Πέμπτη 15 Ιουλίου 2021

Μηχανικοί: σταματήστε τη “Βαβέλ” ανεφάρμοστης πολεοδομικής νομοθεσίας!



Ως “Βαβέλ” και “Λερναία Ύδρα” χαρακτηρίζουν την πολεοδομική νομοθεσία οι πρόεδροι των συλλόγων Αρχιτεκτόνων, Τοπογράφων μηχανικών και της Ομοσπονδίας των μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων. Τονίζουν ότι οι πρόσθετες πολεοδομικές διατάξεις, που εισήλθαν με το νομοσχέδιο για την Ανακύκλωση είναι το κερασάκι στην τούρτα της δαιδαλώδους πολυνομίας, που ανοίγει την ψαλίδα των ανισοτήτων και δημιουργεί ακανθώδη προσκόμματα στην άσκηση του επαγγελματικού και επιστημονικού έργου τους.



Χαμένοι στη μετάφραση «… υποπερίπτωσης, των περιπτώσεων, της παραγράφου, του άρθρου, του νόμου τάδε, όπως τροποποιείται με την προσθήκη της περίπτωσης τάδε και τελειωμό δεν έχει….» της Βαβέλ της πολεοδομικής νομοθεσίας δηλώνουν σύσσωμοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες και δημόσιοι υπάλληλοι μηχανικοί.

Τα τρία τελευταία χρόνια δέχονται καταιγισμό νομοθετημάτων για πολεοδομικά, χωροταξικά θέματα άνω των χιλίων νέων διατάξεων, αποφάσεων και εγκυκλίων, όπως αναφέρει στο ecopress ότι κατάφερε και τις μέτρησε (;) διευθύντρια πολεοδομίας, που ασχολείται συστηματικά με το αντικείμενο.

Το σίριαλ συνεχίζεται με μπαράζ νέων πολεοδομικών και χωροταξικών ρυθμίσεων, που κατακλύζουν και αποτελούν ένα νέο νομοσχέδιο μέσα στο νέο νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ, που κατά τα άλλα τιτλοφορείται ότι αφορά «στη διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση». Στην ευρεία γκάμα των νέων ρυθμίσεων περιλαμβάνονται από αλλαγές στην έκδοση των οικοδομικών αδειών, μπαράζ τροποποιήσεων του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού μέχρι και νέοι κανόνες για τη χωροθέτηση Ζωνών Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης.

Το ΥΠΕΝ … παρέλειψε όχι μόνον να θέσει τις νέες ρυθμίσεις σε διαβούλευση αλλά αφού κατάθεσε το νομοσχέδιο στη Βουλή, να παρουσιάσει με απλά ελληνικά και συγκεκριμένο τρόπο στους μηχανικούς και την κοινή γνώμη, τι αλλάζει ξανά στην πολεοδομική και χωροταξική νομοθεσία.

Οι θεσμικοί εκπρόσωποι των μηχανικών, στηλιτεύουν την πολεοδομική Βαβέλ και δηλώνουν, ότι είναι πια τόσο μεγάλος ο παραγόμενος όγκος του νομοθετικού έργου, που είναι αδύνατον να αφομοιωθεί για να περάσει στη συνέχεια στην πρακτική εφαρμογή του, τόσο από τους ελεύθερους επαγγελματίες, όσο και από τις δημόσιες υπηρεσίες, που θα κληθούν να εφαρμόσουν τις νέες διατάξεις.

Τονίζοντας παράλληλα, ότι στην ουσία αναπαράγονται μέσω της ανεφάρμοστης πολυνομίας νέες γενιές αυθαιρέτων και ταυτοχρόνως δημιουργείται ένα ασφυκτικό πλαίσιο μετάθεσης ευθυνών, από την πολιτεία προς τους μηχανικούς, που δεν τους ανήκουν και δεν τους αναλογούν, μέσω μάλιστα των νέων ψηφιακών εφαρμογών της έκδοσης αδειών, ταυτότητας κτιρίου, κτηματολογίου κλπ


Τι λένε πρόεδροι των συλλόγικων φορέων των μηχανικών

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ) κ. Δημήτρης Πετρόπουλος, ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών/Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ),κ. Δημήτρης Ξυνομηλάκης, και ο πρόεδρος του Συλλόγου Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών (ΠΣΔΑΤΜ) κ. Μιχάλης Καλογιαννάκης μιλούν στο ecopress και υπογραμμίζουν:
Η πολλάκις ζητούμενη κωδικοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας από όλους του εκπροσώπους των θεσμικών φορέων των μηχανικών παραμένει γράμμα κενό. Αντίθετα προστίθεται νέος όγκος μίας ακατάληπτης πολυνομίας, βάζοντας τους μηχανικούς εν τω μέσω ενός κυκεώνα, αδυνατώντας να ελέγξουν πλήρως τις πολεοδομικές εξελίξεις
Οι μηχανικοί τόσο του ελεύθερου επαγγέλματος αλλά και των ΥΔΟΜ-Τεχνικών Υπηρεσιών που θα κληθούν να εφαρμόσουν τον όγκο των νομοθετημάτων, είναι πάρα πολύ δύσκολο έως ακατόρθωτο να αφομοιώσουν μία σειρά νέων διατάξεων, πολλές εκ των οποίων πολλές εκ των οποίων είναι αντικρουόμενες μεταξύ τους.
Διευρύνεται το χάσμα μεταξύ των τάξεων των μηχανικών, παγιώνοντας το φαινόμενο των μηχανικών πολλών ταχυτήτων. Υπό την έννοια ότι μόνο μεγάλα και οργανωμένα γραφεία που πλαισιώνονται από σειρά συμβούλων θα έχουν τη δυνατότητα να «σκάβουν» μέσα στην δαιδαλώδη πολεοδομική νομοθεσία.
Η σειρά των νέων νομοθετικών πρωτοβουλιών αναμένεται να θεσμοθετηθούν ερήμην των φορέων, καθώς η διαβούλευση κρίνεται υποτυπώδης και εξελίσσεται με όρους τυπικής διαδικασίας και όχι ουσίας.
Η πληθώρα των πολεοδομικών πρωτοβουλιών, με διαδικασίες «Fast track» δημιουργεί κρίσιμα ερωτήματα για την ποιότητα του κοινοβουλευτικού έργου. Είναι βέβαιο ότι οι περισσότεροι βουλευτές αδυνατούν να αντιληφθούν την κρισιμότητα των διατάξεων και να προχωρήσουν σε μία παραγωγική διαδικασία κριτικών αλλαγών σε μείζονα ζητήματα και δεν ξέρουν τι ψηφίσουν και καταψηφίζουν.
Υπογραμμίζουν ότι οδηγεί σε αδιέξοδο η ψήφιση πολεοδομικών νομοσχεδίων, χωρίς τη διαβούλευση με τους μηχανικούς της ελεύθερης αγοράς που καλούνται να εφαρμόσουν τα εκάστοτε ψηφισθέντα. Η έλλειψη παραγωγικής συννενόησης των δυο μερών και η νομοθέτηση στα κλειστά γραφεία των υπηρεσιακών παραγόντων οδηγεί σε ακατάληπτη νομοθεσία, η οποία δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη και στην καθημερινότητα.

Δημήτρης Πετρόπουλος: «οι υπηρεσίες έχουν χάσει τη μπάλα από τις πολεοδομικές νομοθετικές εξελίξεις»

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΕΜΔΥΔΑΣ) κ. Δημήτρης Πετρόπουλος αναφέρει χαρακτηριστικά στο ecopress για το ζήτημα: «Πρόκειται πραγματικά, για ένα ακόμη λιθαράκι στο τείχος της πολεοδομικής πολυνομίας, το οποίο δημιουργεί δυστυχώς, πρόσθετες δυσκολίες ελέγχου και λειτουργίας των Πολεοδομιών» .Και προσθέτει: «Εχουν χάσει την μπάλα να παρακολουθούν τις εξελίξεις,. Μόνο να παρακολουθείς τις εξελίξεις δεν φτάνει ο χρόνος». Από την άλλη πλευρά, εξηγεί ο κ. Πετρόπουλος, όσον αφορά στους ελεύθερους επαγγελματίες, δημιουργούνται πολλές ταχύτητες: «Όσοι έχουν οργανωμένο και μεγάλο γραφείο, θα επιβιώσουν. Αλλοίμονο στους μικρούς, δεν θα μείνει κανένας».

Και προσθέτει: «Έχουμε συνεχείς δεσμεύσεις από την πολιτική ηγεσία για απλοποίηση και κωδικοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας. Δυστυχώς, όχι μόνο δεν τη βλέπουμε, αλλά διαπιστώνουμε περαιτέρω ξεχείλωμα και περαιτέρω πολυνομία. Και επιπλέον κακή νομοθέτηση. Υποτίθεται ότι στον τελευταίο πολεοδομικό νομοσχέδιο του Νοέμβρη προσπάθησαν να μαζέψουν πολεοδομικές διατάξεις, και έκτοτε έχουν βγεί 10 τροποποιήσεις. Μέσα σε οκτώ μήνες . Αυτό από μόνο του είναι ο ορισμός της κακής νομοθέτησης. Και πραγματικά, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί δεν πέρασαν όλες αυτές οι ρυθμίσεις σε εκείνο το νομοσχέδιο». Οσο για τους βουλευτές , είναι λογικό επόμενο, να ψηφίζουν, χωρίς να ξέρουν τι ψηφίζουν.

Δημήτρης Ξυνομηλάκης: η πολεοδομική νομοθεσία προσομοιάζει με τη Λερναία Υδρα».

Όπως τονίζει στο ecopress ο πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών/Πανελλήνια Ένωση Αρχιτεκτόνων Μηχανικών (ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ),κ. Δημήτρης Ξυνομηλάκης επί της νέας διακυβέρνησης, το πρώτο πράγμα που έθεσε σε εκπρόσωποι της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ, ­«ήταν κωδικοποίηση της πολεοδομικής νομοθεσίας. Και αντί για κωδικοποίηση, έχουμε μία συνεχή ροή τροπολογιών, γνωμοδοτήσεων και εγκυκλίων κτλ. Αυτό δε λέγεται κωδικοποίηση. Αυτό λέγεται παραγωγή διατάξεων νομοθετημάτων τα οποία, ούτε οι μηχανικοί ούτε οι υπάλληλοι διαφόρων υπηρεσιών μπορούν να αφομοιώσουν». Και συνεχίζει. «Οχι απλώς δεν μπορούν ούτε να τις ελέχξουν, ούτε να τις διαβάσουν δεν προλαβαίνουν. Ο καθένας μπορεί να ξέρει ίσως ένα ελάχιστο κομματάκι απάνω σ’ αυτό που κάνει τη δεδομένη στιγμή. Αντίστοιχα η πληροφορία που μπορώ να πάρω εγώ από την οποιαδήποτε υπηρεσία δόμησης είναι προσωπική άποψη του υπαλλήλου, ο οποίος αν θέλετε, γνωμοδοτεί και αυτός. Δηλαδή όλοι γνωμοδοτούμε επί διατάξεων και εγκυκλίων. Αυτό είναι…»

Οπως εξηγεί ο πρόεδρος του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ, το εύρος της δυσκολίας που υπάρχει από τη δαιδαλώδη και συνεχόμενη παραγωγή νομοθετικού έργου, διαφαίνεται πολύ έντονα και στο έργο με το οποίο είναι επιφορτισμένα τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής σε όλη τη χώρα. Αναφέρει, ότι το τρέχον διάστημα ο ίδιος έχει ξεκινήσει ένα κύκλο διασκέψεων με όλα τα Σ.Α στην Ελλάδα: «Από την ολοκλήρωση των πρώτων διασκέψεων, γίνεται αντιληπτό, ότι τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής αντιμετωπίζουν χίλια προβλήματα επειδή ακριβώς δεν υπάρχει αυτή κωδικοποίηση. Το τι ελέγχουν, το αν θα πρέπει να ελέγχουν κάποια πράγματα, τα οποία στην ουσία είναι εκτός αρμοδιότητας τους, που όμως, ο νομοθέτης τα έχει βάλει εκεί. Ακούω ότι ένα Σ.Α εχει 500 θέματα , άλλο με 400 θέματα.. Διερωτώνται οι συνάδελφοι μεταξύ τους. «Εσείς πως το κάνετε; Εμείς το κάνουμε έτσι….» Αυτοί οι άνθρωποι ελέγχουν και δεν τους βοηθάει το κράτος και οι διατάξεις να κάνουν τη δουλειά τους το έργο τους. Η νομοθεσία μας, είναι ένας κυκεώνας. Αντί να μαζεύεται και να απλοποιείται, καθημερινά εξελίσσεται σε μία λερναία ύδρα. Δεν σταματάει. Στην πραγματικότητα ακροβατούμε. Γιατί, όταν θα τύχεις στον κακόβουλο και στον δικομανή αντίδικο, αν σκεφτόμασταν σε τι κινδύνους καθημερινά εκτιθέμεθα, θα έλεγε κανείς ότι σταματάω να κάνω αυτή τη δουλειά!».

«Εύλογο να μην ξέρουν οι βουλευτές τι ψηφίζουν!»

Ο κ. Ξυνομηλάκης εξηγεί ακόμη, ότι ο απίστευος όγκος παραγωγής πολεοδομικών νομοθετημάτων δεν αφήνει μεγάλα περιθώρια, ούτως ώστε να υπάρξει μία γόνιμη και κριτική κοινοβουλευτική διαδικασία: « θεωρώ εύλογο να μην μπορούν να καταλάβουν οι βουλευτές τι ψηφίζουν, καθώς δεν μπορούμε να καταλάβουμε εμείς οι ίδιοι που χρησιμοποιούμε αυτές τις διατάξεις. Γιατί να μπορεί να καταλάβει ένας βουλευτής που δεν δουλεύει τις διατάξεις αυτές. Αμα δεν μπορώ τις καταλάβω εγώ και οι συνάδελφοί μου, τι απαίτηση έχω να τις καταλάβει ο τάδε υπουργός ή ο τάδε βουλευτής». Και προσθέτει:

«Δεν μπορούν να τις καταλάβει αν θέλετε η πλειονότητα των υπαλλήλων του υπουργείου, οι οποίοι είναι άξιοι άνθρωποι ενδεχομένως να νομοθετούν, να παράγουν διατάξεις και νομοθετήματα, αλλά δεν έχουν μπει στο σύστημα να βγάλουν μία άδεια. Δεν είναι η δουλειά τους αυτή. Γι΄αυτό και θα έπρεπε να εδραιωθεί μόνιμη και γόνιμη συνεργασία με τους ανθρώπους της αγοράς αυτού του επαγγέλματος. Γιατί είναι άλλος ο μηχανικός που θα ασχοληθεί με το Ελληνικό, και άλλος ο μηχανικός που θα ασχοληθεί με την πολυκατοικία στο Παγκράτι. Οι διατάξεις αυτές αφορούν τον μηχανικό που θα κάνει την πολυκατοικία στο Παγκράτι. Διότι τα μεγαλεπήβολα έργα θωρακίζονται με προεδρικά διατάγματα, και είναι υπεράνω και πέραν των καθημερινών διατάξεων της νομοθεσίας».

Ταχύτητες μηχανικών

Για τον αν η ολοένα αυξανόμενη παραγωγή πολεοδομικών διατάξεων δημιουργεί μηχανικούς διαφόρων ταχυτήτων, ο κ. Ξυνομηλάκης σχολιάζει: «Αυτό ούτως ή άλλως ισχύει. Ένας μηχανικός όσο καλός κι αν ήταν, αν δεν διυλίζει τη νομοθεσία και δεν ψάχνει την κάθε εγκύκλιο, προφανώς η δουλειά που έκανε, ήταν χαμηλό επιπέδου. Τα μεγάλα γραφεία με μεγάλη στελέχωση έχουν δύο τρεις συμβούλους, που σκάβανε μέσα στις διατάξεις. Ο πιο μικρός θα πρέπει να παλεύει με την νομοθεσία αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει για παράδειγμα να τρέξει να παραλάβει κα τον οπλισμό στην Πλάκα. Δυστυχώς αυτό υπήρχε πάντα. Και αντί να λυθεί. Περιπλέκεται. Ειλικρινά κι αυτά που κατατέθηκαν τώρα, ούτε ανάγνωση δεν έχω προλάβει να τα κάνω. Τι να πρωτοδείς… »

Μιχάλης Καλογιαννάκης: «Δυσκολευόμαστε να ελέγξουμε τις εξελίξεις »

«Εισήχθη για άλλη μία φορά ένα νομοσχέδιο χωρίς την ενεργό συμμετοχή των φορέων, χωρίς διαβούλευση και απλά μετράμε τροπολογίες. Δυσκολευόμαστε να ελέγξουμε τις εξελίξεις. Το πάγιο αίτημα της κωδικοποίησης, δυστυχώς παραμένει γράμμα κενό», αναφέρει ο πρόεδρος του Συλλόγου Διπλωματούχων Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών (ΠΣΔΑΤΜ) κ. Μιχάλης Καλογιαννάκης. Και προσθέτει:

«Παράγουν ένα δαιδαλώδες νομοθετικό έργο χωρίς να διαβουλευτούν με τους επίσημους φορείς για να γίνει πιο απλό και κατανοητό. Θεωρώ, ότι είναι σχεδόν σίγουρο, ότι στις πολεοδομίες της επαρχίας, δεν θα μπορέσουν να εφαρμόσουν το νόμο, καθώς αυτός ο απίστευτος όγκος απαιτεί μία προσήλωση μελέτης και διαβάσματος, τον οποίο οι υπάλληλοι με τον όγκο της δουλειάς που έχουν, δεν θα προλάβουν να το διεκπεραιώσουν. Με λίγα λόγια, οι πολεοδομίες αδυνατούν να αφομοιώσουν αυτή την πολυνομία. Εχουμε σειρά νομοθετημάτων τους τελευταίους μήνες, κανένα εκ των οποίων δεν μπήκε σε μία σοβαρή διαβούλευση με τους φορείς. Ή στην «καλύτερη περίπτωση» πραγματοποιούν διαβουλεύσεις τύπου «fast truck με τους φορείς». Όπως τώρα που περνάει το παρόν νομοσχέδιο με συνοπτικές διαδικασίες για να προλάβουν να το ψηφίσουν πριν κλείσει η Βουλή τον Αύγουστο».

Και προσθέτει: «Γίνονται μπαλώματα πάνω στα μπαλώματα χωρίς προγραμματισμό και συγκρότηση και χωρίς να έχουν και τη γνώμη των μηχανικών της αγοράς. Νομοθετούν οι υπηρεσιακοί που δεν έχουν αντίληψη τι γίνεται εκτός». Σ΄αυτή τη λογική, εξηγεί ο κ. Καλογιαννάκης, «τον Νοέμβριο μας είχε καλέσει ο υφυπουργός ΠΕΝ Νίκος Ταγαράς, τους προέδρους τοπογράφων και πολιτικών μηχανικών και είχαμε κάνει μία καλή κουβέντα για συγκεκριμένα θέματα. (ταυτότητα κτιρίων, αυθαίρετα). Τού είχαμε στείλει και ένα σχετικό υπόμνημα. Είχαμε πεί ότι κάθε μήνα θα βρισκόμαστε. Λοιπόν δεν ξαναβρεθήκαμε. ..». Κατά τον κ. Καλογιαννάκη, «το χειρότερο όλων των νομοθετημάτων, είναι το σχέδιο νόμου για το Κτηματολόγιο. Πάνε να κάνουν ένα κολοβό κτηματολόγιο, επειδή πιέζονται να ολοκληρώσουν το κτηματολόγιο. Κι αυτό γιατί οι ενστάσεις των πολιτών θα ακολουθήσουν. Δηλαδή θα επιχειρήσουν να κόψουν την κορδέλα όταν τελειώσουν οι αναρτήσεις, και ουσιαστικά οι ενστάσεις για τα υπό αμφισβήτηση ακίνητα θα ακολουθήσουν. Είναι σαν να κάνεις έναν αυτοκινητόδρομο υψηλών ταχυτήτων, χωρίς να έχεις βάλει τις προστατευτικές μπάρες και απλά να έχεις κόψει την κορδέλα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου