Το ότι «κάτι» πρέπει να
γίνει για το κέντρο της Αθήνας είναι κοινός τόπος. Η απάντηση στο ποιο
είναι το «κάτι» μπορεί να επιδέχεται ποικίλες απαντήσεις βασισμένες τόσο
σε τεχνικές όσο και σε πολιτικές απόψεις. Η απάντηση «οτιδήποτε» είναι
μη απάντηση, ιδίως αν αυτό το «οτιδήποτε» γίνεται συγκεκριμένο,
προπαγανδίζεται και τελικά πληρώνεται από τον έλληνα φορολογούμενο. Η
προπαγανδιζόμενη και προωθούμενη «πεζοδρόμηση» της Πανεπιστημίου δεν
είναι «κάτι» (πρώτα-πρώτα να διευκρινιστεί ότι δεν είναι πεζοδρόμηση
αλλά απαγόρευση κυκλοφορίας των ΙΧ στην Πανεπιστημίου και Πατησίων έως
Πλ. Αιγύπτου). Ανατρέπει - κατά την άποψή μας - επί τα χείρω την ήδη
κακή κατάσταση. Τα ερωτήματα είναι δεκάδες. Παραθέτουμε παρακάτω δεκαέξι
συν ένα από αυτά.
1. Ποιος - και με ποια εμπειρία - έχει εκπονήσει την κυκλοφοριακή μελέτη, ποιος υπογράφει και ποιος την ενέκρινε; Εκπονήθηκε η κυκλοφοριακή μελέτη μετά την απόφαση να προχωρήσει το «έργο» και άρα δεν επηρέασε την απόφαση;
2. Αληθεύει ότι η κυκλοφοριακή μελέτη προβλέπει (παραδοχή μελέτης) μείωση της ζήτησης για μετακινήσεις κατά 15% το 2016 εν σχέσει προς το 2011, ενώ οι μετά το 2011 μετρήσεις δείχνουν, αντίθετα, αύξηση της ζήτησης μετακίνησης; Αν είναι έτσι, ανατρέπονται ή όχι οι (οριακές) παραδοχές της μελέτης, δηλαδή η ίδια η βάση της μελέτης;
3. Αληθεύει ότι μέσα στις παραδοχές της μελέτης είναι η πρόβλεψη μείωσης των θέσεων εργασίας στο κέντρο της Αθήνας κατά 30% εν σχέσει προς το 2011 (σελ. 16 κυκλοφοριακής μελέτης) και είναι το υπουργείο Εργασίας και ο Δήμος Αθήνας εν γνώσει αυτής της τρομακτικής παραδοχής και συναινούν;
4. Αληθεύει ότι - κατά την κυκλοφοριακή μελέτη - προβλέπονται διελεύσεις περισσότερων των 250 λεωφορείων και τρόλεϊ ανά ώρα επί της λεωφορειολωρίδας της Σταδίου (συν τουριστικά λεωφορεία κ.τ.λ.) και πώς θα εξελίσσεται η κίνηση αν ένα λεωφορείο σταθμεύσει για πάνω από 14 δευτερόλεπτα;
5. Πώς θα στρίβουν τα λεωφορεία και τρόλεϊ από Σταδίου - Οθωνος - Αμαλίας - Βασ. Σοφίας, δηλαδή πώς θα διασχίζουν όλες τις λωρίδες;
6. Αφού προβλέπονται τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας (μεταξύ των οποίων δύο για τραμ) επί της Πανεπιστημίου, πώς επιτυγχάνεται η στροφή από Πανεπιστημίου σε Πατησίων με διατήρηση των λωρίδων, εκ των οποίων δύο για τραμ;
7. Ποιοι κάθετοι δρόμοι πεζοδρομούνται μεταξύ Σταδίου και Ακαδημίας;
8. Αληθεύει ότι η κυκλοφοριακή μελέτη - με τις δικές της ατεκμηρίωτες παραδοχές - δέχεται ότι χρειάζονται επιπλέον μελέτες σε διάφορα σημεία που εμφανίζουν - κατά τη μελέτη - φαινόμενα κορεσμού; Αν ναι, έχουν γίνει αυτές οι μελέτες ή θα γίνουν αφού αρχίσει το έργο, δηλαδή, πρακτικώς, θα αγνοηθούν;
9. Αληθεύει ότι προτείνεται περιμετρικές του κέντρου λεωφόροι όπως Αλεξάνδρας, Β. Κωνσταντίνου, Χαμοστέρνας κ.ά. να μετατραπούν σε «κλειστές» λεωφόρους, δηλαδή (μεταξύ άλλων) χωρίς φανάρια για πεζούς ή για αυτοκίνητα κινούμενα στις κάθετες;
10. Εχει μελετηθεί η αναδιάρθρωση του συστήματος μέσων μαζικής μεταφοράς (διαδρομές, στάσεις, μετεπιβιβάσεις, ταχύτητες) και, αν ναι, υπάρχει εγκεκριμένη τέτοια μελέτη;
11. Τι προβλέπεται για την κυκλοφορία των ταξί; Κυκλοφορούν ή όχι στην Πανεπιστημίου και στην Πατησίων (έως Πλ. Αιγύπτου) και, αν ναι, σε ποιες λωρίδες; Αν όχι, έχει ληφθεί υπόψη ο φόρτος από τη διέλευσή τους από άλλους δρόμους;
12. Αληθεύει ότι με την παρέμβαση που προωθείται μειώνονται ο αποκλειστικός χώρος για πεζούς και ο χώρος πρασίνου;
13. Εχει μελετηθεί η επίπτωση της «πεζοδρόμησης» της Πανεπιστημίου στην κίνηση σε Κολωνάκι, Λυκαβηττό, Νεάπολη, Εξάρχεια, Σεπόλια, Εμπορικό Κέντρο, στην πρόσβαση από τις ανατολικές συνοικίες κ.τ.λ.; Αληθεύει ότι η αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων παραπέμπεται σε μελλοντικές μελέτες;
14. Εχουν μελετηθεί οι οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες στο κέντρο της Αθήνας από το «έργο»; Μήπως η προβλεπόμενη κατά τη μελέτη μείωση κατά 30% των θέσεων εργασίας στο κέντρο της Αθήνας αποτελεί «επίτευγμα» του έργου και θεωρείται αυτό επιθυμητό;
15. Εχει γίνει κυκλοφοριακή πρόβλεψη για τη διετία κατασκευής του έργου και έχουν μελετηθεί οι επιπτώσεις στον τουρισμό (τουριστική υποδομή, μετακινήσεις κ.τ.λ.) κατά τη διετία 2015-2016 (με υπόθεση ότι θα τελειώσει το 2016);
16. Αληθεύει ότι δεν έχει γίνει η κατά νόμο επιβαλλόμενη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το έργο, παρ' όλο που επηρεάζει ευρύτατη περιοχή - όλη την πόλη - και είναι ίσως το κλασικότερο παράδειγμα περίπτωσης που αυτή η μελέτη είναι απαραίτητη για να προχωρήσει το όποιο έργο; Ποιος παίρνει την ευθύνη του να μη γίνει;
Και τέλος,
17. Ποιος (κυβέρνηση, Περιφέρεια Αττικής, Δήμος Αθηναίων, Αττικό Μετρό, Ιδρυμα Ωνάση) παίρνει την ευθύνη για το πιθανό χάος που θα επικρατήσει τόσο κατά την κατασκευή όσο και μετέπειτα (όπως και θα δρέψει τις «δάφνες» αν στεφθεί με επιτυχία); Και ποιος θα πληρώσει (οικονομικά, πολιτικά, επιστημονικά) αν η αδήριτη πραγματικότητα αναγκάσει σε επαναφορά στην προτέρα κατάσταση;
Η κυρία Ράνια Κλουτσινιώτη είναι αρχιτέκτων πολεοδόμος - χωροτάκτης και ο κ. Σπύρος Καβουνίδης είναι δρ πολιτικός μηχανικός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου