Από εδώ
Όπως
υποσχεθήκαμε,αναδημοσιεύουμε, χωρίς σχόλιο,την επιστολή του Δ.Σ. του
Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. και την δική μας απάντηση για να μπορούν όλοι και όλες να
κρίνουν.
17.02.2015 Εφημερίδα των Συντακτών
Επιστολές στην «Εφ.Συν» για τα προγράμματα voucher και το ρόλο των ΚΕΚ
Επιστολή απάντησης-διαμαρτυρίας έστειλε στην «Εφ.Συν» το Δ.Σ. του ΕΛΣΕΚΕΚ (Ελληνικός Σύνδεσμος Εταιριών Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης), χαρακτηρίζοντας το ρεπορτάζ της εφημερίδας με τίτλο «Να τελειώσει το πάρτυ των ΚΕΚ» , «παραπληροφόρηση και σπέκουλα».
Αναρτούμε την πλήρη επιστολή του ΕΛΣΕΚΕΚ, και στη συνέχεια την απάντηση της πρωτοβουλίας V for Voucher-άδες»,
στα αιτήματα της οποίας αναφέρεται, εντός εισαγωγικών ο τίτλος του
άρθρου. Συντομευμένες εκδοχές των δύο κειμένων δημοσιεύουμε στη σημερινή
έντυπη έκδοση.
Η επιστολή του Δ.Σ. του ΕΛΣΕΚΕΚ:
Αγαπητέ κ. Διευθυντή
Η παραπληροφόρηση και
η σπέκουλα σε σημαντικά κοινωνικά ζητήματα δεν συμβάλλει στη λειτουργία
της δημοκρατίας. Η εξουσία των media όταν στηρίζεται σε αναληθή
γεγονότα και μη διασταυρωμένες ειδήσεις δεν διευκολύνει στην
αντιμετώπιση των πραγματικών προβλημάτων, καθώς αυτά αλλού
«εντοπίζονται». Τέτοιες συμπεριφορές δεν είναι δημοκρατικές, έντιμες και
δίκαιες.
Σε απάντηση λοιπόν του
από 9/2/2015 άρθρου της εφημερίδας σας με τίτλο «Να σταματήσει το πάρτι
των ΚΕΚ», το οποίο μεταξύ άλλων, κάνει αναφορά στην εξόφληση της πρώτης
δόσης των προγραμμάτων Voucher νέων έως 29 ετών, επισημαίνουμε τα εξής:
Το εν λόγω άρθρο αποδίδει,
εμμέσως πλην σαφώς, την αιτία μη καταβολής της α’ δόσης των
προγραμμάτων Voucher στα ΚΕΚ. Είναι ωστόσο τοις πάσι γνωστό, ότι αυτές
οι αμοιβές (εκπαιδευτικά επιδόματα) προς τους ανέργους, δεν
καταβάλλονται από τα ΚΕΚ, αλλά απευθείας από το Υπουργείο Εργασίας.
Σαφώς λοιπόν – όπως αναφέρει το δημοσίευμα – χρήματα υπάρχουν, η
διαχείρισή τους όμως ανήκει στο Υπουργείο Εργασίας και όχι στα ΚΕΚ.
Στη συνέχεια, στο
ίδιο άρθρο, γίνεται λόγος περί «πάρτι» των ΚΕΚ, που έχουν ρόλο
«μεσαζόντων» και επιδοτούνται 1.080 € ανά καταρτιζόμενο. Στο σημείο αυτό
και προς αποκατάσταση της αλήθειας, σας ενημερώνουμε για τα εξής:
Κάθε Κέντρο Δια
Βίου Μάθησης, που επιλέγεται από τον καταρτιζόμενο με δική του ελεύθερη
επιλογή, έχει πολύ συγκεκριμένους ρόλους για τους οποίους αμείβεται.
Καταρχήν γιατί
εκπαιδεύει τους καταρτιζόμενους στη διάρκεια της θεωρίας, στη συνέχεια
ερευνά το ενδιαφέρον των επιχειρήσεων για παροχή θέσεων πρακτικής
άσκησης που να συνδέονται με τα προσόντα των υποψηφίων ωφελουμένων
(σύζευξη προσφοράς – ζήτησης) και στη συνέχεια εποπτεύει και υποστηρίζει
διαδικαστικά την πρακτική άσκηση μέχρι την ολοκλήρωσή της. Σε όλη τη
διάρκεια της εμπλοκής των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης, παρέχονται υπηρεσίες
συμβουλευτικής υποστήριξης.
Η ενασχόληση λοιπόν
των εκπαιδευτικών οργανισμών με το Voucher, διαρκεί για κάθε ένα άτομο
από 8-10 μήνες. Σε αυτούς τους μήνες αντιστοιχεί η αμοιβή των 1.080 €,
στην οποία άλλωστε συμπεριλαμβάνεται και το κόστος ασφάλισης στο ΙΚΑ των
καταρτιζομένων, που μαζί με άλλα κόστη (κόστος εκπαιδευτών,
εκπαιδευτικού υλικού, σνακς ημιδιατροφής, αναλωσίμων, κ.α)
προχρηματοδοτούν οι εκπαιδευτικοί φορείς.
Είναι ντροπή λοιπόν να παραποιείται η πραγματικότητα με τέτοιου είδους κείμενα.
Δηλώνουμε ότι
θεωρούμε καθήκον μας και θα το πράξουμε, να εμποδίσουμε τη σπίλωση ενός
ολόκληρου κλάδου, καθώς ο Ελληνικός Σύνδεσμος Εταιρειών Κέντρων
Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΛ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ) εκπροσωπεί περίπου 250 από τις
600 ΜΜΕ – εκπαιδευτικούς φορείς ενηλίκων, που εργάζονται υποστηρίζοντας
τις ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης της χώρας μας και της Ε.Ε τα
τελευταία 25 και πλέον χρόνια.
Σε όλες τις φάσεις
των δραστηριοτήτων των επιχειρήσεων- μελών μας, από το σχεδιασμό, την
υλοποίηση μέχρι και την ολοκλήρωση των προγραμμάτων κατάρτισης,
προβλέπονται και διενεργούνται αυστηρότατοι έλεγχοι από τις Αναθέτουσες
Αρχές και τις εκάστοτε αρμόδιες Υπηρεσίες.
Ως εκ τούτου
καλούμε την ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ να δημοσιεύσει την παρούσα
απαντητική επιστολή του Συνδέσμου μας σε εμφανές σημείο, προκειμένου να
αποκατασταθούν ανακρίβειες που διατυπώνονται στο σχετικό άρθρο.
Η απάντηση του V for Voucher-άδες
Θα μπορούσαμε να
συνεχίσουμε με πολλές σοφές ρήσεις ,αλλά θα προτιμήσουμε να περιγράψουμε
εν συντομία μία κατάσταση ασύστολης κερδοφορίας επάνω σ’ ένα όντως
σημαντικό κοινωνικό ζήτημα, όπως αυτό της ανεργίας των νέων.
Το Δ.Σ. του
Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. μας παρουσιάζει μία κατάσταση σαν να μην την έχουμε ζήσει
ή δει από κοντά. Εν ολίγοις μας κατηγορεί ότι λέμε ψέματα και ότι
αυτό είναι αντιδημοκρατικό και άδικο για μια «τόσο υγιή επιχειρηματική
δραστηριότητα» στη χώρα μας. Επίσης, ακολουθεί την πεπατημένη ρίχνοντας
το «μπαλάκι» στο Υπ. Εργασίας.
Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά…
Σημείο Πρώτο: Πως πραγματοποιούνται οι πληρωμές
Οι καταρτιζόμενοι
όντως πληρώνονται μέσω του Ταμείου Παρακαταθηκών και μετά από εντολή του
Υπ. Εργασίας. Για να φτάσουμε σε αυτό το στάδιο προϋπόθεση αποτελεί η
άμεση αποστολή των φακέλων με τα απαραίτητα δικαιολογητικά, π.χ.
αποδείξεις δαπάνης (κόβονται στο όνομα των καταρτιζομένων, δηλαδή ότι
εκείνοι έχουν πληρώσει τα ΚΕΚ για την παρεχόμενη υπηρεσία από αυτά). Η
διαδικασία αυτή καθυστερεί καθώς τα ΚΕΚ προτιμούν να την κάνουν φασόν
για όλα τα τμήματα μαζί και όχι για κάθε τμήμα ξεχωριστά που τελειώνει
τη θεωρία ή την πρακτική, έτσι ώστε οι καταρτιζόμενοι,-ες να πληρώνονται
στην ώρα τους και όχι με μεγάλες καθυστερήσεις.
Φυσικά το
επιχείρημα ότι κάτι τέτοιο δεν είναι συνήθης πρακτική των ΚΕΚ γιατί αν
καθυστερούν την κατάθεση των φακέλων στο υπουργείο χάνουν χρήματα από το
επίδομα τους και οι καταρτιζόμενοι, αλλά και τα ΚΕΚ δεν ισχύει.
Δεδομένου ότι τέτοια αναφορά δεν υπάρχει ούτε σε αυτή, ούτε στην
προηγούμενη πρόσκληση του προγράμματος.
Σημείο Δεύτερο: Τα αφορολόγητα 1.080€,η ελεύθερη επιλογή, η κατάρτιση, η έρευνα και το matching
Στο πρόγραμμα του
2014 για τις ηλικίες 18 έως 24, ο προϋπολογισμός του έργου είναι
43.200.000€. Από αυτά 27.390.000€ (7.230.000 στους απόφοιτους ΑΕΙ/ΤΕΙ
και 20.160.000€ στους απόφοιτους δευτεροβάθμιας /μετά-δευτεροβάθμιας) θα
πάνε στους ωφελούμενους και τα υπόλοιπα 15.810.000€ στους παρόχους
κατάρτισης (ΚΕΚ) αφορολόγητα!
Στο αντίστοιχο
πρόγραμμα για τις ηλικίες 25 έως 29, ο προϋπολογισμός του έργου είναι
108.000.000€. Από αυτά τα 71.640.000€ (30.600.000€ στους απόφοιτους
ΑΕΙ/ΤΕΙ και 41.040.000€ στους απόφοιτους
δευτεροβάθμιας/μετά-δευτεροβάθμιας) θα πάνε στους ωφελούμενους και τα
υπόλοιπα 36.660.000€ στους παρόχους κατάρτισης (ΚΕΚ) αφορολόγητα!
Είναι γνωστό ότι τα
ΚΕΚ πολλές φορές χρησιμοποιούν λίστες με τα προσωπικά δεδομένα ακόμα
και ανέργων που δεν είχαν κάνει αίτηση σε αντίστοιχα προγράμματα.
Προσεγγίζουν τους υποψήφιους με μηνύματα και τηλέφωνα δίνοντας
υποσχέσεις για διάφορα δώρα (από i-pad μέχρι κλήρωση γι’ αυτοκίνητο)
ώστε να επιλέξουν το εκάστοτε ΚΕΚ όποτε, η ελεύθερη επιλογή και βούληση
μάλλον κάπως περιορίζεται.
Καταγγελίες που
βγήκαν στην επιφάνεια και από το site dikaiologitika.gr τον περασμένο
Απρίλη ήθελαν τα ΚΕΚ να ισχυρίζονται ψευδώς ότι το πρόγραμμα των 50.000
θέσεων έχει ξεκινήσει παροτρύνοντάς τους να μπουν στις σελίδες τους και
να δώσουν τα προσωπικά τους στοιχεία για να μην χάσουν τις ημερομηνίες!
‘’Είναι τουλάχιστον
απαράδεκτο να μετατρέπεται η αγωνία των ανέργων σε «πεδίο»
κερδοσκοπικής παραπλάνησης από επιχειρήσεις της ιδιωτικής αγοράς
επαγγελματικής κατάρτισης’’, έλεγε και έκλεινε το άρθρο από το site.
Όσον αφορά την
‘’εκπαίδευση’’, όποιος έχει παρακολουθήσει έστω και ένα πρόγραμμα
κατάρτισης σε ένα ΚΕΚ θα ξέρει ότι τα μαθήματα που γίνονται δεν έχουν
καμία σχέση ούτε με τις γνώσεις και το γνωστικό αντικείμενο των
επιτυχόντων που παρακολουθούν τα προγράμματα, αλλά ούτε και με την
περιγραφή της εργασίας σε οποιαδήποτε επιχείρηση κι αν πάει ο
εργαζόμενος.
Η «εκπαίδευση» στα
ΚΕΚ περιλαμβάνει μαθήματα υπολογιστών, κάποιες βασικές αρχές διοίκησης
επιχειρήσεων και marketing νηπιακού επιπέδου, και φυσικά για την
ειρωνεία του όλου πράγματος, βασικές αρχές εργατικού δικαίου, ασχέτως
του αν οι «ωφελούμενοι» δε θεωρούνται εργαζόμενοι!
Έχουμε επίσης
δεχθεί καταγγελίες ότι στη διάρκεια της εκπαίδευσης πέφτει σκληρή
ιδεολογική κατήχηση, ώστε οι ωφελούμενοι να μην διεκδικούν δικαιώματα
στη διάρκεια της εργασίας τους, να μη διαμαρτύρονται γιατί πρόκειται για
συγκλονιστικές ευκαιρίες απασχόλησης, για τις οποίες θα πρέπει να
νιώθουν ευγνώμονες. Οι δε καθηγητές των μαθημάτων γνωρίζουμε ότι συνήθως
πληρώνονται τα ελάχιστα και με μεγάλες καθυστερήσεις.
Και όταν έρθει η
στιγμή της επιλογής της επιχείρησης από τον ωφελούμενο, αν τύχει και στη
λίστα υπάρχει κάποια όπου προσφέρει θέση εργασίας με βάση το πτυχίο του
εν δυνάμει ωφελούμενου-εργαζόμενου, έχει καλώς. Το ΚΕΚ θα κάνει το
λεγόμενο matching.
Αν, ωστόσο, το ΚΕΚ
συνεργάζεται με επιχειρήσεις που δεν ταιριάζουν στο προφίλ σου (δεν
θέλει όμως να χάσει τα 1080€) τότε με την απειλή ότι θα χαθεί το voucher
και άρα τα λεφτά σου, αναγκάζεσαι να πάς σε μία από αυτές.
ΥΓ -
Από τα παραπάνω, εφόσον τα ΚΕΚ έχουν ήδη τις ‘’συμβεβλημένες’’
επιχειρήσεις και η κατάρτιση κρατάει μόνο 2 βδομάδες με προγράμματα που
είναι όμοια, πώς είναι δυνατόν να ισχυρίζονται ότι σπαταλούν πόρους 8
και 10 μηνών για κάθε καταρτιζόμενο.
ΥΓ2 -
Για το κόστος των snack και των chips καθώς και των κρουασάν εντάξει,
είναι δυσβάσταχτο(!), όσο και το κόστος ασφάλισης στο ΙΚΑ των
καταρτιζομένων (6,45/ωφελούμενο), αλλά με τα μεταφορικά μας τι θα γίνει…
; Πώς πας στη δουλειά σου, χωρίς να έχεις πληρωθεί για ένα 5μηνο;
ΥΓ3 –
Δεν μας απάντησε το Δ.Σ. του Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. για το πιο πρόσφατο
πρόγραμμα στις ηλικίες 29 έως 64, όπου η επιδότηση ανά κεφάλι είναι
5.400€ στους παρόχους κατάρτισης (Κ.Ε.Κ.), πλήρως αναντίστοιχο δηλαδή,
με τα 1.600€ στον ωφελούμενο (για όλο το πρόγραμμα).
ΥΓ4 –
Γνωρίζει το Δ.Σ. του Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. αν έχουν γίνει μαζικές απολύσεις σε
εργαζόμενους συγκεκριμένου Κ.Ε.Κ. της Αθήνας με πρόσχημα το εκλογικό
τοπίο και αν χρησιμοποιήθηκε ως πρόσχημα για την μη καταβολή της
επιδότησης της Α’φάσης των προγραμμάτων;
ΥΓ5 –
Γνωρίζει το Δ.Σ. του Ε.Λ.Σ.Ε.Κ.Ε.Κ. πόσοι ‘’ωφελούμενοι’’ κέρδισαν
μόνιμες θέσεις εργασίας και όχι απλά την παράταση για κάποιους μήνες του
προγράμματος; (λιγότεροι από 4.000). Μέσα στην 4ετία 2010-2014 τα
ποσοστά ανεργίας όχι μόνο δεν έπεσαν αλλά ακολούθησαν εντυπωσιακή πορεία
(από 14,2% που ήταν το τελευταίο τρίμηνο του 2010 τον Οκτώβριο του 2014
η ανεργία έφτασε σχεδόν στο 28% ενώ η ανεργία των νέων προσεγγίζει το
60%). Διακηρυγμένος στόχος των προγραμμάτων… η μείωση της ανεργίας!
Τέλος, θεωρούμε
ότι η εμπλοκή των ΚΕΚ σε αυτά τα προγράμματα ιδιωτικοποιεί την
διαδικασία εύρεσης εργασίας με στόχο την ασύστολη κερδοφορία επάνω στις
πλάτες μας. Υπάρχει δημόσιος οργανισμός, αρμόδιος για την εφαρμογή και
εποπτεία των πολιτικών απασχόλησης που εκπονούνται από το Υπουργείο
Εργασίας και αυτός ο ΟΑΕΔ. H Ομοσπονδία εργαζομένων, μάλιστα, έχει
ζητήσει να φύγουν τα ΚΕΚ από τη μέση και να αναλάβει εξ ολοκλήρου ο ΟΑΕΔ
τα προγράμματα, με την αντίστοιχη ενίσχυση και αναδιοργάνωση που
χρειάζεται.
Πηγή - https://www.efsyn.gr/arthro/kek-kai-voucher-ades-apantisi-se-reportaz-tis-efsyn
Διαβάστε επίσης,
https://www.efsyn.gr/arthro/oi-voucherades-ta-kek-kai-parti
https://www.efsyn.gr/arthro/na-stamatisei-parti-ton-kek
Πηγή - https://www.efsyn.gr/arthro/kek-kai-voucher-ades-apantisi-se-reportaz-tis-efsyn
Διαβάστε επίσης,
https://www.efsyn.gr/arthro/oi-voucherades-ta-kek-kai-parti
https://www.efsyn.gr/arthro/na-stamatisei-parti-ton-kek
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου