Πλεονάσματα εναντίον δημοσίων επενδύσεων
Η δημιουργική λογιστική στα δημόσια οικονομικά είναι εδώ! Εν πλήρη γνώση μάλιστα των πιστωτών και δη του μηχανισμού που επιτηρεί την Ελλάδα στο πλαίσιο της ενισχυμένης μεταμνημονιακής εποπτείας, «νύχτα» μεταφέρονται κονδύλια ύψους δισεκατομμυρίων από τον ένα κωδικό στον άλλο, μόνο και μόνο ώστε η Ελλάδα να εμφανίζεται «καλός μαθητής» και συνεπής απέναντι στις υποχρεώσεις που ανέλαβε για να εμφανίζει ιλιγγιώδη πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι το 2060.
Συγκεκριμένα, κι όπως περιγράφεται με κάθε λεπτομέρεια στη σελίδα 19 στην έκθεση για την Ελλάδα, με ημερομηνία 27 Φεβρουαρίου 2019 (SWD, 2019, 1007 final) που αξιολογεί την πρόοδο επί των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και της αποτροπής και διόρθωσης μακροοικονομικών ανισορροπιών, όπου σχολιάζονται οι επιδόσεις της Ελλάδας στην επίτευξη δημοσιονομικών πλεονασμάτων, «ο κύριος υπαίτιος για την τρέχουσα υπεραπόδοση ήταν οι ελλιπείς δαπάνες σε σύγκριση με τα αρχικά όρια των δαπανών, ειδικότερα στις επενδύσεις. Κατά μέσο όρο μόνο 83% των δημοσίων επενδύσεων όπως τίθενται ως όρια στον προϋπολογισμό και κατανέμονται στα υπουργεία δαπανήθηκε πραγματικά την περίοδο 2012-2017. Ξέροντας ότι η συνολική αξία του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων την περίοδο 2012-2017 έφτασε τα 38,01 δισ. ευρώ συνάγεται πώς αφαιρέθηκαν περί τα 6,46 δισ. ευρώ. Περίπου όσο ήταν και το πλεόνασμα του 2018! Κατά συνέπεια, μπορούμε να πούμε ότι το πλεόνασμα του 2018 προήλθε από τα ποσά που σιωπηρά αφαιρέθηκαν από το ΠΔΕ την περίοδο 2012-2017.
Αυτό είναι βαθιά προβληματικό για δύο λόγους», συνεχίζει η έκθεση του κλιμακίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Πρώτο, παρότι οι δημόσιες επενδύσεις έχουν κατά ένα μέρος ανακάμψει από την πτωτική πορεία κατά τη διάρκεια της κρίσης, οι επενδυτικές ανάγκες της χώρας είναι ακόμη μεγάλες και οι επενδύσεις σε τομείς όπως η παροχή υγείας παραμένουν σημαντικά κάτω από το μέσο όρο της ευρωζώνης (Ελλάδα: 0,05% του ΑΕΠ, ευρωζώνη 0,18%). Δεύτερο, οι πόροι που δε χρησιμοποιούνται θα μπορούσαν να είχαν κατευθυνθεί σε άλλους χρήσιμους σκοπούς, αν η υπολείπουσα δαπάνη είχε διαγνωσθεί αρκετά νωρίς εντός του χρόνου».
Η αποκάλυψη των Ευρωπαίων, παρότι ξεχειλίζει υποκρισίας γιατί δική τους απαίτηση είναι η εμφάνιση των δημοσιονομικών πλεονασμάτων, σημαίνει ότι ακόμη κι από αυτό το συρρικνωμένο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που περιγράφεται κάθε χρόνο στον κρατικό προϋπολογισμό, ένα κομμάτι κατά μέσο όρο 17% για την 5ετία 2012-2017 μένει αναξιοποίητο και στρέφεται στην κάλυψη του δημοσιονομικού ελλείμματος (παλιότερα) και την εμφάνιση δημοσιονομικού πλεονάσματος (τα τελευταία χρόνια). Τα αποτελέσματα ωστόσο αυτής της δημιουργικής λογιστικής είναι καταστρεπτικά στην πραγματική οικονομία κι έτσι ερμηνεύεται εύκολα το επενδυτικό κενό που υφίσταται στην Ελλάδα κι ανέρχεται σε 15 δις. ευρώ ετησίως, συγκρίνοντας με το επίπεδο προ της κρίσης. Αρκεί να αναφερθεί ότι οι επενδύσεις στην Ελλάδα το 2017 έφτασαν το 12,9% του ΑΕΠ όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 21% του ΑΕΠ. Ξέροντας όμως ότι στην Ελλάδα ανέκαθεν οι δημόσιες επενδύσεις άνοιγαν το δρόμο για τις ιδιωτικές γίνεται αντιληπτό ότι ο υπαίτιος της υπο-επένδυσης είναι τα δημοσιονομικά πλεονάσματα! Κατά αυτό τον τρόπο επίσης το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της Ελλάδας, που μπορεί να ξεπεραστεί μόνο με γενναίες επενδύσεις σε δημόσιες υποδομές, δίκτυα, έρευνα, εκπαίδευση, κ.α. κι όχι με την εξαθλίωση της εργατικής τάξης και τη γενίκευση της επισφάλειας, παραπέμπεται στις ελληνικές καλένδες. Τέλος, είναι εμφανές ότι το δημοσιονομικό πλεόνασμα επιτυγχάνεται όχι μόνο σε βάρος της πραγματικής οικονομίας αλλά επιπλέον είναι και «πέτσινο». Στηρίζεται σε εμβαλωματικές λύσεις της τελευταίας στιγμής, που στόχο έχουν να δείξουν ότι όλα …πάνε καλά και βάσει …προγράμματος. Επομένως, είναι ένας στόχος όχι μόνο αντιλαϊκός και αντιαναπτυξιακός αλλά επιπλέον ένας στόχος που δεν μπορεί υπό κανονικές συνθήκες να υλοποιηθεί! Μόνο με μαγειρέματα…
Πηγή: Kontranews
Χειρότερη από κάθε άλλη χρονιά των τελευταίων ετών ήταν το 2017 η επίδοση της κυβέρνησης στην εκτέλεση του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων, καθώς πρώτος στόχος ήταν η επίτευξη τεράστιου πρωτογενούς πλεονάσματος, πολύ υψηλότερου από τους στόχους του προγράμματος προσαρμογής, που επέτρεψε στην κυβέρνηση να αυξήσει και τις παροχές με... ψηφοθηρικές σκοπιμότητες.
Η Κομισιόν επισημαίνει στην πρώτη της έκθεση «Ευρωπαϊκού Εξαμήνου» για την Ελλάδα το σοβαρό πρόβλημα με την υποεκτέλεση του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων, η οποία στερεί από την οικονομία πολύτιμους πόρους για την ανάπτυξη. Σε πολύ μεγάλο βαθμό, τονίζει η Επιτροπή, δημοσιονομική προσαρμογή επιτεύχθηκε με «ψαλίδισμα» των δημοσίων επενδύσεων.
Σε σχετικό γράφημα της έκθεσης αποκαλύπτεται, μάλιστα, ότι το 2017 ήταν η χειρότερη χρονιά των τελευταίων ετών στην εκτέλεση του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων, καθώς οι δαπάνες που πραγματικά απορροφήθηκαν ήταν κατά 0,8% του ΑΕΠ (κίτρινη μπάρα) χαμηλότερες από αυτές που είχαν υπολογισθεί αρχικά. Δηλαδή, σχεδόν 1,5 δισ. ευρώ, που είχε υπολογισθεί αρχικά ότι θα έφθαναν στην οικονομία ως επενδύσεις του Δημοσίου, έπεσαν στο... λάκκο του πρωτογενούς πλεονάσματος.
Σημ: Η γαλάζια μπάρα αφορά τον προϋπολογισμό των δημόσιων επενδύσεων ως ποσοστό του ΑΕΠ, η μπλε μπάρα αφορά το ύψος των επενδύσεων που υλοποιήθηκαν και η κίτρινη μπάρα τη διαφορά μεταξύ των δύο.
Τα δύο πρώτο χρόνια της θητείας της, η κυβέρνηση Τσίπρα είχε παρουσιάσει πολύ καλύτερες επιδόσεις, περιορίζοντας την υποεκτέλεση σε 0,1% το 2015 και 0,2% το 2016. Το 2017, όμως, ξεπεράσθηκαν τα προηγούμενα αρνητικά ρεκόρ υποεκτέλεσης του προϋπολογισμού δημοσίων επενδύσεων (0,6% του ΑΕΠ, to 2012 και το 2014).
Η Κομισιόν επισημαίνει ότι, πέραν της κακής πολιτικής επιλογής της κυβέρνησης να επιτύχει δημοσιονομική προσαρμογή με μείωση επενδύσεων, υπάρχει και ένα τεχνικό πρόβλημα με τον προϋπολογισμό των δημοσίων επενδύσεων: σχεδιάζεται από το υπουργείο Οικονομίας, με πολύ μικρή συμμετοχή του υπουργείου Οικονομικών.
«Το πλαίσιο του προϋπολογισμού για τις δημόσιες επενδύσεις υπόκειται σε ανεξάρτητη επανεξέταση με σκοπό την αντιμετώπιση της επαναλαμβανόμενη υποεκτέλεσης», σημειώνει η Κομισιόν και προσθέτει: «Το Υπουργείο Οικονομικών ασκεί περιορισμένη μόνο επίβλεψη στον προϋπολογισμό για τις δημόσιες επενδύσεις, ο οποίος εκπονείται και υλοποιείται από το Υπουργείο Οικονομίας. Αυτό σημαίνει ότι η βέλτιστη κατανομή των περιορισμένων πόρων καθορίζεται χωριστά για τον τακτικό και για τον επενδυτικό προϋπολογισμό. Μια ανακατανομή μεταξύ των δύο θα μπορούσε να φέρει καλύτερα καλύτερα αποτελέσματα, όσον αφορά την επίτευξη του στόχου στόχων πολιτικής των αρχών.
Μεγαλύτερη εμπλοκή των δημοσιονομικών εμπειρογνωμόνων στον προϋπολογισμό των επενδύσεων θα ήταν χρήσιμη. Θα μπορούσε να βοηθήσει στη δόμηση της συζήτησης σχετικά με το σχέδιο προϋπολογισμού, να αποκαλύψει αδύναμα σημεία μεταξύ των ανταγωνιστικών προτάσεων και ενδεχομένως να διευρύνει τις επιλογές για την εξεύρεση του βέλτιστου αποτελέσματος. Οι αρχές ανέλαβαν την υποχρέωση να βελτιώσουν τις πρακτικές τους στον τομέα του προϋπολογισμού για τις δημόσιες επενδύσεις και την εφαρμογή αυτών των βελτιώσεων στις αρχές του 2019».
Υπενθυμίζεται ότι η Κομισιόν κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την πολύ ασθενή επενδυτική δραστηριότητα, μέσω της έκθεσής της. «Οι επενδύσεις ως ποσοστό του ΑΕΠ υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδο το 2015 και αυξάνονται βραδέως», σημειώνει. «Όμως, παρέμειναν σε ποσοστό μικρότερο από 13% το 2018, το οποίο εξακολουθεί να είναι το χαμηλότερο στην Ε.Ε. Οι ιδιωτικές και οι δημόσιες επενδύσεις μειώθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια της κρίσης και οι άμεσες ξένες επενδύσεις είναι οι χαμηλότερες στην Ε.Ε.».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου