΝ
ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ
ΑΝΩΤΑΤΩΝ
ΣΧΟΛΩΝ
|
Μαυρομματαίων
17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
Αρ.
Πρωτ.: 8215
Αθήνα,
19/6/2020
ΔΕΛΤΙΟ
ΤΥΠΟΥ
«για
την έκδοση 100.000 οικοδομικών αδειών από
το e-adeies του ΤΕΕ»
Ανακοινώθηκαν πρόσφατα τα στατιστικά στοιχεία από το Τεχνικό Επιμελητήριο της Ελλάδος, σχετικά με την έκδοση οικοδομικών αδειών μέσω του e-adeies μετά από ενάμιση χρόνο λειτουργίας του. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά εκδόθηκαν:
4.298 οικοδομικές άδειες στην κατηγορία 1 (ελέχθησαν από τις Υ.ΔΟΜ)
704 οικοδομικές άδειες στην κατηγορία 2 (ελέχθησαν από τις Υ.ΔΟΜ)
8.223 οικοδομικές άδειες στην κατηγορία 3 (ΔΕΝ ελέχθησαν από τις Υ.ΔΟΜ)
56.400 Εγκρίσεις Εργασιών Μικρής Κλίμακας (ΔΕΝ ελέχθησαν από τις Υ.ΔΟΜ).
Συνολικά δηλαδή εκδόθηκαν 69.625 οικοδομικές άδειες και το 92% εξ’ αυτών εκδόθηκαν χωρίς να ελεγχθούν καθόλου από τις Υπηρεσίες Δόμησης! (παρ.3, άρθρο 36, ν.4495/17, ΦΕΚ 1843/Β’/2020, ΦΕΚ 4520/Β’/2018).
«Η απολύτως επιτυχημένη λειτουργία και τα οφέλη που προκύπτουν για την οικονομία, την ανάπτυξη και τις επενδύσεις» «για τις 100.000 οικοδομικές άδειες που έχουν διεκπεραιωθεί ηλεκτρονικά», είναι ο απολογισμός του ΤΕΕ στο δελτίο τύπου, που συνοδεύεται με τα εύσημα που αποτυπώνονται στην έκθεση Doing Business της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Από την πρώτη στιγμή δηλώσαμε ότι χαιρετίζουμε τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης, αρκεί αυτός να μη γίνεται σε βάρος του Δομημένου Περιβάλλοντος, του Δημόσιου Συμφέροντος και του Δημοσίου Ελέγχου.
Οι Υπηρεσίες Δόμησης (όπως και όλες οι Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες), όπως έχουμε τονίσει επανειλημμένα είναι τραγικά υποστελεχωμένες. Το ανωτέρω αποδεικνύεται από μία συνεχή ροή εγγράφων τόσο από την ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ όσο και από τις Α΄ βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ. Ενδεικτικά αναφέρουμε το πρόσφατο υπ΄αριθμ. 8205/11-06-2020 έγγραφο της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ προς τον Δήμαρχο Αρταίων για την υποστελέχωση της ΥΔΟΜ του Δήμου Αρταίων, με μόλις τέσσερις (4) Υπαλλήλους η οποία υποστηρίζει διοικητικά και τους Δήμους Κεντρικών Τζουμέρκων και Γεωργίου Καραϊσκάκη, επαυξάνοντας τουλάχιστον κατά 40% το έργο της λόγω του επιπλέον πληθυσμού και της δύσκολης προσβασιμότητας στους συγκεκριμένους Δήμους. Επίσης στο υπ΄ αριθμ. πρωτ. 03/06-04-20 έγγραφο της, η ΕΜΔΥΔΑΣ Ανατολικής Μακεδονίας αναφέρεται στην τρομερή υποστελέχωση της ΥΔΟΜ Καβάλας, η οποία υποστηρίζει διοικητικά τους Δήμους Θάσου(νησί με μεγάλο αριθμό οικοδομικών αδειών) και Νέστου(παράκτιος Δήμος με μεγάλη οικοδομησιμότητα) με μόλις δύο υπαλλήλους μηχανικούς και έναν διοικητικό υπάλληλο και με κατάταξη σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία του ΤΕΕ στην ενδέκατη θέση, εξαιρετικά υψηλή σειρά, στο σύνολο των 160 ΥΔΟΜ της χώρας. Στη δε λίστα του ΤΕΕ προκύπτουν αρκετές αναλήθειες που διαστρεβλώνουν την πραγματική εικόνα λειτουργίας των ΥΔΟΜ, διότι αναφέρεται σε ΥΔΟΜ που δεν υφίστανται, όπως π.χ. η ΥΔΟΜ Νέστου ή η ΥΔΟΜ Θάσου που έχει μόνο τμήμα αυθαιρέτων αλλά όχι τμήμα έκδοσης οικοδομικών αδειών, οι οποίες εξυπηρετούνται από την ΥΔΟΜ Καβάλας για την έκδοση των οικοδομικών αδειών.
Η μη πρόθεση στελέχωσης αυτών των νευραλγικών για την εξυπηρέτηση της καθημερινότητας του πολίτη Υπηρεσιών, από τους κυβερνώντες, τεκμηριώνεται από την μη έκδοση έως σήμερα του Προεδρικού Διατάγματος για την κατ΄ ελάχιστον στελέχωση των ΥΔΟΜ της χώρας καθώς και από τις πρόσφατες αποφάσεις του Υπ. Εσωτερικών για στελέχωσή τους με εξωτερικούς συνεργάτες από το μητρώο της ΕΕΤΑΑ. Ταυτόχρονα αυτές οι Υπηρεσίες, πέραν της τρομακτικής υποστελέχωσης λειτουργούν εδώ και χρόνια χωρίς την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή (υπολογιστές, εκτυπωτές, προγράμματα, κλπ), με τη συνεχή πίεση και τριβή με το κοινό και χωρίς καμία σύγχρονη επιμόρφωση.
Στις δηλώσεις του ο πρόεδρος του ΤΕΕ τόνισε ότι: «οι υπηρεσίες ελέγχουν και διεκπεραιώνουν ηλεκτρονικά τα αιτήματα, με τις άδειες να εκδίδονται ηλεκτρονικά και με πλήρη διαφάνεια σε κάθε στάδιο της διαδικασίας. Όλοι οι εμπλεκόμενοι πλέον γνωρίζουν σε ποιο σημείο βρίσκεται η κάθε υπόθεση και κάθε βήμα για την έκδοση μιας άδειας έχει χαρτογραφηθεί και παρακολουθείται. Κάποιοι είδαν αυτήν την μεταρρύθμιση επιφυλακτικά, αλλά πλέον νομίζω ότι όλοι βλέπουν πως είναι αποτελεσματικό».
Από τα στοιχεία που παρουσιάσαμε παραπάνω, με σαφήνεια αποδεικνύεται ότι πρόθεση του ΤΕΕ είναι μη γίνεται έλεγχος από τις ΥΔΟΜ αλλά μόνο επίσπευση της ταχύτητας στην έκδοση των οικ. Αδειών. Βάσιμα συνεπώς φοβόμαστε ότι η «διαφάνεια» και η «επιτάχυνση» των διαδικασιών στην έκδοση των οικοδομικών αδειών, που επικαλείται ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, οδηγεί μονοσήμαντα στην ακύρωση του ελέγχου, μια και ο Ιδιώτης Μηχανικός μελετά, αυτοελέγχεται και εκδίδει μόνος του την οικοδομική άδεια στην πλειονότητα των περιπτώσεων (κατηγορία 3 και ΕΕΜΚ). Είναι προφανές ότι αν δεν υπάρχει δημόσιος έλεγχος επαρκώς, ο χρόνος μειώνεται.
Ωστόσο στη βούληση του ΤΕΕ και του ΥΠΕΝ για επιτάχυνση των διαδικασιών για την έκδοση των οικ. Αδειών δεν συνυπολογίζεται το βασικότερο δομικό στοιχείο της φύσης μίας οικοδομικής άδειας, που είναι η πολυδαίδαλη πολεοδομική νομοθεσία. Η κωδικοποίηση και απλοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας, κι όχι η παράκαμψή της θα έπρεπε να είναι ο επιδιωκόμενος στόχος τόσο του ΤΕΕ όσο και του ΥΠΕΝ προκειμένου να διασφαλίζεται η εγκυρότητα των πράξεων.
Η μη πρόθεση του ΥΠΕΝ για την έκδοση της Υπουργικής Απόφασης του άρθρου 38, παρ. 4 του ν. 4495/17 έως σήμερα, παρά την πρόβλεψη για την έκδοσή της μέσα σε δύο μήνες (ήτοι από τον 12ο του ’17) που αφορά σε 30% δειγματοληπτικό έλεγχο των οικοδομικών αδειών της κατηγορίας 3 από τις ΥΔΟΜ πρέπει να μας προβληματίσει.
Γιατί το ΤΕΕ δεν πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση;
Πότε θα γίνουν οι έλεγχοι που θα αποδείξουν την ορθότητα των εκδοθέντων αδειών;
Μήπως η καθυστέρηση αποτελεί επιδίωξη που στοχεύει με μαθηματική ακρίβεια στην ακύρωση της πρόβλεψης αυτής, λόγω «υπερβολικού φόρτου εργασίας»;
Πέραν του δειγματοληπτικού ελέγχου για τον έλεγχο των οικ. Αδειών, το ίδιο πρέπει να ισχύσει και με τις «τακτοποιήσεις» του Ν.4178/2013 και του Ν.4495/2017 που επίσης πρέπει να ελεγθούν δειγματοληπτικά και επίσης σκοπίμως καθυστερεί η σχετική πρόβλεψη. Όπως φάνηκε μάλιστα πρόσφατα και με αφορμή τη μελέτη για το Μάτι εντός της ζώνης οικιστικού ελέγχου υπάρχουν 2560 κτίρια από τα οποία ποσοστό 40% είναι αυθαίρετα παντελώς της κατηγορίας 5 χωρίς καμία οικοδομική άδεια, ενώ σε ποσοστό 13,6% έχουν κάποια οικοδομική άδεια.Επίσης, εντοπίστηκαν συνολικά 476 κτίρια τα οποία κρίνονται ως εντελώς αυθαίρετα, από τα οποία για ποσοστό 37% υπάρχει υπαγωγή στην τακτοποίηση αυθαιρέτων με το νόμο 4495 /17 ή προηγούμενους νόμους τακτοποίησης και για ποσοστό 16% από το συνολικό αριθμό αυτών των αυθαιρέτων υπάρχει κάποιας μορφής οικοδομική άδεια. Περίπου το 40% των προς κατεδάφιση κτιρίων επισκευάστηκε με ή χωρίς άδεια την τελευταία διετία. Τα στοιχεία αυτά εξ αντικειμένου ανοίγουν θέμα διερεύνησης της νομιμότητας των υπαγωγών αυθαιρέτων κατασκευών και της έκδοσης οικοδομικών αδειών που γίνονται με ευθύνη ιδιοκτητών και ιδιωτών μηχανικών.
Εν κατακλείδι, Το ΤΕΕ και ο Πρόεδρος του οφείλουν να προασπίζονται τα δικαιώματα όλων των μελών του, αλλά πρώτιστα την προστασία της κοινωνίας και του περιβάλλοντος. Επομένως τα ερωτήματα που τίθενται είναι τα εξής:
Πως τα δικαιώματα των μηχανικών(Δημοσίων Υπαλλήλων και Ελεύθερων Επαγγελματιών) προασπίζονται όταν:
- η μη ελεγμένη οικοδομική άδεια ενέχει τον κίνδυνο να μην είναι σύννομη, άρα, αφενός οι συνάδελφοι ιδιώτες να έχουν πειθαρχικές, ποινικές και οικονομικές επιπτώσεις και αφετέρου, οι δημόσιοι μηχανικοί να διώκονται για πράξεις της διοίκησης που ΔΕΝ έλεγξαν και δεν εξέδωσαν οι ίδιοι;
- ο εμπλεκόμενος πολίτης θα μπλέξει σε ένα κυκεώνα προστίμων διατήρησης, ή κατεδάφισης, αδυναμία μεταβίβασης της περιουσίας του αλλά και ενδεχομένως νομικών συνεπειών;
- Θα έχουν δημιουργηθεί μη αναστρέψιμες βλάβες στο Δομημένο Περιβάλλον και ενδεχομένως μια ολόκληρη «νέα γενιά αυθαιρέτων», αυτά του Ν.4495/17, οπότε από το «τέλος στην αυθαίρετη δόμηση» θα περάσουμε ξανά σε νέες ρυθμίσεις αυθαιρέτων;
Οι κυβερνήσεις (παρούσα και προηγούμενες), το ΥΠΕΝ (με όλες τις πολιτικές ηγεσίες του) και το ΤΕΕ έχουν την κύρια ευθύνη για την εξέλιξη των παραπάνω. Γιατί οι «επενδύσεις, η ανάπτυξη και η οικονομία» που απαιτούν επιτάχυνση οφείλουν να σεβαστούν το περιβάλλον και τις διαδικασίες δημοσίου ελέγχου, αλλιώς θα οδηγηθούμε ξανά σε τραγωδίες.
Η ΠΟ.ΕΜΔΥΔΑΣ διαβλέποντας έγκαιρα όλα τα παραπάνω, είχε καταθέσει στο ΣτΕ αίτηση αναστολής και αίτηση ακύρωσης ειδικά για την κατηγορία 3, που όπως αποδείχθηκε αποτελεί την πλειοψηφία των νέων αδειών παρά την επιχειρηματολογία του ΥΠΕΝ στο ΣτΕ. Για την αίτηση αναστολής το ΣτΕ αποφάσισε επί του παραδεκτού του αιτήματός μας, αλλά και του έννομου συμφέροντός μας, όμως δεν έκανε δεκτή την αναστολή, λόγω του σύντομου χρόνου εκδίκασης της αίτησης ακύρωσης. Όμως δεν έκανε δεκτή την αίτηση ακύρωσης διότι δεν είχαμε ως ΠΟ.ΕΜΔΥΔΑΣ, έννομο συμφέρον!
Οπότε, ο έχων έννομο συμφέρον οφείλει να προσφύγει στο ΣΤΕ για να κριθεί επιτέλους η Συνταγματικότητα των παραπάνω.
Ίσως οι αρμόδιοι φορείς για την προστασία του περιβάλλοντος σύμφωνα με το άρθρο 24 του Συντάγματος, όπως οι δασικές, αρχαιολογικές υπηρεσίες κ.α. είναι οι έχοντες έννομο συμφέρον!
Οι κυβερνήσεις που διαχρονικά προασπίζουν το συμφέρον των μεγαλο – επενδυτών και του κεφαλαίου, αντιμετωπίζουν το Δημόσιο Έλεγχο και τους Διπλωματούχους Μηχανικούς του Δημοσίου ως «εμπόδιο» που πρέπει να ξεπεραστεί, ώστε να γίνονται όλα «εύκολα», «γρήγορα» και «απορροφητικά». Για αυτό τον λόγο προτιμούν αντί για προσλήψεις με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας, όπως επανειλημένα έχουμε επισημάνει, σποραδικές προκηρύξεις για ΙΔΟΧ υπαλλήλους και για προγραμματικές συμβάσεις με την ΕΕΤΑΑ (με πιο πρόσφατο τον νόμο για τη Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Ο.Τ.Α.- Σύσταση και λειτουργία Αναπτυξιακών Ο.Τ.Α. Κοινοποίηση διατάξεων των ν.4674/2020 (Α΄53) και ν.4690/2020 (Α΄104).
Όσοι έχουμε προτεραιότητα την προστασία του Δημοσίου Συμφέροντος, της κοινωνίας και του Περιβάλλοντος οφείλουμε να αντισταθούμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου