Βρήκε... χρυσωρυχείο η ΤΕΡΝΑ στον Πύργο!
ΚΟΙΝΩΝΙΑ 19.08.23 18:31Άρης Χατζηγεωργίου
Τεράστια κέρδη επιφέρει στον... «εθνικό εργολάβο» η σκανδαλώδης σύμβαση για την αγορά χαλικιού για την υπό κατασκευή εθνική οδό Πατρών-Πύργου ● Η κανονική τιμή (με την έκπτωση) είναι 2 ευρώ ανά τόνο, όμως η ΤΕΡΝΑ πληρώνει μόλις 0,13 ευρώ! ● Πάνω από 900.000 η οικονομική ζημιά για τον δήμο ● «Θα μπορούσε να παραχωρηθεί και δωρεάν [το χαλίκι]» απαντά προκλητικά η εταιρεία!
Ενα λατομείο, ένας δρόμος εθνικής σημασίας και μια σύμβαση με πολλά ερωτήματα. Ο λόγος για τη νέα εθνική οδό Πατρών-Πύργου που κατασκευάζεται αυτή την περίοδο. Από τη μία πλευρά έχουμε την εταιρεία ΤΕΡΝΑ Α.Ε. που συμμετέχει στο έργο. Από την άλλη έχουμε ένα λατομείο στην Ηλεία από το οποίο η εταιρεία ΤΕΡΝΑ Α.Ε. προμηθεύεται το απαραίτητο χαλίκι, έχοντας συνάψει πριν από λίγο καιρό σχετική σύμβαση με τη Δημοτική Επιχείρηση Πύργου Α.Ε.-ΟΤΑ που διαχειρίζεται το λατομείο. Πού είναι το πρόβλημα; Στην ιδιαίτερα χαμηλή τιμή με την οποία η εταιρεία προμηθεύεται το υλικό, την ώρα που ακόμα και ο ίδιος ο Δήμος Πύργου το αγοράζει από τη δημοτική επιχείρηση σε τιμή κατά πολύ υψηλότερη. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.
Πριν από κάποια χρόνια συστάθηκε η ανωτέρω δημοτική εταιρεία (ΔΕΠ Α.Ε.-ΟΤΑ) και, σύμφωνα με το σχετικό ΦΕΚ, μεταξύ των αρμοδιοτήτων της ήταν και η εκμετάλλευση του λατομείου που βρίσκεται στη θέση «Βαθύ Λαγκάδι» ή «Βρυολάγκαδο» της δημοτικής κοινότητας Ελαιώνα του Δήμου Πύργου αλλά και των υπόλοιπων λατομικών ζωνών της ευρύτερης περιοχής. Ολο το προηγούμενο διάστημα διάφοροι εργολάβοι προμηθεύονταν αμμοχάλικο από το λατομείο πληρώνοντας το σχετικό αντίτιμο στη δημοτική εταιρεία. Η τιμή αγοράς ήταν 2,75 ευρώ ο τόνος (για χαλίκι κατηγορίας GA 85) και θα μειωνόταν κατά 0,30 ευρώ για το κόστος εξόρυξης και κατά 0,45 ευρώ για το κόστος φόρτωσης, στην περίπτωση που οι συγκεκριμένες εργασίες γίνονταν από τους εργολάβους και όχι από τους υπαλλήλους της δημοτικής εταιρείας, γεγονός που σημαίνει ότι η τιμή υπό αυτές τις προϋποθέσεις έπεφτε στα 2 ευρώ τον τόνο.
Πριν από λίγο καιρό, πιο συγκεκριμένα τον περασμένο Απρίλιο, δημοσιεύτηκε η απόφαση του Δ.Σ. της δημοτικής επιχείρησης σύμφωνα με την οποία έκανε δεκτή την πρόταση της εταιρείας ΤΕΡΝΑ να εγκαταστήσει δικά της μηχανήματα στο λατομείο και να πραγματοποιεί εξόρυξη χαλικιού και φόρτωση στα φορτηγά της. Η σύμβαση αφορούσε 500.000 τόνους χαλικιού. Θα περίμενε κανείς πως η τιμή σε αυτή την περίπτωση θα ήταν 2 ευρώ ο τόνος (αφού η εξόρυξη και η φόρτωση γίνονταν από την εταιρεία), ωστόσο τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά.
Σύμφωνα με τη σύμβαση, «το ποσό που θα πληρώνει η ΤΕΡΝΑ προς τη ΔΕΠ Α.Ε.-ΟΤΑ θα είναι 0,13 ευρώ ο τόνος αυτούσιου υλικού στο οποίο προστίθενται το κόστος εξόρυξης (0,70 ευρώ ο τόνος), το κόστος φόρτωσης (0,70 ευρώ ο τόνος) και το κόστος διαλογής (0,75 ευρώ ο τόνος)», όπερ σημαίνει ότι το κόστος, σύμφωνα με την εταιρεία, θα έφτανε στα 2,33 ευρώ ανά τόνο. Ωστόσο οι τιμές εξόρυξης και φόρτωσης που κοστολογούσε η εταιρεία ήταν αρκετά μεγαλύτερες από αυτές του δήμου, γεγονός που είχε αντίκτυπο στην τιμή του αυτούσιου υλικού, μια τιμή η οποία ήταν εξαιρετικά χαμηλή, καθώς την ίδια ώρα άλλοι εργολάβοι που προμηθεύονταν το ίδιο υλικό το αγόραζαν (με την έκπτωση) στα 2 ευρώ. Αρκεί να αναφέρουμε ότι και ο ίδιος ο Δήμος Πύργου το ίδιο υλικό το αγόραζε προς 1,78 ευρώ τον τόνο.
Η σύμβαση είχε διάρκεια 18 μηνών «με επαναδιαπραγμάτευση των όρων της σύμβασης» και η ΤΕΡΝΑ ήταν υποχρεωμένη να καταβάλει 32.500 ευρώ στη ΔΕΠ Α.Ε. «ως εγγύηση και θέληση καλής συνεργασίας». Αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω απόφαση έγινε δεκτή μόνο από 4 μέλη του Δ.Σ. της δημοτικής εταιρείας. Τα άλλα 3 δεν πάτησαν καν το πόδι τους στη συνεδρίαση.
Στα τιμολόγια φαίνεται η τιμή που πωλείται το χαλίκι σε εργολάβους. Ακόμα και ο Δήμος Πύργου το αγοράζει στα 1,78 ευρώ τον τόνο. Στο τρίτο τιμολόγιο της ΤΕΡΝΑ ερωτήματα προκαλεί ο τόπος παράδοσης που δεν δείχνει να έχει κάποια σχέση με την εθνική οδό Πατρών - Πύργου, όπως επίσης και το γεγονός ότι δεν υπάρχει τιμή μονάδας πώλησης
Αντιδράσεις
Η κίνηση αυτή προκάλεσε αντιδράσεις στους ντόπιους εργολάβους και λίγο καιρό αργότερα κοινοποιήθηκε στη ΔΕΠ Α.Ε. αλλά και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού εξώδικο από άλλη εταιρεία με το οποίο διαμαρτυρόταν για την ιδιαίτερη μεταχείριση που απολάμβανε η ΤΕΡΝΑ. Πιο συγκεκριμένα στο εξώδικο γινόταν εκτενής αναφορά στην τιμολόγηση της ΔΕΠ Α.Ε. για το υλικό σε σχέση με τους άλλους εργολάβους και στο ποσό που δινόταν στην ΤΕΡΝΑ, κάνοντας λόγο για «σκανδαλώδη παρανομία».
Χαρακτηριστικά το εξώδικο ανέφερε τα εξής: «Για εσάς (σ.σ. εννοεί τη ΔΕΠ Α.Ε.) είναι αδιάφορο το κόστος εξόρυξης και φόρτωσης καθώς αυτό γίνεται με ίδια μέσα της εταιρείας ΤΕΡΝΑ, ενώ διαλογή δεν προβλέπεται καθώς στη σύμβαση που υπογράψατε ρητά αναφέρεται ότι "η τιμολόγηση των υλικών θα γίνεται σύμφωνα με την από 18 Απριλίου 2023 απόφαση του Δ.Σ. της ΔΕΠ Α.Ε. με έκπτωση εξαιτίας του ότι ο πελάτης θα πραγματοποιεί την εξόρυξη και φόρτωση με δικά του μέσα, δηλαδή 0,13 ευρώ τον τόνο". Ουδεμία πρόβλεψη για διαλογή υπάρχει και ούτε υπήρχε αναγκαιότητα γι' αυτήν αφού το χαλίκι είναι αυτούσιο».
Ζημιές
Στο ίδιο εξώδικο γινόταν λόγος και για την οικονομική ζημιά του δήμου μέσα από αυτή τη σύμβαση, η οποία υπολογιζόταν κοντά στο 1 εκατ. ευρώ και αυτό επειδή ο δήμος πληρώνει χρήματα στο Δημόσιο σε ετήσια βάση για τη χρήση του λατομείου. Ειδικότερα το λεγόμενο πάγιο τέλος ανέρχεται σε 45.000 ευρώ τον χρόνο για 150.000 τόνους χαλικιού και αυξάνεται αναλογικά στην περίπτωση που οι τόνοι είναι περισσότεροι.
Εν προκειμένω η σύμβαση με την ΤΕΡΝΑ αφορούσε μισό εκατομμύριο τόνους χαλικιού, γεγονός που σημαίνει ότι η ζημιά ξεπερνούσε τις 900.000 ευρώ (υπολογίζοντας την τιμή των 2 ευρώ ανά τόνο -όπως αγόραζαν όλοι οι εργολάβοι- μείον την τιμή 0,13 ανά τόνο μόνο για την ΤΕΡΝΑ).
H παραδοχή της εταιρείας
Η επικοινωνία που είχε η «Εφ.Συν.» με την εταιρεία επιβεβαίωσε πλήρως το ρεπορτάζ μας. Πιο συγκεκριμένα η ΤΕΡΝΑ, αφού αναφέρεται σε έργο «εθνικής σημασίας», σημειώνει: «Ο χώρος του λατομείου Ελαιώνα ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο (όπως σημειώνεται και στο άρθρο 12.2.3 i της Σύμβασης Πώλησης), συνεπώς θα μπορούσε να δοθεί στον Παραχωρησιούχο δωρεάν για την κάλυψη των αναγκών του έργου. Εντούτοις, λόγω περιορισμένου χρόνου, επιλέχθηκε από την εταιρεία η λύση της απευθείας Σύμβασης Πώλησης με την ΔΕΠΑΕ ΟΤΑ για την προμήθεια υλικού επιχώσεων στην τιμή 0,13 €/Τn.
»Σημειώνεται ότι η εξόρυξη του υλικού γίνεται από την ΤΕΡΝΑ με ίδια μέσα και κόστος, ενώ σε συνεννόηση με τον Δήμο, πραγματοποιούνται και αντισταθμιστικά έργα στην περιοχή. Το υλικό που προμηθευόμαστε χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο για την κάλυψη μέρους των αναγκών του έργου, και συγκεκριμένα μόνο για την κατασκευή επιχωμάτων του Αυτοκινητόδρομου και όχι για τις ανώτερες στρώσεις έδρασης των οδοστρωμάτων ή τις στρώσεις των οδοστρωμάτων (3 Α) για τα οποία προβλέπονται επίλεκτα υλικά από άλλες πηγές. Τα υλικά ζυγίζονται με ευθύνη της ΔΕΠΑΕ ΟΤΑ. Για κάθε φορτίο εκδίδεται το αντίστοιχο Δελτίο Αποστολής ενώ στο τέλος κάθε μήνα εκδίδονται τα σχετικά Τιμολόγια Πώλησης. Μέχρι σήμερα έχουν χρησιμοποιηθεί περίπου 100.000 Τn υλικού επίχωσης».
Aπό την απάντηση της ΤΕΡΝΑ προκύπτουν ενδιαφέροντα συμπεράσματα αλλά και ερωτήματα. Πρώτον, η φράση «θα μπορούσε να δοθεί στον Παραχωρησιούχο δωρεάν για την κάλυψη των αναγκών του έργου» είναι λίγο... αποικιοκρατική στο ύφος της, καθώς αφήνει την υπόνοια ότι η εταιρεία κάνει... χάρη στον δήμο που δεν παίρνει το υλικό εντελώς τζάμπα. Εν συνεχεία επιβεβαιώνεται η τιμή στα 0,13 ευρώ ανά τόνο και αναφέρεται επίσης ότι το υλικό «χρησιμοποιείται αποκλειστικά και μόνο για την κάλυψη μέρους των αναγκών του έργου». Ωστόσο εδώ υπάρχουν ερωτήματα.
Η «Εφ.Συν.» έχει στην κατοχή της τιμολόγιο της εταιρείας με ημερομηνία 10 Αυγούστου 2023 για μεταφορά αμμοχάλικου και ως τόπος προορισμού αναγράφεται η λέξη ΜΟΤΟΚΡΟΣ. Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, ενώ το τιμολόγιο φαίνεται να έχει εκδοθεί κανονικά, δεν αναγράφεται πουθενά η τιμή του προϊόντος. Το ερώτημα είναι ποιο τμήμα τού «εθνικής σημασίας» έργου είναι το μοτοκρός στο οποίο πήγαινε το αμμοχάλικο.
Ερωτήματα προκύπτουν επίσης για τα «αντισταθμιστικά έργα στην περιοχή σε συνεργασία με τον δήμο». Ποια είναι αυτά και με βάση ποιες συμβάσεις υλοποιούνται; Και τι δουλειά έχει ο δήμος στην προκειμένη περίπτωση όταν το λατομείο το διαχειρίζεται η ΔΕΠ Α.Ε.-ΟΤΑ; Ρωτάμε μιας και οι πληροφορίες από την περιοχή λένε ότι στο χωριό Ελαιώνας όχι μόνο δεν έχει υπάρξει ούτε ένα αντισταθμιστικό έργο, αντιθέτως κυκλοφορούν φήμες ότι η ΤΕΡΝΑ έχει ζητήσει επέκταση του λατομείου ώστε να εκμεταλλευτεί και άλλα σημεία του.
Η «Εφ.Συν.» επικοινώνησε και με το γραφείο του δημάρχου κ. Αντωνακόπουλου στέλνοντας γραπτά ερωτήματα.
Την επόμενη μέρα μάς παρέπεμψαν στον πρόεδρο της ΔΕΠ Α.Ε.-ΟΤΑ, ο οποίος ωστόσο, αν και τον βρήκαμε στο τηλέφωνο, μας ενημέρωσε ότι τελεί εν αδεία και πως μπορεί να μας μιλήσει στις 26 του μήνα. Κατόπιν αυτού δεν καταγράφηκε η θέση του Δήμου Πύργου για την υπόθεση.
«Λεόντεια συμφωνία»
Ο Νώντας Κυριαζής είναι δικηγόρος και δημοτικός σύμβουλος στον Δήμο Πύργου. Εως τον Ιανουάριο του 2023 ήταν πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου όντας εκλεγμένος με την παράταξη του νυν δημάρχου Τάκη Αντωνακόπουλου. Εν συνεχεία ανεξαρτητοποιήθηκε. Οπως σχολιάζει στην «Εφ.Συν.»:
«Λεόντεια συμφωνία έκανε ο δήμος με την εταιρεία ΤΕΡΝΑ συμφερόντων του πεθερού του υπουργού κ. Γεραπετρίτη. Πούλησε 500.000 τόνους χαλικιού στην κατασκευαστική εταιρεία προς 13 λεπτά τον τόνο, την ώρα που οι τοπικοί εργολάβοι το αγόραζαν προς 2 ευρώ τον τόνο.
Αυτό είναι μια χαριστική συμφωνία σε βάρος των συμφερόντων του δήμου και των δημοτών. Το νταμάρι του Ελαιώνα ξεπουλήθηκε στην εταιρεία-κολοσσό γιατί αυτό εξυπηρετούσε τις προεκλογικές ανάγκες του απερχόμενου δημάρχου. Η ζημιά του δήμου και η αντίστοιχη ωφέλεια της εταιρείας ανέρχεται σε 1 εκατ. ευρώ περίπου».
https://bayanlarsitesi.com/
ΑπάντησηΔιαγραφήYenibosna
Anadolu Kavağı
İçerenköy
Yeşilköy
BT6RCX
whatsapp görüntülü show
ΑπάντησηΔιαγραφήücretli.show
J2UQ3L
görüntülü.show
ΑπάντησηΔιαγραφήwhatsapp ücretli show
YYT
https://titandijital.com.tr/
ΑπάντησηΔιαγραφήsakarya parça eşya taşıma
aksaray parça eşya taşıma
urfa parça eşya taşıma
kocaeli parça eşya taşıma
İ2X3CV
ankara parça eşya taşıma
ΑπάντησηΔιαγραφήtakipçi satın al
antalya rent a car
antalya rent a car
ankara parça eşya taşıma
7B2N6
CBD6D
ΑπάντησηΔιαγραφήBursa Evden Eve Nakliyat
Samsun Lojistik
Bursa Parça Eşya Taşıma
Edirne Parça Eşya Taşıma
İzmir Parça Eşya Taşıma
477E2
ΑπάντησηΔιαγραφήKarapürçek Parke Ustası
Siirt Evden Eve Nakliyat
Kilis Parça Eşya Taşıma
Karabük Şehir İçi Nakliyat
Bitmart Güvenilir mi
Sincan Parke Ustası
Kütahya Lojistik
Keçiören Boya Ustası
Ünye Koltuk Kaplama
DEE44
ΑπάντησηΔιαγραφήMersin Şehirler Arası Nakliyat
Düzce Şehirler Arası Nakliyat
Ordu Şehir İçi Nakliyat
Adıyaman Şehirler Arası Nakliyat
Jns Coin Hangi Borsada
Erzincan Parça Eşya Taşıma
Ardahan Lojistik
İstanbul Evden Eve Nakliyat
Uşak Parça Eşya Taşıma
B7C15
ΑπάντησηΔιαγραφήAzero Coin Hangi Borsada
Binance Güvenilir mi
Mersin Parça Eşya Taşıma
Edirne Şehirler Arası Nakliyat
Kaspa Coin Hangi Borsada
Antep Şehirler Arası Nakliyat
İzmir Şehirler Arası Nakliyat
Luffy Coin Hangi Borsada
Isparta Şehir İçi Nakliyat
1DB85
ΑπάντησηΔιαγραφήkadınlarla ücretsiz sohbet
Ağrı Canlı Görüntülü Sohbet Odaları
bilecik seslı sohbet sıtelerı
Muğla Kadınlarla Sohbet
Çorum Parasız Görüntülü Sohbet Uygulamaları
Artvin En İyi Görüntülü Sohbet Uygulamaları
urfa bedava sohbet siteleri
görüntülü sohbet odaları
görüntülü sohbet kadınlarla
3F31D
ΑπάντησηΔιαγραφήelazığ sesli sohbet mobil
telefonda kızlarla sohbet
bartın sohbet uygulamaları
ücretsiz görüntülü sohbet uygulamaları
maraş sohbet
bolu bedava görüntülü sohbet sitesi
Izmir Görüntülü Sohbet Siteleri
urfa canlı görüntülü sohbet odaları
siirt yabancı görüntülü sohbet uygulamaları
11968
ΑπάντησηΔιαγραφήKripto Para Kazma
Apenft Coin Hangi Borsada
Coin Nasıl Üretilir
Coin Üretme
Binance Referans Kodu
Coin Kazma
Gate io Borsası Güvenilir mi
Sohbet
Periscope Beğeni Satın Al