Αναδημοσίευση από ΕφΣυν
ΠΑΡΤΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΚΑΤΑΠΑΤΗΤΕΣ • ΜΠΑΧΑΛΟ ΟΙ ΚΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ
Στο έλεος των καταπατητών παραμένει η ακίνητη
περιουσία του Δημοσίου. Πόρισμα–«φωτιά» που συνέταξαν οι οικονομικοί
επιθεωρητές και παρέδωσαν στον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα
καταδεικνύει τη χαοτική κατάσταση που επικρατεί στις κτηματικές
υπηρεσίες μετά την εφαρμογή του Μνημονίου.
Στο
έλεος των καταπατητών παραμένει η ακίνητη περιουσία του Δημοσίου.
Πόρισμα–«φωτιά» που συνέταξαν οι οικονομικοί επιθεωρητές και παρέδωσαν
στον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα καταδεικνύει τη χαοτική
κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις κτηματικές υπηρεσίες μετά την
εφαρμογή του Μνημονίου στη χώρα μας.
Στην έκθεση, μετά την έρευνα που διεξήγαγαν οι επιθεωρητές εν όψει
της καταγραφής αυτών των εκτάσεων στο Εθνικό Κτηματολόγιο, καταγράφονται
οι σοβαρότερες αδυναμίες μαζί με τα «ακανθώδη» προβλήματα των
υπηρεσιών.
Από αυτά που ξεχωρίζουν είναι ότι εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα δεν
λαμβάνονται πια μέτρα προστασίας των δημόσιων εκτάσεων. Οι κτηματικές
υπηρεσίες δεν προλαβαίνουν να κάνουν αυτοψίες ή να εξετάσουν τις
καταγγελίες που κάνουν πολίτες, με αποτέλεσμα το κράτος να χάνει όχι
μόνο έσοδα από πρόστιμα που έχει επιβάλει στους καταπατητές αλλά και
ολόκληρες εκτάσεις που έχει στην κατοχή του!
Μεγάλο «αγκάθι» παραμένει και το γεγονός ότι οι κτηματικές υπηρεσίες
δεν γνωρίζουν ποια ακίνητα του Δημοσίου είναι υποχρεωμένες να
υπερασπιστούν στα δικαστήρια, αφού, όπως έχει παρατηρηθεί, υπάρχουν
δημόσια κτήματα που ελέγχονται ταυτόχρονα και από τις κτηματικές
υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών και από τις υπηρεσίες του
υπουργείου Γεωργίας αλλά και από τις αντίστοιχες διευθύνσεις των
περιφερειών.
Το στοιχείο αυτό εξυπηρετεί τα σχέδια των επίδοξων καταπατητών, οι
οποίοι λόγω της επικάλυψης των αρμοδιοτήτων επικαλούνται… αναρμοδιότητα
όποιας υπηρεσίας ασκήσει διοικητικά μέτρα σε βάρος τους με απώτερο σκοπό
να ακυρωθούν στη συνέχεια από τα αρμόδια δικαστήρια.
Τα κυβερνητικά κτίρια
Πολλά είναι τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί και όσον αφορά τη
στέγαση των κυβερνητικών κτιρίων. Οι κτηματικές υπηρεσίες, αντί να
εντοπίζουν δημόσια ακίνητα στα οποία το κράτος θα μπορούσε να στεγάζεται
δωρεάν, συνεχίζουν να μισθώνουν κτίρια από ιδιώτες αυξάνοντας έτσι τις
πιέσεις στις κρατικές δαπάνες.
Επίσης, στα «τυφλά» βαδίζει η απόφαση του υπουργείου Οικονομικών για
τη μείωση των ενοικίων έως και 25% στα ακίνητα που μισθώνει το Δημόσιο,
από τη στιγμή που απουσιάζει ο προβλεπόμενος έλεγχος. Θέση στον μεγάλο
αυτόν «χάρτη» των προβλημάτων με τη δημόσια περιουσία έχουν και οι
απαλλοτριώσεις, από τη στιγμή που οι υπηρεσίες δεν προχωρούν στη
μετεγγραφή της ιδιοκτησίας που έχει απαλλοτριωθεί κάνοντας έτσι ακόμη
πιο θολή την εικόνα που υπάρχει σε αυτό το πεδίο.
Αναλυτικότερα τα οκτώ «πιπεράτα» σημεία της έκθεσης είναι τα εξής:
1 Δεν γίνονται αυτοψίες στα καταγεγραμμένα δημόσια κτήματα εδώ και
αρκετό χρονικό διάστημα και δεν λαμβάνονται πια μέτρα προστασίας τους.
Επειδή δεν συντάσσονται πλέον Πρωτόκολλα Διοικητικής Αποβολής, Εκθέσεις
Ελέγχου κ.λπ. για τα δημόσια ακίνητα, το Δημόσιο όχι μόνο δεν εισπράττει
έσοδα από πρόστιμα, αλλά τελικά φτάνει να χάνει και τα κτήματα που έχει
στην κατοχή του. Οι καταπατητές τα κερδίζουν στα δικαστήρια
επικαλούμενοι χρησικτησία ενώ, όπου περνά το Κτηματολόγιο, αποβάλλεται
από ιδιοκτήτης το Δημόσιο!
2 Οι κτηματικές υπηρεσίες δεν γνωρίζουν την ακίνητη περιουσία του
Δημοσίου. Οπως έχει παρατηρηθεί, υπάρχουν δημόσια κτήματα που ελέγχονται
ταυτόχρονα και από τις κτηματικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών
και από τις υπηρεσίες του υπουργείου Γεωργίας αλλά και από τις
αντίστοιχες διευθύνσεις των περιφερειών. Λόγω της επικάλυψης των
αρμοδιοτήτων επίδοξοι καταπατητές επικαλούνται… αναρμοδιότητα όποιας
υπηρεσίας ασκήσει διοικητικά μέτρα σε βάρος τους με απώτερο σκοπό να
ακυρωθούν στη συνέχεια από τα αρμόδια δικαστήρια σε περίπτωση ανακοπών.
3 Λόγω του περιορισμού του αριθμού των υπαλλήλων στις κτηματικές
υπηρεσίες, δεν γίνονται αυτοψίες στις -λιγοστές- περιοχές όπου έχει
καθοριστεί αιγιαλός και δεν λαμβάνονται μέτρα προστασίας του αιγιαλού
και της παραλίας.
4 Χαρακτηριστική είναι η ολιγωρία των υπηρεσιών στις καταγγελίες που
δέχονται για την καταπάτηση της δημόσιας περιουσίας. Οι περισσότερες από
αυτές τις καταγγελίες που κάνουν οι πολίτες είτε δεν εξετάζονται ή,
ακόμη και αν συμβαίνει αυτό, εξετάζονται πολύ αργά…
5 Το κράτος μπορεί να κάνει απαλλοτριώσεις αλλά οι υπηρεσίες δεν προχωρούν στη μετεγγραφή της ιδιοκτησίας.
6 Οι κτηματικές υπηρεσίες έχουν φτάσει να δίνουν σε ιδιοκτήτες
ακινήτων που απαλλοτριώθηκαν βεβαιώσεις και πιστοποιητικά περί μη
προβολής δικαιωμάτων του Δημοσίου, χωρίς προηγουμένως να έχουν
αποκλείσει δικαιώματα επί των εκτάσεων αυτών που μπορεί να δικαιούνται
άλλοι φορείς του Δημοσίου που διαχειρίζονται δημόσια ακίνητα, όπως η
Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης ή το υπουργείο Υγείας ή το υπουργείο
Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
7 Πολύ συχνά οι κτηματικές υπηρεσίες χορηγούν βεβαιώσεις σχετικές με
την αξία του απαλλοτριωμένου ακινήτου χωρίς τη συμμετοχή του ειδικού
πραγματογνώμονα που ορίζει ο σχετικός νόμος (Κώδικας Αναγκαστικών
Απαλλοτριώσεων).
8 Οι κτηματικές υπηρεσίες, αντί να εντοπίζουν δημόσια ακίνητα στα
οποία το κράτος θα μπορούσε να στεγάζεται δωρεάν, συνεχίζουν να
μισθώνουν κτίρια και ακίνητα από ιδιώτες. Επίσης, δεν ελέγχουν αν στις
παρούσες δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στην κτηματαγορά έχουν μειωθεί
τα ενοίκια που πληρώνει το Δημόσιο για τη στέγαση των υπηρεσιών του σε
ποσοστό έως και 25%, ανάλογα με το ποσό του μηνιαίου μισθώματος, όπως
ορίζει ο σχετικός νόμος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου