Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2015

Το Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας τεκμηριωμένα, κάνει «σκόνη» τη ΜΠΕ για την «Αγιά Σοφιά»

Ο Δήμος Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνος δίνει στη δημοσιότητα τη γνωμοδότηση που παρέλαβε χθες από το Επιμελητήριο Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητος για το έργο "Κέντρο Αθλητισμού, Μνήμης και Πολιτισμού στη Νέα Φιλαδέλφεια Αττικής", την οποία παρέλαβε χθες, έπειτα από σχετικό αίτημα που είχε διαβιβάσει προς το Επιμελητήριο από τις 5/8/2015. Δείτε και προηγούμενη σχετική μας ανάρτηση με το πόρισμα της Επιτροπής Ειδικών Επιστημόνων.


Μπορεί η διοίκηση της ΑΕΚ να δηλώνει πως «όλα είναι έτοιμα για την Αγια-Σοφιά» και πως μόνο μερικές λεπτομέρειες λείπουν για να πιάσουν δουλειά οι μπουλντόζες, όμως η πραγματικότητα τους διαψεύδει.

Η παράταση 45 ημερών που δόθηκε για τη δημόσια διαβούλευση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του έργου, μετά από αίτημα του Δήμου Φιλαδέλφειας-Χαλκηδόνας, δεν είναι απλώς μια καθυστέρηση.

Κόλαφος είναι η νέα γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος και Βιωσιμότητας, που εκπονήθηκε μετά από αίτημα του δήμου, η οποία αποδομεί με επιστημονικά επιχειρήματα την επάρκεια και την εγκυρότητα της ΜΠΕ.

Πάνω από όλα θέτει σοβαρότατο ζήτημα νομιμότητας για την ίδια τη διαδικασία διαβούλευσης, αφού ξεκίνησε πριν κατατεθεί Μελέτη Στρατηγικών Επιπτώσεων που απαιτείται, είναι πρόωρη και άρα μη νόμιμη.

Στην αναλυτικότατη έκθεση 45 σελίδων το ανεξάρτητο επιμελητήριο ασκεί δριμύτατη κριτική στη ΜΠΕ με βάση μια συνδυαστική προσέγγιση των επιπτώσεων ενός τόσο μεγάλου έργου σε μια σειρά τομείς: το φυσικό και αστικό περιβάλλον, το κυκλοφοριακό, την τοπική οικονομία, την κοινωνική συνοχή, την ποιότητα ζωής των κατοίκων, τη δυνατότητα της δημόσιας διοίκησης να υλοποιήσει τα κοστοβόρα έργα υποδομής, ασφάλειας και προστασίας που απαιτούνται για να καλύψουν τις επιπτώσεις αυτές ή να επιτηρήσει και να επιβάλει την εφαρμογή τους από ιδιώτες.

Ως βασικό έλλειμμα της ΜΠΕ καταλογίζεται ότι υποτιμά το ζήτημα της κοινωνικής συνοχής των κατοίκων της πόλης. «Αν πιθανολογείται σφόδρα ότι η κατασκευή ενός γηπέδου με συγκεκριμένες προδιαγραφές και προορισμό θα ανατρέψει την ισορροπία των συνθηκών διαβίωσης και την κοινωνική συνοχή του οικισμού, θα πρέπει η Διοίκηση να επιλέξει άλλες εναλλακτικές λύσεις», σχολιάζει η έκθεση, δικαιώνοντας τη δημοτική αρχή που υποστήριζε από την πρώτη στιγμή ότι πρέπει να βρεθεί τρόπος να γίνει το γήπεδο χωρίς να πειραχτεί το Αλσος και χωρίς να επιβαρυνθεί η περιοχή.
Αοριστίες

Η αναλυτικότατη έκθεση 45 σελίδων από το ανεξάρτητο επιμελητήριο

Εξονυχιστικές είναι οι παρατηρήσεις στο περιεχόμενο της ΜΠΕ, χαρακτηρίζοντας τα συμπεράσματά της αόριστα, μη τεκμηριωμένα έως και εσφαλμένα, καθώς η Μελέτη «εξετάζει το έργο αποσπασματικά και όχι σε συνάρτηση με τη μείζονα πολεοδομική παρέμβαση στην περιοχή».

Για παράδειγμα, η ΜΠΕ υποστηρίζει ότι το γήπεδο θα έχει μόνο θετική επίδραση στην κοινωνική συνοχή, αγνοώντας τις διχογνωμίες γύρω από τον χαρακτήρα του γηπέδου, που στην περιοχή έχουν εκδηλωθεί ακόμα και με τη μορφή βίαιων συγκρούσεων.

Υποστηρίζει ότι με το γήπεδο θα τονωθεί η απασχόληση, χωρίς να το αιτιολογεί, «με γενικόλογα αποφθέγματα ως προς τα οποία θα μπορούσε να υποστηριχθεί και το ακριβώς αντίθετο», αναφέρει το Επιμελητήριο.

Η ΜΠΕ δεν διερευνά εναλλακτικές λύσεις για το μέγεθος και τον προορισμό του γηπέδου και θεωρεί δεδομένο ότι πρέπει να γίνει στάδιο 30.000 θέσεων, ενώ η κατηγορία γηπέδου ελίτ της UEFA απαιτεί 8.000 θέσεις.

«Παραβλέπει έτσι εντελώς κάθε εναλλακτική λύση η οποία θα προέβλεπε ένα γήπεδο όχι αποκλειστικά αφιερωμένο στο επαγγελματικό ποδόσφαιρο, αλλά κατάλληλο να φιλοξενεί και αθλητικές δραστηριότητες ερασιτεχνικού επιπέδου σε διαφορετικά αθλήματα. Και, το κυριότερο, παραβλέπει ότι αυτές ακριβώς τις αθλητικές δραστηριότητες έχουν πράγματι ανάγκη οι κάτοικοι της πόλης για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής τους, είναι δε και οι μόνες οι οποίες περιλαμβάνονται στους σκοπούς του Αθλητικού Σωματείου ΑΕΚ και χάριν των οποίων έγινε η προς αυτό παραχώρηση της έκτασης από το Δημόσιο με τον Ν. 4277/2014 (Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας)».

Σε μια τολμηρή και ρηξικέλευθη αντιπρόταση, το Επιμελητήριο συστήνει επικουρικά τρεις εναλλακτικές θέσεις χωροθέτησης: τα σεισμόπληκτα σχολεία στη θέση «Renault» πλησίον Κηφισού στη Ν.Φιλαδέλφεια - 67 στρέμματα, την ανακατασκευή του Δημοτικού Σταδίου Ν. Ιωνίας, 47 στρεμμάτων, ή του Γηπέδου Απόλλωνα στη Ριζούπολη, 49 στρεμμάτων. Επιπλέον, προτείνει τη μηδενικού κόστους λύση αξιοποίησης του ΟΑΚΑ.
Αυθαίρετες εκτιμήσεις

Εμφαση δίνεται στις μετακινήσεις, στο κυκλοφοριακό και στους χώρους στάθμευσης, όπου εντοπίζονται αυθαίρετες εκτιμήσεις, όπως η πρόβλεψη για 1.500 οχήματα σε κάθε αγώνα. Αντίθετα, υποστηρίζει το Επιμελητήριο, ο στατιστικός μέσος όρος από αντίστοιχες εμπειρίες προβλέπει πάνω από 5.000 οχήματα, που θα προκαλέσουν κυκλοφοριακό έμφραγμα.

Εξαιρετικά επιφυλακτική είναι η έκθεση για τη σκοπιμότητα της υπογειοποίησης των οδών Π. Κωνσταντίνου και Φωκών, που θα επιβαρύνει την Πολιτεία (συγκεκριμένα την Περιφέρεια Αττικής), με το υπέρογκο ποσό των 15 εκατ. ευρώ, όταν όλο το γήπεδο θα κοστίσει 65 εκατ. ευρώ, θα αλλοιώσει το τοπίο και θα προκαλέσει ανυπέρβλητο αστικό φραγμό, επιβαρύνοντας τις μετακινήσεις πεζών και ευάλωτων ομάδων.

Καταπέλτης είναι το Επιμελητήριο για τις αρνητικές επιπτώσεις στον όμορο παραδοσιακό προσφυγικό οικισμό, που θα θαφτεί στη σκιά του γηπέδου, αφού σπιτάκια ύψους 8,50 μέτρων (απαγορεύεται να ξεπεράσουν τα 11 μ.) θα είναι «σύρριζα» με το τριπλάσιου και πλέον ύψους στάδιο (πάνω από 27 μ. το στέγαστρο και 40 μ. οι πυλώνες), το οποίο θα καταλαμβάνει έκταση όσο 6 οικοδομικά τετράγωνα και 45-50 κτίρια.

Οσο για το Αλσος Φιλαδέλφειας, τον τέταρτο μεγαλύτερο αστικό πνεύμονα πρασίνου στο λεκανοπέδιο, το Επιμελητήριο εκτιμά ότι θα δεχτεί πολλαπλά πλήγματα, πέρα από την παραχώρηση 6 στρεμμάτων, στα οποία η ΜΠΕ δεν αναφέρεται καν: διατάραξη οικοσυστήματος και φυσικών αεραγωγών από τη γειτνίαση και την εντατική διέλευση, θόρυβος, ρύπανση κατά την κατασκευή και κατά τη λειτουργία κ.ά.

Η έκθεση προσφέρει σημαντικά επιχειρήματα όχι μόνο στη δημοτική αρχή αλλά και στα κινήματα υπεράσπισης του Αλσους και της πόλης από επιχειρηματικά συμφέροντα, από μια έγκριτη και διόλου «αριστερίζουσα» φωνή όπως αυτή του Επιμελητηρίου Περιβάλλοντος.

Η γνωμοδότηση του Επιμελητηρίου, στο οποίο προεδρεύει η σύμβουλος του ΣτΕ, Μαρία Καραμάνοφ, έχει βαρύνουσα σημασία με το κύρος που του προσδίδει η προσωπικότητα του ιδρυτή, επίτιμου προέδρου και επίτιμου αντιπροέδρου του ΣτΕ, Μ. Δεκλερή, του «πράσινου δικαστή» που, στα 9 χρόνια που προήδρευσε στο Ε’ τμήμα του ΣτΕ, εξέδωσε αποφάσεις-σταθμούς για την προστασία του περιβάλλοντος, όπως το «μια φορά δάσος, πάντα δάσος» και ως νομικός καθιέρωσε τον όρο «δίκαιο βιώσιμης ανάπτυξης» στην Ελλάδα.














































































































































































Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου