Τρίτη 14 Μαΐου 2024
Χωροταξικές αλχημείες
Δευτέρα 13 Μαΐου 2024
ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Στήριξη σε συνάδελφο στα πλαίσια άσκησης των καθηκόντων του
Στήριξη σε συνάδελφο στα πλαίσια άσκησης των καθηκόντων του
Το ΔΣ της ΠΟ
ΕΜΔΥΔΑΣ και το 20ο Συνέδριο της στηρίζει τη συνάδελφο μας Λ.Π.
Υπάλληλο του Δήμου Λαρισαίων στην αφορά ποινική δίωξη, που αδίκως της έχει ασκηθεί
στα πλαίσια άσκησης των καθηκόντων της. Συντάσσεται απόλυτα με τα αναφερόμενα
στο από 12/4/2024 έγγραφο της ΕΜΔΥΔΑΣ Κεντρ. & Δυτ. Θεσσαλίας.
Πρόκειται για
το τραγικό ατύχημα της 20-02-2022 στη Λάρισα, στο οποίο έχασε τη ζωή του ένα
νεαρό παιδί, από την πτώση πορτασιάς περίφραξης ακατοίκητου σπιτιού στο κέντρο
της Λάρισας. Για το ατύχημα αυτό, όπως ανακοινώθηκε και μάλιστα πανελλαδικά στα
μέσα μαζικής ενημέρωσης, διώκεται ποινικά συνάδελφος-μέλος μας που κατέχει θέση
ευθύνης στο Δήμο Λαρισαίων.
Η ΕΜΔΥΔΑΣ έχοντας γνώση των στοιχείων
της υπόθεσης εκφράζει την αμέριστη στήριξη στη συνάδελφο και εγγυάται για την
ακεραιότητα, την επαγγελματική ευθύνη και την ευαισθησία που έχει επιδείξει στα
32 χρόνια υπηρεσίας της και ιδιαίτερα στα θέματα που αφορούν στην ασφάλεια των
πολιτών. Η συνάδελφος μας η οποία έχει υπηρετήσει με ευσυνειδησία και την Ομοσπονδία
και την Α’ Βάθμις Ένωση της από θέσεις ευθύνης, ουδέποτε έχει κατηγορηθεί για
οτιδήποτε και η επαγγελματική της διαδρομή διακρίνεται από επαγγελματισμό και
πνεύμα προσφοράς.
Η ποινική δίωξη
της συναδέλφου μας αποτελεί κλασική περίπτωση
μεταφοράς ευθύνης σε δημόσιο λειτουργό λόγω της θέσης του, αφού δεν
προκύπτει από κανένα στοιχείο της προανακριτικής διαδικασίας ή από μαρτυρική
κατάθεση η εμπλοκή της.
Δεν προέκυψε αντικειμενικά, ότι γνώριζε για την
επικινδυνότητα της κατασκευής, που κατέρρευσε ή άλλου στοιχείου, που να αφορά
στην επικινδυνότητα του συγκεκριμένου κτιρίου και άρα δεν προέκυψε η προσωπική
της ευθύνη για το τραγικό ατύχημα.
Η τοποθέτησή
μας για την έλλειψη ιδίας γνώσης της συναδέλφου, δεν αφορά μόνο στην έγγραφη ή
με ηλεκτρονικό τρόπο ενημέρωση της υπηρεσίας από πολίτη, αλλά και αυτή της
τηλεφωνικής, προφορικής και γενικώς γνώση περί επικινδυνότητας της κατασκευής
της πορτασιάς ή του συγκεκριμένου κτιρίου με
οιονδήποτε τρόπο.
Παρά το μεγάλο
πλήθος εισερχόμενων καταγγελιών και τις χιλιάδες αυτοψίες που έχουν
πραγματοποιηθεί από το εν λόγω τμήμα τα τελευταία χρόνια, ουδεμία προφορική ή
γραπτή αναφορά είχε γίνει, ούτε είχε υπάρξει καμία καταγραφή του. Στην άποψή
μας αυτή συνηγορεί και το αποτέλεσμα της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης δεκάδων υπαλλήλων, η οποία
διατάχθηκε από τον τότε Δήμαρχο Λαρισαίων, προκειμένου να διερευνηθεί εάν
περιήλθε σε γνώση τους η επικινδυνότητα της κατασκευής και εάν απέτρεψαν σε πολίτη
να καταθέσει έγγραφη καταγγελία. Το αποτέλεσμα ήταν να μην αποδοθεί πειθαρχική
ευθύνη σε κανέναν υπάλληλο. Δυστυχώς όμως άλλη μια φορά η διαδικασία της Ε.Δ.Ε.
που για τη διοίκηση αποτελεί μια από τις σημαντικές διαδικασίες έρευνας για την
διάπραξη αδικήματος και απόδοσης ευθυνών σε υπάλληλο, αντιμετωπίζεται ως
κουρελόχαρτο.
Η ποινική δίωξη
της συναδέλφου αποτελεί κλασική περίπτωση
μετακύλισης των ευθυνών από την
κεντρική εξουσία σε δημόσιους λειτουργούς για την έλλειψη από τη μεριά της
στόχων και νόμων, που αφορούν στην ασφάλεια της ζωής των πολιτών.
Στο σημείο
αυτό, θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η κυβέρνηση δεν έχει θεσμοθετήσει κανένα
πρόγραμμα οικονομικής στήριξης των ιδιοκτητών κτιρίων γενικά, μονοκατοικιών-
πολυκατοικιών, προκειμένου να ελέγξουν και να συντηρήσουν τα κτίρια τους, έτσι
ώστε να μην αποτελούν τα στοιχεία των όψεών τους (στηθαία, μαρμαροεπικαλύψεις,
επιχρίσματα, καμινάδες, στέγες κ.λ.π), προς τους κοινόχρηστους χώρους ή τους
ακαλύπτους χώρους των οικοπέδων κίνδυνο για τους διερχόμενους.
Είναι δεδομένο
ότι το κτιριακό απόθεμα τόσο στον αστικό ιστό όσο και στις δημοτικές κοινότητες
έχει γεράσει. Η παρατεταμένη οικονομική κρίση, η ανεργία, τα χαμηλά εισοδήματα
των πολιτών σε σχέση με το αυξημένο κόστος διαβίωσης, έχουν συμβάλει στην
εγκατάλειψη, στην μη συντήρηση στην μη αντικατάσταση υλικών ή και στην
κατεδάφιση από μέρους των πολιτών οιασδήποτε παλιάς κατασκευής. Στην περιφέρειά
μας, εκτός των παραπάνω, τα
τελευταία χρόνια η πλημμύρα «Ιανός» το 2020, ο σεισμός το 2021, οι πλημμύρες
του Σεπτεμβρίου το 2023 έχουν επιβαρύνει την κατάσταση των κτιρίων και των
υλικών τους, ενώ ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί, πλην εξαιρέσεων, η κατεδάφιση των
επικινδύνως ετοιμόρροπων κτιρίων που έχουν προκύψει από τις αναφερόμενες
καταστροφές.
Η έλλειψη
στήριξης για τις κατεδαφίσεις στους σεισμοπαθείς, πλημμυροπαθείς και γενικά η
έλλειψη της θεσμοθέτησης προγραμμάτων ενίσχυσης για την άσκηση του προληπτικού
ελέγχου των κατασκευών και της συντήρησής τους από τους ιδιοκτήτες δεν μπορεί
να αναζητείται στα καθήκοντα των μηχανικών των τεχνικών υπηρεσιών, που είναι
και στην πράξη αδύνατος να πραγματοποιηθεί. (Τεχνικά μέσα ανύπαρκτα όπως
σκαλωσιές- καλαθοφόρα, τεχνικά οχήματα και τεχνικό προσωπικό, προδιαγραφές
εξέτασης από ΥΠΕΝ, ΟΑΣΠ, κ.λπ.).
Τα τελευταία
χρόνια ως Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. έχουμε αποστείλει δεκάδες επιστολές στους
αρμοδίους υπουργούς και σε υπηρεσιακούς παράγοντες, στις οποίες τονίζεται, ότι
η τεράστια υποστελέχωση των δημοσίων υπηρεσιών και ιδιαιτέρως των Τεχνικών
Υπηρεσιών και των ΥΔΟΜ δημιουργεί προβλήματα στην άσκηση των υπηρεσιακών
καθηκόντων των συναδέλφων με αποτέλεσμα, τον κίνδυνο της πλήρους διασφάλισης
του δημοσίου συμφέροντος και κατ’ επέκταση, της ασφάλειας των πολιτών και της
διαφύλαξης του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος.
Το πιο
ανησυχητικό είναι, ότι η υποστελέχωση έχει φθάσει στα όρια πλέον της
επικινδυνότητας, με ευθύνες ανάθεσης στους συναδέλφους, πολλών παράλληλων
καθηκόντων, χωρίς τεχνικές και επιστημονικές υποδομές, με μόνιμη απειλή για
εναντίον τους καταγγελίες και πολιτικό εκφοβισμό, με μία δαιδαλώδη νομοθεσία
που αλλάζει συνεχώς.
Λόγω των άδικων διώξεων συναδέλφων Μηχανικών Δημοσίων
Υπαλλήλων η Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. έχει καταθέσει προτάσεις για τη δημιουργία
Θεσμικού Οργάνου που θα ασχολείται με την «Τεχνική Δικαιοσύνη» και θα βοηθά
στην απόδοση της Δικαιοσύνης.
Θα θέλαμε να
τονίσουμε με αφορμή την ποινική δίωξη της συναδέλφου ότι δεν μπορεί να αποτελούμε τα μόνιμα εξιλαστήρια θύματα της κεντρικής εξουσίας
για τις δικές της παραλείψεις. Δεν μπορεί να οδηγούνται αβίαστα δημόσιοι
λειτουργοί σε ποινικές δίκες ως εξιλαστήρια θύματα καταστρέφοντας τη ζωή των
ιδίων και της οικογένειας τους αλλά και τη δημοσιοϋπαλληλική πορεία τους.
Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ
μαζί με την Πρωτοβάθμια Ένωσή στέκονται στο πλευρό της συναδέλφου, αλλά και
κάθε συναδέλφου που διώκεται στα πλαίσια άσκησης των υπηρεσιακών του
καθηκόντων, υπερασπίζοντας τα δικαιώματα και την αξιοπρέπεια τους κατά την
άσκηση των καθηκόντων τους. Θα σταθούμε στο πλευρό τους μέχρι την τελική
δικαίωση και σε αυτό καλούμε και όλους τους φορείς των Μηχανικών αλλά και των
Υπαλλήλων της περιοχής μας.
11χρονα γενέθλια της ΒΙΟΜΕ, διήμερο 17-18/5 στο αυτοδιαχειριζόμενο εργοστάσιο
Κυριακή 12 Μαΐου 2024
Δέκα «εκτροχιασμοί» και για το σύστημα ραδιοκάλυψης των τρένων
Πέμπτη 9 Μαΐου 2024
Ποιος καιροφυλακτεί πίσω από την διάλυση των Υπηρεσιών Δόμησης;
Ποιος καιροφυλακτεί πίσω από την διάλυση των Υπηρεσιών Δόμησης;
April 24, 2024byΗΛΕΚΤΡΑ ΒΙΣΚΑΔΟΥΡΑΚΗin ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ, ΠΟΛΕΙΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ 0 0 0
Οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος για την αφαίρεση του ελέγχου των αυθαιρέτων από τις Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ), που υπάγονται στην δικαιοδοσία των Δήμων και την μεταφορά του στο κεντρικό κράτος έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στις τάξεις των δημάρχων, αλλά και των Ομοσπονδιών των μηχανικών του Δημοσίου. Ποιος, όμως, καιροφυλακτεί πίσω από την διάλυση των ΥΔΟΜ;
Κατά την συνεδρίαση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής για την ακρόαση φορέων επί του νομοσχεδίου υπουργείου Περιβάλλοντος, ενώ ο Α Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος στηλίτευσε τις κυβερνητικές μεθοδεύσεις βάσει των οποίων «επιδιώκεται σταδιακά η κατάργηση των ΥΔΟΜ», υπογραμμίζοντας ότι «οι ΥΔΟΜ πρέπει να παραμείνουν στους Δήμους», ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός φαίνεται να «φύτεψε» τον σπόρο της «λύσης»…
«Νομίζω ότι έκανε σημαντικό λάθος ο Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ που είπε ότι πρέπει να παραμένουν στις ΥΔΟΜ (σ.σ. στους Δήμους)», είπε ο Γ. Στασινός. «Οι ίδιες οι ΥΔΟΜ απευθυνόμενες σε εμένα μου ζητάνε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα να φύγει το κομμάτι του ελέγχου των αυθαιρέτων από τις ΥΔΟΜ και να έρθει στο κεντρικό κράτος ή μέσω άλλων μηχανισμών στο Τεχνικό Επιμελητήριο», πρόσθεσε ο Γ. Στασινός.
Βέβαια, η εμπλοκή του ΤΕΕ σε μια κρατική και αυτοδιοικητική αρμοδιότητα εγείρει σοβαρά ερωτήματα για την ισορροπία μεταξύ του κρατικού ελέγχου και του ελέγχου ενός ιδιώτη έστω και για λογαριασμό του κράτους… Επίσης, ανακύπτουν ζητήματα χρηστής διοίκησης και λογοδοσίας, καθώς ο ιδιώτης δεν μπορεί να ασκεί ελεγκτικό έργο για λογαριασμό του κράτους, πράγμα που το είδαμε και στην υπόθεση των Ιδιωτών Φορέων Επίβλεψης.
Σε κάθε περίπτωση, ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γ. Στασινός υπερθεμάτισε για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου ως προς την αυθαίρετη δόμηση λέγοντας: «Για πρώτη φορά υπάρχει πραγματικά έντονη πολιτική βούληση και φαίνεται από το παρόν νομοσχέδιο, για τον εντοπισμό των αυθαιρέτων με όλα τα τεχνικά μέσα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στη χώρα. Επίσης, φαίνεται για πρώτη φορά ότι υπάρχει έντονη πολιτική βούληση για κατεδαφίσεις και όχι απλά για επικοινωνιακή διαχείριση. Μένει βέβαια να το δούμε στην πράξη».
Πάντως, θέση της ΚΕΔΕ είναι ότι τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης και των αυθαιρέτων εν γένει πρέπει να τον έχουν οι Δήμοι. Η δε μεταφορά της αρμοδιότητας στο υπουργείο Περιβάλλοντος, δηλαδή στο κράτος, συνιστά αφ’ ενός αφαίρεση τοπικής αρμοδιότητας, αφ’ ετέρου αφαίρεση του ελέγχου των διαλαμβανομένων σε τοπικό επίπεδο. «Είμαστε πλήρως αντίθετοι και ζητάμε έστω και τη δυνατότητα αυτή ως ο εγγύτερος φορέας που μπορεί να ελέγξει την αυθαίρετη δόμηση, τη στιγμή που συμβαίνει και όχι μετά από εβδομάδες ή μήνες. Να διατηρηθεί τουλάχιστον η συναρμοδιότητα γι’ αυτή!», είπε ο Α Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος στην συνεδρίαση της Βουλής.
Επειδή οι διατάξεις του υπό ψήφιση νομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος περί ελέγχου των αυθαιρέτων συνιστούν τροποποιήσεις του Ν. 4495/2017, που προέβλεπαν την σύσταση των Παρατηρητηρίων Δόμησης υπό την εποπτεία των Περιφερειών, και την μεταφορά τους στην απόλυτη εποπτεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ), Δημήτρης Πετρόπουλος στηλίτευσε το γεγονός ότι από το 2017 έως σήμερα δεν στελεχώθηκαν στα πανελλαδικά τα Παρατηρητήρια Δόμησης, προκειμένου να μπορέσουν να λειτουργήσουν αποτελεσματικά!
«Τα σχέδια του ΥΠΕΝ έλεγαν ότι έπρεπε να προσληφθούν περίπου 500 μηχανικοί για να αναλάβουν πανελλαδικά σε επίπεδο περιφερειακής ενότητας τον έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης», ανέφερε ο Δημήτρης Πετρόπουλος.
«Δεν υπάρχει το απαραίτητο προσωπικό για να στελεχωθούν τα Παρατηρητήρια Δόμησης», είπε στην ίδια κατεύθυνση η πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Μηχανικών Τεχνολογικού Τομέα Ανώτατης Εκπαίδευσης Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΟΜΗΤΕΔΥ), Ειρήνη Μπεκιάρη. «Με τον νόμο 4455/2017 έχουν συσταθεί αυτά τα Παρατηρητήρια και υποτίθεται ότι θα είχαν εκδοθεί κάποια Προεδρικά Διατάγματα, τα οποία ποτέ δεν έχουν εκδοθεί και έτσι λοιπόν η αρμοδιότητα ανατέθηκε στα τμήματα αυθαιρέτων των υπηρεσιών δόμησης των δήμων!», υπογράμμισε η πρόεδρος της ΠΟΜΗΤΕΔΥ.
Λόγω, όμως, της μη στελέχωσης των Παρατηρητηρίων Δόμησης, «από το 2017 έως σήμερα έχει δημιουργηθεί μια νέα γενιά αυθαιρέτων», υπογράμμισε ο πρόεδρος της ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ, Δημήτρης Πετρόπουλος.
Για τη δε διεύθυνση Εφαρμογής Σχεδιασμού και Ελέγχου Δομημένου Περιβάλλοντος, που υπάγεται στο υπουργείο Περιβάλλοντος και θα κάνει τον έλεγχο αυθαιρέτων, ο Δημήτρης Πετρόπουλος είπε: «Σε μια διεύθυνση που αυτή τη στιγμή απασχολούνται 20 έως 40 άνθρωποι δίνεται ο έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης, τη στιγμή που τα στοιχεία που έχουμε εμείς τουλάχιστον, είναι ότι σε κάθε μία από τις 160 ΥΔΟΜ που υπάρχουν, υπάρχουν εκατοντάδες κάθε χρόνο αιτήματα ελέγχου αυθαιρέτων κατασκευών».
«Είναι αδύνατο μια τέτοια υπηρεσία να ελέγξει από την Κέρκυρα μέχρι το Καστελόριζο και από τον Έβρο μέχρι τη Γαύδο όλο αυτό τον όγκο αυθαιρέτων, δεδομένου ότι η εκχώρηση στους ιδιώτες στους ελεγκτές δόμησης αυτής της αρμοδιότητας θα δημιουργήσει ακριβώς τα προβλήματα που είπαμε πιο πριν, ανέλεγκτων υποθέσεων», είπε ο πρόεδρος της ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ, Δημήτρης Πετρόπουλος.
Τετάρτη 8 Μαΐου 2024
Μηνύσεις Εργολάβων κατά Υπαλλήλων της Τεχνικής Υπηρεσίας της Περιφερειακής Ενότητας Ανατολικής Αττικής
Τρίτη 30 Απριλίου 2024
ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: H 1η Μαίου ήταν και είναι Απεργία για τους εργαζόμενους
H 1η Μαίου ήταν και είναι Απεργία για τους εργαζόμενους
Δευτέρα 29 Απριλίου 2024
Χωροταξικό ΑΠΕ: Πλάκα μας κάνουν!
Ετοιμάζουν αυξήσεις ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης
Κυριακή 28 Απριλίου 2024
Οι πλημμύρες ως ευκαιρία για πλημμύρα ιδιωτικοποιήσεων
Παρασκευή 26 Απριλίου 2024
Το άλλο πρόσωπο της «Αθηναϊκής Ριβιέρας
Ψήφισμα 20ου Συνεδρίου ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ για το Ν/Σ του ΥΠΕΝ
Ψήφισμα 20ου Συνεδρίου για το Ν/Σ του ΥΠΕΝ
Σχετικά με το ν/σ «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση των πολυεπίπεδων επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στους τομείς: α) της διαχείρισης υδάτων, β) της διαχείρισης και προστασίας δασών, γ) της αστικής ανθεκτικότητας και πολιτικής, δ) της καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, ε) της ενεργειακής ασφάλειας» και ειδικά για το Δ) καταπολέμηση της αυθαίρετης δόμησης
Οι διατάξεις του παρόντος ν/σ είναι η επιτομή της άνισης διαχείρισης του Ανθρωπίνου Δυναμικού των δημοσίων – δημοτικών υπαλλήλων με τους μετακλητούς και τους ιδιώτες που τους παραχωρήθηκε η αντισυνταγματική αρμοδιότητα ελέγχου του δομημένου περιβάλλοντος. Το ν/σ καταργεί κατ’ ουσίαν και κατ’ άρθρο 77, τα Τμήματα Ελέγχου Κατασκευών των ΥΔΟΜ – Παρατηρητήρια Δόμησης (Τοπικά και Περιφερειακά) που ουδέποτε υλοποιήθηκαν, αφού οι αρμοδιότητες που ασκούσαν για την καταγραφή κι επιβολή προστίμων αυθαιρέτων κατασκευών περνάει εξ’ ολοκλήρου στη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Επιθεωρητών και Ελεγκτών του ΥΠΕΝ.
Συστήνεται Γραφείο Ειδικού Επιθεωρητή Ελέγχου και Καταστολής της Αυθαίρετης Δόμησης και με φωτογραφική διάταξη η θέση αυτή καταλαμβάνεται από μετακλητό – συνταξιούχο από το Σώμα Επιθεωρητών Περιβάλλοντος κι ο οποίος θα έχει και το γενικό «πρόσταγμα» συγκρότησης επιτροπών και κλιμακίων ελέγχων αυθαίρετης δόμησης. Αναρωτιόμαστε, ποια να είναι αυτά τα άτομα «εγνωσμένου κύρους» όταν όλο το αντικείμενο ελέγχου ήταν χρεωμένο στον Δημόσιο Τομέα; «Ξεχνά» τεχνηέντως, ο συντάκτης πως υπάρχουν συνάδελφοι με τεράστια γνώση και εμπειρία στα ΤΕΚ των ΥΔΟΜ και δεν προβλέπει ούτε καν ενδεχόμενη μετακίνησή τους στο νέο φορέα;
Πλέον, η καταγγελία για έλεγχο ενδεχόμενης αυθαίρετης κατασκευής θα κοστίζει 150€ και θα δημιουργηθεί νέο μητρώο καταγγελιών, που αλλού; στο ΤΕΕ. Το παράβολο των 150€ είναι ιδιαίτερα υψηλό, οδηγώντας την πλειοψηφία των πολιτών που αναφέρουν παράνομες εργασίες στο είτε να μην έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν καταγγελία (οδηγώντας σε πλήρη έλλειψη κοινωνικού ελέγχου) ή να αναγκάζονται να υποβάλλουν καταγγελίες σε υπηρεσίες που θα είναι υποχρεωμένες να τις δέχονται, λ.χ. στα αστυνομικά τμήματα, στη διεύθυνση υγιεινής και στα δικαστήρια, οδηγώντας σε αύξηση του όγ- 2 κου εργασίας των υπηρεσιών αυτών, για τις οποίες (ειδικά τα δικαστήρια) υποτίθεται καταβάλλεται προσπάθεια να μειωθεί ο όγκος που διαχειρίζονται. Γνωρίζει λοιπόν ο συντάκτης του νομοσχεδίου ότι δεν χρειάζεται κανένα παράβολο από τον πολίτη και καμία καταγγελία στο Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγγελιών που θεσπίζει, καθώς αυτός έχει το δικαίωμα να απευθυνθεί στην Εισαγγελία ατελώς και ο Εισαγγελέας να διατάξει την διενέργεια αυτοψίας για εντοπισμό αυθαιρέτου; Ή θα διαβιβάζεται από τους δήμους;
Ο Επιθεωρητής λοιπόν, θα «προτεροποιεί» τις καταγγελίες με κριτήρια που ουδόλως μπορούν να χαρακτηριστούν ως αντικειμενικά και με εντολή του θα συστήνεται κλιμάκιο ελέγχου από ιδιώτες, υπαλλήλους του Υπουργείου χωρίς την απαιτούμενη διευκρίνηση ότι θα είναι μηχανικοί και από το Μητρώο Ελεγκτών Δόμησης. Αφού θα προβαίνει σε έλεγχο το κλιμάκιο και με βοήθεια drone! μάλιστα, θα καταγράφει τις αυθαίρετες κατασκευές σε έκθεση αυτοψίας ανώνυμα! Δηλαδή, για ακόμα μία φορά (συμβαίνει ήδη κατά κόρον στην έκδοση οικοδομικών αδειών), θα εκδίδεται Διοικητική Πράξη που η Διοίκηση ουδέποτε κατ’ ουσίαν έλεγξε και εξέδωσε, κατά παράβαση του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και ΑΝΥΠΟΓΡΑΦΗ; εφόσον οι μετακλητοί κι οι ιδιώτες διατηρούν την ανωνυμία τους ή θα υπογράφεται από τους ελάχιστους δημοσίους υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας του ΥΠΕΝ; οι οποίοι θα φέρουν την ευθύνη της έκθεσης αυτοψίας;
Επισημαίνουμε όμως, πως οι έννομες συνέπειες του αυθαίρετου χαρακτήρα ενός κτίσματος, δεν επέρχονται, αν δεν προηγηθεί Έκθεση Αυτοψίας, η οποία συνιστά διαπιστωτική ατομική διοικητική πράξη, καθώς και η διοικητική πράξη προέρχεται από διοικητικό όργανο ή από διοικητική αρχή και ένας ιδιώτης δεν μπορεί να εκδώσει διοικητική πράξη. Στις νομικά ανυπόστατες πράξεις εντάσσονται οι πράξεις που εκδίδονται καθ’ υπέρβαση καθηκόντων καθώς και όσες εκδίδονται από αναρμόδιο όργανο, παρόλο που κάτι τέτοιο συμβαίνει ήδη στις υπαγωγές αυθαιρέτων και στην έκδοση οικοδομικών αδειών. Για ενδεχόμενη προσφυγή κατά της έκθεσης αυτοψίας, η ύπαρξη παράβολου το οποίο θα κυμαίνεται από 500€ και άνω, αναλόγως την καταγεγραμμένη αυθαίρετη επιφάνεια, επίσης δημιουργεί οικονομικές ανισότητες και δεν προσδιορίζεται η διαδικασία σε περιπτώσεις πολεοδομικών παραβάσεων ή κατασκευών που δεν συνιστούν χώρο. Η προσφυγή δε, γίνεται στο ΚΕΣΥΠΟΘΑ κι ο συντάκτης του ν/σ δεν αποσαφηνίζει το μέλλον των εκκρεμών υποθέσεων στα ΣΥΠΟΘΑ Α και Β.
Πλέον αυτών, ο Επιθεωρητής και τα «ανώνυμα» κλιμάκια ελέγχου θα απολαμβάνουν και το ΑΚΑΤΑΔΙΩΚΤΟ, καθώς και θα καλύπτονται για ενδεχόμενη δίωξη εναντίον τους από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ή και με δικηγόρο της επιλογής τους που θα αποζημιώνεται με το 3πλάσιο του γραμμάτιου των δικηγόρων. Επίσης, θα απολαμβάνουν αστυνομικής προστασίας κατά τη διάρκεια της αυτοψίας τους! 3 Τονίζουμε πως στο ν/σ δεν υπάρχει μνεία για τις χιλιάδες υποθέσεις αυθαιρέτων που εκκρεμούν στις κατά τόπους ΥΔΟΜ και βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια ελέγχου όπως πχ, έχει γίνει αίτηση και εκκρεμεί αυτοψία για σύνταξη Έκθεσης Αυτοψίας / έχει συνταχθεί Έκθεση Αυτοψίας από την ΥΔΟΜ και ο πολίτης έχει καταθέσει ένσταση και εκκρεμεί στο αρμόδιο ΣΥΠΟΘΑ / Έχουν βεβαιωθεί πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης από την αρμόδια ΥΔΟΜ και εκκρεμεί προσφυγή του πολίτη σε διοικητικό δικαστήριο κατά της Έκθεσης Αυτοψίας ή κατά της βεβαίωσης προστίμων κλπ. Επιπροσθέτως, δεν γίνεται μνεία για τις χιλιάδες υποθέσεις αυθαιρέτων κατασκευών παρελθόντων ετών τα οποία δεν έχουν ενταχθεί σε κάποιον από τους νόμους 4178/13, 4495/17 κλπ, στις οποίες η αρμόδια ΥΔΟΜ επιβάλλει ετήσια πρόστιμα διατήρησης.
Θα συνεχίσει να επιβάλλει πρόστιμα διατήρησης η ΥΔΟΜ ενώ σύμφωνα με το παρόν σχέδιο νόμου «…μεταφέρεται, στο σύνολό της, η αρμοδιότητα του ελέγχου και η παρακολούθηση εφαρμογής του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για την προστασία του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος και της δημόσιας περιουσίας από την αυθαίρετη δόμηση» ;
Ενώ η έννοια της πλήρους κατεδάφισης των «νέων αυθαιρέτων» είναι ορθή, η άνευ ορίων αποδοχή της προτεραιοποίησης αυτών των κατασκευών, ανεξαρτήτως περιπτώσεων είναι προς αμφισβήτηση. Επίσης αμφισβητείται η διαδικασία «κατεδάφισης». Δηλαδή, εσωτερικές διαρρυθμίσεις, πως θα «κατεδαφιστούν» και μάλιστα κατά προτεραιότητα έναντι ενός αυθαιρέτου κτίσματος σε δημόσιο κτήμα το οποίο έτυχε να καταγραφεί το 2020; Θεωρούμε επίσης πως γίνεται άδικη διαχείριση στην κατανομή των προστίμων. Ενώ μέχρι σήμερα αυτά ήταν έσοδα των δήμων με το παρόν ν/σ θα πηγαίνουν εξολοκλήρου στο Πράσινο Ταμείο και στο ΥΠΥΜΕ για τις κατεδαφίσεις. Θα μπορούσε ένα μέρος αυτών να παραμείνει στους δήμους. Αξίζει να σημειωθεί πως εάν ο νομοθέτης είχε και την ελάχιστη έννοια για το μέλλον της αυθαίρετης δόμησης, θα προχωρούσε ΑΜΕΣΑ σε δειγματοληπτικούς ελέγχους των υπαγωγών αυθαιρέτων και των οικοδομικών αδειών από τις ΥΔΟΜ, αφού πρώτα θα τις στελέχωνε επαρκώς επί της ουσίας κι όχι με τα τερτίπια της εγκ. 402, με μόνιμους υπαλλήλους που θα εξέταζαν μεταξύ άλλων εάν υφίσταται έλεγχος στατικής επάρκειας. Τρομάζουμε ως δημόσιοι – δημοτικοί υπάλληλοι και πολίτες αυτής της χώρας, τι μπορεί να συμβεί σε ενδεχόμενη σεισμική δόνηση για τα χιλιάδες αυθαίρετα που «νομιμοποιήθηκαν» με υπαγωγές και τις χιλιάδες οικοδομικές άδειες που εκδόθηκαν ΧΩΡΙΣ κανέναν έλεγχο από τις ΥΔΟΜ!
Δυστυχώς πρόσφατα είχαμε το παράδειγμα κατάρρευσης τοιχοποιίας και μέρους κτιρίου στον Πειραιά, με θύμα αστυνομικό – εργάτη στο οποίο εκτελούσαν εργασίες με βεβαίωση του αρ. 30, (δηλαδή με υποβολή μιας τεχνικής έκθεσης που απλά την έβγαλε ΜΟΝΟΣ του ο ιδιώτης χωρίς έλεγχο από ΥΔΟΜ). 4 Γίνεται λοιπόν προφανές, πως οι δημόσιοι - δημοτικοί υπάλληλοι μηχανικοί, που όλα αυτά τα χρόνια ανήκουν στην καθημερινότητά τους οι διώξεις, οι προπηλακισμοί εντός κι εκτός υπηρεσίας, χωρίς προστασία ή φρουρά και καμία νομική κάλυψη και σε υποστελεχωμένες υπηρεσίες μάλιστα, πως είναι για τους κυβερνώντες σαν ένα κακό σπυρί που έπρεπε να το σπάσουν για να απαλλαχτούν από αυτούς, γιατί απλά κάνουν κι έκαναν τη δουλειά τους, δηλαδή ασκούσαν ΕΛΕΓΧΟ στο Δομημένο περιβάλλον, όπως το Σύνταγμα επιτάσσει.
Αντιλαμβάνονται το Κράτος Δικαίου μόνον ως προς το σκέλος που εξυπηρετούνται οι μεγαλοεργολάβοι και τα ισχυρά ιδιωτικά συμφέρονται κι αφήνουν σε επίπεδο ατομικής ευθύνης τους μικροιδιοκτήτες και τους ιδιώτες μηχανικούς. Αφού είδαν με το ν.4014/11 κι έκτοτε με τους υπόλοιπους νόμους, τα αυθαίρετα ως φοροεισπρακτικό μηχανισμό, συνεχίζουν τώρα με το παρόν ν/σ, να «επιλέγει» ένας μετακλητός ΕΑΝ θα ελέγξει ή όχι καταγγελία που θα την πληρώνει και με 150€ ο πολίτης και χωρίς να μνημονεύεται πουθενά καμία προστασία της μικροιδιοκτησίας. Καταγγέλλουμε το παρόν ν/σ ως απαράδεκτο απέναντι στην κοινωνία και το δημόσιο συμφέρον. Πάρτε το πίσω. Ενισχύστε με μόνιμο προσωπικό και μέσα τις υπάρχουσες ΥΔΟΜ, αφού έχετε εκατομμύρια να δώσετε για drone!
Δράσεις για τις ΥΔΟΜ:
Μία φορά την εβδομάδα με ευθύνη των α’βάθμιων ΕΜΔΥΔΑΣ, συμβολικό κλείσιμο των ΥΔΟΜ σε όλη τη χώρα για 2 ώρες με ταυτόχρονη ενημέρωση για τις συνέπειες της ιδιωτικοποίησης των ΥΔΟΜ σε πολίτες, ΜΜΕ.
Εξουσιοδοτείτε το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ να εξετάσει το ενδεχόμενο προσφυγής στο ΣτΕ για τις εν λόγω ρυθμίσεις
Συντονισμό με ΠΟΕ ΟΤΑ και ΠΟΜΗΤΕΔΥ για τις παραπάνω δράσεις. Το Προεδρείο του 20ου Συνεδρίου