Σάββατο 11 Νοεμβρίου 2023

Η Παύλιανη εκπέμπει SOS! OXI στο Υδροηλεκτρικό!


Athens ,
Ελλάδα


Δημιουργός ψηφίσματος:
Μορφωτικός Κ. - Παραλήπτες:
Κάθε αρμόδιο φορέα
Αυτές τις μέρες γινόμαστε μάρτυρες της επέλασης κάποιων συμφερόντων που καταστρέφουν το φυσικό περιβάλλον της Παύλιανης! Συγκεκριμένα, η εταιρεία «ΚΩΝ/ΝΟΣ ΚΟΝΤΟΣ & ΣΙΑ Ε.Ε. PRO ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ» αγνοώντας προκλητικά την θέληση όλων των κατοίκων, αγνοώντας τις αντιδράσεις και τις προσφυγές της τοπικής κοινωνίας μετά από έναν μακροχρόνιο αγώνα δεκαπέντε χρόνων, έφερε την μπουλντόζα εκτελώντας εργασίες για την κατασκευή ενός Μικρού Υδροηλεκτρικού Εργοστασίου 0,83 MW στο ρέμα του χωριού. Στα σχέδια της εταιρείας είναι να πάρει το νερό για 3.360μ, το νερό που αποτελεί για την Παύλιανη το συγκριτικό της πλεονέκτημα, αυτό που την καθιέρωσε ως τόπο αναψυχής και ήπιας οικοτουριστικής ανάπτυξης.

Η μπουλντόζα της εταιρείας ισοπεδώνει, σκοτώνει τις ελπίδες και τις προσπάθειες των ανθρώπων της Παύλιανης να προχωρήσουν στο μέλλον και να επιβιώσουν με αξιοπρέπεια αξιοποιώντας τα αγαθά που πλούσια προσφέρει η φύση: τα νερά, το δάσος, το βουνό, τα χρώματα και η ομορφιά του τοπίου. Η Παύλιανη που έγινε πλέον γνωστή ως προορισμός για ήπιο ορεινό τουρισμό, τουρισμό αναψυχής, σε όλη την Ελλάδα. Η Παύλιανη με τις νεράιδες, με την μουσική γέφυρα, το iron throne, το πρότυπο παρκάκι αναψυχής που αγαπήσαμε ως εθελοντές δημιουργοί, αλλά και ως φίλοι ή επισκέπτες, το παρθένο μαγευτικό ελατόδασος με τη σπάνια πανίδα και χλωρίδα του όρους Οίτη, τους καταρράκτες, τις κρεμαστές γέφυρες και τα αιωνόβια σκιερά πλατάνια. Η Παύλιανη με το Κέντρο Ενημέρωσης για την βιοποικιλότητα της Οίτης. Η οργή ξεχειλίζει!

Όλοι γνωρίζουμε ότι οι ήπιες πηγές παραγωγής ενέργειας πρέπει να είναι συμβατές με την προστασία της φύσης και να μην αποτελούν απειλή για τη βιοποικιλότητα. Να κατασκευάζονται με τις λιγότερες και μικρότερες επιβαρύνσεις στο τοπίο και στο περιβάλλον, με σεβασμό στα οικοσυστήματα κ αι με σεβ α σμ ό στην ά ποψη της τοπ ι κ ή ς κο ι νων ία ς . Εδώ πώς είναι δυνατόν αυτό να γίνει, όταν και μόνο η κατασκευή αυτής της εγκατάστασης με την διάνοιξη νέων δρόμων, την κατασκευή αγωγού και κτιρίου, το κόψιμο των δέντρων και της βλάστησης, το σκυρόδεμα κλπ το αποτέλεσμα εκτιμάμε πως θα είναι λιγότερο «πράσινο» από το αντιστάθμισμα της παραγόμενης «καθαρής ενέργειας» των 0,83 MW. Η εγκατάσταση και η λειτουργία δε στη συνέχεια του ΜΥΗΕ είναι σίγουρο ότι θα βλάψει τα μέγιστα την ποτάμια και παραποτάμια βλάστηση και τα αιωνόβια πλατάνια. Κατ’ επέκταση θα απαξιώσει τα περιουσιακά στοιχεία των κατοίκων, θα υπονομεύσει τον ήπιο εναλλακτικό τουρισμό της περιοχής και θα βλάψει τις προοπτικές μελλοντικής βιώσιμης ανάπτυξης διώχνοντας ουσιαστικά όσους θα ήθελαν να ζήσουν αξιοπρεπώς και να επενδύσουν στον τομέα αυτό.

Με δεδομένο λοιπόν ότι:
δεν υπάρχει συναίνεση της τοπικής κοινωνίας, αλλά πλήρης εναντίωση,
το χωριό και η περιοχή έχει μεγάλη επισκεψιμότητα λόγω της ομορφιάς και του εξαιρετικού φυσικού τοπίου για δράσεις εναλλακτικού τουρισμού και αναψυχής,
αν προχωρήσει το έργο, η καταστροφή της περιοχής είναι προφανής,
καμιά τοπική, κοινωνική, περιβαλλοντική, οικονομική και αναπτυξιακή ανάγκη δεν εξυπηρετεί αυτό το έργο (ΜΥΗΕ 0,83 MW) ώστε να δικαιολογείται η μη αναστρέψιμη επιβάρυνση και καταστροφή που θα φέρει στο ποτάμι, στο νερό, στο δάσος, στο τοπίο.
Εμείς που υπογράφουμε:
ΔΗΛΩΝΟΥΜΕ αντίθετοι στην δημιουργία αυτού του εργοστασίου στο ρέμα της Παύλιανης και δεν πρέπει να επιτραπεί.
Ζητάμε να σταματήσει ΤΩΡΑ η εταιρεία την δραστηριότητά της και οι αρμόδιες υπηρεσίες να προχωρήσουν στην ακύρωση των όποιων αδειών εκδόθηκαν ως τώρα.
Ζητάμε από την κυβέρνηση, τους βουλευτές, τα κόμματα και τους αιρετούς της αυτοδιοίκησης να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν απέναντι σ’ αυτό που μεθοδεύεται να γίνει.
Ζητάμε την υποστήριξη όλων των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής, αλλά και των φίλων και των των χιλιάδων επισκεπτών της Παύλιανης κάθε Σαββατοκύριακο.
Καλούμε σε διαρκή ετοιμότητα τους ανθρώπους της Παύλιανης και των χωριών της Οίτης και κάθε ευαίσθητο πολίτη. Ο αγώνας είναι πολυεπίπεδος: νομικός, πολιτικός, θεσμικός, κινηματικός.
Δηλώνουμε έτοιμοι για όλα…

Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2023

Έως & άνω του 50% οι παραιτήσεις νέων μηχανικών από το Δημόσιο [πίνακες]

Έως & άνω του 50% οι παραιτήσεις νέων μηχανικών από το Δημόσιο [πίνακες]

Σε ποσοστά που υπερβαίνουν το 50% έφτασαν την τελευταία τριετία οι παραιτήσεις νεοπροσληφθέντων νέων μηχανικών από θέσεις στο δημόσιο.

Συγκεκριμένα, στο 56% έφτασε το ποσοστό παραιτήσεων στους Μηχανολόγους Μηχανικούς, βάσει της προκήρυξης 13/2021 για Δήμους και Περιφέρειες, της οποίας τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν πριν ένα έτος. Στην ίδια προκήρυξη, το ποσοστό παραιτήσεων για τους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς έφτασε στο 50% και ακολουθούν με μικρότερα ποσοστά οι υπόλοιπες ειδικότητες.

Τα ανωτέρω στοιχεία μοιράστηκε μεταξύ άλλων η Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ., καταγράφοντας την πορεία των διαγωνισμών και των προσλήψεων διπλωματούχων μηχανικών στο δημόσιο, κατά την τελευταία τριετία. Διαβάστε παρακάτω την ενημέρωση της ομοσπονδίας:

Παραιτήσεις Μηχανικών από Διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ

Με το παρόν κοινοποιούμε στοιχεία που λάβαμε από τον ΑΣΕΠ, κατόπιν συνάντησης που είχαμε με τον Πρόεδρο και στελέχη της Αρχής και σε συνέχεια σχετικών παρεμβάσεων μας. Όπως έχουμε γράψει και σε άλλες ανακοινώσεις μας, οι κινητοποιήσεις μας της περιόδου 2020-2021 είχαν ως αποτέλεσμα την – για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια – συμπερίληψη αρκετών Διπλωματούχων Μηχανικών σε Διαγωνιστικές διαδικασίες του ΑΣΕΠ, οι οποίες ολοκληρώνονται αυτή την περίοδο. Οι διαδικασίες αυτές αφενός προχωρούν με καθυστερήσεις, αφετέρου δεν επαρκούν για να καλύψουν τις τεράστιες απώλειες προσωπικού των τελευταίων ετών (ούτε τις επερχόμενες αποχωρήσεις, οι οποίες αυξάνουν διαρκώς).

Πέμπτη 9 Νοεμβρίου 2023

Ζημίες 42-43 δισ. ευρώ για το ΤΧΣ εκτιμά το ΚΕΠΕ μετά την αποεπένδυση από τις τράπεζες

Ζημίες 42-43 δισ. ευρώ για το ΤΧΣ εκτιμά το ΚΕΠΕ μετά την αποεπένδυση από τις τράπεζες

Το ΚΕΠΕ υπογραμμίζει τον υπερβολικό βαθμό κάλυψης των ιδίων κεφαλαίων των τραπεζών από αναβαλλόμενες φορολογικές πιστώσεις

Ευγενία Τζώρτζη03.11.2023 • 08:40

Χαμένο από χέρι είναι το ελληνικό Δημόσιο από την επένδυσή του στις τέσσερις συστημικές τράπεζες, σύμφωνα με ανάλυση του ΚΕΠΕ που υπολογίζει τη ζημία που θα υποστεί το ΤΧΣ από την αποεπένδυση των 46 δισ. ευρώ μεταξύ 42-43 δισ. ευρώ, με βάση τη σημερινή κεφαλαιοποίηση των τραπεζών Alpha Bank, Εθνική Τράπεζα, Eurobank και Τράπεζα Πειραιώς.

Οι απώλειες αυτές καθιστούν την Ελλάδα για άλλη μία φορά «εξαιρετική περίπτωση» έναντι άλλων χωρών που ανακεφαλαιοποίησαν τις τράπεζές τους με δημόσιο χρήμα και οι οποίες κατέγραψαν είτε κέρδη, όπως οι ΗΠΑ, είτε πολύ μικρότερες ζημίες, όπως η Μεγάλη Βρετανία, κατά τη μεταπώλησή τους. Το ΚΕΠΕ παραπέμπει στην περίπτωση των ΗΠΑ, όπου προέκυψαν κέρδη για το Δημόσιο τόσο από τις συνολικές επενδύσεις του προγράμματος TARP (κέρδη 15,3 δισ. δολ. επί της αρχικής επένδυσης των 426,4 δισ. δολ. ή απόδοση +3,6%), όσο και από τις επενδύσεις του TARP στον τραπεζικό τομέα (κέρδη 30,4 δισ. δολ. επί της αρχικής επένδυσης των 245,5 δισ. δολ. ή απόδοση +12,4%). Στο Ηνωμένο Βασίλειο προέκυψαν σχετικά μικρές ζημίες από την επένδυση-στήριξη στον τραπεζικό τομέα και συγκεκριμένα ζημίες 23,2 δισ. λιρών επί της αρχικής επένδυσης των 136,6 δισ. λιρών ή εναλλακτικά απόδοση -17%.

Το ΤΧΣ έχει ενισχύσει σωρευτικά τις ελληνικές τράπεζες με 46 δισ. ευρώ από το 2011, σημειώνει το ΚΕΠΕ, και με βάση το επίπεδο κεφαλαιοποίησής τους στις 6 Οκτωβρίου, που διαμορφώθηκε στα 16,03 δισ., τα δυνητικά έσοδα που θα μπορούσε να ανακτήσει το Ταμείο αγγίζουν το ποσό των 3,10 δισ. ευρώ και άρα η ζημία ανέρχεται σε 43 δισ. Το ποσό αυτό έχει υπολογιστεί από τη διάθεση των ποσοστών που διαθέτει το Ταμείο με μηδενικό premium, ενώ όπως σημειώνει το ΚΕΠΕ ακόμη και στην εξεζητημένη περίπτωση με υποθετικό 80% premium, το ποσό της ανάκτησης θα μπορούσε να ανέλθει στα 5,58 δισ. και άρα η ζημία θα παρέμενε πάνω από τα 40 δισ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι με βάση πρόσφατη έκθεση της Moody’s, τα αναμενόμενα έσοδα του ΤΧΣ από την αποεπένδυση των ελληνικών τραπεζών είναι 3-4 δισ. και άρα με βάση το ποσό της συνολικής επένδυσης των 46 δισ. από το ΤΧΣ, οι υπαινισσόμενες ζημίες (implied losses) ανέρχονται σε 42-43 δισ. ή, εναλλακτικά, η υπαινισσόμενη απόδοση (implied return) κυμαίνεται μεταξύ -91,3% και -93,5%.

ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής: Διάσωση του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας

 

Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. ΑΤΤΙΚΗΣ

ΕΝΩΣΗ  ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ  ΔΗΜΟΣΙΩΝ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ  ΑΝΩΤΑΤΩΝ  ΣΧΟΛΩΝ

ΠΑΝΟΡΜΟΥ 2, 11523 ΑΘΗΝΑ

ΤΗΛ:210 64.64.282  FAX:210 64.61.296  e-mail: emdydasattikis@tee.gr URL: www.emdydas-attikis.gr

 


Αρ.Πρωτ.:5359                                                                                   Αθήνα 8/11/2023

ΔΙΑΣΩΣΗ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΡΕΜΑΤΟΣ ΡΑΦΗΝΑΣ

Ως ΕΜΔΥΔΑΣ Αττικής στηρίζουμε την εκστρατεία για τη διάσωση του Μεγάλου Ρέματος Ραφήνας, που ήδη υποστηρίζεται από πολλές περιβαλλοντικές οργανώσεις και οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. 

 

Επειδή δε:

α) με προφορικές και έγγραφες εντολές του Υπουργείου Υποδομών προς την ανάδοχο εταιρεία «ΙΝΤΡΑΚΑΤ», ως εργολάβο ήδη εγκατεστημένο για την εκτέλεση του έργου διευθέτησης και μόνου αρμόδιου «να το συντηρεί και να το  καθαρίζει, διατηρώντας τη καλή υδραυλική του λειτουργία  κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης των έργων», η ανάδοχος υποχρεώνεται να προβεί σε καθαρισμό του ρέματος ταυτόχρονα σε όλο το μήκος των 17 χλμ. του έργου, προβαίνοντας σε:

·        αποψίλωση όλης της παρόχθιας βλάστησης, συμπεριλαμβανομένης της κοπής 2.000 παρόχθιων δέντρων όχι μόνον στην κοίτη, αλλά και στα πρανή και στην παρόχθια ζώνη σε πλάτος 2-3 μέτρων αυτής

·        προσέγγιση στην κοίτη ταυτόχρονα σε πλέον του ενός μέτωπα εργασίας, με διάνοιξη νέων προσβάσεων προς το ρέμα

β) Ο καθαρισμός θα γίνει με διαδικασίες κατεπείγοντος, με χρήση βαρέος τύπου ερπυστριοφόρα οχήματα, χωρίς στοιχειώδη μελετητική προσέγγιση ή πρωτόκολλο επιτρεπόμενων εργασιών και χωρίς να λαμβάνει υπόψη την προστατευτική νομοθεσία που διέπει το Μεγάλο Ρέμα Ραφήνας και τους υγροτόπους του (ρέμα «Ιδιαίτερου περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος», οριοθετημένος «υγρότοπος και υδατόρεμα Α΄ προτεραιότητας» και «περιοχή προστασίας οικοτόπων και ειδών του Μητρώου Προστατευόμενων Περιοχών του ΣΔΛΑΠ Αττικής»).

γ) Ο καθαρισμός θα γίνει ανεξάρτητα από τον χρονικό προγραμματισμό εκτέλεσης του έργου διευθέτησης, που έχει ορίζοντα τριετίας και, υπό κανονικές συνθήκες θα εκτελούνταν σταδιακά από τα κατάντη στα ανάντη, σε τμήματα μικρού μήκους της τάξης των 300 μέτρων. Η ταυτόχρονη επέμβαση στο ποτάμι με είσοδο από πολλά σημεία δεν επιτρέπει στα είδη υδρόβιας πανίδας και ορνιθοπανίδας να μετακινηθούν στα σημεία όπου δεν εκτελούνται τα έργα.

Επισημαίνουμε ότι:

Με τον τρόπο αυτό, εκτός της περιβαλλοντικής ζημίας, ο καθαρισμός ενδέχεται να προκαλέσει νέους κινδύνους ενόψει των βροχοπτώσεων του χειμώνα, όπως κίνδυνο κατάρρευσης πρανών και ενδεχόμενη πρόκληση τοπικών πλημμυρικών φαινομένων, ιδίως στις καμπύλες (μαιανδρισμούς) του ρέματος, καθώς και έντονη αύξηση της στερεομεταφοράς προς την εκβολή και το λιμάνι της Ραφήνας.

Συστήνουμε ο καθαρισμός:

α) να περιοριστεί στα σημεία όπου απαιτείται (κυρίως στα τεχνικά διέλευσης) και όχι αδιακρίτως σε μήκος 17 χιλιομέτρων

β) να περιοριστεί στην απομάκρυνση μπάζων, απορριμμάτων και εμποδίων εντός της κοίτης και στην παρόχθια ζώνη, χωρίς επέμβαση στα πρανή του ρέματος (παρέμβαση που τροποποιεί την υδραυλική λειτουργία του ρέματος) και χωρίς πλήρη αποψίλωση και κοπή δέντρων από την κοίτη, τα πρανή και την παρόχθια ζώνη.

γ) να γίνει, κατά το δυνατόν, με ήπια μέσα και χωρίς τη χρήση βαρέος τύπου ερπυστριοφόρων χωματουργικών μηχανημάτων.

Τετάρτη 8 Νοεμβρίου 2023

4,5 δις € σε απευθείας αναθέσεις σε 2 χρόνια


4,5 ΔΙΣ ΣΕ ΑΠΕΥΘΕΙΑΣ ΑΝΑΘΕΣΕΙΣ ΕΔΩΣΕ ΣΕ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ Ο ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ·08/11/2023

Το «πάρτι» δισεκατομμυρίων ευρώ με απευθείας αναθέσεις απ’ το δημόσιο επί διακυβέρνησης Μητσοτάκη επιβεβαιώνει με έκθεσή του το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, που έχει αντλήσει απ’ την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων μόνο για τα έτη 2021 – 2022 έγιναν 314.006 συμβάσεις με απευθείας ανάθεση ή με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης, με το κόστος να ανέρχεται σε σχεδόν 4,5 δισ. ευρώ.

Απ’ τον έλεγχο προέκυψε ότι οι περισσότερες απευθείας αναθέσεις έγιναν στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας.

Το Ελεγκτικό Συνέδριο, αφού έλεγξε 64 δημόσιους φορείς και ένα δείγμα 5.073 συμβάσεων, στηλιτεύει την τακτική και απευθύνει σειρά συστάσεων.





ΤΟ ΠΟΡΙΣΜΑ 7 ΣΗΜΕΙΩΝ ΑΝΑΦΕΡΕΙ :Οι δημόσιοι φορείς δεν προγραμματίζουν εγκαίρως και ορθολογικά την κάλυψη των αναγκών τους. Προσαρμόζουν τις ανάγκες τους στο όριο των απευθείας αναθέσεων καλύπτοντας αυτές αποσπασματικά και προβαίνοντας σε κατατμήσεις.
Δεν αιτιολογείται επαρκώς ο απρόβλεπτος και επείγων χαρακτήρας των αναγκών που καλύπτονται με προσφυγή στη διαδικασία με διαπραγμάτευση. Οι αναθέτοντες φορείς ταυτίζουν το «απρόβλεπτο» με το «επείγον».
Σημαντικά περιθώρια ενίσχυσης υφίστανται στην ουσιαστική συμμετοχή των διοικητικών υπηρεσιών του φορέα κατά τη διαδικασία που προηγείται της τελικής απόφασης ώστε να μην δημιουργούνται υπόνοιες αυθαιρεσίας και αδιαφάνειας.
Σε πολλές περιπτώσεις δεν καθορίζεται με σαφήνεια το αντικείμενο της σύμβασης ούτε προκύπτει ο τρόπος υπολογισμού της εκτιμώμενης δαπάνης. Δεν αποδεικνύεται προηγούμενη έρευνα αγοράς.
Δεν παρέχονται εχέγγυα διαφάνειας ως προς την επιλογή του αναδόχου και τον καθορισμό του τιμήματος ιδίως όταν διενεργούνται επανειλημμένες αναθέσεις στον ίδιο ανάδοχο. Δεν υφίστανται προκαθορισμένα και επομένως επαληθεύσιμα κριτήρια επιλογής όσων καλούνται να υποβάλουν προσφορά. Δεν γίνεται διαπραγμάτευση του τιμήματος. Προσφέρονται χαμηλά έως μηδενικά ποσοστά έκπτωσης. Συστήματα ηλεκτρονικής αγοράς δεν εφαρμόζονται ευρέως.
Το υψηλότερο ποσοστό απευθείας αναθέσεων παρατηρήθηκε στα νοσοκομεία. Μικρό ποσοστό των συμβάσεών τους ανατίθεται μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών λόγω χρόνιων συστημικών αδυναμιών σε συνδυασμό με τις επιτακτικές ανάγκες προμήθειας φαρμάκων και λοιπών αναλωσίμων. Προσφυγή σε νομιμοποιητικές διατάξεις.
Οι δημόσιοι φορείς δεν διαθέτουν σύστημα αξιολόγησης των καταγγελιών και αξιοποίησης αυτών για τη βελτίωση της ακεραιότητας της διαδικασίας των απευθείας αναθέσεων.
ΟΙ ΣΥΣΤΑΣΕΙΣΣύσταση πρώτη: Οι δημόσιοι φορείς οφείλουν να παρακολουθούν συστηματικά τα αποθέματά τους και την εκτέλεση των τρεχουσών συμβάσεων ώστε να είναι σε θέση να γνωρίζουν τις πραγματικές ανάγκες τους και να προγραμματίζουν εγκαίρως την κάλυψή τους με την κατάλληλη διαδικασία. Οφείλουν να εγκαταστήσουν σύστημα καταγραφής των αναγκών τους αξιοποιώντας και τις δυνατότητες που πλέον παρέχονται από τα πληροφοριακά συστήματα. Για πάγιες, περιοδικές και επαναλαμβανόμενες συμβάσεις, θα μπορούσε να εξετασθεί η λύση του διαγωνισμού με ορίζοντα υλοποίησης πέραν του ενός οικονομικού έτους. Θα μπορούσαν επίσης να αξιοποιηθούν τα συστήματα ηλεκτρονικών αγορών και η δυνατότητα σύναψης συμφωνιών – πλαίσιο.
Σύσταση δεύτερη: Η προκήρυξη των διαγωνισμών πρέπει να γίνεται προ ευλόγου χρονικού διαστήματος ανάλογα με τον μέσο όρο διάρκειας αντίστοιχων διαγωνισμών στο παρελθόν, ώστε να καταλείπεται ο αναγκαίος χρόνος για την ολοκλήρωσή τους. Οι καθυστερήσεις που οφείλονταν σε δικαστικές προσφυγές πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν
Σύσταση τρίτη: Να ακολουθούνται αυστηρά οι εσωτερικές διαδικασίες για την ολοκλήρωση της σύμβασης και να τηρείται ο διακριτός ρόλος κάθε οργάνου. Να ανατίθενται στο υπηρετούν προσωπικό διακριτά και συγκεκριμένα καθήκοντα κατά τρόπο ώστε να μην εμπλέκεται με όλα τα αντικείμενα εργασίας το ίδιο πρόσωπο. Γενικώς επιβάλλεται να ενσωματώνονται στο σύστημα θεσμικά αντίβαρα που να αποκλείουν την κυριαρχία επί της όλης διαδικασίας από ένα και μόνο πρόσωπο.
Σύσταση τέταρτη: Να λαμβάνεται μέριμνα για τη διαρκή ενημέρωση και εκπαίδευση του αρμόδιου προσωπικού σε θέματα που άπτονται των δημοσίων συμβάσεων με συστηματική παρακολούθηση της νομολογίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου και έμφαση στις έννοιες του «απροβλέπτου και του επείγοντος».
Σύσταση πέμπτη: Να καθορίζονται εκ των προτέρων σαφή και αντικειμενικά κριτήρια για την επιλογή του αναδόχου ανάλογα με τη φύση της σύμβασης και να αποδεικνύεται ότι η επιλογή έγινε βάσει των κριτηρίων αυτών. Σύσταση έκτη: Να αιτιολογείται ειδικώς η εκτιμώμενη δαπάνη της σύμβασης και να τεκμηριώνεται η προηγούμενη διενέργεια έρευνας αγοράς. Να υφίσταται διακριτή φάση διαπραγμάτευσης ως προς το τίμημα και να φυλάσσονται τα σχετικά στοιχεία.
Σύσταση έβδομη: Να αναπτυχθεί σύστημα ενδογενούς ελέγχου εντός του οποίου θα αξιοποιούνται και τυχόν καταγγελίες και να υιοθετηθούν οι ασφαλιστικές δικλίδες για την ακεραιότητα της διαδικασίας των απευθείας αναθέσεων, ώστε και να αξιοποιηθεί η δυνατότητα που παρέχεται από το άρθρο 4 της ΦΓ8/55081 Κανονιστκής Απόφασης της Ολομέλειας του Ελεκγτικού Συνεδρίου (Β΄ 4938/2020), για τη συνδρομή του αρμόδιου Επιτρόπου του Ελεγκτικύυ Συνεδρίου σε περίπτωση εμπλοκής.

Τρίτη 7 Νοεμβρίου 2023

Παγίδες υδροκυανίου σε δημόσια κτίρια




Ο πύργος Γκρένφελ του Λονδίνου φλέγεται στις 14 Ιουνίου 2017 | AP Photo/Matt Dunham, file
Παγίδες υδροκυανίου σε δημόσια κτίρια

Οι προμονωμένοι σωλήνες με αφρό πολυουρεθάνης, που χρησιμοποιούνται την τελευταία δεκαετία σε πολλές οικοδομές στην Ελλάδα, μπορεί να αποδειχθούν θανάσιμα επικίνδυνοι σε περίπτωση πυρκαγιάς ● Την αποφυγή της χρήσης τους συνιστά το ΤΕΕ παρά την έγκριση που έχει δώσει ο ΕΛΟΤ.

Στις 14 Ιουνίου του 2017 στο Βόρειο Κένσινγκτον του δυτικού Λονδίνου συνέβη μια ανυπολόγιστη τραγωδία. Ο Πύργος Γκρένφελ, μια πολυκατοικία της δεκαετίας του 1970, 24 ορόφων και ύψους 67 μέτρων, η οποία στέγαζε διαμερίσματα κατοικιών, πήρε φωτιά η οποία εξαπλώθηκε πάρα πολύ γρήγορα, μέσα σε 15 λεπτά. Οι εικόνες ήταν εφιαλτικές. Ο απολογισμός στο τέλος της μέρας ήταν 79 νεκροί σύμφωνα με τη Μητροπολιτική Αστυνομία του Λονδίνου.

Η αρχική αιτία της φωτιάς φέρεται πως ήταν μια ελαττωματική συσκευή ψυγείου. Ομως η ταχύτητα με την οποία εξαπλώθηκε η φωτιά, σύμφωνα με τους ειδικούς, θεωρείται ότι οφειλόταν στην τοποθέτηση μιας συγκεκριμένης εξωτερικής επένδυσης του κτιρίου κατά την ανακαίνισή του. Το υλικό που φαίνεται πως έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ταχύτητα εξάπλωσης της πυρκαγιάς ήταν η πολυουρεθάνη, η οποία βρισκόταν τόσο μέσα στα διαμερίσματα σε διάφορα έπιπλα όπως οι καναπέδες, όσο και στην εξωτερική μόνωση της κατασκευής.

Ο αφρός πολυουρεθάνης κατά την καύση απελευθερώνει υδροκυάνιο στην ατμόσφαιρα, το οποίο σε συνδυασμό με το διοξείδιο του άνθρακα μπορεί να αποβεί μοιραίο για τον άνθρωπο. Σύμφωνα με τον γιατρό Μάλκολμ Τούνικλιφ από το Νοσοκομείο King’s College Hospital στο νότιο Λονδίνο, ο οποίος περιέθαλψε 12 ενοίκους που διασώθηκαν από το φλεγόμενο κτίριο, πολλοί από εκείνους που μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο από τον Πύργο Γκρένφελ είχαν συμπτώματα δηλητηρίασης από υδροκυάνιο.

Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η «Εφ.Συν.» και τα οποία είναι σε γνώση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και του ΕΛΟΤ, στην Ελλάδα τα τελευταία 8-10 χρόνια κυκλοφορεί και χρησιμοποιείται ευρέως στις οικοδομές ένα μονοπωλιακό σύστημα προμονωμένων σωλήνων -ελληνικής εταιρείας από τη Βόρεια Ελλάδα- με αφρό πολυουρεθάνης, το οποίο έχει τοποθετηθεί σε πλήθος κατασκευών, σε δημόσια κτίρια, όπως νοσοκομεία, αλλά και σε μηχανοστάσια μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων, χωρίς να έχει περάσει όλα τα απαραίτητα τεστ για να λάβει τη σωστή πιστοποίηση.

Ωστόσο ο ΕΛΟΤ φαίνεται πως το έχει εγκρίνει το 2022. Σημειώνεται πως το ίδιο υλικό δεν παράγεται σε καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα από κανέναν άλλο παραγωγό σωλήνων πολυπροπυλενίου.

Ακαταλληλότητα

«Οι προμονωμένοι σωλήνες του συστήματος φέρονται να κατασκευάζονται σύμφωνα με τα πρότυπα ΕΝ 15632 και ΕΝ 253 που όμως αφορούν πρότυπα όταν το υλικό χρησιμοποιείται μόνο σε θαμμένα δίκτυα τηλεθέρμανσης. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τη χρήση του συστήματος προμονωμένων σωλήνων πολυπροπυλενίου σε εφαρμογές σε εσωτερικούς χώρους, υπέργεια και επί της οροφής κτιρίων», εξηγούν μηχανολόγοι στην «Εφ.Συν.».

Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος με την απόφαση Α.Πρ.18739/2022 συνιστά την αποφυγή χρήσης των προμονωμένων σωλήνων με πολυουρεθάνη με επικάλυψη PVC.

Στην ίδια επιστολή επισημαίνεται ότι οι σωλήνες αυτοί δεν έχουν ταξινομηθεί σύμφωνα με την αντίδραση στη φωτιά κατά το πρότυπο ΕΝ 13501-1, ως οφείλουν για τη χρήση εντός του κτιρίου, και δεν έχουν διενεργηθεί οι απαιτούμενες δοκιμές παρά μόνο ένα μοναδικό τεστ, στο οποίο το δείγμα της δοκιμής δεν ήταν το ίδιο υλικό που πωλείται στην αγορά. Στοιχεία τα οποία υποδηλώνουν πως το υλικό απαγορεύεται να χρησιμοποιείται εντός κτιρίου καθώς έρχεται σε αντίθεση με τις απαιτήσεις του Ελληνικού Κανονισμού Πυροπροστασίας Κτιρίων.

Η πολυουρεθάνη, που αποτελεί το μονωτικό υλικό των προμονωμένων σωλήνων, είναι ευρέως γνωστό ότι είναι εύφλεκτο υλικό και όταν καίγεται παράγει μονοξείδιο του άνθρακα, υδροκυάνιο (HCN) και άλλα τοξικά προϊόντα κατά την αποσύνθεση και την καύση, τα οποία εκλύονται στο εσωτερικό του κτιρίου όταν χρησιμοποιείται σε εσωτερικά δίκτυα.

Σε έγγραφο της Γενικής Διεύθυνσης του Γενικού Χημείου του Κράτους, σε απάντηση σχετικά με ερώτημα για τη χρήση προμονωμένων σωλήνων εντός κτιρίων, αναφέρεται ότι το υδροκυάνιο (που παράγεται κατά την καύση πολυουρεθάνης την οποία περιέχουν στη μεσαία τους στρώση και σε μεγάλη ποσότητα οι προμονωμένοι σωλήνες) ταξινομείται σύμφωνα με τον κανονισμό 1272/2008/ΕΚ ως «θανατηφόρο σε περίπτωση εισπνοής και συγκεκριμένα σε συγκέντρωση 300 mg ανά κυβικό μέτρο αέρα είναι άμεσα θανατηφόρο».

Παρ’ όλα αυτά, το 2022, το σχέδιο του ΕΛΟΤ (ΤΠ 1501-04-01-04-01:2022) προτείνει τη χρήση των προμονωμένων σωλήνων με μόνωση πολυουρεθάνης και εξωτερικό περίβλημα από PVC και έτσι αντιτίθεται σε πληθώρα κανονισμών και αποφάσεων που ο ίδιος ο ΕΛΟΤ έχει εκδώσει στο παρελθόν.
To Επιμελητήριο

Μετά την προσφυγή άλλων ελληνικών εταιρειών στο Τεχνικό Επιμελητήριο για το θέμα, το αρμόδιο τμήμα του Επιμελητηρίου που εξέτασε την υπόθεση κάλεσε μηχανολόγο, καθηγητή του ΕΜΠ, ειδικό στην πυροπροστασία, ο οποίος αποφάνθηκε ότι δεν μπορεί μόνο με ένα τεστ, όπως είχε γίνει, να λάβει το συγκεκριμένο προϊόν την ταξινόμηση (και κατ’ επέκταση) την έγκριση.

Τίθεται επομένως σοβαρό θέμα αν χιλιάδες κατασκευές στη χώρα και κυρίως δημόσια κτίρια περιέχουν μια πιθανή παγίδα θανάτου, η οποία μπορεί να ενεργοποιηθεί στην περίπτωση μιας πυρκαγιάς. Για την υπόθεση έχουν ήδη ενημερωθεί, εκτός από τον ΕΛΟΤ, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το ΤΕΕ, το Ινστιτούτο Οικονομίας Κατασκευών, όπως βέβαια και το Πυροσβεστικό Σώμα.

Δευτέρα 6 Νοεμβρίου 2023

Η Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων καταγγέλλει «πρωτοφανή στρέβλωση ανταγωνισμού» σε έργο 250 εκατ. ευρώ της ΤΕΡΝΑ

Η Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων καταγγέλλει «πρωτοφανή στρέβλωση ανταγωνισμού» σε έργο 250 εκατ. ευρώ της ΤΕΡΝΑ
Απόφαση - καταπέλτης ζητά ακύρωση του διαγωνισμού. Τι συμβαίνει με την εταιρεία που έχει σωρεύσει «ανεκτέλεστα» που ξεπερνούν τα 5,7 δισ. ευρώ.
by Data Journalists

Οι Data Journalists φέρνουν στο φως την απόφαση της Αρχής που περιγράφει μεθοδεύσεις «νόθευσης του ανταγωνισμού» υπέρ της συγκεκριμένης επιχείρησης από τον διαδημοτικό φορέα της Κεντρικής Μακεδονίας που αναθέτει το έργο.
Του Άρη Χατζηγεωργίου

Πώς γίνεται ένας «ανταγωνιστικός διάλογος» να οδηγεί σε «πρωτοφανή κατάσταση στρέβλωσης του ανταγωνισμού» (ΕΔΩ) υπέρ της πανίσχυρης κατασκευαστικής ΤΕΡΝΑ; Την απάντηση στο ερώτημα δίνει απόφαση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) σε έργο διαχείρισης σκουπιδιών αξίας 250 εκατομμυρίων ευρώ, κοντά στην Θεσσαλονίκη. Η απόφαση της Αρχής είναι καταπέλτης κατά του διαδημοτικού φορέα της Κεντρικής Μακεδονίας που αναθέτει το έργο καθώς περιγράφει μεθοδεύσεις «νόθευσης του ανταγωνισμού» (ΕΔΩ) υπέρ της συγκεκριμένης επιχείρησης η οποία, με την γενικότερη κυριαρχία της σε κάθε μορφής αναθέσεις, έχει φτάσει να σωρεύσει ένα τεράστιο ανεκτέλεστο συμβάσεων έργου και επενδύσεων (επισήμως 5,7 δισ. ευρώ) που απειλεί ακόμη και την υλοποίησή τους.

Η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ την οποία αποκαλύπτουν οι Data Journalists ζητά την ακύρωση της συγκεκριμένης διαδικασίας του διαγωνισμού μέσω «ανταγωνιστικού διαλόγου» που ξεκίνησε το 2021 με φορέα υλοποίησης τον Περιφερειακό Σύνδεσμο Φορέων Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) Κεντρικής Μακεδονίας. Ο ΦΟΔΣΑ ανέλαβε την ανάθεση και υλοποίηση ενός έργου που έχει ανακοινωθεί πολλάκις από την κυβέρνηση και είναι η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Δυτικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Η μονάδα θα κατασκευαστεί έξω από την Θεσσαλονίκη, κοντά στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης και είναι μία από τις δεκάδες εγκαταστάσεις στις οποίες η κυβέρνηση υπόσχεται να γίνεται η επεξεργασία των απορριμμάτων. Διακηρυγμένος στόχος, όπως λέει σε κάθε ευκαιρία ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Μανώλης Γραφάκος (σταθερός στην θέση παρά τις αλλαγές τριών υπουργών από το 2019), είναι αυτή η επεξεργασία να παράγει ανακυκλώσιμα υλικά, κομπόστ (βιοαπόβλητα) αλλά και υλικά που θα οδηγούνται σε καύση – ή όπως προτιμά να το λέει η κυβέρνηση, «ενεργειακή αξιοποίηση».

Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ – Εξώδικη Γνωστοποίηση : Απεργία – Αποχή των μελών μας, από τη Δευτέρα 13/11/2023 έως και την Παρασκευή 17/11/2023

Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ – Εξώδικη Γνωστοποίηση : Απεργία – Αποχή των μελών μας, από τη Δευτέρα 13/11/2023 έως και την Παρασκευή 17/11/2023

Αρ. Πρωτ.: 9192 Αθήνα, 3/11 /2023


ΕΞΩΔΙΚΗ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

Απεργία – Αποχή των μελών μας, από τη Δευτέρα 13/11/2023 έως και την Παρασκευή 17/11/2023, από:
A.Τις διαδικασίες του Μητρώου Μελών Δημοπρασιών (ΜηΜΕΔ) για Διαγωνισμούς που έχουν ημερομηνία δημοπράτησης (ήτοι ημερομηνία λήξης της προθεσμίας υποβολής των προσφορών) στο ως άνω διάστημα, καθώς και από τις εξής Επιτροπές στις οποίες συμμετέχουν μέλη μας:Επιτροπές Διενέργειας Διαγωνισμών και Αξιολόγησης Προσφορών (στο πλαίσιο των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων του Ν.4412/16), Επιτροπές αξιολόγησης ενστάσεων (του άρθρου 221 παρ.11α), Επιτροπές παραλαβής υπηρεσιών του άρθρου 221 παρ.11δ του Ν.4412/2016, Επιτροπές διαπραγμάτευσης για κατεπείγον και αποκλειστικότητα (άρθρο 32Α του Ν.4412/2016, όπως προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 43 του Ν.4605/2019), Τεχνικά Συμβούλια Δημοσίων Έργων και Μελετών, Επιτροπές Μητρώων ΜΕΚ και ΜΕΕΠ, Επιτροπές Παρακολούθησης Επιχειρησιακών προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, Επιτροπές Παρακολούθησης και Παραλαβής Προμηθειών, Επιτροπές Ελέγχου Καταλληλόλητας (παιδικών χαρών, δομών αστέγων, κλπ), Επιτροπές καθορισμού Γραμμών Αιγιαλού και Παραλίας, Επιτροπές Προσβασιμότητας (αρ. 18 του Ν. 4495/17), Επιτροπές του άρθρου 116 παρ. 3 του Ν. 4495/17 καθώς και από Επιτροπές Παραλαβής Αφανών Εργασιών (για έργα προ εφαρμογής του Ν. 4782/21), Επιτροπές Παραλαβής Φυσικού Εδάφους, Επιτροπές Χαρακτηρισμού Εδαφών εφόσον δε λήγει η σχετική προθεσμία αυτοδίκαιης έγκρισης.

Β. Το πληροφοριακό σύστημα του e-adeies (έλεγχο πληρότητας, βεβαίωση όρων δόμησης, έλεγχο μελετών όπου είναι απαιτητός, προεγκρίσεις, μεταγενέστερο έλεγχο, έλεγχο φορολογικών), έλεγχο και επιβολή προστίμων – χρηματικοί κατάλογοι, Επιτροπές και αυτοψίες αυθαιρέτων και επικινδύνων κατασκευών (από άποψη δομική, στατική και υγρασιών) έκδοση Πιστοποιητικού Ελέγχου Κατασκευής Π.Ε.Κ., θεωρήσεις οικοδομικών αδειών για σύνδεση με τα δίκτυα, αδειοδοτήσεις, καταχωρήσεις και ανανεώσεις ανελκυστήρων στα μητρώα, για όλες τις Υπηρεσίες Δόμησης της χώρας με σκοπό να αναδείξουμε τα τεράστια προβλήματα στη στελέχωση και στη λειτουργία τους στο ως άνω διάστημα.

Γ. Τη Σύνταξη (περιλαμβανομένης της κύρωσης και της εκδίκασης ενστάσεων κατά αυτών όπου προβλέπεται) πράξεων προσκυρώσεων – τακτοποιήσεων και αναλογισμού, υποχρεώσεων λόγω ρυμοτομίας, πράξεων εφαρμογής, πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα, βεβαιώσεων αρτιότητας – οικοδομησιμότητας, πρωτόκολλα αδυνάτου τακτοποιήσεων, κλπ.

Δ. Όλα τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής (Σ.Α.), ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. Α’ και Β’, ΚΕΣΥΠΟΘΑ, ΚΕΣΑ (κεντρικό, Αιγαίου και Μακεδονίας Θρακης) (συμπεριλαμβανομένων της σύνταξης και κατάθεσης εισηγήσεων)

Προκήρυξη Πανελλαδικής Στάσης Εργασίας την 8η Νοεμβρίου 2023 από 9.00’ έως 13.00’ και πραγματοποίηση συγκέντρωσης διαμαρτυρίας
Προκήρυξη 24ωρης Πανελλαδικής Απεργίας την 17η Νοεμβρίου 2023 και πραγματοποίηση συγκέντρωσης διαμαρτυρίας στο Γενικό Λογιστήριο του κράτους (Πανεπιστημίου 37) στις 11πμ