Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2019

Οι 15 Έλληνες που καθορίζουν την παγκόσμια ναυτιλία

Κρίση και μνημόνια για τους εργαζόμενους, κέρδη και ξανά κέρδη για τους εφοπλιστές


Οι Έλληνες εφοπλιστές συνέχισαν να κυριαρχούν στον κλάδο της ναυτιλίας και να αναδεικνύονται στους επιχειρηματίες με τη μεγαλύτερη ισχύ και επιρροή παγκοσμίως το 2018, ξεπερνώντας ακόμα και την ολοένα και πιο ισχυρή στον κλάδο των θαλάσσιων μεταφορών Κίνα. Η ελληνική πρωτοκαθεδρία επιβεβαιώνεται εκ νέου από τη φετινή κατάταξη της πιο έγκυρης και φημισμένης λίστας που καταρτίζει το "Lloyd’s List". Η μόνη χώρα που εμφανίζεται να έχει μεγαλύτερη ναυτιλιακή ισχύ την Κίνα είναι, σύμφωνα με το "Lloyd’ s List" η Ελλάδα: από τη χώρα του Δράκου προέρχεται το 12% της λίστας των πιο ισχυρών ανθρώπων της ναυτιλίας, ενώ από την Ελλάδα το 14% (15 εκπρόσωποι). Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Βρετανία (10%) και ακολουθούν Νορβηγία (8%), Ηνωμένες Πολιτείες (7%), Κορέα (6%) και Γερμανία (5%). Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι η επιρροή της Κίνας εμφανίζεται ελαφρά μειωμένη σε σχέση με τη λίστα του 2017, εξέλιξη που αποδίδεται στις αναταράξεις που προκάλεσε ο σινοαμερικανικός εμπορικός πόλεμος. Αντίθετα, οι Έλληνες εμφανίζονται να διευρύνουν την επιρροή τους και να ηγούνται του κλάδου, ο οποίος διέρχεται μια κρίσιμη μεταβατική περίοδο, τόσο εξαιτίας των νέων περιβαλλοντικών ρυθμίσεων (διαχείριση θαλάσσιου έρματος, νέα αποθειωμένα καύσιμα ΙΜΟ 2020, στόχοι για δραστική μείωση των εκπομπών CO2 το 2050) όσο και εξαιτίας του ελληνικού επιχειρηματικού δαιμονίου, που καταφέρνει να βρίσκεται μπροστά από τις εξελίξεις και να μετατρέπει ακόμα και κρίση σε ευκαιρία.

"Greek list"

Σύμφωνα με το "Lloyd’s List", οι Έλληνες εφοπλιστές παραμένουν η μεγαλύτερη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία και συνεχίζουν να "διδάσκουν" πως μπορεί να είναι κανείς κερδισμένος ακόμα και στον καθοδικό κύκλο της αγοράς, αναφέρει χαρακτηριστικά η λίστα που αποτελεί διεθνές σημείο αναφοράς για τον κλάδο. Σε ό,τι αφορά τις ελληνικές παρουσίες, ιδιαίτερη μνεία γίνεται στις κινήσεις κυριαρχίας στη νέα αγορά του LNG που γίνονται από τους εφοπλιστές Γιάννη Αγγελικούση, Γιώργο Προκοπίου και Παναγιώτη Λιβανό, στη ραγδαία αναπτυσσόμενη Star Bulk, της οποίας ηγείται ο Πέτρος Παππάς, αλλά και στην Capital Group με τις ισχυρές μερισματικές αποδόσεις του Ευ. Μαρινάκη. Επίσης, η λίστα σημειώνει την τεχνογνωσία που συνεχίζουν να επιδεικνύουν ως επικεφαλής ορισμένων από τις μεγαλύτερες εισηγμένες ναυτιλιακές οι Αγγελική Φράγκου και Γιώργος Οικονόμου. Σύμφωνα με στοιχεία που επεξεργάστηκε για λογαριασμό του "Κ" η VesselsValue, οι 16 Έλληνες της λίστας διαθέτουν στόλο 1.058 πλοίων όλων των τύπων (φορτηγά ξηρού, τάνκερ, δεξαμενόπλοια υγροποιημένου αερίου, πλοία γεωτρύπανα, φορτηγά containerships) συνολικής αξίας 38,187 δισ. δολαρίων.

Οι Έλληνες του "Lloyd’ s List"



Εφοπλιστής
Κατάταξη 2018
Κατάταξη 2017
Κατάταξη 2016
6
8
7
Προκοπίου
12
15
12
Φράγκου
22
26
19
Παππάς
24
38
35
Οικονόμου
25
27
20
Λιβανός
26
28
23
Θ. Βενιάμης
43
57
53
Κωνσταντακόπουλος
51
54
50
Μαρινάκης
59
66
61
Παπαγιαννόπουλος
74
-
-
Τσάκος
77
46
42
Φαφαλιός
78
-
-
Λογοθέτης
80
-
-
Λασκαρίδης
95
95
101
Θεοδοσίου
96
96
-
Γιάννης Αγγελικούσης, Angelicoussis Shipping Group 

Πρώτος Έλληνας και έκτος στη διεθνή κατάταξη, ο Γιάννης Αγγελικούσης ανέβηκε φέτος δύο θέσεις στην κατάταξη. Παραδοσιακός στην προσέγγισή του για τον τρόπο με τον οποίο διοικείται μια ναυτιλιακή, ο μεγαλύτερος ιδιώτης εφοπλιστής παραμένει, όπως αναφέρει το "Lloyd's List" ανανεωμένος, όπως δείχνουν τόσο τα νέα γραφεία της εταιρείας στην Αθήνα, όσο και οι επενδύσεις του, με ένα βιβλίο παραγγελιών 20 νεότευκτων στους τρεις βασικούς κλάδους όπου δραστηριοποιείται, το ξηρό φορτίο, τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς πετρελαίου και το LNG. Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue για το "Κ", ο στόλος του 70χρονου εφοπλιστή αυξήθηκε κατά δύο πλοία, από τα 129 στα 131, και η αξία του, από τα 8,02 δισ. δολάρια, ανέβηκε στα 8,391 δισ. δολάρια. Πρόσφατα, μάλιστα, και η κόρη του εφοπλιστή, Μαρία Αγγελικούση, χρησιμοποίησε το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ στο Νταβός της Ελβετίας για να εξηγήσει τους λόγους που θεωρεί επιτυχή την επιλογή να μείνει η ναυτιλιακή εκτός των κεφαλαιαγορών. "Εφόσον δεν έχουμε ανάγκη για επιπλέον κεφάλαια, η κοινή μας άποψη είναι ότι η καλύτερη επιλογή για εμάς είναι να παραμείνουμε ιδιωτική εταιρεία", δήλωσε.

Γιώργος Προκοπίου, Dynacom, Dynagas

Δεύτερος Έλληνας και 12ος στη διεθνή κατάταξη, ο Γιώργος Προκοπίου ανέβηκε φέτος τρεις θέσεις. Αναδείχθηκε και παραμένει ένας από τους ισχυρότερους εφοπλιστές δεξαμενόπλοιων και, μέσω της εταιρείας του, Dynacom, παραμένει ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης τάνκερ Suezmax στον κόσμο. Το τελευταίο διάστημα αποκτά όλο και πιο διευρυμένη παρουσία στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG. Το 2018, με βάση τα στοιχεία της VesselsValue, ο στόλος του έφτανε τα 118 πλοία (τάνκερ, φορτηγά, containerships και δεξαμενόπλοια LNG), αξίας 5,442 δισ. δολαρίων. Πέρυσι ο στόλος του ήταν μεγαλύτερος κατά 5 πλοία.

Αγγελική Φράγκου, Navios

Τρίτη Ελληνίδα και 22η στη διεθνή κατάταξη, η Αγγελική Φράγκου ανέβηκε φέτος 4 θέσεις. Η επικεφαλής μιας ναυτιλιακής αυτοκρατορίας που αποτελείται από 4 εισηγμένες εταιρείες, με τις κινήσεις που έκανε πρόσφατα στις αγορές του ξηρού φορτίου και στα containerships, έδειξε ακόμα μία φορά τη σημασία που έχει η επιλογή του σωστού τάιμινγκ για τις μεγάλες επιχειρηματικές αποφάσεις. Η ίδια διαχειρίζεται ένα μεγάλο χαρτοφυλάκιο από πάγια που περιλαμβάνουν λιμάνια, κέντρα logistics και ακτοπλοϊκές δραστηριότητες στη Λ. Αμερική. Ο στόλος της το 2018, σύμφωνα με τη VesselsValue, έφτανε τα 158 πλοία (ξηρό, τάνκερ, φορτηγά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), αξίας 2,892 δισ. δολαρίων, και αυξήθηκε κατά 14 πλοία σε σχέση με το 2017.

Πέτρος Παππάς, Star Bulk

Τέταρτος Έλληνας και 24ος στη διεθνή λίστα, ο Πέτρος Παππάς, διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk, είναι από τους ανθρώπους της ναυτιλίας που πρωτοστατούν στη συμμόρφωση στους νέους κανόνες για τα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο ναυτιλιακά καύσιμα. Η εταιρεία του επένδυσε σημαντικά κεφάλαια για την εγκατάσταση scrubbers στα πλοία του στόλου. Σύμφωνα με τη VesselsValue, η αξία των 119 φορτηγών και τάνκερ ανέρχεται σε 2,345 δισ. δολάρια.

Γιώργος Οικονόμου, TMS, DryShips



Στην 5η θέση της ελληνικής και στην 25η θέση της διεθνούς λίστας, ο Γ. Οικονόμου ανέβηκε το 2018 δύο θέσεις, εξέλιξη που αποτυπώνει την ανοδική πορεία των επιχειρήσεών του. Μεταξύ των κινήσεων του εφοπλιστή, που στην πορεία του αποδείχθηκε εξαιρετικά ανθεκτικός απέναντι στις αντιξοότητες, ξεχώρισε η συμφωνία συγχώνευσης ύψους 2,7 δισ. δολαρίων για τα πλοία- γεωτρύπανα αλλά και οι τοποθετήσεις στην αγορά του LNG. Ωστόσο, ο ίδιος παραμένει από τους ισχυρότερους παίκτες στα φορτηγά ξηρού φορτίου. Ο στόλος του το 2018, σύμφωνα με τη VesselsValue, έφτανε τα 128 πλοία, με αξία 5,899 δισ. (από 146 πλοία το 2017).

Παναγιώτης Λιβανός, GasLog

Ο 6ος εφοπλιστής της ελληνικής λίστας και 26ος της διεθνούς είναι ο Παναγιώτης Λιβανός, που εξασφάλισε με τις έγκαιρες επενδύσεις και τοποθετήσεις ηγετική θέση για την GasLog στην ανερχόμενη αγορά των δεξαμενόπλοιων LNG. Ο στόλος των 28 πλοίων που διαχειρίζεται, εκτός από τα τάνκερ LNG, περιλαμβάνει και φορτηγά ξηρού φορτίου, συνολικής αξίας 3,233 δισ. δολαρίων (από αξία 3,005 δισ. δολάρια το 2017). Η GasLog πέτυχε κέρδη-ρεκόρ στο τρίτο τρίμηνο του έτους, ωστόσο ο ίδιος ο κ. Λιβανός προειδοποιεί ότι χρειάζεται μια πιο μετρημένη αύξηση της δυναμικότητας του στόλου των πλοίων LNG με βάση τα δεδομένα της αγοράς.

Θεόδωρος Βενιάμης, Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, Golden Union

Ο πρόεδρος της μεγαλύτερης εθνικής εφοπλιστικής ένωσης, της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Θ. Βενιάμης ανέβηκε 14 θέσεις στη φετινή λίστα (43η θέση). Χαρακτηρίζεται από το Lloyd’s List ως αποτελεσματικός εκπρόσωπος του κλάδου, με αυξανόμενη επιρροή καθώς η βιομηχανία επιχειρεί να προωθήσει μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση σε σχέση με την εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών του ΙΜΟ. Η εταιρεία του διαχειρίζεται 43 φορτηγά πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου αξίας 1 δισ. δολάρια.

Κωστής Κωνσταντακόπουλος, Costamare

Στην 51η θέση της λίστας βρίσκεται ο μεγαλύτερος Έλληνας εφοπλιστής που δραστηριοποιείται στα φορτηγά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο Κωστής Κωνσταντακόπουλος. Ο στόλος της εταιρείας του, σύμφωνα με τη VesselsValue, ανέργεται σε 2,598 δισ. δολάρια (77 πλοία το 2018, έναντι 68 το 2017).

Ευάγγελος Μαρινάκης, Capital Group

Με φόντο το γήπεδο Καραϊσκάκη και τους οπαδούς του Ολυμπιακού, η φωτογραφία του Β. Μαρινάκη φιγουράρει στην 59η θέση του "Lloyd’s List", 7 θέσεις πιο πάνω από πέρυσι. Μεταξύ των κινήσεων του εφοπλιστή που κέντρισαν το ενδιαφέρον της αγοράς ήταν η δυναμική είσοδος στην αγορά του LNG με ένα βιβλίο παραγγελιών 10 δεξαμενοπλοίων αξίας 2 δισ. δολαρίων, η συγχώνευση αξίας 1,65 δισ. δολαρίων της Capital Product Partners με την Diamond S, συμφερόντων του αμερικανού υπουργού Εμπορίου Wilbur Ross, αλλά και η έμφαση της Capital στα υπερδεξαμενόπλοια VLCC. Η αξία του στόλου της Capital υπολογίζεται από τη VesselsValue στα 2,142 δισ. δολάρια.

Οι άλλοι Έλληνες της λίστας

Στην 74η θέση βρίσκεται ο πρόεδρος της μεγαλύτερης διεθνούς ναυτιλιακής ένωσης, BIMCO Α., Παπαγιαννόπουλος, ενώ στην 77η θέση βρίσκεται ο Νικόλας Τσάκος (ΤΕΝ). Η ελληνική λίστα συμπληρώνεται από τους Δ. Φαφαλιό (78η θέση), Γ. Λογοθέτη (80ή θέση) Π. Λασκαρίδη (95η θέση) και την πρόεδρο της διεθνούς ενώσεως γυναικών της ναυτιλίας Wista International, Δέσποινα Θεοδοσίου (96η θέση).

(του Χάρη Φλουδόπουλου, capital.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου