Σάββατο 28 Ιουλίου 2018

Τα τρία επίπεδα πυροπροστασίας των δασικών εκτάσεων

Κάποια πράγματα είχαν ειπωθεί ήδη από το 2007...



Παρακολουθώντας τις δηλώσεις του καθ' ύλην αρμόδιου υπουργού Δημόσιας Τάξης, στον οποίο υπάγεται η Πυροσβεστική Υπηρεσία και συνεπώς η ευθύνη δασοπυρόσβεσης, αναρωτήθηκα αν είναι δυνατόν μετά τα όσα τραγελαφικά συνέβησαν τα προηγούμενα έτη, από το 1998 που μεταφέρθηκε κατά τον πιο άγαρμπο και χωρίς κανέναν σχεδιασμό η ευθύνη της δασοπυρόσβεσης από τη Δασική στην Πυροσβεστική Υπηρεσία, να μην έχουν διδαχθεί οι πολιτικοί μας απολύτως τίποτε. Το λιγότερο που θα περίμενε κανείς να αντιληφθεί η Πολιτεία, μετά και την εμπειρία τόσων ετών δασικών πυρκαγιών, είναι ότι οι δασικές πυρκαγιές, όταν πάρουν διαστάσεις, δεν σβήνονται όσα μέσα κι αν διατίθενται αλλά σβήνουν από μόνες τους αφού έχουν ολοκληρώσει την καταστροφή. Δεν το μπόρεσαν οι Αυστραλοί, οι Αμερικανοί στη Φλώριδα όπου τα δάση καίγονταν επί εβδομάδες, οι Καναδοί, οι Ισπανοί, με ποια λογική θα το μπορούσαμε εμείς;

Η πυροπροστασία των δασών μας, γιατί για πυροπροστασία πρέπει να μιλάμε και όχι για δασοπυρόσβεση, έχει τρία διακριτά επίπεδα ή φάσεις.

Πυροπροστασία ίσον πρόληψη. Το πρώτο επίπεδο, το σημαντικότερο, αποτελεσματικότερο και το λιγότερο δαπανηρό είναι η πρόληψη. Οι πυρκαγιές πρέπει να προλαβαίνονται. Για τον σκοπό αυτόν παίρνονται:

1. Καθαρά δασοκομικά μέτρα όπως ο κατάλληλος χειρισμός των εύφλεκτων δασών της μεσογειακής ζώνης με κατάλληλες αραιώσεις, κλαδεύσεις και απομάκρυνση του εύφλεκτου υπόροφου κατά μήκος των δρόμων ώστε να καταστούν λιγότερο εύφλεκτα και να εμποδίζεται η μετατροπή των έρπουσων πυρκαγιών σε επικόρυφες. Η διάνοιξη αντιπυρικών λωρίδων που απαιτείται από ορισμένους ανίδεους το μόνο που καταφέρνουν είναι να προσβάλλουν βάναυσα το τοπίο και να προκαλούν τη διάβρωσή του εδάφους χωρίς να αποτρέπουν τη διάδοση της πυρκαγιάς.

2. Αστυνομικά μέτρα δηλ. μέτρα αστυνόμευσης και επιτήρησης της περιοχής με συνεχείς περιπολίες για την αποτροπή εμπρησμών, αλλά και την έγκαιρη ανίχνευση εστιών πυρκαγιάς και την άμεση κατάσβεσή τους.

3. Μέτρα ενημέρωσης του κοινού και κυρίως των επισκεπτών για τους κινδύνους εκδήλωσης πυρκαγιών.

Σε όλον τον κόσμο την ευθύνη πρόληψης των πυρκαγιών την έχουν οι δασικές υπηρεσίες. Στις μεσογειακές χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης όπως η Ιταλία και η Πορτογαλία υπάρχουν ειδικά ένστολα και ένοπλα σώματα, όπως η Guarda Forestale της Ιταλίας και το Corpo Florestal της Πορτογαλίας, τα οποία έχουν την ευθύνη εφαρμογής της Δασικής Νομοθεσίας και της προστασίας του δάσους.

Μια ''γνωστή'' ιστορία, με ''ευθύνες'' και χωρίς



Μια ''γνωστή'' ιστορία, με ''ευθύνες'' και χωρίς

Είναι ''γνωστή'' η πολιτική ''ομηρία'' που ασκούσαν /ασκούν οι εκάστοτε διοικούντες ,τόσο σε κεντρικό επίπεδο όσο και σε περιφερειακό/τοπικό , στο ζήτημα της ιδιοκτησίας και της ''ανάπτυξης'' μέσω της γαιοπροσόδου/ αντιπαροχής κλπ. Αυτό φαίνεται τόσο σε γενική κλίμακα [εντάξεις στο σχέδιο πόλης δασικών περιοχών κύρια πριν το 1975 οπότε δεν απαιτούνταν η συνυπογραφή του υπουργού Γεωργίας: ΔΙΟΝΥΣΟΣ, περιοχές οικοδομικών συνεταιρισμών στον ορεινό όγκο της Πεντέλης, δασικές περιοχές στη Δυτική Αττική κλπ] και δεν λαμβάνεται μέριμνα για τις βασικές ανάγκες ποιότητας ζωής των πολιτών [υγεία, παιδεία, πρόνοια κλπ]. Ταυτόχρονα καταστρατηγούνται άρθρα του Συντάγματος για το περιβάλλον, την μέριμνα του κράτους για στέγη κλπ αφού η κυρίαρχη ''αξία'' του καπιταλισμού είναι η ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ και το ΚΕΡΔΟΣ [που ''ντύνεται'' με την ''μαγική'' λέξη της ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ με οποιοδήποτε κόστος ] 

Οι περισσότερες περιοχές [τέως παραθεριστικής κατοικίας] έχουν κατατμηθεί σε μικροϊδιοκτησίες όπου κατασκευάστηκαν χιλιάδες αυθαίρετα (για 1η αλλά και 2η κατοικία) και στη συνέχεια ακολούθησε η ''τοπική ανάπτυξη'' με καταστήματα, ξενοδοχεία, ταβέρνες, μπαρ κα (που καταπάτησαν ακόμη και τον αιγιαλό απαγορεύοντας έτσι την ελεύθερη πρόσβαση στις παραλίες) καταστρατηγώντας τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης (με την ανοχή/διαπλοκή των τοπικών δημοτικών αρχών ) κοκ

Δημιουργήθηκε στη συνέχεια η ''συνεπαιτιότητα''/ συνενοχή στους πολίτες για το ''διαρκές'' έγκλημα της καταστροφής του περιβάλλοντος (κι όχι μόνο), οπότε οι ευθύνες εντέχνως ''επιμερίστηκαν'' από τους θύτες (εκάστοτε πολιτική εξουσία) στα ''θύματα'' (πολίτες) που ήθελαν να αποκτήσουν μια στέγη, ένα κομμάτι γης (φθηνό, άρα κοντά σε ρέμα, σε ''διακατεχόμενες'' περιοχές που οι επιτήδειοι πωλούσαν κλπ).

Το αρχικό ''ρυμοτικό'' σχέδιο (όχι εγκεκριμένο) ήταν αυτών που έκαναν την κατάτμηση/πώληση των αγροτεμαχίων , που στη συνέχεια έγιναν ΟΙΚΟΠΕΔΑ με την ένταξή τους στο σχέδιο. Η πρωτοβουλία για την ένταξη ήταν κύρια, από τις τοπικές δημοτικες/κοινοτικές αρχές οι οποίες έδιναν και τις ''κατευθύνσεις'' στους μελετητές ώστε να μη θιγούν ιδιοκτησίες της εν δυνάμει εκλογικής πελατείας τους. Γι' αυτό υπάρχουν στενοί δρόμοι [ δρόμοι μη διαφυγής], αδιέξοδα, παραλιακό μέτωπο χωρίς πρόσβαση ανα 100μ κλπ.

Παρασκευή 27 Ιουλίου 2018

Δεν θα μας πείτε εσείς πότε θα σας ασκήσουμε κριτική



24/07/2018

Τις τελευταίες ώρες βρίσκεται σε εξέλιξη ένα κυνήγι μαγισσών από οπαδούς της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης εναντίον όσων ασκούν κριτική στην παρούσα και σε προηγούμενες κυβερνήσεις για την τραγωδία που προκάλεσαν οι πυρκαγιές στην Αττική.

Όποιος τολμήσει να μιλήσει αντιμετωπίζεται λες και προέταξε τα στήθη του για να κλείσει το δρόμο στους πυροσβέστες ή σαν να έκανε σαμποτάζ στα αεροπλάνα της πυροσβεστικής.

Η πρακτική είναι συνήθης και εφαρμόζεται από κάθε κυβέρνηση που επιχειρεί να συγκαλύψει τις ευθύνες της – ειδικά, όπως μας θύμισε και ο δημοσιογράφος Χρήστος Αβραμίδης, τις πρώτες 72 ώρες της κρίσης, όταν το θέμα βρίσκεται στην κορυφή της επικαιρότητας.

Ύστερα από κάθε τρομοκρατική ενέργεια στη Γαλλία όσοι αναφέρονται στην εξωτερική πολιτική που ασκεί το Παρίσι στην ευρύτερη Μέση Ανατολή ή στις συνθήκες στα γαλλικά προάστια, οι οποίες οπλίζουν τα χέρια των τρομοκρατών, αντιμετωπίζεται σχεδόν σαν προδότες από τα κυρίαρχα ΜΜΕ. Το μόνο που δικαιούσαι να πεις είναι ότι «η σκέψη μας βρίσκεται στις οικογένειες των θυμάτων».

Όταν κάποιος ένοπλος σκορπά τον τρόμο σε ένα αμερικανικό σχολείο, δεν πρέπει να μιλάς για το δικαίωμα οπλοκατοχής, για τη διάλυση των υπηρεσιών πρόνοιας (και κυρίως ψυχικής υγείας) ή για οποιονδήποτε άλλο παράγοντα θα μπορούσε να εξηγήσει το φαινόμενο και να αποτρέψει παρόμοια περιστατικά στο μέλλον. Πρέπει μόνο να προσευχηθείς για τα θύματα.

Στοιχεία για τα αυθαίρετα στο Μάτι δίνει το ΤΕΕ

Το οποίο ΤΕΕ βεβαίως, έσπευσε να διατελέσει (τόσο επί Σπίρτζη  όσο και επί Στασινού) τον εισπράκτορα των "τακτοποιήσεων" που νομοθέτησαν ΠΑΣΟΚ-ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ κλπ (4014/11  ΠΑΣΟΚ & 4178/13 ΝΔ-ΠΑΣΟΚ 4495/17 ΣΥΡΙΖΑ) τα μνημονιακά χρόνια...


Αριθμητικά δεδομένα και στατιστικά στοιχεία δηλώσεων αυθαίρετης δόμησης στην πυρόπληκτη περιοχή Μάτι Ανατολικής Αττικής



Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, στο πλαίσιο της υποχρέωσης του να ενημερώνει το κοινό για τεχνικά θέματα μείζονος ενδιαφέροντος, κατόπιν της δημόσιας συζήτησης που έχει ξεκινήσει για την αυθαίρετη δόμηση στην πυρόπληκτη Ανατολική Αττική και ειδικά στον τόπο της πρωτοφανούς τραγωδίας στο Μάτι Αττικής, ανακοινώνει, ως διαχειριστής του πληροφοριακού συστήματος δηλώσεων αυθαιρέτων των νόμων 4178/2013 και 4495/2017, στατιστικά στοιχεία αυθαίρετης δόμησης για την εν λόγω περιοχή.

Η πρωτοβουλία αυτή αναλαμβάνεται προκειμένου να υπάρχει στην κοινή γνώμη, τα ΜΜΕ και γενικότερα στο δημόσιο διάλογο σαφής και τεκμηριωμένη εικόνα των πραγματικών στοιχείων που καταγράφονται. Τα πλήρη και αναλυτικά στοιχεία, με γεωχωρική αναφορά, έχουν ήδη αποσταλεί, όπως είναι αναμενόμενο, στο αρμόδιο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) για κάθε χρήση.

Στο ανωτέρω πλαίσιο, από το πληροφοριακό σύστημα του ΤΕΕ για την αυθαίρετη δόμηση προκύπτουν τα εξής:

- Δηλώσεις αυθαιρεσιών σε ολόκληρη την Ελλάδα: 971.000

Σημειώνεται ότι η Περιφερειακή Ενότητα Ανατολικής Αττικής είναι διαρκώς (καθόλη τη διάρκεια ισχύος των ανωτέρω νόμων) η πρώτη σε αριθμό δηλώσεων περιοχή της χώρας, με ποσοστό περίπου 9,8% των συνολικών δηλώσεων.

Ειδικά για την πυρόπληκτη περιοχή στο Μάτι της Ανατολικής Αττικής:

Αυθαίρετη δόμηση // Το ιστορικό μιας διαχρονικής Ελληνικής πραγματικότητας // Το παράδειγμα της Νέας Μάκρης.

Πηγή: Γεωμυθική






Μάτι - Πολεοδομική Ενότητα 10 Νέας Μάκρης, Δήμου Μαραθώνος



Η περιοχή Μάτι, 1200 στρεμμάτων είχε πουληθεί σε Χαλανδριώτες από την Μονή Πεντέλης το 1930, οι οποίοι την μοιράσανε μεταξύ τους με κλήρωση, ενώ στη συνέχεια έκαναν ιδιωτική πολεοδόμηση. Βρίσκεται μεταξύ της λεωφόρου Μαραθώνος και της θάλασσας στη νότια περιοχή της Δημοτικής Ενότητας της Νέας Μάκρης, του Δήμου Μαραθώνος. Η περιοχή είναι δομημένη ως επί το πλείστον με αυθαίρετο - μη νόμιμο τρόπο με κτίσματα κυρίως Β' κατοικίας, πολλές από τις οποίες είναι καλοδιατηρημένες με εξαιρετικούς κήπους και πλούσια βλάστηση. Η νότια περιοχή της γειτονιάς έχει χαμηλότερης ποιότητας κτίσματα, πυκνότερη δόμηση, σε έδαφος με έντονο ανάγλυφο και μεγάλες κλίσεις (ρέμα Παππά, λοφίσκος)


Στην παραλιακή ζώνη στα πρώτα οικοδομικά τετράγωνα βρίσκονται ογκώδη κτίσματα, πολυκατοικίες. Πέντε ξενοδοχεία δεκαετίας '70. Τα τρία από αυτά πρόσφατα ανακαινισμένα, μέτριας και μεγάλης δυναμικότητας βρίσκονται στο παράκτιο μέτωπο όπου έχουν προξενήσει σημαντική αλλοίωση στην ακτή. Δύο μικρότερα βρίσκονται σε μικρή απόσταση από την ακτή. Πολυκατοικίες και ογκώδη κτίρια έγιναν κατά την περίοδο της Δικτατορίας. Η εκκλησία Κοίμηση της Θεοτόκου, ενορία της περιοχής, βρίσκεται στο κέντρο της γειτονιάς, επί της οδού Κύπρου. Το 2006 ξεκίνησαν οι διαδικασίες ένταξης στο σχέδιο πόλης με κτηματογράφηση της περιοχής και συλλογή δηλώσεων ιδιοκτησίας από τους κατοίκους. Η περιοχή βρίσκεται εντός Ζώνης Οικιστικής Επέκτασης Β’ κατοικίας.

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Θέματα που έχουν ανακύψει σχετικά με τη διαδικασία πλήρωσης θέσεων Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων

Π.Ο.   Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ  ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ  ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ  ΔΗΜΟΣΙΩΝ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ  ΑΝΩΤΑΤΩΝ  ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17,  104 34  ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583  fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
                                                                            
Αρ. Πρωτ.:  7445                                                            Αθήνα,  23/7/2018
         
    Προς:    1. Υπ. Διοικ. Ανασυγκρ. κα Γεροβασίλη Όλ. 
                 2. Γεν. Γραμματέα κο Θεοδωράκη Γ.    

Θέμα: Θέματα που έχουν ανακύψει σχετικά με τη διαδικασία πλήρωσης θέσεων Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων

Κα Υπουργέ, Κύριε Γενικέ

Με την παρούσα επιθυμούμε να σας παρουσιάσουμε μια σειρά θεμάτων που έχουν προκύψει σχετικά με τη διαδικασία πλήρωσης θέσεων Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων και δημιουργούν σοβαρά ζητήματα στις σχετικές διαδικασίες.

Το πρώτο και σημαντικότερο αποτελεί η εφαρμογή της απαράδεκτης τροπολογίας - άρθρο 24Α του Ν. 4369/2016 – η οποία τιμωρεί όσους συναδέλφους πήραν μέρος στη νόμιμη απεργία – αποχή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. και της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, από την αξιολόγηση, αποκλείοντάς τους από τις κρίσεις για θέσεις στελεχών (Γεν. Διευθυντές, Διευθυντές, προϊσταμένους). Ήδη έχουμε επισημάνει αρκετές περιπτώσεις (καθ’ όλα αξιόλογων) συναδέλφων μας που αποκλείστηκαν από τη διαδικασία κρίσεων με μοναδικό κριτήριο τη συμμετοχή τους στην απεργία – αποχή. Η εξαίρεση αυτή από μόνη της θέτει σοβαρά ερωτήματα για τη διαδικασία των κρίσεων και των επιλογών που θα γίνουν.

Το δεύτερο έχει να κάνει με τη μη εφαρμογή ενιαίων κανόνων για τη μοριοδότηση των υπό κρίση Υπαλλήλων, όπως χαρακτηριστικά σας έχουμε επισημάνει εγγράφως (Αρ. Πρωτ. 7412/28-6-2018) με αφορμή το Υπ. Πολιτισμού, μια και σε κάποιες περιπτώσεις έχει αναγνωριστεί (και μοριοδοτηθεί) η εκτός Δημοσίου Υπηρεσία σύμφωνα με το ΠΔ 69/2016, ενώ σε άλλες όχι, δημιουργώντας έτσι διακριτές αντιμετωπίσεις σε αντίστοιχες περιπτώσεις, προκρίνοντας κάποιους, έναντι άλλων.

Υπάρχει πληθώρα καταγγελιών από συναδέλφους μας για «φωτογραφικές» προκηρύξεις Υπουργείων που προϊδεάζουν για μια μη αντικειμενική διαδικασία αξιολόγησης. Για παράδειγμα συγκεκριμένη αναφορά Μεταπτυχιακών Τίτλων, επιλεκτική προτίμηση ή μη γνώσης Ξένων Γλωσσών κλπ.

Ο ίδιος ο Ν. 4369/16 έχει σοβαρές αντιφάσεις που θα οδηγήσουν σε τραγελαφικά αποτελέσματα. Αναφέρουμε ενδεικτικά ένα παράδειγμα: Ένας υποψήφιος Υπάλληλος ζητάει να κριθεί ως υποψήφιος για πέντε θέσεις, οπότε αν κριθεί ικανός μπορεί να περάσει από 5 συνεντεύξεις (εάν τα περιγράμματα των θέσεων είναι διαφορετικού αντικειμένου) και να έχει 5 διαφορετικές βαθμολογίες. Κανείς δεν καθορίζει τη σειρά με την οποία θα κριθούν οι θέσεις αυτές, με αποτέλεσμα να μπορούν να επιλεγούν υπάλληλοι με λιγότερα μόρια, έναντι άλλων με περισσότερα ανάλογα με τη σειρά πλήρωσης των θέσεων ευθύνης.

Επίσης όπως σας είχαμε επισημάνει και πριν την ψήφιση του σχετικού Ν. 4369/16 και στην παρ.5 του άρθρου 29 αυτού δίνεται η δυνατότητα: «Σε κάθε περίπτωση και ανεξάρτητα από τα ειδικά προσόντα και τους βασικούς τίτλους σπουδών που μπορεί να εξειδικεύονται με τις οικείες οργανικές διατάξεις οι απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Σ.Δ.Δ.Α.) μπορούν να συμμετέχουν ως υποψήφιοι στην προκήρυξη οποιασδήποτε θέσης ευθύνης ανεξαρτήτως του τίτλου σπουδών που κατέχουν». Αυτό δίνει τη δυνατότητα να διεκδικήσουν και να καταλάβουν (κατά προτεραιότητα μάλιστα λόγω αυξημένων μορίων) απόφοιτοι της ΕΣΔΔΑ θέσεις ευθύνης σε Διευθύνσεις και Τμήματα παντελώς άσχετα με το βασικό πτυχίο το οποίο κατέχουν, πχ Νοσηλευτής Διευθυντής Πολεοδομίας κοκ, πρόβλεψη η οποία θα δημιουργήσει τεράστια θέματα λειτουργίας και νομιμότητας, ειδικά σε Τεχνικές Υπηρεσίες.

Στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Πέμπτη 26 Ιουλίου 2018

Αχ αυτά τα ρέματα...

Σιγά μην ξεχνάγαμε και τις πλημμύρες.
Αφού αυτά τα ρέματα ξεφυτρώνουν εκεί που χτίζουμε ή μπαζώνουμε...



ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: για τις φονικές πυρκαγιές στην Αττική

Π.Ο.   Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ  ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΕΝΩΣΕΩΝ  ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ  ΔΗΜΟΣΙΩΝ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ  ΑΝΩΤΑΤΩΝ  ΣΧΟΛΩΝ


Μαυρομματαίων 17,  104 34  ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583    fax: 210-82.59.410   e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr

Αρ. Πρωτ.:  7452
                                                                                                    Αθήνα,    26 / 7 / 2018

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
για τις φονικές πυρκαγιές στην Αττική

Το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ εκφράζει την οδύνη και τα ειλικρινή του συλλυπητήρια για τα θύματα της πρόσφατης πυρκαγιάς στην Αττική. 

Για άλλη μία φορά οι «φυσικές» καταστροφές βρίσκουν τη χώρα ανοχύρωτη, αφού η αντιπυρική, αντιπλημμυρική και αντισεισμική προστασία έχουν μπει στις καλένδες όλων των εκάστοτε κυβερνήσεων που έρχονται εκ των υστέρων να «κλάψουν» για τις τραγικές συνέπειες. Πριν από ένα χρόνο οι σεισμοί, μετά οι πλημμύρες στη Μάνδρα και αλλού και τώρα οι πυρκαγιές αφήνουν πίσω τους δεκάδες νεκρούς, εκατοντάδες τραυματίες, χιλιάδες απελπισμένους και ανυπολόγιστες καταστροφές. Ποιος μπορεί να ξεχάσει την τεράστια καταστροφή του 2007 σε Πάρνηθα και Ηλεία?

Οφείλουμε ακριβώς για να μη θρηνούμε αλλεπάλληλες καταστροφές και θύματα, να σκύψουμε συλλογικά πάνω στις αιτίες που δημιουργούν τις καταστροφές αυτές ή τις επιτείνουν λόγω ελλιπούς αντιμετώπισης:

Την απουσία ουσιαστικού χωροταξικού σχεδιασμού και την άναρχη επέκταση σχεδίων πόλεων σε όφελος της αυθαίρετης δόμησης, με τραγικές -όπως αποδεικνύεται – συνέπειες (χωρίς στοιχειώδεις υποδομές, ελεύθερους χώρους, οδούς διαφυγής). Τις διαδοχικές εισπρακτικές και μικροπολιτικές πολιτικές των “τακτοποιήσεων” και των “οικιστικών πυκνώσεων”.

Την υποβάθμιση του δασικού πλούτου και τους περιβάλλοντος της χώρας στο όνομα της κερδοσκοπίας με χαρακτηριστικό παράδειγμα το διαχρονικό ζήτημα του αποχαρακτηρισμού δασικών εκτάσεων, λόγω προτεραιότητας της εμπορευματικής χρήση της γης.

Τη μνημονιακή υποβάθμιση των Δημόσιων Υπηρεσιών, λόγω έλλειψης μέσων, προσωπικού και σχεδιασμού. Οι περικοπές αυτές είναι που δημιουργούν τα τεράστια “πλεονάσματα” για αποπληρωμή των χρεών, αλλά στοιχίζουν πολλαπλά σε κοινωνικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις λόγω αδυναμίας αντιμετώπισης αντίστοιχων φαινομένων. Δαπάνες για την πυροπροστασία, την ενίσχυση της Πυροσβεστικής δεν υλοποιούνται την ίδια στιγμή που χαρίζονται δις € στις Τράπεζες.

Στον ελλιπέστατο συντονισμό μεταξύ Υπηρεσιών, στην πολυνομία και στη διάχυση ευθυνών μεταξύ τους. Στην απουσία μακρόχρονου σχεδιασμού και σχεδίων διαχείρισης εκτάκτων αναγκών. Εκατοντάδες άνθρωποι εγκλωβίστηκαν στα αυτοκίνητά τους και βρέθηκαν εγκαταλελειμμένοι, χωρίς να αναλαμβάνει κανείς την ευθύνη να τους προσανατολίσει για το τι πρέπει να κάνουν, αν πρέπει να φύγουν, να μείνουν, πού να πάνε, χωρίς να υπάρχει κανείς να τους βοηθήσει να απεγκλωβιστούν. 

Την υποτίμηση του αντισεισμικού, αντιπυρικού και αντιπλημμυρικού σχεδιασμού και των αντίστοιχων απαιτούμενων έργων ζωτικής σημασίας που δεν επιλέγονται γιατί δεν έχουν κέρδος για τους επιχειρηματικούς ομίλους (όπως τα ΣΔΙΤ και οι Συμβάσεις Παραχώρησης).

Σε αυτές τις συνθήκες δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε για ακόμα μία φορά την ηρωική προσπάθεια των πυροσβεστών και των άλλων εργαζομένων - μεταξύ των οποίων και εκατοντάδων συναδέλφων μηχανικών Δήμων, Περιφέρειας, Πολιτικής Προστασίας, Υπουργείου Υποδομών - που δίνουν με αυτοθυσία τη μάχη για την αντιμετώπιση των τραγικών συνεπειών και τη στήριξη των πληγέντων, στις περισσότερες περιπτώσεις με ελάχιστα μέσα και στοιχειώδη σχεδιασμό και οργάνωση. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Υπουργείο Υποδομών δεν είχε καν αυτοκίνητα να μεταφέρει τους συναδέλφους, οι μετακινήσεις γίνονται χωρίς οδοιπορικά και αποζημίωση, ενώ δεκάδες συνάδελφοι ανακλήθηκαν από τις άδειες τους.

Σωματείο Εργαζομένων ΚτΥΠ: ΔΤ για τις φονικές πυρκαγιές στης Αττική

ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ

στην εταιρία «ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε.

Φαβιέρου 30 - Τ. Κ. 10438 Α Θ Η Ν Α – Τηλέφωνα : 210.5272443 – 210.5272477

6977 674562, 6978 006365- FAX: 210.5272553 e-mail: somateio@ktyp.gr

Αθήνα 25-7-18
Αρ. πρωτ. 1242


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
για τις φονικές πυρκαγιές στης Αττική 

Οι εργαζόμενοι στις ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ (πρώην ΟΣΚ, ΘΕΜΙΣ, ΔΕΠΑΝΟΜ, τεχν.ΚΕΔ) εκφράζουμε την οδύνη και τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια για τα θύματα της πρόσφατης πυρκαγιάς στην Αττική. 

Για άλλη μία φορά οι «φυσικές» καταστροφές βρίσκουν τη χώρα ανοχύρωτη, αφού η αντιπυρική, αντιπλημμυρική και αντισεισμική προστασία έχουν μπει στις καλένδες των εκάστοτε κυβερνήσεων που έρχονται εκ των υστέρων να «κλάψουν» για τις τραγικές συνέπειες. Πριν από ένα χρόνο οι σεισμοί, κατόπιν οι πλημμύρες και τώρα οι πυρκαγιές αφήνουν πίσω τους δεκάδες νεκρούς, εκατοντάδες τραυματίες, χιλιάδες απελπισμένους και ανυπολόγιστες καταστροφές. 

Σε αυτές τις συνθήκες δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε για ακόμα μία φορά την ηρωική προσπάθεια των πυροσβεστών και των άλλων εργαζομένων -μεταξύ των οποίων οι μηχανικοί και άλλοι συνάδελφοι των Κτιριακών Υποδομών- που δίνουν με αυτοθυσία τη μάχη για την αντιμετώπιση των τραγικών συνεπειών και τη στήριξη των πληγέντων, στις περισσότερες περιπτώσεις με ελάχιστα μέσα και στοιχειώδη σχεδιασμό και οργάνωση. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του δημόσιου τεχνικού φορέα που εργαζόμαστε στον οποίο, αφού διαχρονικά με πολιτικές αποφάσεις αποδυνάμωσαν δραματικά τον τομέα αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών και τις έμπειρες συγκροτημένες ομάδες του, τώρα έρχονται και στέλνουν άρον-άρον μηχανικούς από διάφορους φορείς του υπουργείου Υποδομών χωρίς να υπάρχει ανάλογος συγκροτημένος τομέας και χωρίς να υπολογίζουν αν αυτοί που στέλνουν έχουν εμπειρία και τεχνογνωσία σε αυτοψίες σε αυτές τις δύσκολες και ειδικές συνθήκες. Έφτασαν μάλιστα στο σημείο να μας ζητάνε επειγόντως ακόμα και διοικητικούς που έχουν εμπειρία στην ηλεκτρονική επεξεργασία και αρχειοθέτηση των δελτίων αυτοψιών των μηχανικών, προκειμένου να οργανώσουν τώρα μία δομή που στις Κτιριακές Υποδομές υπήρχε και τη διέλυσαν

Καλούμε όλους τους συναδέλφους, να συνεχίσουν με αυτοθυσία τη δουλειά τους για τη στήριξη των συνανθρώπων μας και παράλληλα να δείξουν έμπρακτα την αλληλεγγύη τους προσφέροντας αίμα για τους τραυματίες που νοσηλεύονται, καθώς και είδη πρώτης ανάγκης για τους πληγέντες. 


Για το Δ.Σ. του Σωματείου

Ο πρόεδρος Ο γεν. γραμματέας

Μ. Δανδουλάκης Σ. Παπαδόπουλος
(6977-674562) (6971-900537)

Σοβαρές καταγγελίες από την πρώην Ειδική Γραμματέα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος

Σοβαρές καταγγελίες από την πρώην Ειδική Γραμματέα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος

mati-pirkagia.jpg

Αεροφωτογραφίες Μάτι
«Στην περιοχή στο Μάτι, που έγινε η τραγωδία, από ότι φαίνεται δεν υπήρχε καμία διέξοδος προς την παραλία γιατί είχαν γίνει μάντρες» | EUROKINISSI
«Λαδωμένες» κρατικές υπηρεσίες, «πιέσεις μεγάλων που είχαν συμφέροντα πάνω στη γη» και «πολλά αυθαίρετα» καταγγέλλει η πρώην Ειδική Γραμματέας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος αναφερόμενη στον πολεοδομικό σχεδιασμό του οικισμού της Νέας Μάκρης (Μάτι), με αφορμή τις φονικές πυρκαγιές που κόστισαν τη ζωή δεκάδων ανθρώπων.
Η πρώην Ειδική Γραμματέας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος Μαργαρίτα Καραβασίλη, σε συνέντευξη που παραχώρησε στον «Realfm 97,8» μίλησε για «''λαδωμένο'' κράτος» σε «όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες».
Αναφερόμενη στην προσωπική της εμπειρία από τη θέση ευθύνης που κατέχει, τόνισε: «Εγώ το 1992, εάν είχα υποχωρήσει και είχα βάλει τη γραμμή λίγο πιο εκεί για να εντάξω κάποια ''φιλέτα'', θα ήμουν τώρα με περιουσία. Αυτό γινόταν, θα πάρεις οικόπεδο και θα μοσχοπουλήσεις, βάλε τη γραμμή πιο εκεί, αυτές ήταν οι πιέσεις. Το έχω δεχτεί επανειλημμένα αυτό».
Η αρχιτέκτων-πολεοδόμος, αναφερόμενη στην εκπόνηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Νέας Μάκρης, στον οποίο ανήκει διοικητικά και η πληγείσα περιοχή στο Μάτι, αναφέρθηκε στην προσωπική της εμπειρία: «Έκανα το γενικό πολεοδομικό Κηφισιάς, αντίστοιχες οι πιέσεις. Κάποιοι κρατούσαν Θερμοπύλες κάποιοι δεν το έκαναν, κάποιοι άρχισαν να ξεχειλώνουν τα πράγματα και μετά άρχισαν οι νόμοι να ξεχειλώνουν, παράθυρα και πόρτες για να μπορεί ο καθένας το αυθαίρετο του να το νομιμοποιήσει. Αυτό γίνεται συνέχεια, ποτέ δεν υπήρξε πολιτική βούληση.Ποτέ δεν θα υπάρξει όσο το σύστημα στηρίζεται στην ψηφοθηρία» τόνισε.

«Αυτή η περιοχή δεν μπήκε ποτέ στο σχέδιο»

Όσον αφορά τη Νέα Μάκρη, η κ. Καραβασίλη, είπε: «ήταν ένας από αυτούς τους δήμους που είχε ανάπτυξη από την εποχή του 80 – 90 και έπρεπε να μπουν κανόνες. Ο πολεοδομικός σχεδιασμός και η νομοθεσία έδιναν ακριβώς αυτά που πρέπει να προβλέψει κανείς προκειμένου να εξασφαλίσει βιώσιμους οικισμούς, ασφαλείς οικισμούς. Ολοκληρώθηκε το γενικό πολεοδομικό περίπου το 1992, από εμένα την ίδια, σε μία περιοχή που το 80% ήταν δασική, που σημαίνει ότι βάσει της νομοθεσίας δεν μπορούσαν να μπουν στο σχέδιο. Ένας από αυτούς ήταν και η περιοχή στο Μάτι, στα όρια δηλαδή με τον δήμο Ραφήνας».
Και συνέχισε: «Αυτή η περιοχή δεν μπήκε ποτέ στο σχέδιο, παρά το γεγονός ότι μετά το 1992 ακολούθησαν και πολεοδομικές μελέτες, έγιναν αρκετές τροποποιήσεις στον σχεδιασμό με στόχο να μπει στο σχέδιο και το υπόλοιπο κομμάτι. Με πιέσεις μεγάλων που είχαν συμφέροντα πάνω στη γη. Εγώ είχα δεχτεί απίστευτες πιέσεις για να βάλω στο σχέδιο κάτι που θα έπεφτε έτσι και αλλιώς από το ΣτΕ το οποίο ήταν ο τελικός νομοθέτης. Το Μάτι ανήκει στον δήμο Νέας Μάκρης, που σημαίνει ότι αυτό το κομμάτι δεν μπορούσε ποτέ να μπει στο σχέδιο. Ήταν στο γενικό πολεοδομικό ως προστατευόμενη περιοχή, δασική έκταση».
Η πρώην Ειδική Γραμματέας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος, αναφέρθηκε και στην περίοδο 2006-2008 όπου «άρχισαν ξανά οι πιέσεις σε μία περιοχή που είχε ήδη οικοδομηθεί πάρα πολύ έντονα με τα γνωστά αυθαίρετα». Ταυτόχρονα, «η οικοδόμηση είχε φτάσει μέχρι την παραλία έχοντας κλείσει είτε με κατοικίες, είτε με κέντρα, είτε με ξενοδοχεία όλο το μήκος της. Στην περιοχή στο Μάτι, που έγινε η τραγωδία, από ότι φαίνεται δεν υπήρχε καμία διέξοδος προς την παραλία γιατί είχαν γίνει μάντρες», τόνισε. 

Τετάρτη 25 Ιουλίου 2018

Διαδηλώσεις αλληλεγγύης για τη Λευκίμμη, σε Αθήνα και Κέρκυρα την Πέμπτη 26/7/18



Σε διαδηλώσεις αλληλεγγύης στην Αθήνα και την Κέρκυρα καλεί η Πρωτοβουλία Αγώνα και Αλληλεγγύης για τη Λευκίμμη, που συγκροτήθηκε με ανοιχτές αμεσοδημοκρατικές συνελεύσεις Λευκιμμιωτών, Κερκυραίων και αλληλέγγυων κινημάτων στην Αθήνα.

Παραθέτουμε ολόκληρη την ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας και την αφίσα με σκίτσο που φιλοτέχνησε ο Γιώργος Μικάλεφ.



ΕΞΩ τα ΜΑΤ από τη Λευκίμμη, να κλείσουν όλες οι χωματερές

Όλοι / όλες στις διαδηλώσεις αλληλεγγύης Πέμπτη 26/7/18 στις 7:30 μ.μ.

Κέρκυρα (Πλ. Γιωργάκη προς Πλ. Δημαρχείου) Αθήνα (Πλ. Μοναστηρακίου προς Σύνταγμα)

Για 29η μέρα συνεχίζεται η κατοχή της Λευκίμμης από ΜΑΤ, ΟΠΚΕ και Ασφάλεια ώστε να εξασφαλίζεται η παράνομη, παράλογη και καταστρεπτική μεταφορά σύμμεικτων απορριμμάτων στη Χωματερή Λευκίμμης, που προκαλεί ανεξέλεγκτη μόλυνση και οικονομική καταστροφή στην περιοχή. Τα πρωτοφανή αστυνομικά μέτρα περιλαμβάνουν ακόμα και το κλείσιμο του κεντρικού οδικού άξονα της Λευκίμμης αχρηστεύοντας τη λειτουργία του Λιμανιού της Λευκίμμης που αποτελεί τη Νότια είσοδο της Κέρκυρας.

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Ειδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας

Π.Ο.   Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ  ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ  ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ  ΔΗΜΟΣΙΩΝ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ  ΑΝΩΤΑΤΩΝ  ΣΧΟΛΩΝ
Μαυρομματαίων 17,  104 34  ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583  fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
                                                                            
Αρ. Πρωτ.: 7444                                                                      Αθήνα,   23/7/2018
         
  Προς:     1.  Υπ. Εσωτερικών κο Σκουρλέτη Π.
                2.  Υπ. Υποδομών και Μεταφ. κο Σπίρτζη Χρ.
                3.  Υπ. Διοικ. Ανασυγκρ. κα Γεροβασίλη Όλ.         

Θέμα: Ειδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας

Κοι Υπουργοί

Με το ΦΕΚ Β΄ 2358/20.06.2018 ενεργοποιήθηκε η «Ειδική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (Ε.Σ.Σ.Ε.) για τη ρύθμιση των όρων και συνθηκών απασχόλησης των εργαζομένων με σχέση εργασίας Δημοσίου Δικαίου των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) Β' Βαθμού και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών» που υπογράφηκε από την Ομοσπονδία Συλλόγων Υπαλλήλων Αιρετών Περιφερειών Ελλάδας (Ο.Σ.Υ.Α.Π.Ε.) και το Υπ. Εσωτερικών.

Η Ε.Σ.Ε.Ε. η οποία ρυθμίζει μια σειρά από εργασιακά ζητήματα υπαλλήλων των Περιφερειών (αδειών, ωραρίου, συνδικαλιστικά, επιμόρφωσης κλπ), εκτιμούμε ότι οφείλει να επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες υπαλλήλων (ΟΤΑ Α’ βαθμού, Υπουργεία, ΝΠΔΔ) με αντίστοιχες προβλέψεις. Για το λόγο αυτό σας καλούμε σε διάλογο ώστε να διερευνήσουμε τρόπους συνυπογραφής αντίστοιχης Ειδικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας με την Ομοσπονδία μας την ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, η οποία υπενθυμίζουμε ότι εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών που απασχολούνται στη Δημόσια Διοίκηση.

Στη διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.


ΦΕΚ_2358_ΕΣΣΕ.pdf

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Εκκρεμή Ασφαλιστικά Θέματα του κλάδου των Μηχανικών

Π.Ο.   Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ  ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ  ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ  ΔΗΜΟΣΙΩΝ  ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ  ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ  ΑΝΩΤΑΤΩΝ  ΣΧΟΛΩΝ

Μαυρομματαίων 17,  104 34  ΑΘΗΝΑ
τηλ: 210-88.16.583  fax: 210-82.59.410 e-mail: emdydas@tee.gr URL: www.emdydas.gr
                                                                            
Αρ. Πρωτ.: 7443                                                                      Αθήνα,  23/7/2018

           Προς:     1.  Συμβουλευτική Επιτροπή Επιστημόνων ΕΦΚΑ           2.  Διοικητή ΕΦΚΑ κο Σέμπο
                     
                                                  Κοιν.:   1.  Γεν. Γραμ. Κοιν. Ασφαλ. κα Βρακά
                        2.  Πρόεδρο και ΔΕ του ΤΕΕ.                    

Θέμα: Εκκρεμή Ασφαλιστικά Θέματα του κλάδου των Μηχανικών


Σε συνέχεια προηγούμενών μας εγγράφων σχετικά με τα πολλαπλά εκκρεμή ασφαλιστικά θέματα που υπάρχουν (λόγω της εφαρμογής του Ν.4387/16) επανερχόμαστε με μια σειρά θεμάτων τα οποία εκτιμούμε ότι μπορούν και πρέπει να επιλυθούν επ’ ωφελεία τόσο των ασφαλισμένων, όσο και τους ασφαλιστικού συστήματος. Ο κλάδος μας (Δημόσιοι Υπάλληλοι Μηχανικοί) λόγω της ασφάλισης ιδιότητας (διπλή ασφάλιση), είχε μια σειρά από ιδιαιτερότητες στην ασφάλισή του και η μετάβαση από το ΤΣΜΕΔΕ στο ΕΤΑΑ και από εκεί στον ΕΦΚΑ έχει δημιουργήσει μια σειρά από πρόσθετες επιπλοκές. Παρουσιάζουμε εν συντομία τα εκκρεμή θέματα που αφορούν τους Δημοσίους Υπαλλήλους Μηχανικούς, αλλά όχι μόνο:

Υπάρχει μια πέρα από κάθε λογική καθυστέρηση στην απονομή συντάξεων σύμφωνα με το Ν.4387/16. Έχουν ήδη παρέλθει πάνω από δύο χρόνια και ουδεμία οριστική σύνταξη δεν έχει απονεμηθεί σε καμία κατηγορία ασφαλισμένων. Δυστυχώς δε φαίνεται να υπάρχει ακόμα χρονοδιάγραμμα οριστικής καταβολής και το πρόβλημα γίνεται ακόμα πιο έντονο στις περιπτώσεις των διπλοσυνταξιούχων οι οποίοι λαμβάνουν μονάχα μία προσωρινή σύνταξη (πολύ μικρού ύψους) όλο αυτό το διάστημα, ενώ δικαιούνται εκτός της ανταποδοτικής και προσαύξηση.

Συνεχίζει να υπάρχει τεράστιο πρόβλημα με τις διαδικασίες εφαρμογής των ρυθμίσεων της διαδοχικής ασφάλισης για τους διπλοσυνταξιούχους συναδέλφους. Τόσο το Υπουργείο, όσο και ο ΕΦΚΑ συμφωνούν ότι μπορεί να συνυπολογισθεί ο μη παράλληλος χρόνος του ΤΣΜΕΔΕ ως διαδοχική ασφάλιση με αυτόν του Δημοσίου, οι Υπηρεσίες όμως του πρώην ΓΛΚ (νυν Διεύθυνση Συντάξεων Δημοσίου) του ΕΦΚΑ, αρνούνται να το υλοποιήσουν. Υπήρχε δέσμευση ότι θα επιλυθεί, όπως και το θέμα των Ιδιωτικού Δικαίου πριν τη μονιμοποίηση στο Δημόσιο.

Θα επιθυμούσαμε συνάντηση με Υπηρεσιακούς παράγοντες ώστε να ελέγξουμε τον τρόπο υπολογισμού της Ανταποδοτικής Σύνταξης και της Προσαύξησης αυτής.

Παραμένει σε εκκρεμότητα το θέμα με τις χρωστούμενες εργοδοτικές εισφορές του πρώην ΟΕΚ όπως έχουμε ενημερώσει με σχετικά μας έγγραφα.

Αναμένουμε να εκδοθεί εγκύκλιος που να δίνει συγκεκριμένες αρμοδιότητες στη Διοικούσα Επιτροπή Μηχανικών του πρώην ΤΣΜΕΔΕ (αιτήσεις θεραπείας) στην οποία έχουμε εκπροσώπηση ως ΕΜΔΥΔΑΣ, η οποία όμως αυτή τη στιγμή δε λειτουργεί λόγω έλλειψης αρμοδιοτήτων.

Τρίτη 24 Ιουλίου 2018

Πώς το Μάτι έγινε παγίδα θανάτου – Ένας οικισμός μέσα στα πεύκα δίχως διεξόδους διαφυγής

Για να αρχίσουμε να ψάχνουμε σιγά-σιγά τις αιτίες τις τραγωδίας...

Πηγή: Tribune

Πώς το Μάτι έγινε παγίδα θανάτου – Ένας οικισμός μέσα στα πεύκα δίχως διεξόδους διαφυγής





Όταν η αδηφάγα πύρινη λαίλαπα χίμηξε στο Μάτι το απόγευμα της Δευτέρας 23 Ιουλίου, ισχυροί άνεμοι από 9 έως και 11 μποφόρ δυτικού στεριανού ανέμου την έσπρωχναν με ορμή να κατασπαράξει τα πάντα.


Οι φλόγες κατάπιναν ό,τι συναντούσαν στο διάβα τους «τρέχοντας» με 70 χλμ την ώρα.



Δεν υπήρχε τρόπος να σταματήσει αυτή η συμφορά, κανένα σχέδιο δεν μπορεί να αναχαιτίσει έναν τέτοιο όλεθρο.

«Οι φλόγες πέρασαν πάνω από τα πυροσβεστικά στη Λεωφόρο Μαραθώνος και πυρπόλησαν το Μάτι», λένε οι αυτόπτες μάρτυρες.

Όμως, το μεγάλο κακό που μας βρήκε δεν δικαιολογεί την απώλεια τόσων ανθρώπινων ζωών. Τόσων άδικα χαμένων ζωών.
Τι συνέβη

Εκατοντάδες πολίτες προσπάθησαν με τα αυτοκίνητά τους να εγκαταλείψουν το Μάτι αλλά εγκλωβίστηκαν σε φριχτό μποτιλιάρισμα στους στενούς δρόμους του οικισμού, που ιδρύθηκε ως παραθεριστικός το 1960 και από το 2000 και μετά πυκνοκατοικήθηκε δίχως κανένα σχεδιασμό, δίχως καμία πρόβλεψη για την ασφάλεια.

Αναπτύχθηκε όπως και πολλά άλλα μέρη της Ελλάδας άναρχα, στο «έλα μωρέ», στην «τύχη».

Και δεν αρκεί που χτίστηκε στην «τύχη» και μέσα στα πεύκα, δεν είχε ούτε διεξόδους διαφυγής. Έτσι όταν ήρθε η φωτιά έγινε παγίδα θανάτου.

Έγινε παγίδα θανάτου διότι δεν μπορούσε να εκκενωθεί.

Καθώς ολόγυρα των απελπισμένων ανθρώπων υψωνόταν η κόλαση, με τα πεύκα ως εξαιρετικά εύφλεκτα να «αρπάζουν» με μιας ως δαδιά, με ολόκληρα σπίτια να γίνονται στάχτη μέσα σε λίγα λεπτά και τα μπλοκαρισμένα αυτοκίνητα να αναφλέγονται -μαρτυρίες αναφέρουν ότι τα καύσιμα στα ντεπόζιτα ανατινάζονταν- επικράτησε πανικός.

Αλλόφρονες κάτοικοι έφευγαν από τα σπίτια τους, οι οδηγοί εγκατέλειπαν τα μποτιλιαρισμένα αυτοκίνητά τους και όλο αυτό το πλήθος κατευθύνθηκε τρέχοντας προς την ακτή, δηλαδή προς τη μόνη διέξοδο που τους είχε απομείνει για να γλιτώσουν τον φριχτό θάνατο στις φλόγες.
Ποια ακτή;

Στο Μάτι οι ακτές δεν είναι από παντού ελεύθερα προσβάσιμες.

Ξενοδοχεία και σπίτια τις κλείνουν με μάνδρες. Είναι η «ανάπτυξη» που είχαν ως πρότυπο το 1960. Να μην υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση στις ακτές.

Και έτσι, από τη μία στιγμή στην άλλη, εκατοντάδες συνάνθρωποί μας βρέθηκαν να δίνουν αγώνα για τις ζωές τους, των παιδιών τους, των αγαπημένων τους προσώπων, πηδώντας πάνω από φράχτες, τρέχοντας μέσα από ακάλυπτους χώρους και κήπους για να φτάσουν στη θάλασσα.

Αλλά η πρόσβαση στη θάλασσα ήταν εξαρχής «φραγμένη».
Ποια θάλασσα;

Κάτι μικροί κόλποι και βράχια. Που κι αυτοί δεν συνεχίζουν ως κάποια ενιαία παραλία αδιάκοπα κατά μήκος της ακτής, ώστε να μπορούσαν οι άνθρωποι να κινηθούν παραλιακά πεζή ώστε να απομακρύνονταν, επειδή υπάρχουν βράχια και κτίσματα που έχουν οικοδομηθεί στην κυριολεξία μέσα στη θάλασσα και διακόπτουν την όποια παραλία.

Μέχρι Αύγουστο ο νέος νόμος για τα δασικά αυθαίρετα

Διαβάστε επίσης παλαιότερες σχετικές αναρτήσεις μας:

Μέχρι τον Αύγουστο αναμένεται να έχει κατατεθεί και ολοκληρωθεί η διαβούλευση του νόμου που ετοιμάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος για τις οικιστικές πυκνώσεις.

Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Ελεύθερου Τύπου, την περασμένη βδομάδα επρόκειτο να εκδικαστεί ο νόμος Τσιρώνη, ο οποίος είχε κριθεί αντισυνταγματικός, ωστόσο το ΥΠΕΝ ζήτησε αναβολή η οποία και έγινε δεκτή. Ετσι, μέχρι τον Σεπτέμβριο που ορίστηκε η νέα δικάσιμος, θα πρέπει είναι έτοιμος ο νέος νόμος που θα ξεκαθαρίζει τα γκρίζα σημεία στα δασικά αυθαίρετα.

Οπως σημειώνουν έγκυρες πηγές στον «Ε.Τ.», το σχέδιο νόμου θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη διαχείριση των οικιστικών πυκνώσεων, ποιες ιδιοκτησίες δεν πληρούν τα κριτήρια και θα κατεδαφίζονται άμεσα, ποια κτίσματα θα αποκλειστούν από τη διαδικασία ρυθμίσεων (αιγιαλούς, δάση) αλλά και ποια είναι τα ακριβή χαρακτηριστικά πυκνώσεων.

Αυτή τη στιγμή, η 15μελής ομάδα εργασίας που συγκροτήθηκε τον Δεκέμβριο συνεδριάζει μία φορά την εβδομάδα προσπαθώντας να λύσει όλα τα προβλήματα που εντόπισε το ΣτΕ. Στις αρμοδιότητες της Επιτροπής είναι να αξιολογεί ποιες είναι πράγματι οικιστικές πυκνώσεις και να εφαρμόζει τη δασική νομοθεσία σε όλες τις υπόλοιπες περιοχές άμεσα.
Ασυνεπείς δήμοι

Την ίδια ώρα, πάντως, αγκάθι παραμένει η ασυνέπεια των ΟΤΑ, όπου ενώ η προθεσμία εκπνέει σε μόλις 3 ημέρες και συγκεκριμένα την Τρίτη 15 Μαΐου, δεν έχουν κατατεθεί τα όρια οικισμού και οι οικιστικές πυκνώσεις σε περισσότερους από 100 δήμους. Σύμφωνα μάλιστα με τον αν. υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτη Φάμελλο, η ημερομηνία είναι καθορισμένη νομοθετικά και δεν τροποποιείται με υπουργική απόφαση. Αν τελικά πράγματι το ΥΠΕΝ δεν καταφέρει να βρει τη χρυσή τομή δεδομένου ότι οι ΟΤΑ είναι εκπρόθεσμοι, αφενός θα προκύψουν προβλήματα με τους πολίτες που θα χρειαστεί τελικά να καταθέσουν αντιρρήσεις για να μη βρεθούν οι ιδιοκτησίες τους στον αέρα και αφετέρου η νομοθετική ρύθμιση χωρίς τα οικιστικά περιγράμματα θα είναι ημιτελής. Σε κάθε περίπτωση υψηλόβαθμες πηγές από το υπουργείο επισημαίνουν στον «Ε.Τ.» πως μέχρι τον Σεπτέμβριο θα έχουν λυθεί τα όποια προβλήματα και η διαδικασία θα ολοκληρωθεί ομαλά.

Θα μιλήσουμε ποτέ σοβαρά για αντιπυρική και αντιπλημμυρική προστασία?


Δεν είναι ακριβώς η στιγμή, αλλά θα μιλήσουμε ποτέ σοβαρά για αντιπυρική (και αντιπλημμυρική) προστασία? Ξεχάσαμε το 2007? Και οι τότε κυβερνώντες μιλούσαν για στρατηγό άνεμο και "ασύμμετρες απειλές" για να κρύψουν τις τεράστιες ευθύνες τους. Πόσο τραγικά ίδιοι...