Π.Ο.
Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ
ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ
ΔΗΜΟΣΙΩΝ
ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ
ΑΝΩΤΑΤΩΝ
ΣΧΟΛΩΝ
|
Μαυρομματαίων
17, 104 34 ΑΘΗΝΑ
Ορθή
επανάληψη
Αρ.
Πρωτ.:
8101 Αθήνα,
26/2/2020
Προς:
1. Υπουργό ΥΠΕΝ
κ. Χατζηδάκη
2.
Υφυπουργό
κ. Οικονόμου
Κοιν:
1.
Γεν.
Γραμ. κ. Μπακογιάννη
2.
Πρόεδρο και ΔΕ ΤΕΕ
3.
Α’ Βάθμιες ΕΜΔΥΔΑΣ
Θέµα:
«Συγκρότηση των Συμβουλίων Αρχιτεκτονικής
και Επιτροπών του ν.4495/2017, όπως έχει
τροποποιηθεί και ισχύει , καθώς και την
άσκηση αρμοδιοτήτων μεταβατικών
διατάξεων από ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. Α΄και Β΄»
Σχετ.:
α)
Οι
διατάξεις των άρθρων
7, 17, 20, 22 και 116 παρ. 3
του ν.4495/2017 (ΦΕΚ 167 Α/03-11-2017), όπως έχουν
τροποποιηθεί και ισχύουν
β)
Το
με
αρ. πρωτ. ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/116724/971/11-12-2019 έγγραφο
Υφυπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας
με θέμα «
Τροποποίηση αρμοδιοτήτων και συγκρότηση
πολεοδομικών συλλογικών οργάνων»
γ)
Τα
με αρ. πρωτ. ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/1557/22/08-01-2020,
ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/1558/23/08-01-2020,
ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/4402/69/15-01-2020,
ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/16326/296/12-2-2020 και
ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/17254/319/14-2-2020 έγγραφα Υφυπουργού
Περιβάλλοντος & Ενέργειας
κύριε
Υπουργέ
με
το υπ’ αρ.7912/13-9-2019 έγγραφό μας, έχουμε
αιτηθεί συνάντηση μαζί σας για θέματα
που απασχολούν τους συναδέλφους μας
και με αφορμή τα α) και β) σχετικά,
επανερχόμαστε στο αίτημά μας και σας
σημειώνουμε τα ακόλουθα:
Μετά
την αντικατάσταση
των
άρθρων 20 και 21 του ν.4495/2017 (ΦΕΚ 167
Α/03-11-2017) με το άρθρο 60 παρ. 1 και 2 του ν.
4643/2019 (ΦΕΚ 193
Α/
03-12-2019) , με το (β) σχετικό έγγραφο του
Υφυπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας
και επειδή στις 30/12/2019 έληγε η θητεία
των υφισταμένων Σ.Α., ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. και
Επιτροπών του άρθρου 12 του ν.4178/2013 που
λειτουργούσαν μεταβατικά δυνάμει της
με αρ. πρωτ. 53704/6906/10-06-2019 ΚΥΑ (ΦΕΚ 2305 Β΄),
επισημάνθηκε ότι οι Συντονιστές των
Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας
οφείλουν να
προβούν , το συντομότερο δυνατόν, σε
έκδοση απόφασης για τη συγκρότηση των
νέων Συμβουλίων και Επιτροπών, σε
εφαρμογή των άρθρων 7,20 και 116 παρ. 3 του
ν.4495/2017.
Πλην
όμως, από το (β) σχετικό έγγραφο του
Υφυπουργού δεν προκύπτει πρόθεση για
τη συγκρότηση και των λοιπών Συμβουλίων
και Επιτροπών των άρθρων 12, 17 και 22 του
ν.4495/2017 (ΠΕ.Σ.Α., Επιτροπές
Εξέτασης Προσφυγών Αυθαιρέτων και
ΠΕ.ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.) από τους οικείους
Περιφερειάρχες και τον Γενικό Γραμματέα
Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού
Περιβάλλοντος του Υ.Π.ΕΝ , ώστε να
ασκούνται όλες
οι προβλεπόμενες από το ν.4495/2017 αρμοδιότητες
των συλλογικών οργάνων.
Επισημαίνουμε,
δε, τα παρακάτω:
- Μέχρι 30-12-2019 τα ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α., Σ.Α. και οι Επιτροπές του άρθρου 12 του ν.4178/2013 λειτουργούσαν μεταβατικά , μέχρι τη συγκρότηση των νέων συλλογικών οργάνων των άρθρων 7, 12, 17, 20, 22 και 116 παρ. 3 του ν.4495/2017, με τις αρμοδιότητες που τους είχαν αποδοθεί πριν το ν.4495/2017, αλλά και εκείνες που αποδόθηκαν με το ν.4495/2017, σε εφαρμογή των άρθρων 26 παρ. 2 , 3Α και 4, αλλά και του άρθρου 125 παρ.5 και 7 του ιδίου νόμου, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
- Μετά την ισχύ του ν.4643/2019 και ιδιαίτερα του άρθρου 60 αυτού, με το οποίο αντικαταστάθηκαν τα άρθρα 20 και 21 του ν.4495/2017, οι αρμοδιότητες που αποδίδονται πλέον στα νέα ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. Α΄και Β΄ δεν περιλαμβάνουν την εξέταση προσφυγών κατά εκθέσεων αυτοψίας αυθαιρέτων κατασκευών , ούτε προσφυγών κατά δηλώσεων υπαγωγής αυθαιρέτων στις διατάξεις του ν.4178/2013 (που εκκρεμούν και δεν έχουν εξετασθεί από τα λειτουργούντα μέχρι 30-12-2019 ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α.). Επιπρόσθετα δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τη μεταβατική άσκηση από κάποιο από τα νέα όργανα της αρμοδιότητας της παρ.2α του άρθρου 12 του ν.4495/17 των ΠΕ.ΣΑ. (απόφαση επί προσφυγής κατά γνωμοδότησης του Σ.Α.).
- Στην περίπτωση που δεν συγκροτηθούν επί του παρόντος τα υπόλοιπα συλλογικά όργανα του ν.4495/2017 , παρά μόνο τα νέα Σ.Α. και ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. , θα πρέπει να προβλεφθεί , με νομοθετική ρύθμιση η άσκηση μεταβατικά των αρμοδιοτήτων αυτών από τα υπό συγκρότηση συμβούλια.
- Με το με αρ. πρωτ. ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/4402/69/15-01-2020 έγγραφο του Υφυπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας επιχειρείται η απόδοση νέων αρμοδιοτήτων στα νέα Σ.Α. και στα ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. Α’ και Β΄ διά της ερμηνείας των μεταβατικών διατάξεων των άρθρων 26 παρ. 2 και του δευτέρου εδαφίου της παρ. 5 του άρθρου 125 του ν.4495/2017, θεωρούμε ότι η απόδοση νέων αρμοδιοτήτων με τον ανωτέρω τρόπο δεν είναι τυπικά ορθή, καθώς απαιτείται η τροποποίηση των μεταβατικών διατάξεων μέσω νομοθετικής ρύθμισης. Εξάλλου, εάν τα νέα όργανα ασκούν αρμοδιότητες, μη νομίμως αποδοθείσες σ’ αυτά, θα δημιουργούν σοβαρό έρεισμα προσβολής των σχετικών αποφάσεων στα Διοικητικά Δικαστήρια, ως μη νόμιμες για τυπικούς λόγους, δηλαδή ως εκδοθείσες αναρμοδίως.
- Τέλος όσον αφορά στα με αρ. πρωτ. i) ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/16326/296/12-2-2020 και ii) ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/17254/319/14-2-2020 έγγραφα του Υφυπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας έχουμε να επισημάνουμε τα εξής:
- Η ευθύνη της συγκρότησης των νέων ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. και Σ.Α. ανήκει στους Συντονιστές των Α.Δ, όμως ταυτόχρονα ευθύνη έχουν και οι φορείς που οφείλουν να υποδείξουν μέλη για τα ανωτέρω όργανα, δηλαδή οι Περιφέρειες (και οι αντίστοιχες Αντιπεριφέρειες), το ΤΕΕ και οι Δικηγορικοί Σύλλογοι για τα ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α., Περιφέρειες, Δήμοι, ΤΕΕ και ΣΑΔΑΣ για τα Σ.Α. Ειδικότερα στην επαρχία τα προβλήματα είναι περισσότερο οξυμένα, αφενός λόγω έλλειψης μηχανικών και αφετέρου λόγω της ανάγκης κάλυψης πολλών Περιφερειακών Ενοτήτων.
- Παραβλέπεται το γεγονός ότι οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις ανήκουν στο στενό δημόσιο τομέα, δηλ. στην Κεντρική Διοίκηση της παρ. 1 στ του άρθρου 14 του ν.4270/2014 και δεν ανήκουν στον «ευρύτερο δημόσιο τομέα» (σημείο Β.4. του «i» εγγράφου). Η υιοθέτηση αυτής της «ερμηνείας» κατά τη συγκρότηση των συλλογικών οργάνων θα αποτελέσει έναν ακόμη λόγο ακύρωσης των αποφάσεών τους από τα διοικητικά δικαστήρια λόγω μη νόμιμης συγκρότησης.
- Επιτείνεται η ασάφεια της διατύπωσης της περίπτωσης β της παρ.1 του άρθρου 8 του ν.4495/17 (σημείο Β.5. του «i» εγγράφου). Δημιουργείται η εσφαλμένη εντύπωση, τόσο από τη διατύπωση του νόμου, όσο και από τη «διευκρίνιση» του εγγράφου ότι τα Σ.Α. συγκροτούνται ανά Υ.ΔΟΜ., ενώ συγκροτούνται ανά Περιφερειακή Ενότητα και συμμετέχει ως μέλος υπάλληλος Αρχιτέκτονας που μπορεί να υπηρετεί σε οποιαδήποτε από τις Υ.ΔΟΜ. της οικείας Π.Ε.
- Επιχειρείται, κατ΄εξαίρεση, η συγκρότηση των Σ.Α. ακόμα και με ελλιπή σύνθεση χωρίς τη συμμετοχή του αναφερόμενου στην περίπτωση β της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν.4495/17 μέλους (χωρίς δηλ. αρχιτέκτονα της οικείας Υ.ΔΟΜ.) σύμφωνα με την παρ. 3 του «ii» εγγράφου του Υφυπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας, αντί να υπάρξει μέριμνα για νομοθετική ρύθμιση του ζητήματος, ώστε να προβλεφθεί εναλλακτικός δημόσιος φορέας προέλευσης του εν λόγω μέλους. Επιχειρείται δηλαδή η συγκρότηση Σ.Α. με μόλις έναν εκπρόσωπο της διοίκησης (τον Πρόεδρο).
- Αποδίδεται η αρμοδιότητα της επιτροπής αυθαιρέτων των περιπτώσεων της παρ. 3 του άρθρου 116 του ν.4495/207, στα Σ.Α. (σημείο Β.10. του «i» εγγράφου) ενώ απαιτείται νομοθετική ρύθμιση γι΄αυτό.
Η
σχεδόν καθημερινή ροή εγγράφων
από το γραφείο Υφυπουργού, είτε
προσπαθώντας να ερμηνεύσει τον νόμο,
είτε με απόδοση αρμοδιοτήτων που δεν
προκύπτουν από τη νομοθεσία, καταδεικνύει
την πολυπλοκότητα του θέματος και την
αμηχανία του Υπουργείου για την εξεύρεση
άμεσης λύσης
(π.χ. μέσα σε δύο μέρες δύο παρεμφερή
έγγραφα, το με αρ. πρωτ.
ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/16326/296/12-2-2020 και το με αρ.
πρωτ. ΥΠΕΝ/ΓρΥΦΧΑΠ/17254/319/14-2-2020). Αυτό
δυσχεραίνει το έργο των Αποκεντρωμένων
Διοικήσεων για τη συγκρότηση των
συλλογικών οργάνων με αποτέλεσμα τη
δημιουργία κενού άσκησης της Δημόσιας
Διοίκησης και αβεβαιότητας ως προς την
εξυπηρέτηση των υποθέσεων των πολιτών.
Κατόπιν
αυτών σας καλούμε:
- Για την λήψη νομοθετικής πρωτοβουλίας που αφενός θα επιλύσει τα ανωτέρω ζητήματα που αφορούν στη μεταβατική άσκηση των αρμοδιοτήτων και αφετέρου θα συμπληρώσει και θα διορθώσει τις διατάξεις που αφορούν στις ιδιότητες και στους φορείς προέλευσης των μελών των συλλογικών οργάνων αλλά και θα προβλέψει δυνατότητες ορισμού μελών από άλλους φορείς όταν υπάρχει έλλειψη.
- Για την άμεση έκδοση απόφασης παράτασης της λειτουργίας των υφιστάμενων Σ.Α. και ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. μέχρι την ολοκλήρωση της συγκρότησης των νέων οργάνων, προκειμένου να μην υπάρξει περαιτέρω κενό και περαιτέρω καθυστερήσεις στη διεκπεραίωση των εκκρεμών υποθέσεων.
- Για την επανεξέταση της αναγκαιότητας ύπαρξης τόσο πολλών οργάνων για την άσκηση των εν λόγω αρμοδιοτήτων. Δεδομένου ότι, σε πολλές Περιφέρειες, τα υφιστάμενα ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. δεν έχουν μεγάλο φόρτο εργασίας (σε αντίθεση με ότι συμβαίνει σε άλλες Περιφέρειες) και επειδή η συγκρότηση δύο ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. απαιτεί εξεύρεση διπλάσιου αριθμού μελών και θα προκαλέσει επιπλέον διοικητικό φόρτο (διπλές συνεδριάσεις, προσκλήσεις, αλληλογραφία κλπ), θεωρούμε ότι η συγκρότηση δύο ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. (Α και Β) θα πρέπει να είναι δυνητική και να επαφίεται στην κρίση του οικείου Συντονιστή, ανάλογα με τις ανάγκες που υπάρχουν.
- Για τον κεντρικό συντονισμό από το Υπουργείο όλων των εμπλεκόμενων αρμόδιων για τη συγκρότηση των νέων οργάνων του ν.4495/17 (Γενικό Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υ.Π.ΕΝ, Συντονιστές Αποκεντρωμένων Διοικήσεων και Περιφερειάρχες), ώστε η συγκρότηση των νέων οργάνων για γίνει κατά το δυνατόν ταυτόχρονα, προκειμένου να υπάρξει ομαλή μετάβαση και όσο το δυνατόν μικρότερα κενά στη λειτουργία των οργάνων.
Στη
διάθεση σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου