Σήμερα 11 Αυγούστου η ΔΕ του ΤΕΕ επιχειρεί να εγκρίνει τη νέα (δεύτερη μέσα σε ένα χρόνο) αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της μαύρης τρύπας με το όνομα Τράπεζα Αττικής (σύνολο περί τα 400 εκατ. €). Δε θα τους επιτρέψουμε με τους κόπους μιας ζωής (εισφορές μας στο ΤΣΜΕΔΕ) και τη στιγμή που χιλιάδες συνάδελφοι στερούνται οποιασδήποτε παροχής από το Ταμείο, να δοθούν άλλα 150-200 εκατομύρια € στην Τράπεζα Αττικής και μάλιστα με παράτυπες διαδικασίες. Αναρτούμε τη σχετική εισήγηση του Σπίρτζη.
Αγαπητέ Πρόεδρε και συνάδελφοι της Διοικούσας Επιτροπής.
Εμείς παρεβρεθήκαμε ως συνεργαζόμενες παρατάξεις ΣΑΜ-ΑΕΠ-ΑΜΑΚ στη συνεδρίαση της 5-8-14 που ήταν γνωστή 2 εβδομάδες πριν.
Είχαμε πολύ καθαρή άποψη, δεν κρυβόμαστε και δεν υπεκφεύγουμε.
Διαφωνήσαμε κάθετα με την περαιτέρω αιμοραγία της περιουσίας των ασφαλισμένων προς την κεφαλαιοποίηση της Τράπεζας Αττικής.
Δεν αναγνωρίζουμε καμιά απόφαση δια περιφοράς και δια αλληλογραφίας (αν αυτό προτείνεται από το μήνυμα του προέδρου), διότι δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο από τον κανονισμό της ΔΕ/τεε.
Διατηρούμε πολύ σοβαρές επιφυλάξεις για την εγγυρότητα όποιας τυχόν απόφασης εάν προχωρήσετε έτσι.
Συναδελφικά
Γιάννης Πάνου
Εμείς παρεβρεθήκαμε ως συνεργαζόμενες παρατάξεις ΣΑΜ-ΑΕΠ-ΑΜΑΚ στη συνεδρίαση της 5-8-14 που ήταν γνωστή 2 εβδομάδες πριν.
Είχαμε πολύ καθαρή άποψη, δεν κρυβόμαστε και δεν υπεκφεύγουμε.
Διαφωνήσαμε κάθετα με την περαιτέρω αιμοραγία της περιουσίας των ασφαλισμένων προς την κεφαλαιοποίηση της Τράπεζας Αττικής.
Δεν αναγνωρίζουμε καμιά απόφαση δια περιφοράς και δια αλληλογραφίας (αν αυτό προτείνεται από το μήνυμα του προέδρου), διότι δεν προβλέπεται κάτι τέτοιο από τον κανονισμό της ΔΕ/τεε.
Διατηρούμε πολύ σοβαρές επιφυλάξεις για την εγγυρότητα όποιας τυχόν απόφασης εάν προχωρήσετε έτσι.
Συναδελφικά
Γιάννης Πάνου
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΣΤΗ ΔΕ
ΤΡΙΤΗ, 5 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2014
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ
Για μια ακόμη φορά τονίζουμε με
όσο μεγαλύτερη έμφαση μπορούμε τη δραματική κατάσταση των διπλωματούχων
μηχανικών και του τεχνικού κόσμου.
Δυστυχώς, συνεχίζονται τα άθλια
νομοθετήματα, οι φορομπηχτικές πολιτικές, η λειτουργία ενός ανεξέλεγκτου,
αντιαναπτυξιακού και αντιπαραγωγικού τραπεζικού συστήματος, η στοχοποίηση του
παραγωγικού κόσμου της χώρας και των διπλωματούχων μηχανικών.
Συνέπειες ο μηδενισμός της
οικοδομικής δραστηριότητας, η συσσώρευση δημόσιων και ιδιωτικών έργων σε λίγες
εταιρείες, η πρωτοφανής ανεργία των μηχανικών, χωρίς να καταγράφεται από την
Ελληνική Στατιστική Αρχή, η μετανάστευση μας σε όλες τις γωνιές του πλανήτη,
χωρίς καμιά στήριξη ή καταγραφή από το ελληνικό κράτος.
Σε αυτό το πλαίσιο, το
ασφαλιστικό μας σύστημα, αντί να στέκεται προστατευτικά υπέρ των Μελών μας,
επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την απόγνωση των διπλωματούχων μηχανικών,
οδηγώντας χιλιάδες Συναδέλφους εκτός επαγγέλματος και δίνοντας στην ήδη άθλια
κατάσταση, χαρακτήρα ανθρωπιστικής κρίσης, τόσο για τους ασφαλισμένους
Μηχανικούς όσο και για τα Μέλη των οικογενειών τους.
Είναι ενδεικτικό ότι, παρά τις
επανειλημμένες οχλήσεις μας, δεν έχει δεχθεί ούτε μία συνάντηση ο Υπουργός
Κοινωνικών Ασφαλίσεων, διατηρώντας στη θέση του τον, σε αποστολή αποδιοργάνωσης
του ΕΤΑΑ και εξαθλίωσης των ασφαλισμένων, Πρόεδρο του ΔΣ του ΕΤΑΑ, κ.
Σελλιανάκη.
Η αδιέξοδη αντιαναπτυξιακή
πολιτική της Κυβέρνησης και ο συνεχής ενδοτισμός σε απαράδεκτες και καταστροφικές
απαιτήσεις συμφερόντων διά της Τρόικας και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φαίνονται
και θα φαίνονται ακόμη περισσότερο στο άμεσο μέλλον τόσο στα δραματικά
αποτελέσματα του κλειστού ολιγοπωλίου των τραπεζών όσο και στα άλυτα προβλήματα
του εθνικού ασφαλιστικού συστήματος.
Στην περίπτωση του ΕΤΑΑ και του
κλάδου Μηχανικών και ΕΔΕ
·
έπειτα από το ληστρικό κούρεμα των αποθεματικών
·
έπειτα από τη μη απόδοση 650 εκ. στον κλάδο
Μηχανικών και ΕΔΕ και 1.5 δις στο ΕΤΑΑ
·
έπειτα από τις ληστρικές αυξήσεις, παρά τη
δέσμευση του Υπουργού Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κ. Βρούτση
·
έπειτα από τις παράνομες και
αντισυναδελφικές ενέργειες του Προέδρου
του ΕΤΑΑ, κ. Σελλιανάκη για επιβολή των αυξήσεων και των κατασχέσεων
·
έπειτα από τον μη εφαρμόσιμο και περιπαιχτικό
Νόμο των δόσεων των ασφαλιστικών οφειλών, έχουν αρχίσει τη, διά των διαρροών
του Τύπου, σκηνοθεσία του νέου έργου: της ολοκλήρωσης της καταλήστευσης των
αποθεματικών του Ταμείου και της περιουσίας του
·
έπειτα από τις εκβιαστικές ειδοποιήσεις για
κατασχέσεις από το ΕΤΑΑ μέσω του ΚΕΑΟ
Η νέα σκηνοθεσία ακόμη δεν έχει
ολοκληρωθεί, μιας και οι συντάκτες διαφωνούν αν το Ταμείο θα ενσωματωθεί στον
ΟΑΕΕ, ώστε να καλύψει για ελάχιστους μήνες τα ελλείμματά του ή αν θα
καταργηθούν οι κλάδοι του ΕΤΑΑ, ώστε να καλυφθούν ελλείμματα άλλων κλάδων και
κυρίως του κλάδου Νομικών.
Και τα δύο σενάρια θα διατηρήσουν
τις αβάσταχτες ασφαλιστικές οφειλές και τις πενιχρές παροχές.
Σημαντικό ρόλο στην κατάληξη των
ανωτέρω προτάσεων – σεναρίων έχει και η πορεία της Τράπεζας Αττικής που είναι
άρρηκτα συνδεδεμένη με την πορεία του Ταμείου.
Είναι προφανές ότι η ενδεχόμενη
υλοποίηση ενός εκ των δύο παραπάνω σεναρίων θα είναι καταστροφική και για το
ασφαλιστικό μέλλον των διπλωματούχων μηχανικών αλλά και για την άσκηση του
επαγγέλματος. Ιδιαίτερα μετά τις
τελευταίες αλλαγές στα δημόσια έργα τόσο με την κατάργηση των ορίων όσο και με
το Πολυνομοσχέδιο και με ένα αδιαφανές, συγκεντρωμένο και ελεγχόμενο τραπεζικό
σύστημα τόσο η εγγυοδοσία όσο και η πιστοληπτική ικανότητα των μηχανικών και
των τεχνικών εταιρειών θα παίζει πρωτεύοντα ρόλο στην άσκηση του επαγγέλματος.
Η ενοποίηση του Ταμείου μας και
με τα δύο διαρρέοντα σενάρια καταργεί την εγγυοδοσία από τον κλάδο Μηχανικών
και ΕΔΕ, θέτοντας τη συντριπτική πλειοψηφία των μελετητών και των εργοληπτών
δημοσίων έργων οριστικά εκτός επαγγέλματος και όλον τον κλάδο στην ιδιοκτησία
των 4 δήθεν «συστημικών» τραπεζών.
Καλούμαστε, λοιπόν, να πάρουμε
σημαντικές αποφάσεις και πρωτοβουλίες, μιας και οι εξελίξεις για το ασφαλιστικό
αλλά και για την Τράπεζα Αττικής έχουν ξεκινήσει.
Σύμφωνα με την 4η
Τεχνική Αναφορά του Αναλογιστικού Παρατηρητηρίου, το Ταμείο μας για τα επόμενα
15 χρόνια είναι υγιές και βιώσιμο, χωρίς κρατική επιχορήγηση.
Είναι προφανές ότι το αίτημά μας
για επαναφορά του ΤΣΜΕΔΕ στην πρότερη κατάσταση, δηλαδή ως ένα ανεξάρτητο
ασφαλιστικό Ταμείο, αλλά πραγματικά αυτοδιαχειριζόμενο, είναι και πρέπει να
παραμείνει επίκαιρο.
Πρέπει, επίσης, να αποφασίσουμε
για τις εναλλακτικές λύσεις, σε περίπτωση μη αποδοχής της θέσης μας, όπως τη
διατήρηση του ΕΤΑΑ με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια των κλάδων, με όρο
την εκ περιτροπής προεδρεία του ΕΤΑΑ από τους 3 κλάδους ή ακόμη και τη
μετατροπή του Ταμείου μας σε επαγγελματικό Ταμείο.
Σημαντικό ρόλο στην όποια απόφαση
και κύριος στόχος μας είναι η μείωση των πάγιων ασφαλιστικών εισφορών και η
θεσμοθέτηση, αντί της κατάργησης που έχει νομοθετήσει η Κυβέρνηση, των
αναλογικών εισφορών, ώστε ένα μέρος τους να είναι ανταποδοτικό και το υπόλοιπο
αναδιανεμητικό, για την κάλυψη των προνοιακών παροχών και της κοινωνικής
αλληλεγγύης.
Τα παραπάνω δεν μπορούν να
υλοποιηθούν, αν το Ταμείο μας, δεν μετατραπεί σε ένα πραγματικά
αυτοδιαχειριζόμενο Ταμείο, που να καθορίζει τις εισφορές και τις παροχές, αλλά
και να αξιοποιεί την περιουσία του.
Στην αναλογιστική μελέτη
τεκμηριώνεται η υγεία του Ταμείου και οι προοπτικές αυτοδύναμης ύπαρξης τους.
Η Τράπεζα Αττικής αποτελεί ένα
σημαντικό περιουσιακό στοιχείο αλλά και ένα χρήσιμο εργαλείο τόσο για την
αξιοποίηση των αποθεματικών του Ταμείου αλλά και για τον ρόλο που μπορεί να
διαδραματίσει, παρά το μικρό της μέγεθος, στην ολιγοπωλιακή τραπεζική αγορά, στην
άσκηση του επαγγέλματος του μηχανικού και στην ύπαρξη μιας έστω και μικρής τράπεζας
που να μην έχει ενταχθεί στο ΤΧΣ και να μην ελέγχεται από εξωγενείς παράγοντες και
την ΕΚΤ.
Η επένδυση στην Τράπεζα Αττικής
έχει αποβεί, λόγω της κυβερνητικής πολιτικής, μη επιζήμια για το Ταμείο,
μιας και η συνολική επένδυση του Ταμείου
ανέρχεται στα 400 εκ. € περίπου.
Τα αποθεματικά αυτά, αν δεν είχαν
τοποθετηθεί στην Τράπεζα Αττικής θα είχαν μειωθεί σε ποσοστό άνω του 50%, λόγω
του PSI. Πρόσθετα άλλα
400 εκ. € των αποθεματικών του Ταμείου που βρίσκονταν σε λογαριασμό της
Τράπεζας Αττικής, αντί της Τράπεζας της Ελλάδας, δεν μετείχαν στη ληστεία του
κουρέματος.
Δεν μπορούμε να μην σχολιάσουμε
ότι,
·
παρότι οι οικονομικοί δείκτες και η θέση της
Τράπεζας Αττικής κρίνονται από όλους ιδιαίτερα ικανοποιητικοί,
·
παρότι δεν έχει ενταχθεί στο ΤΧΣ,
·
παρότι, ενώ κατέθεσε πρώτη το αίτημα για
ανακεφαλοποίηση, η ΤτΕ της έδωσε άδεια να προχωρήσει τελευταία και τα κατάφερε,
·
παρότι η ΤτΕ είχε θετικές εκθέσεις για την
πορεία και τη θέση της,
σήμερα με μια
νέα της απόφαση, με αδιαφανή κριτήρια και σίγουρα διαφορετικά από αυτά των 4
«συστημικών» τραπεζών επιβάλλει νέα αύξηση μετοχικού κεφαλαίου.
Η συνολική στάση της ΤτΕ και του
Υπουργού Οικονομικών και η γνώση ότι ξένα κέντρα δεν θέλουν την ύπαρξη μιας μη
ελεγχόμενης από την ΕΚΤ Τράπεζας, για την οριστική παράδοση του ελληνικού
τραπεζικού συστήματος σε ξένο έλεγχο, πρέπει να μας προβληματίσει για τον
μελλοντικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η Τράπεζα Αττικής, αν διατηρήσει
τον σημερινό δημοσίου συμφέροντος χαρακτήρα της.
Η Τράπεζα Αττικής είναι η
μοναδική τράπεζα η οποία ανακεφαλοποιήθηκε με ίδια μέσα και χωρίς τη συνδρομή
του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.
Δεν πρόκειται να ενταχθεί στην
εποπτεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και αποτελεί ένα ευέλικτο
χρηματοδοτικό εργαλείο για την ανάπτυξη και για τη στήριξη κυρίως των
μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
Η Τράπεζα Αττικής δεν συμμετέχει
στα πανευρωπαϊκά stress tests τα οποία θα πραγματοποιηθούν το φθινόπωρο και μετά την
αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου θα διαθέτει τους απαιτούμενους, από την ΤτΕ,
δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας.
Είναι προφανές ότι παρότι οι
οικονομικοί δείκτες της Τράπεζας είναι καλύτεροι ακόμη και από τις 3
«συστημικές» Τράπεζες, το όφελος του Ταμείου από τα κέρδη της Τράπεζας Αττικής
είναι απογοητευτικά.
Έχουν γίνει ικανοποιητικές
προσπάθειες για την εξυπηρέτηση των μηχανικών και των τεχνικών εταιρειών, αλλά
είναι επιθυμητή η πλήρης στροφή της Τράπεζας Αττικής σε μια τράπεζα
προσανατολισμένη στο επάγγελμα του Μηχανικού και σε επιλεκτικές παραγωγικές
δραστηριότητες.
Επομένως, για λόγους που
σχετίζονται με την ύπαρξη μιας τράπεζας δημοσίου συμφέροντος που μπορεί να
επηρεάζει την ελληνική τραπεζική αγορά
·
με την ύπαρξη ενός ανεξάρτητου αυτοδιαχειριζόμενου
ταμείου ασφάλισης,
·
με την ύπαρξη ενός τραπεζικού οργανισμού ως
εργαλείο για την καλύτερη αξιοποίηση της περιουσίας και των αποθεματικών του
Ταμείου,
·
με την ύπαρξη μιας τράπεζας που θα αντιμετωπίζει
ευνοϊκότερα τους Μηχανικούς και τις τεχνικές εταιρείες από το υπόλοιπο
τραπεζικό σύστημα
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Προτείνω τη στήριξη της Τράπεζας
Αττικής και τη διατήρηση τουλάχιστον του 34% και της πλειοψηφίας των μετοχών
της ως και της διατήρησης της συμμετοχής της από τον κλάδο Μηχανικών και ΕΔΕ
του ΕΤΑΑ στην προτεινόμενη ανακεφαλοποίηση με απαράβατο όρο τη διακριτή ύπαρξη
του ασφαλιστικού μας Φορέα και όχι την ενοποίηση του, την περαιτέρω συμβολή της
Τράπεζας στην πιστοληπτική ικανότητα των τεχνικών εταιρειών, δημόσιων και
ιδιωτικών έργων, στην εγγυοδοσία, στο πλαφόν, στην ύπαρξη προϊόντων για κάλυψη
εισφορών και φόρων, στη χρηματοδότηση και την οργανωτική στήριξη προς τους μηχανικούς
με προνομιακούς όρους σε σχέση με την υπόλοιπη «συστημική» τραπεζική
αγορά.
Για τα παραπάνω προτείνω Επιτροπή
της ΔΕ του ΤΕΕ που θα απαρτίζεται από τα Μέλη του Προεδρείου της ΔΕ
συμπληρωμένη από τα Μέλη της ΔΕ, κ. Θεοπίστη Πέρκα και Γεώργιο Στασινό και με
τη βοήθεια τόσο του αναλογιστικού παρατηρητηρίου όσο και των εκπροσώπων μας στο
ΤΣΜΕΔΕ και το ΕΤΑΑ, να προωθήσουν τις αποφάσεις μας συνολικά και να προβούν
στις απαραίτητες συναντήσεις με κόμματα και θεσμικούς παράγοντες.
Επίσης, προτείνω δράσεις
«ενημέρωσης Μηχανικών», για την ενημέρωση των Συναδέλφων, στο πρώτο 20ήμερο του
Σεπτεμβρίου που θα καταλήξουν σε δημοψήφισμα για τη στρατηγική του ασφαλιστικού
μας Φορέα, της διαχείρισης των αποθεματικών και της Τράπεζας Αττικής.
Επίσης, προτείνω να γίνει
προσπάθεια συμμετοχής άλλων ασφαλιστικών Φορέων στην Τράπεζα Αττικής.
(ακολουθούν οι ψηφοφορίες στην επόμενη σελίδα)
ΨΗΦΟΦΟΡΙΕΣ
1Η ψηφοφορία:
Εισήγηση του Προέδρου ΤΕΕ
Συμπληρώσεις:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
ΥΠΕΡ
|
|
ΚΑΤΑ
|
2Η ψηφοφορία:
Α. υπέρ της ανακεφαλοποίησης με
όρους τη διακριτή ύπαρξη ενός ανεξάρτητου αυτοδιαχειριζόμενου ταμείου. Τη συμβολή της Τράπεζας στην πιστοληπτική
ικανότητα των τεχνικών εταιρειών, δημόσιων και ιδιωτικών έργων, στην
εγγυοδοσία, στο πλαφόν, στην ύπαρξη προϊόντων για κάλυψη εισφορών και φόρων,
στη χρηματοδότηση και την οργανωτική στήριξη προς τους μηχανικούς με
προνομιακούς όρους σε σχέση με την υπόλοιπη «συστημική» τραπεζική αγορά.
Β. κατά της ανακεφαλοποίησης
ΠΡΟΤΑΣΗ Α
|
|
ΠΡΟΤΑΣΗ Β
|
3Η ψηφοφορία:
Α. υπέρ της ανακεφαλοποίησης
διατηρώντας το 34% και την καταστατική μειοψηφία
Β. υπέρ της ανακεφαλοποίησης
διατηρώντας το υπάρχον ποσοστό 51% ή άνω του 48%
Γ. υπέρ της ανακεφαλοποίησης με
τουλάχιστον 34%, την καταστατική μειοψηφία και την πλειοψηφία των μετοχών
ΠΡΟΤΑΣΗ Α
|
|
ΠΡΟΤΑΣΗ Β
|
|
ΠΡΟΤΑΣΗ Γ
|
4η ψηφοφορία:
Α. με Στρατηγικό Επενδυτή
|
|
Β. χωρίς Στρατηγικό Επενδυτή
|
5η ψηφοφορία:
Αποφασίζονται, επίσης, δράσεις σε
όλη την Ελλάδα για την ενημέρωση των Συναδέλφων όλης της ΔΕ το πρώτο 20ήμερο
του Σεπτεμβρίου.
ΥΠΕΡ
|
|
ΚΑΤΑ
|
6η ψηφοφορία:
Δημοψήφισμα Μηχανικών για το
ασφαλιστικό και τη στρατηγική του Ταμείου, σε σχέση με την Τράπεζα Αττικής.
ΥΠΕΡ
|
|
ΚΑΤΑ
|
7η ψηφοφορία:
Να γίνει προσπάθεια συμμετοχής
άλλων ασφαλιστικών Φορέων.
ΥΠΕΡ
|
|
ΚΑΤΑ
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου