Παρασκευή 7 Ιουλίου 2023

Ποιός (πρέπει να) έχει πρόσωπο σε δρόμο στην εκτός σχεδίου δόμηση;

https://www.vannasfakianaki.gr/poios-prepei-na-ehei-prosopo-se-dromo/?

Αν και το Συμβούλιο της Επικρατείας εδώ και πάρα πολλά χρόνια, έχει μια πάγια στάση απέναντι στην εκτός σχεδίου δόμηση, η απόφασή του να απορρίψει την οικοδόμηση γηπέδου σε περιοχή εκτός σχεδίου στην Πάτμο προκάλεσε μεγάλη αίσθηση και αντιδράσεις που πυροδότησαν πολύ σημαντικές παρενέργειες.[1]


Στην απόφαση 176/2023 της ολομέλειας «…το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο υπενθυμίζει ότι οι περιορισμοί της νομοθεσίας (ελάχιστη αρτιότητα, «πρόσωπο» σε κοινόχρηστο δρόμο κ.ά.) ισχύουν από το 1985 και επομένως δεν νοείται ούτε οι πολίτες να επιδιώκουν την οικοδόμηση οικοπέδων που δεν πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις ούτε οι πολεοδομίες να εκδίδουν οικοδομικές άδειες γι’ αυτές. Κατ’ επέκταση, δεν μπορούν να διεκδικήσουν αποζημίωση, καθώς ο κανόνας αυτός θεωρείται «προβλέψιμος για τους επιμελείς αγοραστές»». Σύμφωνα με την απόφαση, το συγκεκριμένο οικόπεδο δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις, αφού δεν είχε «πρόσωπο» σε κοινόχρηστο δρόμο «νομίμως υφιστάμενο και μη προκύψαντα από ιδιωτική βούληση». Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο υπενθυμίζει παράλληλα ότι στις εκτός σχεδίου περιοχές η δόμηση μόνο κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται κι αυτό γιατί από το Σύνταγμα οι εκτός σχεδίου περιοχές «δεν έχουν ως προορισμό, κατ’ αρχήν, τη δόμηση ή την τουριστική εκμετάλλευση, αλλά τη γεωργική, κτηνοτροφική και δασοπονική εκμετάλλευση και την αναψυχή του κοινού».[2]

Η διατύπωση ενός νόμου, που τροποποίησε εδώ και είκοσι (20) χρόνια το Προεδρικό Διάταγμα για την εκτός σχεδίου δόμηση του 1985, αποτελεί την αιτία όλων των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα οι πολίτες και οι πολεοδομίες, επειδή από τότε καθένας ερμηνεύει τη διατύπωση αυτή κατά το δοκούν, ενώ το Υπουργείο σωπαίνει. Πως όμως εφαρμόζεται η κατηγορηματική παραπάνω δήλωση του Συμβουλίου της Επικρατείας σχετικά με τον προορισμό των εκτός σχεδίου περιοχών σε όλες τις άλλες περιπτώσεις που η νομοθεσία επιτρέπει ρητά την καταστρατήγηση αυτού του προορισμού;
Τι επιτρέπει η νομοθεσία στην εκτός σχεδίου δόμηση

Το να μιλήσουμε άλλη μια φορά για την αγροτική γη αποτελεί κοινοτοπία αφού όλοι γνωρίζουν ότι η αγροτική γη αποκτά πολύ εύκολα τη χρήση που επιλέγει ο κάθε ενδιαφερόμενος ανά πάσα στιγμή. Τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια –σε περιπτώσεις που αυτά υπάρχουν- σπάνια περιορίζουν τις άλλες χρήσεις στην αγροτική γη.[3] Ακόμα και η γη υψηλής παραγωγικότητας, όπου υπάρχουν κάποιοι όροι προστασίας, σπάνια καθορίζεται ενώ φαίνεται ότι υπάρχουν και περιπτώσεις κατά τις οποίες αποχαρακτηρίζεται.[4]

Ας δούμε λοιπόν, τι επιτρέπεται από το δασικό νόμο στις περιοχές όπου αυτός εφαρμόζεται.

Στο δασικό νόμο (998/1979) περιλαμβάνεται μια αυστηρή ρύθμιση, η οποία στη συνέχεια αναιρείται από το πλήθος των έργων που εξαιρεί. «Δεν επιτρέπεται, εν όλω ή εν μέρει, οποιαδήποτε επέμβαση που συνεπάγεται μεταβολή του προορισμού των δασών και δασικών εκτάσεων, πλην όσων ορίζονται ως επιτρεπτές στο παρόν Κεφάλαιο. Κάθε επιτρεπτή επέμβαση σε δάση και δασικές εκτάσεις αποτελεί εξαιρετικό μέτρο. Επέμβαση σε δάση και δασικές εκτάσεις, καθώς και σε δημόσιες χορτολιβαδικές και βραχώδεις εκτάσεις… επιτρέπεται μετά από έγκριση.».

«Η παραπάνω γενική απαγόρευση … δεν ισχύει, εφόσον πρόκειται για εκτέλεση στρατιωτικών έργων… για διανοίξεις δημόσιων οδών… για την κατασκευή και εγκατάσταση αγωγών φυσικού αερίου και πετρελαϊκών προϊόντων… για την κατασκευή και εγκατάσταση δικτύων μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας… την κατασκευή και εγκατάσταση έργων ηλεκτροπαραγωγής από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Α.Π.Ε.) ή/και σταθμών αποθήκευσης περιλαμβανομένων των μεγάλων υδροηλεκτρικών σταθμών… καθώς και των δικτύων σύνδεσής τους με το Σύστημα ή το Δίκτυο … για έργα εκμετάλλευσης ορυκτών πρώτων υλών…».

«…Επίσης οι προβλεπόμενες στις διατάξεις του παρόντος Κεφαλαίου τουριστικές εγκαταστάσεις, επιχειρηματικά πάρκα, δεξαμενές αποθήκευσης πετρελαιοειδών μετά των αναγκαίων αγωγών προσαγωγής τους, εκπαιδευτήρια με τις συνοδές τους εγκαταστάσεις και νοσοκομεία, θεραπευτήρια και εγκαταστάσεις των Περιφερειακών Συστημάτων Υγείας και Πρόνοιας (Πε. ΣΥ.Π), εφόσον προβλέπονται από ειδικό χωρικό σχέδιο… διενεργούνται στις ανωτέρω εκτάσεις σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του.» (άρθρο 45)

Έχουμε δηλαδή στο δασικό νόμο δύο κατηγορίες έργων που επιτρέπονται «κατ’ εξαίρεση» και που αφορούν σε όλα τα «αναπτυξιακά έργα», με τον τρόπο που αυτά ορίζονται και χρηματοδοτούνται. Οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, όπου περιλαμβάνονται και τα συνοδά έργα –μεταξύ των οποίων η δημιουργία νέων δρόμων – εγκρίνονται από τις δασικές υπηρεσίες στα πλαίσια της περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Για τη δεύτερη κατηγορία -για τουριστικά έργα, επιχειρηματικά πάρκα κοινωνικές υποδομές κ.α- πριν από τη σύνταξη των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων απαιτούνται «ειδικά χωρικά σχέδια», δηλαδή χωροταξικά / πολεοδομικά σχέδια που δημιουργούνται στις περιοχές της εκτός σχεδίου δόμησης και γίνονται με τον ειδικό σκοπό να φιλοξενήσουν συγκεκριμένες δραστηριότητες που φυσικά περιλαμβάνουν διανοίξεις νέων δρόμων. Τα ειδικά χωρικά σχέδια εγκρίνονται με Προεδρικά Διατάγματα μετά από έλεγχο του Συμβουλίου της Επικρατείας. Για όλα τα ενεργειακά έργα όπου πάντα περιλαμβάνεται η διάνοιξη νέων δρόμων, δεν απαιτούνται καν «ειδικά χωρικά σχέδια». Δεν είναι τυχαίο που στις Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων αναφέρεται κατά κανόνα ότι το έργο …δεν αλλάζει τη χρήση γης!


Για να μη μένει καμιά αμφιβολία, στο ίδιο άρθρο 45 του δασικού νόμου διατυπώνεται ρητά:

Στις περιπτώσεις επιτρεπτών επεμβάσεων του παρόντος νόμου για την έγκριση δόμησης και την άδεια δόμησης, τυχόν κτιριακών εγκαταστάσεων που ανεγείρονται κατά τις κείμενες διατάξεις δεν απαιτείται η ύπαρξη «προσώπου γηπέδου», όπως αυτή ορίζεται κάθε φορά από ειδικές ή γενικές διατάξεις της πολεοδομικής νομοθεσίας.

Είναι προφανές λοιπόν, ότι στη συζήτηση για το αν είναι απαραίτητο να υπάρχει «πρόσωπο γηπέδου» σε νόμιμα χαρακτηρισμένο δρόμο για να δομηθεί ένα ακίνητο σε εκτός σχεδίου περιοχή πρέπει να περιλαμβάνονται κι άλλα ερωτήματα:Μετά από πόσες εφαρμογές μια εξαίρεση μετατρέπεται σε κανόνα;
Τελικά τι είδους εγκαταστάσεις συνιστούν «δόμηση» στις εκτός σχεδίου περιοχές;
Πότε αλλάζει ο προορισμός (και η χρήση) στις εκτός σχεδίου περιοχές, αν θεωρήσουμε ότι αυτές «δεν έχουν ως προορισμό, κατ’ αρχήν, τη δόμηση ή την τουριστική εκμετάλλευση, αλλά τη γεωργική, κτηνοτροφική και δασοπονική εκμετάλλευση και την αναψυχή του κοινού»;
Για ποιους απαιτείται και για ποιους δεν απαιτείται «πρόσωπο γηπέδου» στις εκτός σχεδίου περιοχές;
Εν τέλει, χρειάζεται η πολιτεία να έχει «πρόσωπο» απέναντι στην κοινωνία ή αρκεί να έχει μόνο απέναντι στους κάθε λογής επενδυτές;

Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Δρόμος της Αριστεράς», φύλλο 643,
24 Ιουνίου 2023.


[1] Εκτός σχεδίου δόμηση: «Σκοτώνονται» περιουσίες στο ένα έκτο της αξίας τους – Με αγωγές απειλούνται οι υπάλληλοι των Πολεοδομιών, ethnos.gr

[2] «Όχι» από το ΣτΕ για εκτός σχεδίου δόμηση, kathimerini.gr

[3] «Παραγωγική» και «άγονη» αγροτική γη, edromos.gr

[4] Γεωργική γη στη σκιά των ηλιακών πάνελ, wearesolomon.com

Τρίτη 4 Ιουλίου 2023

Κτήμα Δρακόπουλου - Ούτε ένα δέντρο κομμένο



Δεν κάνουμε ούτε βήμα πίσω από τις διεκδικήσεις μας:Χαρακτηρισμός όλου του κληροδοτήματος ως Κοινόχρηστο Πράσινο: Επαναφορά σε ισχύ του ρυμοτομικού του ‘81 που καταπατήθηκε από την επιβολή όρων δόμησης στο κτήμα.
Συντήρηση πάρκου: Συντήρηση και καθαρισμός του πάρκου από την υπηρεσία πρασίνου όπως είναι αυτονόητο.
Εδώ και χρόνια οι κάτοικοι προσπαθούν να συντηρήσουν το πράσινο και ο Δήμος αντί να ανταποκριθεί στα καθήκοντά του, κόβει το νερό του πάρκου.
Αναστήλωση των Διατηρητέων – Διατήρηση της Ιστορικής Μνήμης: Τα εναπομείναντα χαρακτηρισμένα κτίρια είναι εκτός μελέτης.
Ακύρωση της σύμβαση μεταξύ Δήμου και Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού. Να παρθεί πίσω. Το πάρκο ανήκει στους κατοίκους.

ΑΝ ΔΕΝ ΑΝΤΙΣΤΑΘΟΥΜΕ ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΕΙΤΟΝΙΑ

ΘΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΤΑ ΔΕΝΤΡΑ ΜΟΝΑΧΑ ΖΩΓΡΑΦΙΑ



Το «μεγάλο καψώνι» με την οδό Πανεπιστημίου



Ενα μόνιμο εργοτάξιο παραμένει εδώ και δύο χρόνια η Πανεπιστημίου με την τελευταία εκδοχή της δημοτικής αρχής Μπακογιάννη να θέλει την ολοκλήρωση των έργων τον ΑύγουστοΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI, ΑΡΓΥΡΩ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ/EUROKINISSI ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 04.07.2023, 13:17
Το «μεγάλο καψώνι» με την οδό Πανεπιστημίου

Ο Κ. Μπακογιάννης παραδέχτηκε μόνο επικοινωνιακά λάθη και μεγάλες καθυστερήσεις στα έργα του Μεγάλου Περίπατου που ταλαιπωρούν επί 3 χρόνια τους Αθηναίους, οι οποίοι έχουν βαθμολόγησει το πρότζεκτ πολύ κάτω από τη βάση (2,72 με άριστα το 10) σε πανεπιστημιακή έρευνα ● Στον βρόντο αποδεικνύεται ότι πήγε μεγάλο μέρος από τα εκατομμύρια που δαπανήθηκαν.

Σε ένα καθυστερημένο -και με λάθος αφετηρία- «mea culpa» για το πρότζεκτ του Μεγάλου Περίπατου προχώρησε ο δήμαρχος Αθηναίων. Το έργο, που έχει ταυτιστεί με τη δημαρχιακή θητεία του Κ. Μπακογιάννη, πήγε λάθος παραδέχτηκε ο ίδιος, ειδικά για την περίπτωση της Πανεπιστημίου.

Οι αστοχίες, κατά τον δήμαρχο, εντοπίζονται στην επικοινωνιακή διαχείριση (!) του πρότζεκτ, αλλά και στις -μεγάλες αναμφίβολα- καθυστερήσεις ολοκλήρωσης των εργασιών στην κεντρική λεωφόρο της πρωτεύουσας.

ADVERTISING



Επειτα από την καταιγιστική κριτική που έχει δεχτεί ο Μεγάλος Περίπατος και ειδικά οι παρεμβάσεις στην Πανεπιστημίου για ζητήματα κόστους, απουσία διαβούλευσης και άστοχους χειρισμούς -και έπειτα από την παλαιότερη δήλωση του ίδιου του δημάρχου για πείραμα που «βγήκε και δεν βγήκε»- ο κ. Μπακογιάννης ουσιαστικά παραδέχτηκε ότι το έργο απέτυχε και εάν γύριζε τον χρόνο πίσω «θα το ξανασχεδιάζαμε διαφορετικά».


Το πρότζεκτ του Μεγάλου Περίπατου εμφανίστηκε πριν από 3 χρόνια με εισήγηση του δημάρχου στο δημοτικό συμβούλιο της 11ης Μαΐου 2020. Η βασική ιδέα της απόδοσης περισσότερου χώρου σε πεζούς και ποδήλατα στο αθηναϊκό κέντρο έμοιαζε προφανώς ελκυστική.

Συνοδεύτηκε δε από δεσμεύσεις για παρεμβάσεις «χαμηλού κόστους» και διαβούλευση για κάθε επιμέρους έργο του πρότζεκτ. Ολα όμως πήγαν… περίπατο. Το πρότζεκτ εξελίχθηκε στη λογική «βλέποντας και κάνοντας», με σπάταλα «ράβε-ξήλωνε» και με επιδείνωση των κυκλοφοριακών συνθηκών στο ευρύτερο κέντρο της Αθήνας.

● Η πιλοτική φάση του έργου κόστισε περίπου 2 εκατ. ευρώ προκειμένου να αγοραστούν οι «θρυλικές» ζαρντινιέρες (που απομακρύνθηκαν προσφάτως) και τα υλικά σήμανσης (βαφές) που θα οριοθετούσαν στο οδόστρωμα το εύρος των μόνιμων παρεμβάσεων. Οι προμήθειες έγιναν με φαστ-τρακ διαδικασίες, με επίκληση τις τότε έκτακτες διατάξεις της πανδημίας και την ανάγκη ταχύτατης παράδοσης του εξοπλισμού – με τον έναν από τους δύο αναδόχους ωστόσο να ζητά και να παίρνει παράταση στην προθεσμία παράδοσης επικαλούμενος «την καθυστέρηση έναρξης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων».
Αναίρεση πεζοδρομήσεων

● Διαβούλευση ουδέποτε έγινε με ανοιχτό και τεκμηριωμένο τρόπο, ούτε προχώρησε η ανοιχτή έρευνα που θα έδινε την ευκαιρία στους άμεσα ενδιαφερόμενους να πουν τη γνώμη τους. Παρ’ όλα αυτά η δημοτική αρχή, κατόπιν αντιδράσεων, έκανε σταδιακά πίσω από κάποιες από τις αρχικές διευρυμένες πεζοδρομήσεις που είχε εξαγγείλει: άφησε ελεύθερες στην κυκλοφορία Ι.Χ. την Αθηνάς και την Ερμού (από Αθηνάς έως πλ. Αγ. Ασωμάτων) έπειτα από αντιδράσεις μικρομεσαίων επιχειρήσεων που προειδοποιούσαν για τον κίνδυνο «λουκέτων», αφαίρεσε την περιοχή της Πλάκας από τους κυκλοφοριακούς περιορισμούς που επέβαλε Κοινή Υπουργική Απόφαση, επέστρεψε στην κυκλοφορία μία από τις λωρίδες της Πανεπιστημίου (σήμερα τα Ι.Χ. κινούνται σε 3 λωρίδες και σε 1 τα λεωφορεία), υιοθετώντας πρόταση της παράταξης του Π. Γερουλάνου πριν από κρίσιμη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου στην οποία θα κρινόταν η εξέλιξη του έργου.

● Αντί του δήμου, έρευνα κοινού πραγματοποίησαν το ΑΠΘ και το Πάντειο (με επικεφαλής τους καθηγητές Διον. Λατινόπουλο και Κ. Μπίθα). Τα αποτελέσματα; Περίπου 9 στους 10 συμμετέχοντες στην έρευνα (συγκεκριμένα το 87,8%) δήλωσαν καθόλου έως λίγο ικανοποιημένοι από τον Μεγάλο Περίπατο, δίνοντας στο πρότζεκτ συνολική βαθμολογία 2,72 με άριστα το 10! Επιπλέον το 75% συμφώνησε ότι το κοινωνικό κόστος της πιλοτικής εφαρμογής ήταν μεγαλύτερο από το κοινωνικό όφελος.

● Οι μόνιμες παρεμβάσεις του πρότζεκτ ξεκίνησαν από την ανάπλαση της κάτω πλευράς της πλ. Συντάγματος. Από το σημείο εκείνο αρχίζει και φαίνεται ότι η δημοτική αρχή επιλέγει την τμηματική προώθηση των έργων του πρότζεκτ, αποσυνδέοντάς τα από τον τίτλο του «Μεγάλου Περιπάτου». Σε δημόσιες τοποθετήσεις του ο δήμαρχος προτιμά να μιλά για την «ανάπλαση της κάτω πλ. Συντάγματος» και την «ανάπλαση της Πανεπιστημίου», επιβεβαιώνοντας ότι το μεγάλο πρότζεκτ του έχει κοστίσει πολιτικά. Τρανή επιβεβαίωση η χθεσινή αναφορά του ότι οι παρεμβάσεις στην Πανεπιστημίου δεν έπρεπε να συνδεθούν με τον Μεγάλο Περίπατο, αλλά να επικοινωνηθούν το πράσινο και η δροσιά που υπόσχεται η ανάπλαση.

● Το έργο στην κάτω πλευρά του Συντάγματος έδειξε πόσο εύκολα ξεχειλώνονται τα χρονοδιαγράμματα: αντί για τους «5-6 μήνες» που προέβλεπε το αρχικό πλάνο, οι εργασίες συμπλήρωσαν το ένα έτος - με το αποτέλεσμα να μην ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών για μια πράσινη και δροσερή πλατεία, αντιθέτως να ευνοεί την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων. Τα δε μόνιμα έργα διαπλάτυνσης πεζοδρομίων στην Πανεπιστημίου ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2021 με την υπόσχεση να ολοκληρωθούν το αργότερο στις αρχές του 2023. Εξελίσσονται ακόμη και σήμερα, με τη δημοτική αρχή να αναφέρει τώρα ότι θα ολοκληρωθούν εντός του Αυγούστου. Στο μεσοδιάστημα η Πανεπιστημίου ήταν ένα διαρκές και ανοιχτό εργοτάξιο, δυσχεραίνοντας -έως και καθιστώντας επικίνδυνη- την κίνηση των πεζών, στο όνομα των οποίων αναπτύχθηκε το έργο.

● Το μέχρι στιγμής αποτέλεσμα των εργασιών της Πανεπιστημίου; Οι πεζοί ναι μεν έχουν παραπάνω χώρο να κινηθούν, χωρίς να τον αξιοποιούν, καθώς τα πεζοδρόμια της λεωφόρου παρείχαν ούτως ή άλλως άπλετο χώρο για κάποιον περιπατητή. Χαρακτηριστικό είναι ότι κάποιος που περπατά στην Πανεπιστημίου δύσκολα εντοπίζει κάποιον πεζό να κινείται στα νέα, διευρυμένα πεζοδρόμια και εξίσου δύσκολα κατανοεί τη χρησιμότητα του έργου. Από την άλλη, η μείωση των λωρίδων της Πανεπιστημίου έχει ταλαιπωρήσει οδηγούς και επιβάτες Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, με την κίνηση να «χτυπά» και γύρω δρόμους. Ο δε ποδηλατόδρομος… εξαφανίστηκε.
Η Βασιλίσσης Ολγας

● Επόμενο «σταθμό» του πρότζεκτ αποτελεί η ανάπλαση/πεζοδρόμηση της Βασιλίσσης Ολγας. Η εκκίνηση δόθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο, με τη δημοτική αρχή να υπόσχεται ολοκλήρωση των εργασιών σε 12 μήνες. Η πρότερη εμπειρία δεν προδιαθέτει για τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων…

Προσώρας στον δημόσιο διάλογο έχει κυριαρχήσει η κριτική κατά του αμφιλεγόμενου πρότζεκτ, που έχει παρομοιαστεί από τη δημοτική αντιπολίτευση ως το «μεγάλο καψόνι» των επισκεπτών και εργαζομένων του κέντρου. Κι όλα αυτά χωρίς από πλευράς δημοτικής αρχής να υπάρχει ένας συνολικός απολογισμός του κόστους όσων εργασιών έχουν γίνει ή πρόκειται να γίνουν (π.χ. στην Ερμού).

Σύμφωνα με ανακοινώσεις του Δήμου Αθηναίων, η ανάπλαση της κάτω πλευράς του Συντάγματος έχει κοστίσει 1,3 εκατ. ευρώ, η ανάπλαση της Πανεπιστημίου 3 εκατ. ευρώ, ενώ η ανάπλαση της Βασ. Ολγας έχει συμβατικό προϋπολογισμό περίπου 5,7 εκατ. ευρώ (πόροι του Τομεακού Προγράμματος Ανάπτυξης του υπουργείου Υποδομών). Και οι πολίτες ακόμη αναρωτιούνται ποια είναι η χρησιμότητα των έργων...

Δευτέρα 3 Ιουλίου 2023

Διατήρηση & Επανάχρηση Τσιμεντάδικου, Προστασία & ανάδειξη του Αρχαιολογικού χώρου Αυλίδας



ΥΠΟΓΡΑΦΩ

Δημιουργός ψηφίσματος:
ΟΜΑΔΑ Τ. - Παραλήπτες:
Όλοι οι πολίτες
Στην Αυλίδα που συνδέεται με τη θυσία της Ιφιγένειας και τον απόπλου του ελληνικού στόλου για την Τροία [1] και όπου επίσης υπάρχει πλήθος από αρχαιότητες, βρίσκεται στον Όρμο Μικρό Βαθύ εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου [2] το ανενεργό Τσιμεντάδικο, πρώην Τσιμέντα της ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ.
Το Τσιμεντάδικο με τον θηριώδη όγκο του είναι ένα τοπόσημο στην είσοδο της Χαλκίδας. Πρόκειται για ένα συγκρότημα τεσσάρων παραγωγικών μονάδων. Η πρώτη μονάδα κατασκευάστηκε το 1928. Αφού με τις επεκτάσεις του το εργοστάσιο ισοπέδωσε το λόφο με το Μυκηναϊκό νεκροταφείο στην κηρυγμένη ως αρχαιολογικό χώρο χερσόνησο, σταμάτησε τη λειτουργία του το 2013.
Επί πολλά χρόνια έδωσε δουλειά σε χιλιάδες εργαζόμενους απ΄ όλη την Εύβοια αλλά και έπληξε δραματικά την ποιότητα ζωής της περιοχής, με ρύπους τσιμεντόσκονης.
Η πόλη της Χαλκίδας ζούσε και ¨ανέπνεε¨ μαζί του.
Το κτιριακό συγκρότημα σύμφωνα με το Ν.4858/2021 (άρθρο 6 §1γ) διαθέτει εκείνα τα χαρακτηριστικά που το καθιστούν μνημείο ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής, κοινωνικής, τεχνικής, βιομηχανικής, εν γένει ιστορικής αξίας , είναι συνδεδεμένο, με μια παραγωγική διαδικασία καθοριστική για την εξέλιξη και τη μορφή των σύγχρονων ελληνικών πόλεων και με το ¨πανταχού παρόν¨ τσιμέντο.
Το τελευταίο διάστημα έχουν επιταχυνθεί οι διαδικασίες από την ιδιοκτήτρια εταιρεία, ΑΓΕΤ ΗΡΑΚΛΗΣ, για την κατεδάφιση του συνόλου των εγκαταστάσεων του Τσιμεντάδικου. Σκοπός είναι στην θέση του να γίνει ένα Επιχειρηματικό Πάρκο Ειδικού Τύπου Εφοδιαστικής Αλυσίδας, (LOGISTICS). [3]
Επιπλέον, στον Όρμο Μικρό Βαθύ που όπως προαναφέραμε συνδέεται με τη θυσία της Ιφιγένειας και τον απόπλου, του ελληνικού στόλου, για την Τροία, έχει παραχωρηθεί, η χρήση λιμένος στην εταιρία ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ Α.Ε. με την δυνατότητα να κατασκευάσει μεγάλα τεχνικά έργα. [4]
Λόγω των μεγάλων τεχνικών έργων, αλλά και της βαριάς χρήσης θα προκληθούν ανεπανόρθωτες καταστροφές στον Αρχαιολογικό χώρο.
Τα LOGISTICS, είναι βιομηχανική δραστηριότητα και δεν αρμόζει στον αρχαιολογικό χώρο. Προαπαιτούμενες υποδομές για τη λειτουργία τους είναι ένα ελεύθερο δάπεδο χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων από τσιμέντο και αποθήκες, τεράστιοι γερανοί, νέα λιμενικά έργα και εκτεταμένα δίκτυα μεταφορών . Οπότε θα επιβαρυνθούν οι τοπικές μετακινήσεις. Θ α υποβαθμιστεί ο κλειστός κόλπος του Νότιου Ευβοϊκού θέτοντας σε κίνδυνο περιοχή μέρους του δικτύου Natura 2000[GR2420016]. Επιπλέον, οι εγκαταστάσεις για να λειτουργήσουν χρειάζονται μικρό αριθμό εργαζομένων, η λειτουργία των logistics είναι μια ¨κλειστή¨ οικονομική δραστηριότητα που δεν θα προκαλέσει καμία προοπτική ανάπτυξης στην περιοχή, οπότε θα συνεισφέρουν ελάχιστα στην οικονομική ζωή της τοπικής κοινωνίας.
Η εμπορική χρήση λιμένος στον Όρμο Μικρό Βαθύ, απαιτεί επίσης μεγάλα τεχνικά έργα [3] που θα προκαλέσουν ανεπανόρθωτες καταστροφές στην φυσική/μυθική ακτογραμμή, που έχει ήδη πληγεί από τις προβλήτες του Τσιμεντάδικου, στη θάλασσα του Όρμου με τις πιθανές ενάλιες αρχαιότητες , στο δασικό απόθεμα της περιοχής και το χερσαίο περιβάλλον γενικότερα. Ο αρχαιολογικός χώρος του ναού της Αυλιδείας Αρτέμιδος θα αποκοπεί από την πόλη .

Σαντορίνη-Συνήγορος του Πολίτη: Ακραία περιβαλλοντική ζημία σε ένα από τα 100 μνημεία παγκόσμιας γεωλογικής κληρονομιάς της UNESCO


30 Ιουνίου 2023

Ο Συνήγορος του Πολίτη μετά από διευρεύνηση καταγγελιών για περιβαλλοντικές παραβάσεις στις Κυκλάδες προχώρησε σε αυτοψία σε Θήρα, Ιο και Σύρο. Κορυφαία παράβαση-χωρίς αυτό να σημαίνει πως οι άλλες παραβάσεις που αναφέρονται δεν είναι εξίσου σημαντικές-αποτελεί η….χωματερή στην καλντέρα στην Σαντορίνη!

Ακραίο παράδειγμα περιβαλλοντικής ζημίας σε μία άκρως τουριστική και ταυτόχρονα περιοχή που αποτελεί ένα από τα 100 μνημεία της παγκόσμιας γεωλογικής κληρονομιάς της UNESCO είναι η χρόνια λειτουργία της δημοτικής χωματερής στην Καλντέρα της Θήρας, σε μικρή απόσταση από τα Φηρά, αναφέρει συγκεκριμένα ο “Συνήγορος του πολίτη”.

Το κλιμάκιο του Συνηγόρου του Πολίτη μετέβη στη Θήρα, Ίο και Σύρο το διάστημα 19 έως 21 Ιουνίου 2023, προκειμένου να διερευνήσει, σε συνεργασία με τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, καταγγελίες σχετικά με περιβαλλοντικές παραβάσεις.
Ποιες ήταν οι καταγγελίες που διερευνήθηκαν

Τα ζητήματα που είχαν καταγγελθεί και διερευνήθηκαν κατά την επίσκεψη αυτή είναι η μη σύννομη διάνοιξη οδών σε δημόσιες, μικτές ή αμιγώς ιδιωτικές εκτάσεις στην Αμοργό και στην Ίο, η οποία αποτελεί αναγνωρισμένο τόπο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, η λειτουργία χωματερής στην Καλντέρα της Θήρας, παρεμβάσεις σε αναγνωρισμένο υγρότοπο, παρεμβάσεις σε ρέματα και κτιριοδομικές παραβάσεις.

Διενεργήθηκαν συναντήσεις εργασίας με τον Δήμαρχο Ίου και υπηρεσιακούς παράγοντες σε Θήρα και Ίο καθώς και αυτοψίες στα σημεία ενδιαφέροντος στην Θήρα και Ίο. Ακολούθησε σύσκεψη με τις συναρμόδιες υπηρεσίες της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στην Ερμούπολη Σύρου, με την παρουσία του Αντιπεριφερειάρχη Κυκλάδων. Μέσα από την ανταλλαγή απόψεων και την ενημέρωση για ενέργειες που έχουν πραγματοποιηθεί ή πρόκειται άμεσα να δρομολογηθούν, διαπιστώθηκε η ανάγκη αντιμετώπισης σοβαρών περιβαλλοντικών προβλημάτων.

Σ’ έναν χώρο με συγκεκριμένα γεωγραφικά–γεωλογικά χαρακτηριστικά και με ολοένα αυξανόμενες πιέσεις λόγω της τουριστικής ανάπτυξης, όπως είναι οι Κυκλάδες, η υλοποίηση έργων και παρεμβάσεων χωρίς τις απαραίτητες αδειοδοτήσεις ή καθ’ υπέρβαση αυτών, με την προοπτική ένταξής τους σε στρατηγικές επενδύσεις, οι οποίες ακόμα δεν έχουν ολοκληρωθεί σε επίπεδο έγκρισης μελετών, δημιουργεί τετελεσμένες καταστάσεις υποβάθμισης του περιβάλλοντος, δύσκολα αναστρέψιμες.

Ακραίο παράδειγμα περιβαλλοντικής ζημίας σε μία άκρως τουριστική και ταυτόχρονα περιοχή που αποτελεί ένα από τα 100 μνημεία της παγκόσμιας γεωλογικής κληρονομιάς της UNESCO είναι η χρόνια λειτουργία της δημοτικής χωματερής στην Καλντέρα της Θήρας, σε μικρή απόσταση από τα Φηρά.

Ο Συνήγορος του Πολίτη αναμένει την ολοκλήρωση των ενεργειών των συναρμόδιων υπηρεσιών, όπως αυτές συζητήθηκαν κατά την ως άνω επίσκεψη, προκειμένου να προβεί στην σύνταξη σχετικών πορισμάτων.

Η επίσκεψη αυτή πραγματοποιήθηκε ως μία από τις ενέργειες της Πράξης «Δράσεις του Συνηγόρου του Πολίτη για την ενίσχυση της χρηστής Διακυβέρνησης, της λογοδοσίας και καταπολέμησης της κακοδιοίκησης στο δημόσιο τομέα». Η πράξη αυτή χρηματοδοτείται στο πλαίσιο των ΕΕΑ Grants (Χρηματοδοτικός Μηχανισμός ΕΟΧ) που αντιπροσωπεύουν την συμβολή της Ισλανδίας, του Λιχτενστάιν και της Νορβηγίας για μία πράσινη, ανταγωνιστική Ευρώπη χωρίς αποκλεισμούς.