Πέμπτη 4 Μαρτίου 2021

Ο θάνατος του μικρο-εργολάβου δημοσίων έργων



Αδωνις Γεωργιάδης και Κώστας Καραμανλής υπεραμύνθηκαν των διατάξεων που πλήττουν τις μικρομεσαίες τεχνικές εταιρείες ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 03.03.2021, 13:51
Ο θάνατος του μικρο-εργολάβου δημοσίων έργων

Πέρα από την ιδιωτικοποίηση της επίβλεψης των έργων, τα μικρά γραφεία πλήττονται από τις αυξημένες εγγυήσεις, την υποχρεωτική ένταξη στην ηλεκτρονική δημοπρασία έργων αξίας 30.000 έως 60.000 ευρώ, το ψηλό κόστος των ενστάσεων.

Την ώρα που η κυβέρνηση δίνει «γην και ύδωρ» στους πολύ μεγάλους εργολάβους, ένα πλήθος μικρών και μεσαίων τεχνικών εταιρειών και μελετητικών γραφείων απειλούνται με αφανισμό στο όνομα της ανάπτυξης και της απορρόφησης των κονδυλίων με την επιτάχυνση των έργων.

Κατά τη χθεσινή τρίτη μέρα συζήτησης του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις, πολλοί βουλευτές της αντιπολίτευσης αλλά και της συμπολίτευσης ζήτησαν από τον υπουργό Ανάπτυξης Αδωνι Γεωργιάδη να αλλάξει κάποιες από τις ρυθμίσεις που πλήττουν τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες ασχολούνται με δημόσια έργα.

Οι πολύ μεγάλες κατασκευαστικές ευνοούνται από τις γενικότερες προβλέψεις που επιτρέπουν στον ανάδοχο του έργου να αμείβεται νωρίτερα, καθώς η επίβλεψη θα γίνεται από ιδιώτη που θα ορίζουν οι ίδιες, και από τις δηλώσεις επιμέτρησης που επίσης θα υποβάλλουν εκείνες. Ολα τα παραπάνω, όμως, προαπαιτούν έναν μηχανισμό και στελέχωση που δεν υπάρχει στα μικρά γραφεία.

Ενα θέμα που πλήττει επιπρόσθετα τους «μικρούς» είναι οι αυξημένες εγγυήσεις που πρέπει να εξασφαλίζουν για τη συμμετοχή τους, όπως προβλέπεται στο άρθρο 21. Στα αυξημένα ποσά των εγγυητικών αναφέρθηκε και ο βουλευτής της Ν.Δ. Σταύρος Καλογιάννης, που ζήτησε από τους υπουργούς να το ξαναδούν, ενώ το ίδιο θέμα έθεσε και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Χαρίτσης.

Οταν, πάντως, πήρε τον λόγο για να απαντήσει ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, υποστήριξε ότι οι μικρομεσαίοι δεν θα πληγούν από τις αυξημένες εγγυήσεις διότι υπάρχει άλλο μέτρο που τους ευνοεί. Ποιο; Ο περίφημος «κόφτης» για τις μεγάλες εκπτώσεις που θα αναγκάζει όποιον ζητά 10% λιγότερο από τους υπόλοιπους να το αιτιολογεί και έτσι θα αποφεύγονται οι «αλεξιπτωτιστές». Η εμπειρία πάντως έχει δείξει ότι συχνά συμβαίνει οι μικρές εταιρείες να δίνουν μεγαλύτερες εκπτώσεις όχι επειδή είναι αλεξιπτωτιστές, αλλά στην αγωνία τους να εξασφαλίσουν έστω και ψίχουλα από την πίτα των έργων.

Ο κ. Χαρίτσης πρόσθεσε ότι οι μικρές εταιρείες πλήττονται από την υποχρεωτική ένταξη στο σύστημα ηλεκτρονικής δημοπρασίας των έργων αξίας 30.000 έως 60.000 ευρώ. Οπως ανέφερε, το σύστημα αυτό απαιτεί διαδικασίες με τις οποίες δεν είναι εξοικειωμένα τα μικρά γραφεία, ενώ άγνωστο είναι αν έχουν γίνει οι προετοιμασίες για να διεκπεραιώνεται το μεγάλο πλήθος αυτών των μικρών έργων. Για καταστάσεις που θα οδηγήσουν ακόμη και τα μικρά έργα να «σαρώνονται» από τις μεγάλες εταιρείες μίλησε και ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης, αναφερόμενος στο όριο των 45 εκατομμυρίων που τίθεται για το ύψος των ανεκτέλεστων έργων.

Βαριά για τους μικρομεσαίους είναι και τα άρθρα που προβλέπουν παραπομπή των ενστάσεων στην ΑΕΠΠ για συμβάσεις άνω των 30.000 ευρώ από 60.000 που ίσχυε. Ομως, το παράβολο για την προσφυγή δεν μειώνεται αναλογικά και μένει στα 600 ευρώ. Επίσης, τα στοιχεία που ζητούνται (δικαιολογητικά, καταγραφές κ.λπ.) είναι ίδια είτε αφορούν έργα 30.000 είτε 30 εκατομμυρίων και αυτό αυξάνει το κόστος για τις συμβάσεις μικρής αξίας.
NATURA

Η κυβέρνηση υποχώρησε σε ελάχιστα σημεία ενώ ο Αδωνις Γεωργιάδης δεν «έκανε βήμα πίσω» για το άρθρο 219 που επιτρέπει κατάτμηση των περιοχών NATURA με σκοπό την εκτέλεση ήπιων τεχνικών έργων μέσα σε αυτές.

Ο κ. Γεωργιάδης διέκοψε την πορεία των ομιλιών για να απαντήσει στον Σωκράτη Φάμελλο. Αφού θυμήθηκε έως και το δημοψήφισμα του 2015 και την κριτική που ασκήθηκε στον κ. Φάμελλο ως υπουργό από την κοινωνία του Βόλου για το τσιμεντάδικο που καίει απορριμματογενή καύσιμα, ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι η πρόβλεψη αυτή έρχεται να απαντήσει «στην αγωνία των επενδυτών» που θέλουν να φτιάξουν έργα «φιλικά στο περιβάλλον».
Υποχωρήσεις

Από τις νομοτεχνικές βελτιώσεις που ανακοίνωσε η κυβέρνηση, φάνηκε ότι το τίμημα για την κριτική που ασκήθηκε το «πλήρωσε» το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) – ίσως γιατί, όπως είχε ειπωθεί τις προηγούμενες μέρες, ο πρόεδρός του, Γ. Στασινός, είναι φίλος του υπουργού Ανάπτυξης.

Ο κ. Γεωργιάδης είπε ότι αποσύρεται το άρθρο 192, που προέβλεπε ότι το ΤΕΕ μπορεί να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις με όλους τους φορείς του Δημοσίου για να υλοποιεί μελέτες και δημοπρατήσεις έργων εκ μέρους τους. Επίσης, ο κ. Καραμανλής διευκρίνισε ότι το ΤΕΕ θα μπορεί να ελέγχει πειθαρχικά μόνο τα δικά του μέλη και όχι τα μέλη των αποφοίτων Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.

Σχετικά με το σύστημα δήλωσης του εργολάβου για να γίνονται οι πληρωμές, ο Κ. Καραμανλής υπεραμύνθηκε της ορθότητάς του, αλλά άλλαξε και μία πρόβλεψη: Αντί για τον δειγματοληπτικό έλεγχο στο 20% των έργων (ώστε να διαπιστώνονται «λάθη» στις δηλώσεις των εργολάβων), το ποσοστό αυξάνεται στο 40%.


Το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις αναδιαρθρώνει την αγορά υπέρ των πολύ μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών και μελετητικών γραφείων

Τα πυρά της αντιπολίτευσης δέχτηκε το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις, καθώς τριπλασιάζει σκανδαλωδώς από τα 20.000 ευρώ στα 60.000 ευρώ το όριο στις απευθείας αναθέσεις, την ώρα που εξυπηρετεί τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες περιορίζοντας τον ανταγωνισμό από τις μικρομεσαίες εταιρείες.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Χάρης Μαμουλάκης τόνισε ότι το νομοσχέδιο «κλείνει τον ανταγωνισμό στις δημόσιες προμήθειες, αποτελεί ένα μεγάλο εγχείρημα αναδιάρθρωσης της αγοράς υπέρ των πολύ μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών και μελετητικών γραφείων». Επίσης υπογράμμισε ότι το νομοσχέδιο θέτει υπέρμετρα βάρη στις μικρομεσαίες τεχνικές εταιρείες ώστε να τις αποκλείσει από τους διαγωνισμούς των δημοσίων συμβάσεων.

Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος επισήμανε πως η κυβέρνηση προχωρά στην ιδιωτικοποίηση της επίβλεψης των δημοσίων έργων αντί να προχωρήσει σε στελέχωση των υποστελεχωμένων δημόσιων τεχνικών υπηρεσιών. «Αυτό το κάνετε γιατί δεν θέλετε να επενδύσετε στο Δημόσιο, γιατί δεν θέλετε να παραδεχτείτε ότι η διαφθορά πηγάζει και από τον ιδιωτικό τομέα» σημείωσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο Χ. Μαμουλάκης υπογράμμισε ότι η ιδιωτικοποίηση της επίβλεψης των δημοσίων έργων αποτελεί «παράθυρο ευκαιρίας για την αναζωογόνηση της μικροδιαπλοκής στο επίπεδο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης», ενώ στηλίτευσε και τα «μαύρα ταμεία» που αποκτά πλέον και η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.

Ο Δημήτρης Βίτσας αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου για τις συμβάσεις των Ενόπλων Δυνάμεων παρατηρώντας ότι «πολλά υπόσχονταν, αλλά τίποτα δεν λύνουν». Ο πρώην υπουργός Εθν. Άμυνας εκτίμησε ότι κι αυτός ο νόμος δεν μπορεί να εφαρμοστεί, όπως και ο προηγούμενος Νόμος Βενιζέλου.

Ο υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και ο υπουργός Ανάπτυξης Άδωνις Γεωργιάδης «κρύφτηκαν» πίσω από το προαιρετικό της δυνατότητας για ιδιωτικοποίηση της επίβλεψης των δημοσίων συμβάσεων. Μάλιστα ο Κ. Καραμανλής επικαλέστηκε τους δήμους που δεν έχουν την τεχνική επάρκεια να επιβλέψουν τις δημόσιες συμβάσεις, σαν η κυβέρνηση να μην έχει δυνατότητα να αντιμετωπίσει την υποστελέχωση των τεχνικών τους υπηρεσιών.Επιχείρησε δε να αντιστρέψει το επιχείρημα περί διαπλοκής αναρωτώμενος: «Ποιον βοηθά να μην γίνεται σοβαρή επίβλεψη; Το δημόσιο συμφέρον ή τον εργολάβο που γνωρίζει ότι κανείς δεν επιβλέπει το έργο;».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου