Στη Δικαιοσύνη προσέφυγαν τεχνικές
εταιρείες, ζητώντας να διερευνηθεί αν υπάρχει ενδεχόμενο δημιουργίας
καρτέλ για το τμήμα του προαστιακού «Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος», όπου το
ανάδοχο σχήμα έδωσε έκπτωση 5,9%, ενώ η δεύτερη κοινοπραξία μόλις 1,65%
Της Χαράς Τζαναβάρα από ΕφΣυν
Γενναιόδωρη
προς τους εργολάβους, ακόμη και σε εποχές οικονομικής κρίσης,
αποδεικνύεται η κυβέρνηση, αφού από τον Απρίλιο έχουν τεθεί σε ισχύ τα
νέα, ιδιαίτερα αυξημένα τιμολόγια για πολλές κατηγορίες δημόσιων έργων. Η
αποκάλυψη έγινε από… σπόντα, κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου της
ΕΡΓΟΣΕ.
Ο Κώστας Σπηλιόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της
εταιρείας, επιχείρησε να αντιμετωπίσει τα πυρά δημοσιογράφων για τη
σύμβαση που υπέγραψε την περασμένη εβδομάδα και αφορά την ανάθεση στην
κοινοπραξία Ακτωρ, J&P-Αβαξ και Intrakat για το τμήμα του
προαστιακού «Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος» στην Αχαΐα, προϋπολογισμού 315 εκατ.
ευρώ («Εφ.Συν» 27/6).
Εργολάβοι έχουν ήδη προσφύγει στη Δικαιοσύνη, ζητώντας να ακυρωθεί ο
διαγωνισμός και να διερευνηθεί αν υπάρχει ενδεχόμενο δημιουργίας καρτέλ
μεταξύ των δύο κοινοπραξιών. Το ανάδοχο σχήμα έδωσε έκπτωση 5,9%, ενώ η
δεύτερη κοινοπραξία που συμμετείχε στη διαδικασία μόλις 1,65%.
Το κορυφαίο στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ ανέφερε ότι ο διαγωνισμός είχε γίνει
πριν από έναν χρόνο, δεν υποβλήθηκε καμία ένταση και αποκάλυψε ότι πριν
από την υπογραφή της σύμβασης η κοινοπραξία έδωσε πρόσθετη έκπτωση
1,75%, που αντιστοιχεί σε 5,5 εκατ. ευρώ, με την αιτιολογία ότι εν τω
μεταξύ μειώθηκε το εργατικό κόστος! Υποστήριξε, επίσης, ότι ο
διαγωνισμός δεν μπορούσε να επαναπροκηρυχθεί γιατί έπρεπε να
ανασυνταχθεί ο προϋπολογισμός των έργων με τα νέα τιμολόγια και θα ήταν
αυξημένος κατά 41,78%, επομένως επιζήμιος για το Δημόσιο!
Συχνές κλοπές υλικού
Εδωσε ιδιαίτερη έμφαση στις συχνές κλοπές υλικού, κυρίως χαλκού και
άλλων μετάλλων, που καταγράφονται στο δίκτυο, με κόστος αποκατάστασης
για το Δημόσιο περίπου 60 εκατ. ευρώ, ενώ υποστήριξε ότι η συντήρηση και
επιτήρηση του δικτύου πρέπει να ανατεθεί σε ιδιώτες.
Τα σημαντικότερα προβλήματα εντοπίζονται στον προαστιακό («Ελ.
Βενιζέλος»-Κιάτο) και στο βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο στο κομμάτι
Αχαρνές-Τιθορέα, όπου έχει τεθεί εκτός λειτουργίας το σύστημα
ηλεκτροκίνησης. Στην τελευταία περίπτωση, το επιπλέον κόστος λειτουργίας
ανέρχεται σε 18 εκατ. ευρώ λόγω της χρήσης ντιζελομηχανών για τη
μεταφορά των επιβατών.
Για την αποκατάσταση των ζημιών στο τμήμα των 145,5 χλμ. υπογράφηκε την περασμένη εβδομάδα σύμβαση ύψους 23,8 εκατ. ευρώ.
Ο προερχόμενος από το ΠΑΣΟΚ Κώστας Σπηλιόπουλος, που ανέλαβε τα ηνία
της ΕΡΓΟΣΕ πριν από τρεις μήνες, υποσχέθηκε ότι ώς το τέλος του 2016 θα
είναι πλήρως ηλεκτροκίνητη η σιδηροδρομική ΠΑΘΕ, η βασική γραμμή των 710
χλμ. που καλύπτει τη διαδρομή Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Σήμερα:
● Εχουν ολοκληρωθεί τα 489 χλμ., ποσοστό 69,5%, μαζί όμως με τα
τμήματα που έχουν υποστεί δολιοφθορές. Για την αποκατάσταση των ζημιών
στο τμήμα Δομοκός – Θεσσαλονίκη (224 χλμ.) θα διατεθούν άλλα 52 εκατ.
ευρώ.
● Υπό κατασκευή βρίσκονται 180 χλμ., υπό δημοπράτηση άλλα 28 χλμ. και ετοιμάζονται οι μελέτες για τα υπόλοιπα 11 χλμ.
● Προχωρά σταδιακά η κατασκευή διπλής γραμμής στα τμήματα Θεσσαλονίκη
– Ειδομένη και Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας, που σήμερα διαθέτουν μονή
γραμμή.
Νέοι διαγωνισμοί
Μετά τη διάλυση της «αμαρτωλής» σύμβασης 994/2005 για το… ολυμπιακό
έργο της γραμμής «Πειραιάς – Αθήνα – Τρεις Γέφυρες», ετοιμάζεται νέος
διαγωνισμός για τα υπολειπόμενα έργα με προϋπολογισμό 112 εκατ. ευρώ,
ενώ θα δοθούν άλλα 16 εκατ. για εργασίες που δεν έγιναν.
Προβλήματα υπάρχουν με δύο από τις τέσσερις εργολαβίες στο τμήμα
«Κιάτο – Ροδοδάφνη» και ετοιμάζεται συμπληρωματική δημοπράτηση ύψους 280
εκατ. ευρώ. Για να συνδεθεί το δίκτυο του προαστιακού με την Πάτρα θα
χρειαστούν άλλες δύο εργολαβίες, από τις οποίες η πρώτη στο τμήμα
«Ψαθόπυργος – Ρίο», ύψους 120 εκατ. ευρώ, θα δημοπρατηθεί στο πρώτο
εξάμηνο του 2014.
Η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση του
σιδηρόδρομου με τα λιμάνια. Την περασμένη εβδομάδα υπογράφηκε η σύμβαση
των 86 εκατ. ευρώ για τη β΄φάση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο.
Σε ένα δεκαήμερο αναμένεται να λειτουργήσει στον Πειραιά το μικρό
κομμάτι που φέρνει τις ράγες ώς τα πλοία και θα μπορεί να διοχετεύει
κατευθείαν στους συρμούς φορτηγά και κοντέινερ. Ανάλογα έργα
σχεδιάζονται για τα λιμάνια Θεσσαλονίκης, Βόλου, Καβάλας αλλά και
Λαυρίου, με την επέκταση της γραμμής από το Κορωπί.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου