«Η γέφυρα των Σερβίων αφέθηκε στην τύχη της, δίχως να ληφθεί σχετική μέριμνα από την πολιτεία, παρόλο που τα προβλήματά της πλήθαιναν στην πορεία του χρόνου και πλέον φαίνονταν διά γυμνού οφθαλμού» επισημαίνουν οι μηχανικοί
Τεχνικό SOS για κινδύνους σε νοσοκομεία και γέφυρες
Οι διπλωματούχοι μηχανικοί του Δημοσίου εντοπίζουν τεράστια προβλήματα λειτουργίας σε κρίσιμες κρατικές υποδομές εξαιτίας ελλιπούς συντήρησης που οφείλεται στην υποχρηματοδότηση και την υποστελέχωση των τεχνικών υπηρεσιών.
Σε κατάσταση επιφυλακής βρίσκονται οι διπλωματούχοι μηχανικοί του Δημοσίου, κρούοντας αλλεπάλληλα καμπανάκια κινδύνου για την τεχνική κατάσταση κρίσιμων δημόσιων υποδομών, όπως νοσοκομεία και γέφυρες της χώρας.
Με επιστολή της προς τον υπουργό Υγείας, η ΕΜΔΥΔΑΣ, η ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των μηχανικών που υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση, κάνει λόγο για τεράστια προβλήματα λειτουργίας των τεχνικών υπηρεσιών των νοσοκομείων, για ελλιπή συντήρησή τους και για απαρχαιωμένες εγκαταστάσεις στην πλειονότητα των περιπτώσεων.
Καταγγέλλουν πως εξαιτίας της δεδομένης υποστελέχωσης σε τεχνικό προσωπικό, «συνάδελφοι εκτελούν βάρδιες με επαγγελματικές άδειες χαμηλότερης τάξης από τις απαιτούμενες, ή για να πάρει κάποιος ρεπό ή κανονική άδεια οι υπόλοιποι να πρέπει να κάνουν διπλοβάρδια ή και τριπλοβάρδια.
»Νυχτερινές ή απογευματινές βάρδιες μένουν κενές λόγω έλλειψης προσωπικού ή ένας τεχνικός καλύπτει όλες τις ειδικότητες [...] ενώ οι συνταξιοδοτήσεις και οι παραιτήσεις προσωπικού αυξάνονται». Επισημαίνουν πως αντί να επιλυθεί το πρόβλημα με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού γίνεται εκχώρηση πρόσθετων υπηρεσιών μηχανικών σε ιδιώτες με ταυτόχρονη σπατάλη δημόσιου χρήματος.
Οσο για τις εγκαταστάσεις των νοσοκομείων, υπογραμμίζουν την ελλιπή συντήρησή τους λόγω περιορισμένων προϋπολογισμών και πως μεγάλα έργα, όπως η αντικατάσταση σωληνώσεων ύδρευσης-αποχέτευσης, ματαιώνονται, ενώ παραμένουν «επικίνδυνες εγκαταστάσεις με φιάλες υγραερίου στα εργαστήρια, δίκτυα ατμού σάπια, ανελκυστήρες χωρίς πιστοποίηση, δίκτυα ιατρικών αερίων άνω των 30 ετών, εκτός προδιαγραφών, και η λίστα δεν τελειώνει. [...]
»Μάλιστα υπάρχουν αρκετά νοσοκομεία (και όχι μόνο τα μικρά, αλλά και η “ναυαρχίδα” του ΕΣΥ, ο “Ευαγγελισμός”) που λειτουργούν χωρίς να έχουν τους προβλεπόμενους από τον νόμο μηχανολόγους ή ηλεκτρολόγους μηχανικούς για την κάλυψη των ελάχιστων προϋποθέσεων λειτουργίας κρίσιμων εγκαταστάσεων (ηλεκτρικοί υποσταθμοί, εγκαταστάσεις κλιματισμού-θέρμανσης, εγκαταστάσεις ιατρικών αερίων κ.λπ.)», με αποτέλεσμα να εγείρονται θέματα επικινδυνότητας και σοβαρότατων ευθυνών για τη διοίκηση του κάθε νοσοκομείου σε περίπτωση ατυχήματος.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του ΓΝΑ «Ελπίς» όπου από τις αρχές 2021, όταν και αποχώρησε η εργοληπτική εταιρεία που παρείχε διπλωματούχο ηλεκτρολόγο/μηχανολόγο μηχανικό, δεν έχει προσληφθεί μηχανικός αντίστοιχης ειδικότητας έστω από τις λίστες του επικουρικού προσωπικού, αν και υπήρχαν διαθέσιμοι.
«Το μόνο που έκανε η διοίκηση του νοσοκομείου ήταν να διενεργήσει διαγωνισμό για έξι μήνες μόλις πριν από λίγες ημέρες με σκοπό να μπει εργοληπτική εταιρεία στο συγκεκριμένο νοσοκομείο με κόστος 2.106,76€ μηνιαίως. Η μέθοδος αυτή τελικά χρεώνει το νοσοκομείο με κόστος προφανώς μεγαλύτερο σε σχέση με τον μισθό του αντίστοιχου εργαζομένου, μόνιμου ή επικουρικού» σημειώνει η ΕΜΔΥΔΑΣ.
Οι αντοχές
Σχετικά με το κλείσιμο της υψηλής γέφυρας Σερβίων στην περιφερειακή ενότητα Κοζάνης για οχήματα και πεζούς λόγω εμφάνισης ρωγμών στους τένοντες της κατασκευής, η Ομοσπονδία Μηχανικών του Δημοσίου αναφέρει πως η «γέφυρα αφέθηκε στην τύχη της, δίχως να ληφθεί σχετική μέριμνα από την πολιτεία, παρόλο που τα προβλήματά της πλήθαιναν στην πορεία του χρόνου και πλέον φαίνονταν διά γυμνού οφθαλμού». Προσθέτουν την ανησυχία τους για την οριακή κατάσταση αντοχής και για τη γέφυρα Ρυμνίου η οποία χρησιμοποιείται ως εναλλακτική διαδρομή.
Η ΕΜΔΥΔΑΣ τονίζει σε επιστολή της προς τους υπουργούς Επικρατείας, Εσωτερικών και Οικονομικών πως η ευθύνη για τον έλεγχο, την παρακολούθηση και την υλοποίηση του μέγιστης σπουδαιότητας εξειδικευμένου έργου της επισκευής της γέφυρας Σερβίων νομοτελειακά ανήκει στο κεντρικό κράτος (υπουργεία Μεταφορών και Υποδομών, Οικονομικών κ.λπ.) που διαθέτουν τους πόρους και την τεχνογνωσία.
«Σε καμία περίπτωση δεν είναι λύση οι ιδιωτικοποιήσεις, οι οποίες μειώνουν την ασφάλεια και εκτινάσσουν το κόστος για τους πολίτες. Το ζούμε με τις Υποδομές και τις ΣΔΙΤ (οδικό δίκτυο, αεροδρόμια κ.λπ.), με την ενέργεια και την υπερδιόγκωση του κόστους της, επιβεβαιώθηκε πρόσφατα με τον σιδηρόδρομο» σημειώνουν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου