Ποιος έφτιαξε τη λίστα των ακινήτων;
Ποιος ήταν ο ρόλος της «Ομάδας Εργασίας για τον εντοπισμό στο Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας (ΜΑΠ) της Γ.Γ.Δ.Π. ακινήτων που πληρούν κριτήρια τα οποία τα καθιστούν κατάλληλα για αξιοποίηση»;
Ένα από τα επιχειρήματα που αναπτύχθηκε και αναπαράγεται τις τελευταίες ημέρες από κυβερνητικά στελέχη, σχετικά με την λίστα των ακινήτων του Δημοσίου που μεταβιβάζονται στο λεγόμενο Υπερταμείο -«Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.» (ΕΕΣΥΠ) – , είναι πως η Κυβέρνηση παρέλαβε απλώς μια λίστα με κωδικούς ακινήτων από την ίδια της ΕΕΣΥΠ/ΕΤΑΔ, χωρίς να έχει η ίδια εμπλοκή στη διαμόρφωσή της.
Μάλιστα, η ανακοίνωση του ΥΠΟΙΚ αναφέρει πως «η ΕΕΣΥΠ ανέλυσε τα στοιχεία ακινήτων του δημοσίου από τις διαθέσιμες βάσεις (συμπεριλαμβανομένου και του Κτηματολογίου), και υπέβαλε τη σχετική εισήγηση στο Υπουργείο Οικονομικών, βάσει της οποίας εκδόθηκε η σχετική Υπουργική Απόφαση».
Φαίνεται πως στο ΥΠΟΙΚ, λησμόνησαν ( ; ) πως έναν ακριβώς χρόνο πριν από την έκδοση της επίμαχης Υπουργικής Απόφασης(ΥΑ), που δημοσιεύτηκε στις 19 Ιουνίου 2018 (ΦΕΚ Β΄ 2317 / 19-06-2018), ο ίδιος υπουργός υπέγραψε, στις 8 Ιουνίου 2017, μιαν άλλη ΥΑ με τίτλο «Συγκρότηση και ορισμός μελών Ομάδας Εργασίας του άρθρου 196, παρ. 6 του ν.4389/2016 (Α΄94), όπως ισχύει και ρύθμιση σχετικών με το έργο και τη λειτουργία της θεμάτων». Και αυτή η ΥΑ δημοσιεύτηκε στις 9 Ιουνίου 2017 (ΦΕΚ Β’ 1997 / 09-06-2017).
Τι λέει εκεί; «Συγκροτούμε στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας (Γ.Γ.Δ.Π.) του Υπουργείου Οικονομικών (ΥΠΟΙΚ) Ομάδα Εργασίας για τον εντοπισμό στο Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας (ΜΑΠ) της Γ.Γ.Δ.Π. ακινήτων που πληρούν κριτήρια τα οποία τα καθιστούν κατάλληλα για αξιοποίηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 196, παρ. 6 του ν.4389/2016 (Α’ 94),όπως ισχύει».
Ποιοι συμμετείχαν στην Ομάδα Εργασίας; 39 υπηρεσιακά στελέχη, συνεργάτες Υπουργών και ειδικοί εμπειρογνώμονες από ΟΛΑ τα συναρμόδια Υπουργεία, συμπεριλαμβανομένου, ασφαλώς, και του Υπουργείου Πολιτισμού.
«Ως προς το επίπεδο ωριμότητας του ακινήτου, μπορούν να αναζητούνται στοιχεία που αφορούν τους τίτλους ιδιοκτησίας, πολεοδομικά στοιχεία, αρχαιολογικές και περιβαλλοντικές δεσμεύσεις, πράξεις χαρακτηρισμού δασαρχείου, υπάρχον ΚΑΕΚ, ύπαρξη καθορισμού αιγιαλού, κατοχή από άλλους, ιδιοκτησιακές αμφισβητήσεις. Για από τα στοιχεία που περιγράφονται ανωτέρω και δεν είναι καταχωρημένα στο Μ.Α.Π., εφόσον υπάρχει ενδιαφέρον για συγκεκριμένα ακίνητα, καθώς επίσης και για στοιχεία τα οποία προσδιορίζουν το δημόσιο ή ιδιωτικό σκοπό του ακινήτου, ο εκπρόσωπος του αρμόδιου Υπουργείου, θα απευθύνει αίτημα προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου του για ηλεκτρονική συμπλήρωση του Μητρώου ή για παροχή στοιχείων από το φυσικό αρχείο που τηρείται στην Υπηρεσία».
Συνεργάστηκε η Ομάδα εργασίας με την ΕΤΑΔ ΑΕ για τη συγκρότηση της τελικής λίστας των ακινήτων;
«Για ακίνητα ενδιαφέροντος, για τα οποία υπάρχουν ελλιπή στοιχεία, μπορεί μετά από ενημέρωση της Ομάδας Εργασίας και μέσω του εκπροσώπου του αρμόδιου Υπουργείου, να δίνεται στην ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε. η συγκατάθεση του Υπουργείου για περαιτέρω νομικό και τεχνικό έλεγχο στοιχείων με δικά της μέσα.
Για την πρόοδο της αξιοποίησης των ακινήτων, η ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε. οφείλει να ενημερώνει την Ομάδα Εργασίας προκειμένου να προγραμματίζονται οι διαδικασίες και εργασίες της Ομάδας».
ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΦΕΚ ΚΑΙ ΠΟΙΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΑΝ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η προστασία των μνημείων διασφαλίζεται με νομοθετικές ρυθμίσεις
και όχι με δηλώσεις προθέσεων
Η από 18-9-2018 διαμαρτυρία του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, μετά από ομόφωνη απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, σχετικά με την πρωτοφανή είδηση για τη μεταβίβαση μνημείων, αρχαιολογικών χώρων, μουσείων και άλλων ακινήτων αρμοδιότητας του ΥΠ.ΠΟ.Α. στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε.) που περιλαμβάνονται στην «Εξουσιοδότηση του Συμβουλίου Κυβερνητικής πολιτικής προς τον Υπουργό Οικονομικών» (ΦΕΚ 2317/Β/19-6-2018), βάσει του άρθρου 196 παρ. 6 και 209 του Ν. 4329/2016, και μεταβιβάζονται με σχετική Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2320/Β/1906-2018), μετά τον θόρυβο που προκάλεσαν τα πρώτα σχετικά δημοσιεύματα, έφερε στην επικαιρότητα το μείζον θέμα της προστασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς στην πραγματική του διάσταση προκαλώντας άμεση απάντηση του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Υπουργείου Οικονομικών. Η συνεχιζόμενη ταύτιση και άλλων Κωδικών Αριθμών Εθνικού Κτηματολογίου (Κ.Α.Ε.Κ.), που περιλαμβάνονται στη λίστα, με μνημεία και λοιπά ακίνητα αρμοδιότητας του ΥΠ.ΠΟ.Α, όπως ο αρχαιολογικός χώρος της Κνωσού ή τα ενετικά τείχη του Ηρακλείου, τα βυζαντινά τείχη της Θεσσαλονίκης, ο Λευκός Πύργος, η Ροτόντα, αρχαιολογικά μουσεία, όπως του Ηρακλείου, της Σπάρτης και του Αργοστολίου, αποδεικνύει ότι στον μακρύ κατάλογο των 10.119 μεταβιβαζομένων στην ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε. ακινήτων συμπεριλαμβάνονται δυστυχώς και άλλα ακίνητα του δημοσίου που εμπίπτουν στην αρχαιολογική νομοθεσία ή χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας.
Παρά τις προσπάθειες να παρουσιαστεί ο Σ.Ε.Α. ως «κινδυνολογών» και να υποβαθμιστεί το θέμα, στην πραγματικότητα οι απαντήσεις του ΥΠ.ΠΟ.Α. και του ΥΠ.ΟΙΚ. επιβεβαιώνουν όσα επεσήμανε εξαρχής ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι, κτήρια αρμοδιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού και άλλα που εμπίπτουν στην αρχαιολογική νομοθεσία, συμπεριλαμβάνονταν, ως μη όφειλαν, στη λίστα των ακινήτων που πρόκειται να μεταβιβαστούν στο λεγόμενο Υπερταμείο.
Σε συνέχεια των ανακοινώσεων και δηλώσεων της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ.Α. και του ΥΠ.ΟΙΚ., που εκδήλωσαν την πρόθεσή τους να εξαιρεθούν από τη μεταβίβαση οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία, όπως άλλωστε ορίζει το Σύνταγμα, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων επιμένει ότι μόνη λύση είναι να διασφαλιστεί θεσμικά η εξαίρεση όλων των αρχαιολογικών χώρων, των μνημείων και των ακινήτων που εμπίπτουν στην αρχαιολογική νομοθεσία ή χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες του Υπουργείου Πολιτισμού, από τη μεταβίβαση οποιουδήποτε δικαιώματος επί αυτών προς την ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε., με νέα Υπουργική Απόφαση ή με Υπουργικές Αποφάσεις, που ρητά θα εξαιρούν τα συγκεκριμένα ακίνητα και ρητά θα αναιρούν τις δύο προηγούμενες εκδοθείσες πράξεις (ΦΕΚ 2317/Β/19-6-2018, ΦΕΚ 2320/Β/1906-2018), αφού προηγηθούν:
1. Η άμεση ταύτιση των σχετικών κωδικών αριθμών Εθνικού Κτηματολογίου (Κ.Α.Ε.Κ.), με σύνταξη και δημοσιοποίηση του πλήρους καταλόγου αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσείων και γενικότερα ακινήτων που χρησιμοποιούνται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία.
2. Η έκδοση σχετικής Υπουργικής Απόφασης ονομαστικής εξαίρεσης από τη μεταβίβαση κάθε δικαιώματος (κυριότητας και διαχείρισης) όλων των παραπάνω και του περιβάλλοντος χώρου αυτών ή μέρους των ακινήτων αυτών που δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016 προς την ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε. και οποιαδήποτε συναφή εταιρεία ή οργανισμό στο διηνεκές. Το ίδιο να ισχύσει και για τυχόν άλλα παρόμοια ακίνητα, που θα αποκαλύπτονται ή θα χαρακτηρίζονται στο μέλλον συμπληρώνοντας την πολιτιστική μας κληρονομιά.
3. Η διασφάλιση με νομοθετική ρύθμιση ότι επίσης εξαιρούνται της μεταβίβασης και τα μνημεία, οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μουσεία και άλλα συναφή ακίνητα αρμοδιότητας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που συμπεριλαμβάνονται στην παράγραφο 5 του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016, για τα οποία η ίδια η πολιτική ηγεσία του ΥΠ.ΠΟ.Α. αποδέχεται (στο από 19/9/2018 Δελτίο Τύπου) ότι, ακόμη και αν εξαιρεθεί η μεταβίβαση κυριότητας, η ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε. διατηρεί την διαχείρισή τους και επομένως την νομή τους (ενδεικτικά αναφέρονται το Μέγαρο Τσίλλερ-Νομισματικό Μουσείο, ακίνητα του ΥΠΠΟΑ στην Πλάκα, αποθηκευτικοί χώροι φύλαξης αρχαιοτήτων σε πολλούς νομούς και πόλεις κλπ.). Πρόκειται για 71.000 ακίνητα, τα οποία κατά τον χρόνο δημοσίευσης του Ν. 4389/16 είχαν ήδη μεταβιβασθεί, ενώ λόγω της αυτοδίκαιης προστασίας τους από το Σύνταγμα, θα πρέπει η διαχείρισή τους από την ΕΤ.Α.Δ. να εξαιρείται.
4. Η νομοθετική διασφάλιση των κτηρίων των αρχαιολογικών μουσείων, των αρχαιολογικών αποθηκών και συναφών κτηρίων ή υπαίθριων χώρων που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο και χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, της φύλαξης αρχαιοτήτων και γενικότερα για αρχαιολογικούς σκοπούς.
Παρά τις προσπάθειες να παρουσιαστεί ο Σ.Ε.Α. ως «κινδυνολογών» και να υποβαθμιστεί το θέμα, στην πραγματικότητα οι απαντήσεις του ΥΠ.ΠΟ.Α. και του ΥΠ.ΟΙΚ. επιβεβαιώνουν όσα επεσήμανε εξαρχής ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι, κτήρια αρμοδιότητας του Υπουργείου Πολιτισμού και άλλα που εμπίπτουν στην αρχαιολογική νομοθεσία, συμπεριλαμβάνονταν, ως μη όφειλαν, στη λίστα των ακινήτων που πρόκειται να μεταβιβαστούν στο λεγόμενο Υπερταμείο.
Σε συνέχεια των ανακοινώσεων και δηλώσεων της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠ.ΠΟ.Α. και του ΥΠ.ΟΙΚ., που εκδήλωσαν την πρόθεσή τους να εξαιρεθούν από τη μεταβίβαση οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία, όπως άλλωστε ορίζει το Σύνταγμα, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων επιμένει ότι μόνη λύση είναι να διασφαλιστεί θεσμικά η εξαίρεση όλων των αρχαιολογικών χώρων, των μνημείων και των ακινήτων που εμπίπτουν στην αρχαιολογική νομοθεσία ή χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες του Υπουργείου Πολιτισμού, από τη μεταβίβαση οποιουδήποτε δικαιώματος επί αυτών προς την ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε., με νέα Υπουργική Απόφαση ή με Υπουργικές Αποφάσεις, που ρητά θα εξαιρούν τα συγκεκριμένα ακίνητα και ρητά θα αναιρούν τις δύο προηγούμενες εκδοθείσες πράξεις (ΦΕΚ 2317/Β/19-6-2018, ΦΕΚ 2320/Β/1906-2018), αφού προηγηθούν:
1. Η άμεση ταύτιση των σχετικών κωδικών αριθμών Εθνικού Κτηματολογίου (Κ.Α.Ε.Κ.), με σύνταξη και δημοσιοποίηση του πλήρους καταλόγου αρχαιολογικών χώρων, μνημείων και μουσείων και γενικότερα ακινήτων που χρησιμοποιούνται από την Αρχαιολογική Υπηρεσία.
2. Η έκδοση σχετικής Υπουργικής Απόφασης ονομαστικής εξαίρεσης από τη μεταβίβαση κάθε δικαιώματος (κυριότητας και διαχείρισης) όλων των παραπάνω και του περιβάλλοντος χώρου αυτών ή μέρους των ακινήτων αυτών που δεν εμπίπτουν στις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016 προς την ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε. και οποιαδήποτε συναφή εταιρεία ή οργανισμό στο διηνεκές. Το ίδιο να ισχύσει και για τυχόν άλλα παρόμοια ακίνητα, που θα αποκαλύπτονται ή θα χαρακτηρίζονται στο μέλλον συμπληρώνοντας την πολιτιστική μας κληρονομιά.
3. Η διασφάλιση με νομοθετική ρύθμιση ότι επίσης εξαιρούνται της μεταβίβασης και τα μνημεία, οι αρχαιολογικοί χώροι, τα μουσεία και άλλα συναφή ακίνητα αρμοδιότητας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας που συμπεριλαμβάνονται στην παράγραφο 5 του άρθρου 196 του Ν. 4389/2016, για τα οποία η ίδια η πολιτική ηγεσία του ΥΠ.ΠΟ.Α. αποδέχεται (στο από 19/9/2018 Δελτίο Τύπου) ότι, ακόμη και αν εξαιρεθεί η μεταβίβαση κυριότητας, η ΕΤ.Α.Δ. Α.Ε. διατηρεί την διαχείρισή τους και επομένως την νομή τους (ενδεικτικά αναφέρονται το Μέγαρο Τσίλλερ-Νομισματικό Μουσείο, ακίνητα του ΥΠΠΟΑ στην Πλάκα, αποθηκευτικοί χώροι φύλαξης αρχαιοτήτων σε πολλούς νομούς και πόλεις κλπ.). Πρόκειται για 71.000 ακίνητα, τα οποία κατά τον χρόνο δημοσίευσης του Ν. 4389/16 είχαν ήδη μεταβιβασθεί, ενώ λόγω της αυτοδίκαιης προστασίας τους από το Σύνταγμα, θα πρέπει η διαχείρισή τους από την ΕΤ.Α.Δ. να εξαιρείται.
4. Η νομοθετική διασφάλιση των κτηρίων των αρχαιολογικών μουσείων, των αρχαιολογικών αποθηκών και συναφών κτηρίων ή υπαίθριων χώρων που ανήκουν στο ελληνικό δημόσιο και χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, της φύλαξης αρχαιοτήτων και γενικότερα για αρχαιολογικούς σκοπούς.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΩΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου