13/3/2019
Ούτε μια, ούτε δύο, ούτε δέκα, ούτε είκοσι, αλλά εβδομήντα έξι (76) είναι οι μεταβολές στο νόμο 4412/2016 περί Δημοσίων Συμβάσεων, γνωστό στους αυτοδιοικητικούς ως “νόμο Σπίρτζη”, οι οποίες κατατέθηκαν στη Βουλή.
Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για νόμο που, από την έκδοσή του και μετά, έχει ήδη υποστεί εκατοντάδες αλλεπάλληλες μεταβολές. Συγκεκριμένα - όπως επανειλημμένως επεσήμαιναν οι Αιρετοί στην ΚΕΔΕ - υπολογίζονταν ήδη περί τις 350 οι διορθώσεις σφαλμάτων και τροποποιήσεις που μεσολάβησαν, με διαφορετικές ενάρξεις ισχύος κάθε φορά, προκαλώντας, από τον Αύγουστο του 2016 και έπειτα, διαδοχικά επεισόδια “μπλοκαρισμάτων” και ανασφάλειας δικαίου στην υλοποίηση έργων και εν γένει στη σύναψη και εκτέλεση των αυτοδιοικητικών συμβάσεων. Σε αυτές τις εκατοντάδες, λοιπόν, τώρα προστίθενται επιπλέον 76.
Το νέο πλέγμα εκτενέστατων ανατροπών περιλαμβάνεται στο άρθρο 43 νομοσχεδίου του Υπουργείου Οικονομίας & Ανάπτυξης που κατετέθη στη Βουλή την 7η Μαρτίου υπό τον τίτλο «Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 8ης Ιουνίου 2016 σχετικά με την προστασία της τεχνογνωσίας και των επιχειρηματικών πληροφοριών που δεν έχουν αποκαλυφθεί (εμπορικό απόρρητο) από την παράνομη απόκτηση, χρήση και αποκάλυψή τους (EEL 157 της 15.06.2016). Μέτρα για την επιτάχυνση του έργου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις».
Υπογραμμίζεται ότι το νομοσχέδιο φέρει μεν τις υπογραφές της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομίας και σειράς συναρμόδιων κυβερνητικών στελεχών, μεταξύ των οποίων του Αλέξη Χαρίτση, όχι όμως του Χρήστου Σπίρτζη, ο νόμος του οποίου εκτενώς ανατρέπεται.
Το άρθρο 43, λοιπόν, εκτείνεται σε 17 σελίδες, αποτελείται από αριθμημένες 48 παραγράφους, πολλές εκ των οποίων περιλαμβάνουν πολλαπλές μεταβολές.
Οι 76 αντικαταστάσεις και προσθήκες που αθροίσαμε ότι προκαλούνται στο σώμα του “νόμου Σπίρτζη” ποικίλουν από
- προσθήκη καινούριων άρθρων ( δημιουργούνται άρθρα 32Α, 109Α, 205Α, 221Α, 269Α, 320Α, 333Α μέσα στον ν.4412/2016),
- αντικατάσταση ολόκληρων άρθρων (το 205 κ' 219),
- τροποποίηση εκτενών παραγράφων,
- και δεκάδες μεταβολές επιμέρους φράσεων και λέξεων.
Στο εύλογο ερώτημα τι σημαίνουν πρακτικά όλες αυτές οι σελίδες αλλαγών, τι ακριβώς θα ισχύσει όταν ψηφιστούν και, ιδίως, εάν και ποιες (ευνοϊκές ή μη) επιπτώσεις θα επέλθουν σε δρομολογηθέντα έργα στους Δήμους της Χώρας λίγο πριν τις εκλογές, η απάντηση προφανώς δεν δύναται να συμπυκνωθεί σε ένα άρθρο. Σημειώνεται, όμως, ότι το νέο τοπίο σημειακά αγγίζει σχεδόν όλες τις θεματικές ενότητες περί σύναψης και εκτέλεσης δημοσίων συμβάσεων, όπως:
τα απαραίτητα δικαιολογητικά και αποδεικτικά μέσα, τη συγκρότηση Επιτροπών, τις διαδικασίες ανάθεσης, τη διαδικασία διαπραγμάτευσης, τις ηλεκτρονικές αναρτήσεις σε ΚΗΜΔΗΣ και ΕΣΗΔΗΣ, τον έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, τις ενστάσεις και την ένδικη προστασία, τις διαδικασίες παραλαβής, τις προθεσμίες ολοκλήρωσης επιμέρους σταδίων, την επιβολή ρητρών κλπ.
Ο AIRETOS παρουσιάζει ΕΔΩ το απόσπασμα του νομοσχεδίου με το 17σέλιδο αρ.43 και θα σας κρατά ενήμερους για τις σχετικές εξελίξεις και τυχόν (θετικές ή αρνητικές) αντιδράσεις στο χώρο της Αυτοδιοίκησης.
Επισημαίνεται, τέλος, ότι με το επόμενο αρ.44 αυξάνεται σε 0,07% (από 0,06% που ισχύει), η επιβαλλόμενη κράτηση επί των συναπτόμενων δημοσίων συμβάσεων άνω των 2.500 ευρώ, για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών της ΕΑΑΔΗΣΥ. Σύμφωνα με την παρ.7 του αρ.67 του Ν/Σ, “η ισχύς του άρθρου 44 αρχίζει από τις 23.1.2013”.
Με το άρθρο 43 του σχέδιου Νόμου: «Εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με την Οδηγία (ΕΕ) 2016/943 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 8ης Ιουνίου 2016 σχετικά με την προστασία της τεχνογνωσίας και των επιχειρηματικών πληροφοριών που δεν έχουν αποκαλυφθεί (εμπορικό απόρρητο) από την παράνομη απόκτηση, χρήση και αποκάλυψή τους (EEL 157 της 15.06.2016). Μέτρα για την επιτάχυνση του έργου του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης και άλλες διατάξεις.»επέρχονται αλλαγές που αλλάζουν σημαντικά και εκτεταμένα τις διαδικασίες σύναψης των δημοσίων συμβάσεων:
Δυστυχώς κάποιοι νομοθετούν μέσα απο γυάλες. Καμιά πρόνοια για τη διόρθωση του ΜΗΜΕΔ
(ΚΑΜΜΙΑ πρόταση της ΕΜΔΥΔΑΣ δεν λήφθηκε υπόψιν.) Καμιά επαφή με την πραγματικοτητα. Δεν έχουν αναρωτηθεί γιατί η διαδικασία των διαγωνισμών καθυστερεί πολλους
-πολλους μηνες;;;
(π.χ
)
1. Συνεδρίαση συλλογικών οργάνων ( επιτροπών διαγωνισμών )μέσω τηλεδιάσκεψης
Με
την παράγραφο 27α του άρθρου 43
του υπό ψήφιση νόμου στο τέλος της παρ
6 του άρθρου 221 Ν.4412/16 προστίθεται εδάφιο
ως εξής :
«Τα
συλλογικά όργανα είναι δυνατόν να
συνεδριάζουν με τη χρήση ηλεκτρονικών
μέσων (
τηλεδιάσκεψη ) ,σύμφωνα με τα οριζόμενα
στην παρ 13 του άρθρου 14 του ν. 2690/1999
.Ειδικά στις περιπτώσεις που δεν
διενεργούνται με ηλεκτρονικά μέσα ,η
αποσφράγιση και μονογραφή των φακέλων
γίνεται από το μέλος η τα μέλη που
βρίσκονται στην έδρα της αναθέτουσας
αρχής ,στην οποία έχουν κατατεθεί οι
προσφορές η αιτήσεις συμμετοχής,κατά
την διάρκεια της τηλεδιάσκεψης »
Σύμφωνα με την
αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου με
την παράγραφο 27α ρυθμίζονται ζητήματα
που αφορούν τα γνωμοδοτικά όργανα.Συγκεκριμένα
αποσαφηνίζονται ζητήματα σχετικά με
τη δυνατότητα σενεδρίασης των εισηγητικών
οργάνων με τηλεδιάσκεψη ,ιδίως προκειμένου
να διευκολυνθούν Δήμοι νησιωτικοί και
απομακρυσμένοι
2.Προθεσμίες που αφορούν στις Επιτροπές των διαγωνισμών ως προς τη διεξαγωγή των διαγωνιστικών διαδικασιών
Με
την παρ. 28 του αρθ. 43 του υπό ψήφιση
νομοσχεδίου, προστίθεται
αρθ. 221Α
ως εξής:
«Άρθρο 221Α –
Προθεσμίες για την ολοκλήρωση των
επιμέρους σταδίων
Οι Επιτροπές
που έχουν αναλάβει τη διεξαγωγή των
διαγωνιστικών διαδικασιών ολοκληρώνουν
το έργο τους εντός των κάτωθι προθεσμιών:
α) Όταν κριτήριο
ανάθεσης είναι η πλέον συμφέρουσα από
οικονομικής άποψης προσφορά βάσει μόνο
της τιμής η αξιολόγηση των δικαιολογητικών
συμμετοχής και των τεχνικών προσφορών
ολοκληρώνεται εντός επτά (7) εργασίμων
ημερών από την αποσφράγιση.
β) Όταν κριτήριο
ανάθεσης είναι η πλέον συμφέρουσα από
οικονομικής άποψης προσφορά βάσει μόνο
της τιμής και δεν προβλέπεται η υποβολή
τεχνικής προσφοράς η αξιολόγηση των
δικαιολογητικών συμμετοχής ολοκληρώνεται
αυθημερόν με την αποσφράγιση. Αν η
ολοκλήρωση του ελέγχου δεν είναι δυνατή
την ίδια ημέρα, λόγω του μεγάλου αριθμού
των προσφορών, ελέγχονται τουλάχιστον
οι δέκα (10) πρώτες κατά σειρά υποβολής.
Στην περίπτωση αυτή η διαδικασία
συνεχίζεται τις επόμενες εργάσιμες
ημέρες.
γ) Όταν κριτήριο
ανάθεσης είναι η πλέον συμφέρουσα από
οικονομικής άποψης προσφορά βάσει
βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής, η
αξιολόγηση των δικαιολογητικών συμμετοχής
και των τεχνικών προσφορών ολοκληρώνεται
εντός τριάντα (30) εργάσιμων ημερών από
την αποσφράγιση.
δ) Η αξιολόγηση
των οικονομικών προσφορών ολοκληρώνεται
εντός δύο (2) εργάσιμων ημερών.
ε) Η αξιολόγηση
των δικαιολογητικών κατακύρωσης
ολοκληρώνεται σε δύο (2) εργάσιμες ημέρες.
στ) Η αξιολόγηση
των ενστάσεων από την αρμόδια Επιτροπή
ολοκληρώνεται εντός πέντε (5) εργλασιμων
ημερων από την κοινοποίηση σε αυτήν της
ένστασης και την πλήρη πρόσβαση στα
αρχεία του διαγωνισμού. Ειδικά στις
περιπτώσεις ενστάσεων κατά διακήρυξης,
η αξιολόγηση των ενστάσεων ολοκληρώνεται
πριν την καταληκτική ημερομηνία υποβολής
των προσφορών.
2. Η Αναθέτουσα
Αρχή αποφαίνεται επί των Πρακτικών
εντός προθεσμίασ δέκα (10) εργασίμων
ημερών από την κοινοποίηση των σχετικών
Πρακτικών.
3. Οι ως άνω
προθεσμίες παρατείνονται αναλόγως σε
περίπτωση που ζητηθούν δικευκρινήσεις
ή συμπληρώσεις ή απαιτείται επιβεβαίωση
στοιχείων κατά τις κείενες διατάξεις.
Σε συμβάσεις προϋπολογισμού άνω των
δέκα εκατομμυρίων (10.000.000) ευρώ ή σύνθετες
συμβάσεις που ο όγκος των δικαιολογητικών
ή των τεχνικών προσφορών είναι μεγάλος
οι ως άνω προθεσμίες δύνανται να
παρατείνονται ως και το εξαπλάσιο των
παραπάνω προθεσμιών.
4. Τυχόν υπέρβαση
των ως άνω προθεσμιών της παρ. 1 και 2 δεν
συνεπάγεται ακυρότητα της διαδικασίας».
Αποσαφηνίζεται
στην αιτιολογική έκθεση, ότι με το άρθρο
που προστίθεται, θεσπίζονται ενδεικτικές
προθεσμίες για τη διενέργεια των
διαδικαστικών πράξεων εκ μέρους των
εισηγητικών και αποφαινόμενων οργάνων,
προκειμένου να επιταχυνθούν οι
διαδικασίες. Οι προθεσμίες αυτές
παρατείνονται αναλόγως σε περιπτώσεις
σύνθετων συμβάσεων ή σε περιπτώσεις
που εκ του νόμου απαιτείται η επιβεβαίωση
στοιχείων από τρίτους φορείς (λχ.
περίπτωση αρθ. 68 Ν. 3863/10, επιβεβαίωση
γνησιότητας εγγυητικών επιστολών κλπ).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου