Η πρόσφατη διακοπή της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνας - Κορίνθου, εξαιτίας των βροχοπτώσεων, δεν ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό. Τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιαστεί προβλήματα σε πολλά σημεία του νέου οδικού δικτύου.
Σημείο τριβής ανάμεσα στους παραχωρησιούχους του εθνικού οδικού δικτύου και στην πολιτεία αποτελεί η εκτέλεση αντιπλημμυρικών έργων στις περιοχές γύρω από τους αυτοκινητόδρομους. Οι παραχωρησιούχοι ξεκίνησαν τη μελέτη των έργων με την υπόσχεση του υπουργείου Υποδομών ότι θα τους ανατεθεί η εκτέλεσή τους.
Ωστόσο στελέχη της κυβέρνησης αντέδρασαν σε αυτή την προοπτική, ζητώντας να διενεργηθούν διαγωνισμοί, με αποτέλεσμα οι παραχωρησιούχοι να επανεξετάζουν σήμερα την πρόθεσή τους να εκπονήσουν αδαπάνως τις οριστικές μελέτες.
Η πρόσφατη διακοπή της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο Ελευσίνας - Κορίνθου, εξαιτίας των βροχοπτώσεων, δεν ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό. Τα τελευταία χρόνια έχουν παρουσιαστεί προβλήματα σε πολλά σημεία του νέου οδικού δικτύου, από τη Μακεδονία έως τη νότια Πελοπόννησο, με πολλούς δημάρχους να κατηγορούν τις κοινοπραξίες των παραχωρησιούχων ότι επιτείνουν τα πλημμυρικά προβλήματα στις περιοχές τους.
Επειτα από εκτενείς συζητήσεις με τους πέντε ενδιαφερόμενους (Ολυμπία Οδός, Νέα Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Κεντρική Οδός), τον Οκτώβριο του 2017 το υπουργείο Υποδομών ζήτησε και εγγράφως από τις κοινοπραξίες να εκπονήσουν δωρεάν προμελέτες για τα αναγκαία έργα, ώστε να αυξηθεί η παροχετευτικότητα των ομβρίων υδάτων στις περιοχές γύρω και κάτω από τους αυτοκινητόδρομους. Οι προμελέτες εκπονήθηκαν και στη συνέχεια (τον Μάιο του 2018) το υπουργείο ζήτησε από τους παραχωρησιούχους να προχωρήσουν στις οριστικές υδραυλικές μελέτες. Μέσω των μελετών των παραχωρησιούχων το Δημόσιο είχε και μια πρώτη εκτίμηση για το κόστος των έργων αυτών, που προσεγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ.
Εν τω μεταξύ, οι παραχωρησιούχοι προχώρησαν σε επαφές με τους δανειστές των έργων, ζητώντας τη συναίνεσή τους. Η αιτία είναι η εξής: στο τμήμα των έργων που κατασκευάστηκαν από το Δημόσιο (λ.χ. σχεδόν όλη η Ε.Ο. Αθήνας - Θεσσαλονίκης, η ε.ο. Ελευσίνας - Κορίνθου και τμήματα της Ε.Ο. Κορίνθου - Τρίπολης), η ευθύνη για τα πλημμυρικά προβλήματα που δημιουργούνται στους αυτοκινητόδρομους από εξωγενείς αιτίες ανήκει στο Δημόσιο. Δεχόμενοι οι παραχωρησιούχοι να αναλάβουν τα έργα που απαιτούνται, θα αναλάβουν αυτομάτως και το «ρίσκο» της επιτυχίας τους. Οι εργασίες αυτές μπορούν να ανατεθούν πιο απλά, με μια εντολή εκτέλεσης εργασιών από το υπουργείο Υποδομών.
Αντίθετα, για τις εργασίες στα νέα τμήματα απαιτούνταν το Δημόσιο να τις αναθέσει ως πρόσθετες εργασίες. Λόγω του μεγάλου κόστους, στο υπουργικό συμβούλιο «μπήκε φρένο» στον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη από άλλους υπουργούς, που ζήτησαν μετ’ επιτάσεως να γίνουν διαγωνισμοί και να μην προχωρήσουν οι εργασίες με απευθείας ανάθεση. Ως αποτέλεσμα, το υπουργείο Υποδομών σε απόφαση που εξέδωσε χθες όρισε υπηρεσία (Ειδική Υπηρεσία Κατασκευής Συγκοινωνιακών Εργων με Σύμβαση Παραχώρησης - ΕΥΔΕ/ΚΣΕΣΠ) υπεύθυνη για τον σχεδιασμό και (πλέον) τη δημοπράτηση των έργων. Η υπόθεση δεν έχει κλείσει, ωστόσο οι παραχωρησιούχοι σταμάτησαν την εκτέλεση των οριστικών μελετών, υποστηρίζοντας ότι θα πρέπει να τις πληρωθούν από το Δημόσιο, εφόσον τα έργα δεν θα τους ανατεθούν. Οσο για τα ίδια τα έργα, πρόκειται στις περισσότερες περιπτώσεις για αγωγούς και φρεάτια, που θα οδηγούν το πλημμυρικό νερό στη θάλασσα ή σε σημείο μακριά από οικισμούς. Για την Ολυμπία Οδό, για παράδειγμα, το κόστος των έργων υπολογίζεται στα 10 εκατ. ευρώ για το τμήμα Ελευσίνας - Κορίνθου και στα 50 εκατ. ευρώ για το Κόρινθος - Πάτρα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου