Τα φίδια (ξανα)ζώνουν την ΕΛΒΟ. Μετά από έναν χρόνο ηρεμίας κι ενώ η επιχείρηση βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία, οι 341 εναπομείναντες εργαζόμενοι βγαίνουν τη Δευτέρα και πάλι στους δρόμους.
Οπως καταγγέλλουν, είναι δύο μήνες απλήρωτοι, η ΔΕΗ απειλεί να κόψει το ρεύμα και το σενάριο της ιδιωτικοποίησης επιστρέφει από το κουαρτέτο, με τη γερμανική Krauss-Maffei να καλοβλέπει το ελληνικό «φιλέτο».
«Η κυβέρνηση μας πρόδωσε. Ξεκινάμε κινητοποιήσεις», δηλώνει ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων, Θεόδωρος Αλιόγκας, που την περασμένη Πέμπτη μαζί με τους συναδέλφους του, σε μια συμβολική ένδειξη των προθέσεών τους, έβγαλαν έξω από το εργοστάσιο τα τελευταία οχήματα που έχουν απομείνει.
«Οι παραγγελίες έχουν τελειώσει. Είμαστε πάλι απλήρωτοι δύο μήνες και πάμε για τον τρίτο. Δεν έχουμε κανένα νέο για το μέλλον και οι υποσχέσεις που μας είχαν δώσει δεν τηρούνται. Η εταιρεία, μέρα με τη μέρα, απαξιώνεται», αναφέρει.
Ούτε καν μια δέσμευση
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, πριν από τρεις εβδομάδες αντιπροσωπεία τους συναντήθηκε με τον διευθυντή του υπουργού Οικονομικών, τον Σπύρο Παπακωνσταντίνου, ο οποίος τους είπε ότι δεν μπορεί να δεσμευτεί ούτε για χρήματα ούτε για το μέλλον της εταιρείας.
Αντιθέτως, έχουν την πληροφόρηση ότι οι δανειστές ξανάβαλαν στο τραπέζι το θέμα της ιδιωτικοποίησης...
«Η κυβέρνηση μας έλεγε ότι η ΕΛΒΟ είναι απαραίτητη για την εθνική άμυνα και πως θα την πάρει το υπουργείο Εθνικής Αμυνας. Τώρα μαθαίνουμε ότι υπάρχει ένα σενάριο να κρατήσει ένα ποσοστό το Δημόσιο και το άλλο να το πάρει κάποιος ιδιώτης, γιατί τους ασκούνται πιέσεις από το κουαρτέτο. Ο ίδιος ο κύριος Βίτσας μάς είχε υποσχεθεί συγκεκριμένα πράγματα στην τελευταία μας συνάντηση. Εκτοτε ουδέν νεώτερον...», υποστηρίζει ο πρόεδρος του σωματείου εργαζομένων στην ΕΛΒΟ.
Συσσώρευση χρεών
Στο μεταξύ, οι δουλειές έχουν τελειώσει. Το χρέος στη ΔΕΗ φτάνει περίπου τις 200.000 ευρώ και οι συνδικαλιστές παρακαλούν καθημερινά να μην κοπεί το ρεύμα.
Η εκκαθαρίστρια εταιρεία έχει ολοκληρώσει την αποτίμηση και περιμένει οδηγίες από την κυβέρνηση προς τα πού να οδηγήσει την επιχείρηση.
«Υπάρχει μια τελεσίδικη δικαστική απόφαση υπέρ της ΕΛΒΟ από το 2006, για 9 εκατ. ευρώ, από την κατασκευή 12 φορτηγών για την Κύπρο. Ας μας δώσουν αυτά τα χρήματα να επιβιώσουμε. Το πρόγραμμα συνεργασίας με την Αίγυπτο περιμένει. Ας πάρουν απόφαση να προχωρήσει. Ή έστω ας μας δώσουν κάποια μικρά προγράμματα συντήρησης και επισκευών, για να πληρωθούμε. Οι συνταξιούχοι μας εδώ και τέσσερα χρόνια δεν έχουν εισπράξει ούτε ένα ευρώ από το εφάπαξ τους...», υποστηρίζει ο κ. Αλιόγκας.
Τη Δευτέρα οι εργαζόμενοι θα πραγματοποιήσουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας στη Θεσσαλονίκη έξω από το ΥΜΑΘ, ενώ θα δώσουν και συνέντευξη Τύπου στο Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο για να περιγράψουν την κατάσταση που βιώνουν.
Εναν χρόνο πριν, η νέα τότε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έδειχνε να έχει άλλα σχέδια...
Υποστήριζε ότι επείγει μια διαδικασία «νομοθετική και πρακτική», προκειμένου να «γίνει πράξη η επιβίωση και η ανάπτυξη της επιχείρησης υπό δημόσιο καθεστώς», αναγνωρίζοντας τις «αφάνταστες δυνατότητες της ΕΛΒΟ».
Είχε επίσης ανακοινώσει την υπογραφή προσυμφώνου με την αιγυπτιακή κυβέρνηση για την προμήθεια 90 τροχοφόρων μεταφοράς προσωπικού κι έβλεπε τις δυνατότητες επέκτασης της σύμβασης «για άλλα 200-220 οχήματα», ενώ έλεγε πως υπάρχει διαπραγμάτευση για δουλειές και συμφωνίες με Κατάρ, Ρωσία και Κίνα.
Προς ιδιωτικοποίηση
Φαίνεται, όμως, πως οι Γερμανοί, μέσω των... θεσμών, επιθυμούν να βάλουν οι ίδιοι χέρι στην ΕΛΒΟ.
Κάποιοι υπουργοί, μάλιστα, φαίνεται ότι καλοβλέπουν πλέον την ιδιωτικοποίηση, καθώς έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από τον γερμανικό κολοσσό του είδους, την Krauss-Maffei.
Και κάπως έτσι, όπως λένε οι εργαζόμενοι, αφενός η εταιρεία απαξιώνεται για να δοθεί «κοψοχρονιά», αφετέρου «μας ασκείται πίεση να υπαναχωρήσουμε μέσω της μη καταβολής των χρημάτων μας».
Υπενθυμίζεται ότι η εκκαθάριση της ΕΛΒΟ ανατέθηκε από την κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου στη γνωστή πολυεθνική εταιρεία συμβούλων Ernst&Young, που σήμερα φέρεται να αναμένει οδηγίες από την κυβέρνηση.
Ωστόσο, ο εκκαθαριστής είχε προλάβει να βγάλει προς πώληση την επιχείρηση σε τέσσερα κομμάτια:
◼ Το ακίνητο που βρίσκεται στη Βιομηχανική Περιοχή Σίνδου Θεσσαλονίκης και παρουσιάζει ιδιαίτερο επενδυτικό ενδιαφέρον.
◼ Το εργοστάσιο και τον μηχανολογικό εξοπλισμό.
◼ 11 στρατιωτικά φορτηγά που είχαν κατασκευαστεί για τις κυπριακές δυνάμεις και τα αποθέματα ανταλλακτικών που ενδιαφέρουν τον ελληνικό στρατό.
◼ Δύο οικόπεδα της εταιρείας στην περιοχή του Καλοχωρίου.
Και αυτή η διαδικασία, ωστόσο, παραμένει έως σήμερα «παγωμένη»...
Ποια είναι η Krauss-Maffei
Η Krauss-Maffei ιδρύθηκε το 1931 και θεωρείται από τις κορυφαίες γερμανικές εταιρίες κατασκευής μηχανών διαφόρων τύπων.
Κατασκεύαζε οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, συμπεριλαμβανομένων των μηχανών έλξης, τρόλεϊ και λεωφορείων μέχρι το 1950.
Το 1963 η εταιρεία ξεκίνησε την παραγωγή του άρματος μάχης Leopard και το 1973 την παραγωγή του Leopard 2.
Τη δεκαετία του ’70 είχε εμπλακεί στην ανάπτυξη του μαγνητικού αιωρούμενου τρένου Transrapid. Το 1999 η εταιρεία συγχωνεύτηκε με τη Mannesmann DEMAG.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου