Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2023

Αγωγή των Υπ. Οικονομικών και Εσωτερικών εναντίον των Ομοσπονδιών για να βγει "παράνομη" και "καταχρηστική" η κινητοποίηση στις ΥΔΟΜ

 


Τα υπουργεία «υμνούν» τις ΥΔΟΜ, για να σταματήσει η 20ήμερη απεργία
Του Αργύρη Δεμερτζή
Τα υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών προβαίνουν σε δημόσιο «ύμνο» του ρόλου και της σημασίας της λειτουργίας των Υπηρεσιών Δόμησης «σε πανεθνικό επίπεδο για την διεκπεραίωσης πληθώρας τεχνικών υποθέσεων, την εξυπηρέτηση των πολιτών και την εθνική οικονομία», ως βασικό νομικό επιχείρημα δικαστικής αγωγής του ελληνικού δημοσίου κατά των τριών ομοσπονδιών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, ΠΟΕ ΟΤΑ ΠΟΜΗΤΕΔΥ ), που απεργούν για να ληφθούν μέτρα κατά της διάλυσης των ΥΔΟΜ.


Το μεσημέρι της Τετάρτης 25 Ιανουαρίου 2023, στις 12 το μεσημέρι στα Δικαστήρια της Σχολής Ευελπίδων στην Αθήνα, κρίνεται η τύχη για τη συνέχιση η άμεση διακοπή της εικοσαήμερης απεργίας- αποχής και των ενδιάμεσων κινητοποιήσεων (στάση εργασίας, συγκεντρώσεις, αποκλεισμοί χώρων εργασίας κ.α.), που κήρυξαν τρεις Ομοσπονδίες και πραγματοποιούνται από τις 23 Ιανουαρίου μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου 2023 στις ΥΔΟΜ όλης της χώρας.

Τις κινητοποιήσεις διοργανώνουν οι τρεις Ομοσπονδίες: Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ), Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΠΟΕ ΟΤΑ) και Πανελλήνια Ομοσπονδία Μηχανικών Τεχνολογικού Τομέα Ανώτατης Εκπαίδευσης Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΟΜΗΤΕΔΥ).

Αγωγή δύο εκ των τριών συναρμοδίων υπουργείων

Εκπροσωπώντας το ελληνικό δημόσιο τα υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών– με αξιοσημείωτη απουσία του συναρμόδιου υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που έχει την ευθύνη για την πολεοδομική νομοθεσία και την εφαρμογή της στη χώρα– δια πληρεξουσίων εκπροσώπων τους δικηγόρων κατέθεσαν αγωγή με την οποία ζητούν να κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική η απεργία των τριών Ομοσπονδιών στις ΥΔΟΜ της χώρας. Ταυτοχρόνως τα δύο υπουργεία ζητούν από το δικαστήριο που θα εκδικάσει την υπόθεση να διατάξει την άμεση διακοπή της απεργίας και την απαγόρευση πραγματοποίησης στο μέλλον κάθε άλλης απεργιακής κινητοποίησης με τα ίδια αιτήματα αλλά και να επιβάλλει πρόστιμο 100.000 ευρώ στις Ομοσπονδίες εάν διοργανώσουν νέα απεργία.

Τα ερωτήματα για την επόμενη ημέρα των ΥΔΟΜ

Από νομικούς παράγοντες εκτιμάται ότι: «το κείμενο της αγωγής του ελληνικού δημοσίου κατά των τριών Ομοσπονδιών για την απεργία στις ΥΔΟΜ αποτελεί αυτόματη («καρμπόν») αναπαραγωγή των κειμένων, που χρησιμοποιούνται κατά πάγια τακτική για το πλήθος των παρόμοιων προσφυγών από εργοδοτικούς φορείς κατά απεργιακών κινητοποιήσεων στο δημόσιο, ευρύτερο δημόσιο αλλά και στον ιδιωτικό τομέα για να σταματήσουν με δικαστικές αποφάσεις απεργιακές κινητοποιήσεις». Οι ίδιοι παράγοντες αποδίδουν «στο γεγονός ότι ενεργοποιήθηκε ο αυτόματος μηχανισμός, τη σχετικά άμεση – δύο ημέρες από την έναρξη της απεργίας – δικαστική προσφυγή του δημοσίου για την απεργία στις ΥΔΟΜ».

Πέραν της βασιμότητας ή όχι των νομικών επιχειρημάτων του ελληνικού δημοσίου, που θα αντικρουστούν και θα κριθούν στο δικαστήριο, με βάση το γεγονός ότι τα αρμόδια υπουργεία, έστω στην αγωγή τους «υμνούν» το ρόλο των ΥΔΟΜ για το έργο των μηχανικών και τα τεχνικά έργα, την εξυπηρέτηση των πολιτών και την εθνική οικονομία, σε συνδυασμό με την πανθομολογούμενη πραγματικότητα της διάλυσης των ΥΔΟΜ, προκύπτουν για τον κάθε καλόπιστο παρατηρητή, τρία βασικά ερωτήματα τα οποία είναι:

1.Γιατί τα συναρμόδια υπουργεία δεν έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες, ώστε ο ρόλος των ΥΔΟΜ που περιγράφουν στο δικόγραφο να προσεγγίσει την πραγματικότητα της καθημερινής λειτουργίας τους;

2.Γιατί τα συναρμόδια υπουργεία δεν έχουν επιδείξει ανάλογη άμεση αντίδραση να συνεννοηθούν μεταξύ τους– ούτε στην αγωγή το κατάφεραν με την απουσία του κρίσιμου υπουργείου ΠΕΝ- ώστε να εφαρμόσουν νομοθετημένα μέτρα και εξαγγελίες τους για την εύρυθμη και νόμιμη λειτουργία των ΥΔΟΜ. Με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι από την 1-1-2023 έχει λήξει για μία ακόμη φορά η διοικητική υποστήριξη των ΥΔΟΜ Δήμων που δεν διαθέτουν δική τους πολεοδομία και καλύπτονται από τους Δήμους που έχουν ΥΔΟΜ, και δεν έχει δοθεί καμία παράταση. Κάτι που σημαίνει ότι η λειτουργία των μισών ΥΔΟΜ της χώρας δεν υφίσταται νόμιμα» Και

3. Ποια είναι τα μέτρα και πότε θα εφαρμοστούν και οι ενέργειες, που θα αναληφθούν από τα αρμόδια υπουργεία για την εύρυθμη και νόμιμη λειτουργία των ΥΔΟΜ, όποια κι αν είναι η δικαστική απόφαση για την τύχη της απεργίας στις ΥΔΟΜ. Με πιο χτυπητή περίπτωση την ανασφάλεια δικαίου, που επικρατεί τους τελευταίους πολλούς μήνες για την εφαρμογή του ΝΟΚ και τα ύψη των κτιρίων, που έχει ως αποτέλεσμα στην Αθήνα και σε πολλές άλλες περιοχές να έχει σταματήσει η έκδοση οικοδομικών αδειών.

Τι λέει η αγωγή των υπουργείων κατά του δημοσίου

Ειδικότερα η αγωγή του ελληνικού δημοσίου με αίτημα να κηρυχθεί παράνομη και καταχρηστική η απεργία των τριών Ομοσπονδιών στις ΥΔΟΜ, υποστηρίζοντας το έννομο συμφέρον του δημοσίου για την προσφυγή και υμνώντας τη σημασία της λειτουργίας των ΥΔΟΜ για να τεκμηριώσει το δημόσιο και γενικότερο συμφέρον που θίγεται από την απεργία, περιλαμβάνει ακόμη νομικά επιχειρήματα σύμφωνα με τα οποία:

-Θέτει σε αμφισβήτηση το δικαίωμα των διοικητικών συμβουλίων των Ομοσπονδιών για την προκήρυξη των κινητοποιήσεων, υποστηρίζοντας ότι έπρεπε οι σχετικές αποφάσεις να ληφθούν από γενικές συνελεύσεις πρωτοβάθμιων σωματείων μέσα από καθολικές ψηφοφορίες γενικών συνελεύσεων.

– Ζητάει να κριθούν παράνομες οι κινητοποιήσεις για τον πρόσθετο λόγο του καθορισμού προσωπικού ασφαλείας «για την ασφάλεια των εγκαταστάσεων της επιχείρησης και την πρόληψη καταστροφών και ατυχημάτων» και «προσωπικού για την αντιμετώπιση στοιχειωδών αναγκών του κοινωνικού συνόλου κατά τη διάρκεια της απεργίας (Προσωπικό Ελάχιστης Εγγυημένης Υπηρεσίας)», αναφέροντας ότι «εν προκειμένω, οι εναγόμενες Ομοσπονδίες προέβησαν στην προκήρυξη της ένδικης απεργίας και στάσης εργασίας, χωρίς να τηρήσουν τα παραπάνω, με τα οποία καθορίζεται πέραν του απαιτούμενου Προσωπικού Ασφαλείας και το Προσωπικό Ελάχιστης Εγγυημένης Υπηρεσίας. Ως εκ τούτου, η προκηρυχθείσα απεργία, καθώς και η στάση εργασίας τυγχάνουν παράνομες». Και

– Προσάπτει στις συνδικαλιστικές Ομοσπονδίες αποφυγή διαλόγου, παραπέμποντας στη διαδικασία του Οργανισμού Μεσολάβησης Διαφορών, αναφέροντας ότι «εν προκειμένω, οι εναγόμενες, καίτοι υποχρεούνται, δεν κατέθεσαν ενώπιον του Ο.ΜΕ.Δ. αίτηση για διεξαγωγή δημόσιου διαλόγου για τη σύννομη προκήρυξη της απεργίας. Επομένως, η εκ μέρους τους κηρυχθείσα απεργία και στάση εργασίας τυγχάνουν παράνομες».

Τι ζητά με την αγωγή το ελληνικό δημόσιο

Με την αγωγή του το ελληνικό δημόσιο στρέφεται κατά των τριών Ομοσπονδιών και ζητά από το δικαστήριο τα ακόλουθα:

-«Να γίνει δεκτή η παρούσα αγωγή.

-Να προσδιορισθεί κατ’ άρθρο 22 παρ.4 του ν. 1264/1982 σύντομη δικάσιμος για τη συζήτηση της παρούσας αγωγής και να διαταχθεί σύντμηση των προθεσμιών επίδοσης.

-Να αναγνωρισθεί ότι: (α) η εξαγγελθείσα από τις εναγόμενες απεργία – αποχή των μελών τους από 23 Ιανουάριου έως και 13 Φεβρουάριου 2023, (β) η προκήρυξη πανελλαδικής στάσης εργασίας την Πέμπτη 2 Φεβρουάριου 2023 από την έναρξη ωραρίου έως 12 μμ και (γ) η παροχή δυνατότητας στις Α’ βάθμιες Ενώσεις και Συλλόγους τους με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου τους και με απλή ανακοίνωση στην περιοχή ευθύνης τους να πραγματοποιήσουν στάσεις εργασίας από 23 Ιανουάριου έως και 13 Φεβρουάριου 2023, είναι παράνομες και καταχρηστικές για τους λόγους που ειδικότερα αναφέρονται ανωτέρω.

-Να απαγορευθεί στις εναγόμενες η πραγματοποίηση της εν λόγω απεργίας, άλλως να υποχρεωθούν αυτές να τη διακόψουν.

-Να απαγορευθεί στις εναγόμενες η πραγματοποίηση της εν λόγω στάσης εργασίας,

-Να διαταχθεί η απαγόρευση πραγματοποίησης στο μέλλον κάθε άλλης απεργιακής κινητοποίησης των εναγομένων με τα ίδια αιτήματα.

-Να απειληθεί κατά των εναγομένων χρηματική ποινή ευρώ εκατό χιλιάδων (100.000) για κάβε παράβαση της απόφασης του Δικαστηρίου σας.

-Να κηρυχθεί η εκδοθησόμενη απόφαση προσωρινά εκτελεστή.

-Να επιτραπεί η επίδοση της εκδοθησόμενης απόφασης με δικαστικό επιμελητή και καθ’ υπέρβαση των νομίμων, ήτοι τη νύχτα, το Σάββατο ή την Κυριακή, λόγω του κατεπείγοντος χαρακτήρα της υπόθεσης, καθώς υπάρχει κίνδυνος αδυναμίας επίδοσης της απόφασης πριν από την έναρξη της απεργίας και της στάσης εργασίας.

-Να καταδικασθούν οι εναγόμενες στη δικαστική μας δαπάνη».

Ποιές υπηρεσίες και πλατφόρμες κλείνουν

Σημειώνεται ότι κατά την 20ημέρη απεργία αποχή δεν λειτουργούν:

Α. Το πληροφοριακό σύστημα του e-adeies (έλεγχος πληρότητας, βεβαίωση όρων δόμησης, έλεγχος μελετών όπου είναι απαιτητός, προεγκρίσεις, αυτοψίες αυθαιρέτων κατασκευών, αυτοψίες από άποψη δομική, στατική & υγιεινής των οικοδομών, έλεγχος προστίμων – χρηματικοί κατάλογοι, αδειοδοτήσεις – κατοχυρώσεις & ανανεώσεις ανελκυστήρων στο μητρώο, θεωρήσεις οικοδομικών αδειών για σύνδεση με τα δίκτυα, έλεγχος φορολογικών και αμοιβών των μελετητών και έκδοση Πιστοποιητικού Ελέγχου Κατασκευής Π.Ε.Κ.) και έλεγχος για χορήγηση παρεκκλίσεων, για όλες τις Υπηρεσίες Δόμησης της χώρας, με σκοπό την ανάδειξη των τεραστίων προβλημάτων, στη στελέχωση και τη λειτουργία τους από 23 Ιανουαρίου έως και 13 Φεβρουάριου 2023.

Β. Τη Σύνταξη πράξεων προσκυρώσεων – τακτοποιήσεων και αναλογισμού, υποχρεώσεων λόγω ρυμοτομίας, πράξεων εφαρμογής, πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα, βεβαιώσεων αρτιότητας – οικοδομησιμότητας, πρωτόκολλα αδυνάτου τακτοποιήσεων, κλπ.

Γ. Τη συμμετοχή των μελών μας στα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής (Σ.Α.), ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. Α’ και Β’.

Δ. Την ηλεκτρονική πλατφόρμα διενέργειας ελέγχων των ελεγκτών δόμησης

Τα αιτήματα

Τα αιτήματα της κινητοποίησης των τριών Ομοσπονδιών είναι:

-Επαρκή στελέχωση των ΥΔΟΜ με μηχανικούς ΠΕ και ΤΕ όλων των απαιτούμενων ειδικοτήτων καθώς και με το αναγκαίο προσωπικό όλων των εμπλεκομένων κλάδων.

-Αυξήσεις στις αποδοχές του προσωπικού, σύμφωνα με τις διεκδικήσεις μας

-Αποσαφήνιση της κατάστασης των ΥΔΟΜ, με νομοθετική πρόβλεψη για άμεση τροποποίηση των Ο.Ε.Υ. των Δήμων όπου λειτουργούν ΥΔΟΜ, ώστε η Οργανική μονάδα (ΥΔΟΜ) να λειτουργεί σύμφωνα με τις ισχύουσες απαιτήσεις (ελάχιστη στελέχωση, κ.α.).

-Άμεσα, νέες και επαρκείς σε αριθμό προσλήψεις μηχανικών ΠΕ και ΤΕ μέσω του ΑΣΕΠ, όλων των ειδικοτήτων καθώς και του λοιπού αναγκαίου προσωπικού όλων των εμπλεκομένων κλάδων, με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας κατά αποκλειστικότητα στις ΥΔΟΜ, με τη ρητή απαγόρευση ότι οι Δήμαρχοι δεν θα μπορούν να μετακινούν τους υπαλλήλους στις τεχνικές ή άλλες υπηρεσίες των δήμων.

-Εξοπλισμό των Υπηρεσιών Δόμησης με σύγχρονα μέσα και εργαλεία για την αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη εργασία τους. Υπολογιστές, εκτυπωτές, σαρωτές, οθόνες, συνδέσεις στο διαδίκτυο, το απαραίτητο λογισμικό και ότι άλλο απαιτείται.

-Κατάργηση του νομικού πλαισίου που επιτρέπει τις προσωρινές και νομικά επισφαλείς ή αμφισβητούμενες λύσεις ανάθεσης καθηκόντων Δημόσιας Αρχής σε Συμβασιούχους Έργου, ή στην ΕΕΤΑΑ ή στους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς με τις οποίες θα δημιουργηθούν τεράστια θέματα νομιμότητας με τις εκδοθείσες Διοικητικές Πράξεις (οικοδομική άδεια, έκθεση επικινδύνου, έκθεση αυτοψίας αυθαίρετης κατασκευής, κλπ).

-Επανεξέταση των Επιπέδων της λειτουργίας των ΥΔΟΜ από τους Δήμους σε συνάρτηση με τη λειτουργία των Παρατηρητηρίων Δόμησης.

-Κωδικοποίηση και απλοποίηση της πολεοδομικής Νομοθεσίας, προσβάσιμης σε όλους.

-Νομική Υποστήριξη σε κάθε ΥΔΟΜ από εξειδικευμένους Νομικούς καθώς και Νομική Κάλυψη των υπαλλήλων σε οποιοδήποτε είδος δικαστικής διένεξης (ποινικής, αστικής κλπ.) εφόσον αυτή ανάγεται στα πλαίσια της άσκησης των καθηκόντων τους στις ΥΔΟΜ.

-Απαλλαγή από τις αποκλειστικές προθεσμίες ολίγων ημερών, που προβλέπει κατά περίπτωση ο νέος πολεοδομικός νόμος 4759/2020, οι οποίες είναι ανεφάρμοστες και ανεδαφικές, μέχρι να συγκροτηθούν και να στελεχωθούν οι Υπηρεσίες.

-Υποχρεωτική προέγκριση άδειας για όλες τις Κατηγορίες (1,2 και 3).

-Κάλυψη εξόδων μετακίνησης εντός και εκτός έδρας.

-Τήρηση της ισχύουσας νομοθεσίας για διαπίστωση από την οικεία Αποκεντρωμένη Διοίκηση της επάρκειας της ελάχιστης στελέχωσης με την έκδοση των απαιτούμενων αποφάσεων.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου