Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2020

Σύγκλητος ΕΜΠ: Ενστάσεις αντισυνταγματικότητας για το νομοσχέδιο Κεραμέως

Σύγκλητος ΕΜΠ: Ενστάσεις αντισυνταγματικότητας για το νομοσχέδιο Κεραμέως

Τόσο την επαγγελματική εξίσωση των αποφοίτων κολλεγίων με τους αποφοίτους δημόσιας ανώτατος εκπαίδευσης, όσο και με την σύνδεση αξιολόγησης και χρηματοδότησης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων



Την αντίθεσή της με τις προωθούμενες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, που πέρασε την Παρασκευή από τις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, εκφράζει με ανακοίνωσή της η Σύγκλητος του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου, βάζοντας στο στόχαστρο τόσο την επαγγελματική εξίσωση των αποφοίτων κολλεγίων με τους αποφοίτους δημόσιας ανώτατος εκπαίδευσης, όσο και με την σύνδεση αξιολόγησης και χρηματοδότησης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.

Η επαγγελματική εξίσωση των αποφοίτων των κολεγίων με τους αποφοίτους δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης υποβαθμίζει περαιτέρω τη δημόσια εκπαίδευση, οξύνει το πρόβλημα της ανεργίας των αποφοίτων των πανεπιστημίων και εμπορευματοποιεί ένα κοινωνικό αγαθό αίροντας στην πράξη το άρθρο 16 του Συντάγματος.

«Ο συνδυασμός της υποχρηματοδότησης με την ασφυκτική γραφειοκρατία των διαδικασιών απορρόφησης των κονδυλίων οδηγεί το ΕΜΠ σε οριακό επίπεδο λειτουργίας» σημειώνεται ακόμα, ενώ στηλιτεύεται η σύνδεση της χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων με την αξιολόγηση, με τη Σύγκλητο να υπογραμμίζει:

Βασικό στοιχείο του νέου νομοσχεδίου είναι η σύνδεση της χρηματοδότησης με την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων.

Μια τέτοια λογική παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα όσον αφορά στα κριτήρια αξιολόγησης και οδηγεί στον ανταγωνισμό των Ιδρυμάτων.

Οδηγεί σε περικοπές, σε ένα ήδη ασφυκτικό κλίμα εξαιτίας των μειώσεων των προϋπολογισμών τα τελευταία χρόνια και της υποστελέχωσης των πανεπιστημίων.

Ακόμα, η Σύγκλητος του ΕΜΠ για το θέμα των διαγραφών λιμναζόντων φοιτητών αναφέρει ότι «η ουσιαστική αντιμετώπιση του θέματος απαιτεί σοβαρή προσπάθεια εκ μέρους των Πανεπιστημίων για αναμόρφωση και εξορθολογισμό των προγραμμάτων σπουδών, για καλύτερο σχεδιασμό της εκπαιδευτικής διαδικασίας και συστηματική εκπαιδευτική υποστήριξη όσων φοιτητών έχουν ανάγκη, και εκ μέρους της Πολιτείας έμπρακτη στήριξη στους οικονομικά αδύναμους και μέτρα για τους εργαζόμενους φοιτητές».

«Η διατήρηση της μειωμένης επιχορήγησης του τακτικού προϋπολογισμού του ΕΜΠ έχει οδηγήσει το Ίδρυμα σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση» τονίζεται στην ίδια απόφαση. «Ο συνδυασμός της υποχρηματοδότησης με την ασφυκτική γραφειοκρατία των διαδικασιών απορρόφησης των κονδυλίων οδηγεί, παρά τις τεράστιες προσπάθειες του έμψυχου δυναμικού του να κρατήσουν ψηλά το επίπεδο σπουδών στο ΕΜΠ, σε οριακό επίπεδο λειτουργίας, κυρίως σε ό,τι αφορά σε εγκαταστάσεις και εξοπλισμό, που είναι απολύτως συνδεδεμένα με την εκπαίδευση των φοιτητών και την έρευνα στο πρώτο τεχνολογικό Ίδρυμα της χώρας. Οι επιπτώσεις της υποχρηματοδότησης είναι επίσης σημαντικές στον τομέα της φοιτητικής μέριμνας. Η ουσιαστική αύξηση της χρηματοδότησης στο ύψος των αναγκών είναι απολύτως απαραίτητη και δεν υποκαθίσταται από αναιμικές έκτακτες χρηματοδοτήσεις».

Καταλήγοντας, η Σύγκλητος του ΕΜΠ καλεί τις σχολές του να λάβουν όλα εκείνα τα μέτρα για την αναπλήρωση των απολεσθεισών ωρών και την άρτια ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης δεν οδηγεί σε κίνδυνο απώλειας εξαμήνου.
Προχωράει το νομοσχέδιο απορρύθμισης της Παιδείας παρά τις αντιδράσεις

Δεκτό με τις ψήφους της κυβερνητικής πλειοψηφίας έγινε το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας και της Νίκης Κεραμέως, το οποίο μεταξύ άλλων, συνδέει την χρηματοδότηση των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με την αξιολόγηση και ανοίγει την πόρτα στους κατόχους πτυχίων κολλεγίων για διορισμό στην εκπαίδευση.

Δεκτό κατά πλειοψηφία επί της αρχής και επί των άρθρων έγινε και σε Β ανάγνωση από την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης και την σύνδεση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων με την αξιολόγηση.

Η συζήτηση ολοκληρώθηκε, με την υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως να διαβεβαιώνει ότι η ηγεσία του υπουργείου θα λάβει σοβαρά υπόψη τις γόνιμες προτάσεις και παρατηρήσεις που έγιναν από τα κόμματα αλλά και τους αρμόδιους φορείς και αρκετές από αυτές θα τις ενσωματώσει στο νομοσχέδιο με τροποποιήσεις που θα καταθέσει μέχρι την ψήφιση του στην Ολομέλεια.

Σημειώνεται πως η υπουργός επέλεξε να επιτεθεί στον ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτηρίζοντας όψιμο το ενδιαφέρον του για τον τρόπο που πρέπει να γίνεται η χρηματοδότηση των πανεπιστήμιων, καθώς όπως είπε, στα 4 χρόνια που ήταν κυβέρνηση ήταν στην απόλυτη ευχέρεια του υπουργού Παιδείας και ποτέ δεν έκανε δεκτές τις προτάσεις που έγιναν από τα πανεπιστημιακά ιδρύματα για την καθιέρωση αντικειμενικών κριτηρίων. Ακόμη, δήλωσε πως σύντομα θα υπογραφεί η υπουργική απόφαση που θα εξειδικεύει τα κριτήρια βάσει των οποίων θα γίνεται η χρηματοδότηση.

Απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για το άρθρο 50, επανέλαβε ότι το υπουργείο Παιδείας δεν κάνει τίποτα περισσότερο από το να συμμορφωθεί η Ελλάδα με τις επιταγές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και την ενωσιακή νομοθεσία για να μην της επιβληθούν πρόστιμα.

«Είμαστε ενώπιον μιας μεγάλης τομής που στόχο έχει να ξεφύγουμε από τις αγκυλώσεις και στρεβλώσεις και να βάλουμε γερά θεμέλια στη τριτοβάθμια εκπαίδευση εισάγοντας κριτήρια αξιολόγησης για τη χρηματοδότηση ώστε να γίνουν ακόμα καλύτερα τα ελληνικά πανεπιστήμια και να καταστούν πρώτα στις διεθνείς αξιολογήσεις», τόνισε η Ν. Κεραμέως.

«Εμείς προτείνουμε το 80% της χρηματοδότησης να δίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, όπως είναι ο αριθμός φοιτητών, η γεωγραφική διασπορά των τμημάτων και ο αριθμός τους, και το 20% βάσει κριτηρίων ποιότητας, όπως είναι για παράδειγμα η έρευνα» υπερασπίστηκε το νομοσχέδιό της η υπουργός σε συνέντευξη στον ΣΚΑΪ το Σάββατο, υποστηρίζοντας πως «θέλουμε να δώσουμε κίνητρα για βελτίωση. Να γίνουν τα πανεπιστήμιά μας ακόμη καλύτερα». Σχετικά με τους διορισμούς εκπαιδευτικών στη Γενική Εκπαίδευση, η υπουργός υποστήριξε ότι πρόκειται για μία «μεγάλη διαδικασία» και εκτίμησε ότι οι αιτήσεις μπορεί να υπερβούν τις 150.000, για 5.000 θέσεις. Για το θέμα των αποφοίτων κολεγίων, σημείωσε ότι το ενωσιακό δίκαιο καθορίζει ότι οφείλουμε να αναγνωρίσουμε επαγγελματικά δικαιώματα σε όσους έχουν πτυχία άλλων χωρών της Ένωσης. Ακόμα, για τις προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή, ενημέρωσε ότι η διαδικασία έχει προχωρήσει και τόνισε ότι είναι «ιδιαίτερης σημασίας» το ότι η κυβέρνηση «ξεκίνησε» τις προσλήψεις από την Ειδική Αγωγή.

Από την πλευρά τους, στην κοινοβουλευτική διαδικασία της Παρασκευής, τα κόμματα της αντιπολίτευσης επέμειναν στις αρχικές τους θέσεις, εστιάζοντας κυρίως τη κριτική τους στο τρόπο σύνδεσης της αξιολόγησης των πανεπιστήμιων με τη χρηματοδότηση και στο άρθρο 50 για πτυχία κολεγίων.

Οι τοποθετήσεις των κομμάτων

Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ, Μερόπη Τζούφη, εξέφρασε τη διαφωνία της με τον τρόπο που θα γίνεται η χρηματοδότηση, γιατί όπως είπε, θα δημιουργήσει πανεπιστήμια δύο ταχυτήτων ενώ επεσήμανε ότι δεν πρέπει τα δημόσια ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα να αντιμετωπίζονται ως επιχειρήσεις.

Παράλληλα, επανέλαβε τη διαφωνία του κόμματος της επί του άρθρου 50 για τα πιστοποιητικά κολεγίων, χαρακτηρίζοντας το εκτρωματικό και ζητώντας την απόσυρση του και κατηγόρησε τη κυβέρνηση ότι παρακάμπτει το άρθρο 16 του συντάγματος βάζοντας από τη πίσω πόρτα τα κολέγια χωρίς να γίνει καμία αξιολόγηση.

«Μας βρίσκει αντίθετους ένα νομοσχέδιο που υποβαθμίζει και απαξιώνει τα ακαδημαϊκά πτυχία και τα πανεπιστήμια για να εξυπηρετήσει επιχειρηματικά συμφέροντα εντός και εκτός της χώρας», κατέληξε η Μ. Τζούφη.

Η εισηγήτρια του ΚΙΝΑΛ, Χαρά Κεφαλίδου, έκανε λόγο για «απουσία ενός εθνικού διαλόγου για το σχεδιασμό μιας μακροχρόνιας εθνικής εκπαιδευτικής στρατηγικής» και ζήτησε την επανίδρυση και επαναλειτουργία του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας.

Ακόμα, εξέφρασε την αντίθεση της για τη διατύπωση του άρθρου 50, τονίζοντας ότι είναι υποχρέωση του κράτους να αποκαταστήσει την εύρυθμη και αξιόπιστη λειτουργία όλων αυτών των παραρτημάτων ξένων κολεγίων.

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, μίλησε για «ακόμα μια προσπάθεια εμπορευματοποίησης της δημόσιας εκπαίδευσης», υποστήριξε ότι καμία εγγυημένη χρηματοδότηση δεν υπάρχει για τα πανεπιστήμια και ότι στόχος της σύνδεσης της με την αξιολόγηση είναι να προσαρμοστεί το περιεχόμενο των σπουδών και προσόντων των αποφοίτων των ΑΕΙ με τις ανάγκες των μεγάλων επιχειρήσεων.

Ακόμα, ζήτησε «να αποσυρθεί τώρα το άρθρο- έκτρωμα που εξισώνει τα ακαδημαϊκά κριτήρια με τα ιδιωτικά κολέγια».

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Κωνσταντίνος Μπούμπας, έκανε λόγο για «λογική εκπαιδευτικής ρεζέρβας», υποστήριξε ότι η Εθνική Αρχή για την Ανώτατη Εκπαίδευση θα λειτουργεί στις επιταγές της εκάστοτε κυβέρνησης και τόνισε ότι είναι ύποπτος ο τρόπος της αξιολόγησης για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων.

Ο ειδικός αγορητής του ΜεΡΑ25 Κλέων Γρηγοριάδης, υποστήριξε ότι, «το νομοσχέδιο κινείται στη λογική του επιχειρηματικού μοντέλου των πανεπιστημίων» και τόνισε ότι «στόχος του είναι να προετοιμαστεί η σταδιακή απόσυρση της κρατικής χρηματοδότησης τους».

Από την πλευρά του, ο εισηγητής της ΝΔ Ευριπίδης Στυλιανίδης χαρακτήρισε το νομοσχέδιο ως μια μεγάλη προσπάθεια να καταστεί η Ελλάδα ένα διεθνές εκπαιδευτικό κέντρο.

Τέλος, ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης τόνισε την ανάγκη ενός μακροχρόνιου εθνικού σχεδίου στη παιδεία και ειδικά, όπως είπε, των ΑΕΙ και υπεραμύνθηκε της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης επισημαίνοντας ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι να έχει ρόλο στο στρατηγικό σχεδιασμό.

Κινητοποίηση ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ την Τρίτη ενάντια στο σχέδιο νόμου του υπ. Παιδείας
«Λέμε όχι στην εξίσωση των πανεπιστημιακών πτυχίων με τους τίτλους των κολεγίων», σημειώνει η ΟΙΕΛΕ - 4ωρη στάση εργασίας

Σε κοινή κινητοποίηση προχωρούν οι Ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών σε δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, ενάντια στις αλλαγές που φέρνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας.

Οι εκπαιδευτικοί αντιτίθενται στην εξίσωση των πανεπιστημιακών πτυχίων με τους τίτλους των κολεγίων, όπως και στις ρυθμίσεις «που χτυπούν τον πυρήνα της δημόσιας εκπαίδευσης».


Οι Ομοσπονδίες καλούν σε συγκέντρωση την Τρίτη 21 Ιανουαρίου στα Προπύλαια και πορεία προς τη Βουλή. 




Παράλληλα κηρύσσουν 4ωρη στάση εργασίας τις τέσσερις τελευταίες ώρες του ωρολόγιου προγράμματος.

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Κινητοποίηση Δ.Ο.Ε.-Ο.Λ.Μ.Ε.-Ο.Ι.Ε.Λ.Ε.

Λέμε όχι στην εξίσωση των πανεπιστημιακών πτυχίων με τους τίτλους των κολλεγίων
Να αποσυρθούν τώρα οι ρυθμίσεις που χτυπούν τον πυρήνα της δημόσιας εκπαίδευσης
Όλοι στη συγκέντρωση την Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2020 ημέρα συζήτησης-ψήφισης των ρυθμίσεων 12.30 στα Προπύλαια

Το Δ.Σ. της ΟΙΕΛΕ στη σημερινή, έκτακτη συνεδρίασή του, ανταποκρινόμενο στην κατακραυγή της κοινωνίας και του κόσμου της εκπαίδευσης για το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου «ΕΘ.Α.Α.Ε., Ειδικοί λογαριασμοί κονδυλίων έρευνας Α.Ε.Ι., Ερευνητικών και Τεχνολογικών φορέων και άλλες διατάξεις», δίχως, μάλιστα, καμία προηγούμενη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης και διαλόγου, αποφάσισε ομόφωνα να προχωρήσει από κοινού με τις άλλες εκπαιδευτικές ομοσπονδίες, Δ.Ο.Ε. και Ο.Λ.Μ.Ε. στην πραγματοποίηση αγωνιστικής κινητοποίησης την Τρίτη 21 Ιανουαρίου 2020, ημέρα ψήφισης του σχεδίου νόμου, εκφράζοντας την έντονη διαμαρτυρία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών για τις ρυθμίσεις που αλλοιώνουν βάναυσα το δημόσιο χαρακτήρα του κοινωνικού αγαθού της Παιδείας και διευρύνουν δραματικά τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες.

Με ιδιαίτερη ανησυχία και προβληματισμό, αλλά χωρίς καμιά έκπληξη η ΟΙΕΛΕ παρακολουθεί το ξεδίπλωμα της πολιτικής της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας για την εκπαίδευση με αιχμή του δόρατος την επικείμενη ψήφιση της διάταξης για τα Κολλέγια και την ταυτόχρονη (διόλου συμπτωματική) περικοπή χρηματοδότησης του δημόσιου πανεπιστημίου με πρόσχημα την αξιολόγηση.

Το έργο το έχουμε ξαναδεί σε πιο πρωτόγονη μορφή το 2014. Ο τότε Υπουργός Παιδείας και «ευεργέτης» των επιχειρηματιών στο χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης Κ. Αρβανιτόπουλος κατάργησε 50 περίπου ειδικότητες από τη δημόσια τεχνική εκπαίδευση και την ίδια ημέρα της νομοθέτησης, σε ένα ρεσιτάλ κυνικότητας, εγκαινίασε στον Πειραιά ιδιωτικό όμιλο που θα παρείχε ακριβώς τις ίδιες καταργηθείσες ειδικότητες!

Σήμερα, όμως, επιχειρείται μια ακόμη πιο βαθιά τομή στην εκπαίδευση που θα έχει πρωτοφανείς, οδυνηρές συνέπειες κυρίως για τους μη προνομιούχους. Δεν θα πρέπει όμως ο κόσμος της εκπαίδευσης να δει την εμπορευματοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης αποκομμένα από το νεοφιλελεύθερο σχέδιο για την Παιδεία που σταδιακά αποκαλύπτεται. Η ρητορική για την «ελευθερία» και «αυτονομία» των ιδιωτικών σχολείων που το τελευταίο διάστημα εξαπολύεται από την Υπουργό Παιδείας και τους σχολάρχες είναι το προοίμιο της ψήφισης νομοθετικών ρυθμίσεων για την πλήρη απορρύθμιση του χώρου της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

Είναι πλέον σαφές Το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, από την πρωτοβάθμια έως και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, βρίσκεται σε άμεσο κίνδυνο. Η ΟΙΕΛΕ (μαζί με το ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ) είχαν από το 2011 προειδοποιήσει την κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα για τα σχέδια των σχολαρχών και εν γένει των επιχειρηματιών της εκπαίδευσης από το προνήπιο μέχρι τα Κολλέγια και τη μη τυπική εκπαίδευση για την προσπάθειά τους να παύσει ο έλεγχος του κράτους στην ιδιωτική εκπαίδευση και να επιβληθεί ο θεσμός των vouchers. Το 2014 προσέφυγε στην Ευρωπαϊκή Ένωση για την έκδοση χιλιάδων παράνομων τίτλων σπουδών από παρόχους ιδιωτικής εκπαίδευσης. Επίσης, από το 2017 έχει προκαλέσει συναντήσεις με τις εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες ΔΟΕ και ΟΛΜΕ κρούοντας τον κίνδυνο για την εμπορευματοποίηση του εκπαιδευτικού αγαθού.

Η δική μας πρόταση, που έχουμε καταθέσει στο δημόσιο διάλογο, είναι σαφής. Το κίνημα της εκπαίδευσης έχει το ιστορικό χρέος να υπερασπιστεί το δημόσιο αγαθό της εκπαίδευσης και την ισότιμη πρόσβαση όλων των παιδιών, ανεξαρτήτως κοινωνικής και οικονομικής προέλευσης, στην ανώτατη εκπαίδευση και στην εργασία. Οφείλει να ενημερώσει, με όσα μέσα διαθέτει, την ελληνική κοινωνία για όσα δεινά θα προκαλέσει η εφαρμογή των άγριων αυτών αντικοινωνικών και αντιεπιστημονικών αλλαγών στην εκπαίδευση. Τέλος, θα πρέπει να οργανώσει τον αγώνα του, διότι εδώ δεν πρόκειται για μια ακόμη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, αλλά για τη μητέρα των μαχών με έπαθλο τη δημόσια εκπαίδευση, την ψυχή της κοινωνίας.

Σ’ αυτό το πλαίσιο καλούμε όλους τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς σε συγκέντρωσης διαμαρτυρίας από κοινού με την Ο.Λ.Μ.Ε. και την Ο.Ι.Ε.Λ.Ε. την Τρίτη 21 Ιανουαρίου και ώρα 12.30 στα Προπύλαια με πορεία στη συνέχεια προς τη Βουλή. Για τη διευκόλυνση της συμμετοχής των συναδέλφων στην κινητοποίηση κηρύσσουμε 4ωρη στάση εργασίας τις 4 τελευταίες ώρες του ωρολόγιου προγράμματος.

1 σχόλιο:

  1. Διάβασα στο "Συναδελφικά" ένα άρθρο με τίτλο Η «προστασία της α’ κατοικίας» και η «στημένη αντιπαράθεση» των κ.κ. Γεωργιάδη - Παππά" από το blog "Το περιβάλλον συζητά με έναν Αρχιτέκτονα" Γιατί δεν το δημοσιεύεται να το διαβάσουν περισσότεροι; Νομίζω ότι είναι "καλό" και το παράδειγμα που φέρνει είναι πολύ εύστοχο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή