Τις τελευταίες εβδομάδες παρακολουθήσαμε σε απευθείας σύνδεση την πιο
πρόσφατη πράξη της επίθεσης κράτους και κεφαλαίου ενάντια στο σύνολο της
εργατικής τάξης. Η πράξη αυτή είχε τίτλο «Φορολογικό Νομοσχέδιο» και
στόχο να αφήσει άναυδους όλους τους τηλεθεατές της κεντρικής πολιτικής
σκηνής.
Επειδή, όμως, εμάς δεν μας αρέσει καθόλου ο ρόλος του θεατή, εύκολα αντιληφθήκαμε ότι οι «σοβαρότατες» διαφωνίες που προέκυψαν, υποτίθεται, στο εσωτερικό της συγκυβέρνησης δεν ήταν παρά τεχνάσματα, με κύριο σκοπό να αποπροσανατολίσουν την εργατική τάξη προκειμένου να μη γίνει ξεκάθαρο τι πραγματικά σηματοδοτεί αυτό το νομοσχέδιο. Για εμάς είναι προφανές ότι αποτελεί συνέχεια και συστατικό στοιχείο της μνημονιακής πολιτικής: μείωση του μισθού μας, υποτίμηση της εργατικής μας δύναμης, πειθάρχηση του συνόλου των εργαζομένων ακόμα και στις πιο παράλογες προσταγές αφεντικών και κράτους, και, τελικά, προσπάθεια ξεπεράσματος της κρίσης προς όφελος του εγχώριου και διεθνούς κεφαλαίου.
Και στην περίπτωση του φορολογικού νομοσχεδίου ακολουθήθηκε η ίδια, προσφιλής σε κράτος και αφεντικά, προπαγανδιστική τακτική την οποία συνηθίσαμε τα τελευταία χρόνια: τα αραδιάζουν επικοινωνιακά όλα, για να πάρουν τελικά μερικά πίσω και να διατυμπανίζουν ότι προσπάθησαν για το καλύτερο – και όλα «μέλι γάλα». Επειδή όμως εμείς, οι εργαζόμενοι, είμαστε που παράγουμε και το μέλι και το γάλα, οφείλουμε να διαβάσουμε το φορολογικό νομοσχέδιο από τη δική μας μεροληπτική σκοπιά. Αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε στη συνέχεια: μια ανάγνωση του φορολογικού νομοσχεδίου ώστε να έχουμε όσο γίνεται σαφέστερη εικόνα της επίθεσης που δεχόμαστε και να ετοιμαστούμε για την αντεπίθεση.
ΤΑ ΠΙΟ ΤΡΑΝΤΑΧΤΑ ΣΗΜΕΙΑ
Ας προσπαθήσουμε λοιπόν να αποτυπώσουμε τα κύρια σημεία του νέου φοροληστρικού νομοσχεδίου:
• Κατάργηση του αφορολόγητου των 5.000 ευρώ σε μισθωτούς και συνταξιούχους.
Μειώνονται οι κλίμακες φορολόγησης των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία σε 3 από 8 που ισχύουν μέχρι σήμερα (με όλες τις αδικίες που συνεπάγεται αυτή η μείωση). Πιο συγκεκριμένα, προβλέπεται κλίμακα : α) 22% για εισοδήματα έως 25.000 ευρώ, β) 32% για εισοδήματα από 25.001 έως 42.000 ευρώ και γ) 42% για τα εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ.
Αντί του αφορολόγητου, θεσπίζεται έκπτωση φόρου που προκύπτει με βάση
τις ανωτέρω κλίμακες και η μέγιστη τιμή της οποίας είναι τα 2.100 ευρώ
για εισοδήματα έως 21.000 ευρώ. Για εισοδήματα πάνω από 21.000 ευρώ, η
παραπάνω έκπτωση μειώνεται κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ
εισοδήματος, μέχρι να μηδενιστεί στο επίπεδο εισοδήματος των
41.001-42.000 ευρώ. Μάλιστα, σε περίπτωση που ο φόρος που αντιστοιχεί
στον φορολογούμενο είναι μικρότερος από το ποσό των 2.100 ευρώ, το ποσό
της έκπτωσης θα περιορίζεται στο ποσό του φόρου.
• Καθιέρωση νέου τρόπου φορολόγησης των «ελεύθερων επαγγελματιών» και κατάργηση και για αυτούς του αφορολόγητου των 5.000 ευρώ.
Ειδικότερα, για τα εισοδήματα από «ελευθέρια επαγγέλματα» (στο προσχέδιο αναφέρονταν ως εισοδήματα από «επιχειρηματική δραστηριότητα») προβλέπονται δύο μόνο κλίμακες, οι ακόλουθες: α) 26% για τα εισοδήματα έως 50.000 ευρώ και 33% για τα εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ. Για τα εισοδήματα αυτά δεν προβλέπεται καν έκπτωση φόρου, ενώ όσοι ελεύθεροι επαγγελματίες κάνουν έναρξη εργασιών για τα πρώτα τρία έτη άσκησης του επαγγέλματος θα έχουν έκπτωση 50% στο φορολογικό συντελεστή (θα φορολογούνται δηλαδή με συντελεστή 13% για τα πρώτα 10.000 ευρώ εισοδήματος).
• Κατάργηση του μέτρου συλλογής αποδείξεων, το οποίο συνδεόταν με τη διατήρηση του αφορολόγητου για τα πρώτα 5.000 ευρώ εισοδήματος.
• Αύξηση της φορολόγησης των αμοιβών των αξιωματικών και του πληρώματος του εμπορικού ναυτικού από την παροχή υπηρεσιών σε εμπορικά πλοία.
Αυξάνεται ο αναλογικός συντελεστής βάσει του οποίου υπολογίζεται ο φόρος επί των αμοιβών των αξιωματικών από 6% σε 15% και επί των αμοιβών του πληρώματος από 3% σε 10%. Στο σημείο αυτό δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε τη διαφορετική μεταχείριση που επιφυλάσσει το κράτος στους εργαζόμενους στα εμπορικά πλοία σε σχέση με το συνεχώς κερδοφόρο εφοπλιστικό κεφάλαιο, καλώντας το τελευταίο απλά σε «οικειοθελείς συνεισφορές».
• Κατάργηση του πρόσθετου αφορολόγητου προστατευόμενων τέκνων.
Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα το αφορολόγητο ποσό αυξανόταν κατά 2.000 ευρώ για κάθε τέκνο από τα δύο πρώτα και κατά 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο τέκνο των φορολογούμενων. Αντ’ αυτού θεσπίζουν επίδομα 500 ευρώ το χρόνο για τα εξαρτώμενα τέκνα από το τρίτο τέκνο και πάνω εφόσον το οικογενειακό εισόδημα είναι μέχρι 45.000 ευρώ. Με έναν απλό μαθηματικό υπολογισμό αποκαλύπτεται η ιδιαίτερα δυσχερής φορολογική επιβάρυνση για τις πολύτεκνες οικογένειες και η αυταπάτη του «κοινωνικού κράτους πρόνοιας».
• Κατάργηση του πρόσθετου αφορολόγητου για τα πρόσωπα που συνοικούν ή «βαρύνουν» το φορολογούμενο και παρουσιάζουν αναπηρία 67%, είναι τυφλοί, νεφροπαθείς, θύματα πολέμου και λοιπές περιπτώσεις.
Σημειώνεται ότι το αφορολόγητο ποσό αυξανόταν κατά 2.000 ευρώ για κάθε ένα από τα ανωτέρω αναφερόμενα πρόσωπα, ενώ με το νέο φοροληστρικό νομοσχέδιο καθιερώνεται απλά μείωση φόρου 200 ευρώ για κάθε τέτοιο πρόσωπο (έχουν επιπλέον παραλείψει από την ανωτέρω μείωση τους τυφλούς, τους νεφροπαθείς και όσους πάσχουν από αναιμία και κάνουν μεταγγίσεις αίματος).
• Κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τα μισθώματα κύριας κατοικίας.
• Κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τους τόκους στεγαστικών δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας.
• Κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τα ιδιαίτερα μαθήματα και τα φροντιστήρια των τέκνων του φορολογούμενου.
• Κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τα ασφάλιστρα ασφαλίσεων ζωής, θανάτου, προσωπικών ατυχημάτων και ασθένειας του φορολογούμενου και όλων των προσώπων που τον «βαρύνουν».
• Κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τις επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτου που εντάσσονται στο πολυδιαφημιζόμενο ΕΣΠΑ.
• Αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των τόκων των καταθέσεων από το 10% στο 15%.
• Αυτοτελής φορολόγηση των εισοδημάτων από ενοίκια με συντελεστή 10% μέχρι 12.000 ευρώ και 33% για το ποσό που υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ, διατηρώντας παράλληλα και το συμπληρωματικό φόρο για τα ακίνητα (1,5% και 3% για κάθε επιφάνεια που υπερβαίνει τα 300 τ.μ.)
• Διατήρηση και αύξηση του τέλους επιτηδεύματος.
Αυξάνεται το τέλος επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες από τα 500 στα 650 ευρώ. Υπενθυμίζουμε ότι τέλος επιτηδεύματος οφείλουν να καταβάλλουν ανεξαιρέτως όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες και εργαζόμενοι με μπλοκάκι εφόσον έχουν παρέλθει πέντε (5) έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, χωρίς εισοδηματικά ή άλλα κριτήρια. Και μηδενικό εισόδημα να έχεις ή εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχιας, οφείλεις να πληρώσεις τέλος επιτηδεύματος.
Από την αύξηση στο τέλος επιτηδεύματος απαλλάσσονται οι μισθωτοί εργαζόμενοι με μπλοκάκι, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που αναφέρουμε παρακάτω: οι «τυχεροί» αυτοί θα συνεχίσουν να πληρώνουν χαράτσι 500 ευρώ...
• Μείωση της φορολόγησης των επιχειρήσεων.
Το Υπουργείο Οικονομικών, σε non paper που κυκλοφόρησε πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου, πανηγύριζε για τη μείωση κατά 7 περίπου εκατοστιαίων μονάδων της φορολόγησης των κερδών των επιχειρήσεων. Επισημαίνεται ότι ο συντελεστής φορολόγησης των επιχειρήσεων μειώνεται συνολικά από το 40% που είναι σήμερα στο 32,8%. Η μείωση αυτή συνεπάγεται σημαντική μείωση του συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων από το 25% που είναι σήμερα στο 10% και αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των κερδών στο επίπεδο της επιχείρησης από το 20% στο 26%. Γι’ αυτό έτρεξε περιχαρής ο κ. Στουρνάρας να δηλώσει ότι σκοπός του είναι «να μειωθεί η επιβάρυνση των επιχειρήσεων ώστε να υπάρξουν επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας».
Στην πραγματικότητα, ο παραπάνω καταμερισμός αφήνει αχαλίνωτους τους μεγαλομετόχους να καρπώνονται τα κέρδη των επιχειρήσεών τους με φορολόγηση μειωμένη κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με πριν, αλλά στην περίπτωση που οι επιχειρήσεις τους παρουσιάσουν ζημίες, αυτές μετακυλίονται στους εργαζομένους: πλήθος πια στην εποχή μας τα παραδείγματα αφαίρεσης κεφαλαίων και κερδών από μεγαλομετόχους εταιριών που αφήνουν πίσω τους το εταιρικό μόρφωμα με απλήρωτους τους εργαζόμενούς τους...
• Φωτογραφική πρόβλεψη για τις τράπεζες και άλλες επενδυτικές κερδοσκοπικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην ανταλλαγή ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου (μιλάμε βεβαίως για το περίφημο PSI, αλλά η ρύθμιση θεωρούμε πως θα έχει εφαρμογή και στην επαναγορά ομολόγων).
Σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 17 του φοροληστρικού νομοσχεδίου, η διαφορά που προκύπτει σε βάρος των νομικών προσώπων από την ανταλλαγή ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου εκπίπτει ως δαπάνη από τα έσοδά τους σε 30 ισόποσες δόσεις μέχρι τη λήξη των τίτλων που εκδόθηκαν σε ανταλλαγή των ομολόγων, και μάλιστα ανεξάρτητα από το χρόνο διακράτησής τους. Σημειώνουμε ότι, με τον τρόπο αυτό, ειδικά οι τράπεζες ελαχιστοποιούν την υποτιθέμενη ζημία τους από την ανταλλαγή ομολόγων (PSI) αλλά και από την επαναγορά ομολόγων, καθώς μειώνουν έτσι τα κέρδη τους και τη φορολόγησή τους. Επιπλέον, θα μπορούν αυτή τη ζημία να την παρουσιάζουν ως έξοδα μέχρι τη λήξη των ομολόγων: δηλαδή, για ομόλογα εικοσαετούς έκδοσης, θα συμπεριλαμβάνουν ως έξοδο στους ισολογισμούς τους τη δόση αυτή για τα επόμενα είκοσι χρόνια, ανεξάρτητα από το αν τα έχουν ακόμα στην κατοχή τους ή αν τα μεταβίβασαν με κέρδος ή όχι.
Δεν χρειάζεται καν να αναφερθούμε στο γεγονός ότι ζημία για τις ιδιωτικές τράπεζες από την ανταλλαγή ομολόγων δεν υπήρξε ποτέ, αφού γι’ αυτές προβλέφθηκε γενναία ανακεφαλαιοδότηση με χρήματα που φορτώθηκαν στο δημόσιο χρέος, ενώ τέτοια ανακεφαλαιοδότηση δεν προβλέφθηκε για ασφαλιστικά ταμεία, πανεπιστήμια, νοσοκομειακά ιδρύματα, τα οποία μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις χωρίς να γνωρίζουν ότι τα διαθέσιμά τους είναι επενδυμένα από την Τράπεζα της Ελλάδος σε ελληνικά ομόλογα, έχασαν τουλάχιστον 13,5 δισ. ευρώ. Αλήθεια, τη διάταξη αυτή γιατί δεν τη συμπεριέλαβαν στο non paper με τα κατορθώματά τους εκεί στο Υπουργείο Οικονομικών; (Άξιο αναφοράς είναι επίσης ότι καμία αντίστοιχη πρόβλεψη δεν υπάρχει για τις ζημίες των μικροομολογιούχων φυσικών προσώπων.)
Οι επιπτώσεις του νέου φοροληστρικού νομοσχεδίου και στους εργαζόμενους με μπλοκάκι, όπως άλλωστε και σε όλους τους υπόλοιπους εργαζόμενους, είναι καταστροφικές και πολυεπίπεδες. Εντοπίζονται τόσο στη φορολόγησή τους όσο και στην ίδια την εργασιακή πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια.
• Καθιέρωση νέου τρόπου φορολόγησης των «ελεύθερων επαγγελματιών» και κατάργηση και για αυτούς του αφορολόγητου των 5.000 ευρώ.
Ειδικότερα, για τα εισοδήματα από «ελευθέρια επαγγέλματα» (στο προσχέδιο αναφέρονταν ως εισοδήματα από «επιχειρηματική δραστηριότητα») προβλέπονται δύο μόνο κλίμακες, οι ακόλουθες: α) 26% για τα εισοδήματα έως 50.000 ευρώ και 33% για τα εισοδήματα άνω των 50.000 ευρώ. Για τα εισοδήματα αυτά δεν προβλέπεται καν έκπτωση φόρου, ενώ όσοι ελεύθεροι επαγγελματίες κάνουν έναρξη εργασιών για τα πρώτα τρία έτη άσκησης του επαγγέλματος θα έχουν έκπτωση 50% στο φορολογικό συντελεστή (θα φορολογούνται δηλαδή με συντελεστή 13% για τα πρώτα 10.000 ευρώ εισοδήματος).
• Κατάργηση του μέτρου συλλογής αποδείξεων, το οποίο συνδεόταν με τη διατήρηση του αφορολόγητου για τα πρώτα 5.000 ευρώ εισοδήματος.
• Αύξηση της φορολόγησης των αμοιβών των αξιωματικών και του πληρώματος του εμπορικού ναυτικού από την παροχή υπηρεσιών σε εμπορικά πλοία.
Αυξάνεται ο αναλογικός συντελεστής βάσει του οποίου υπολογίζεται ο φόρος επί των αμοιβών των αξιωματικών από 6% σε 15% και επί των αμοιβών του πληρώματος από 3% σε 10%. Στο σημείο αυτό δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε τη διαφορετική μεταχείριση που επιφυλάσσει το κράτος στους εργαζόμενους στα εμπορικά πλοία σε σχέση με το συνεχώς κερδοφόρο εφοπλιστικό κεφάλαιο, καλώντας το τελευταίο απλά σε «οικειοθελείς συνεισφορές».
• Κατάργηση του πρόσθετου αφορολόγητου προστατευόμενων τέκνων.
Σημειώνεται ότι μέχρι σήμερα το αφορολόγητο ποσό αυξανόταν κατά 2.000 ευρώ για κάθε τέκνο από τα δύο πρώτα και κατά 3.000 ευρώ για κάθε επόμενο τέκνο των φορολογούμενων. Αντ’ αυτού θεσπίζουν επίδομα 500 ευρώ το χρόνο για τα εξαρτώμενα τέκνα από το τρίτο τέκνο και πάνω εφόσον το οικογενειακό εισόδημα είναι μέχρι 45.000 ευρώ. Με έναν απλό μαθηματικό υπολογισμό αποκαλύπτεται η ιδιαίτερα δυσχερής φορολογική επιβάρυνση για τις πολύτεκνες οικογένειες και η αυταπάτη του «κοινωνικού κράτους πρόνοιας».
• Κατάργηση του πρόσθετου αφορολόγητου για τα πρόσωπα που συνοικούν ή «βαρύνουν» το φορολογούμενο και παρουσιάζουν αναπηρία 67%, είναι τυφλοί, νεφροπαθείς, θύματα πολέμου και λοιπές περιπτώσεις.
Σημειώνεται ότι το αφορολόγητο ποσό αυξανόταν κατά 2.000 ευρώ για κάθε ένα από τα ανωτέρω αναφερόμενα πρόσωπα, ενώ με το νέο φοροληστρικό νομοσχέδιο καθιερώνεται απλά μείωση φόρου 200 ευρώ για κάθε τέτοιο πρόσωπο (έχουν επιπλέον παραλείψει από την ανωτέρω μείωση τους τυφλούς, τους νεφροπαθείς και όσους πάσχουν από αναιμία και κάνουν μεταγγίσεις αίματος).
• Κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τα μισθώματα κύριας κατοικίας.
• Κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τους τόκους στεγαστικών δανείων για απόκτηση πρώτης κατοικίας.
• Κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τα ιδιαίτερα μαθήματα και τα φροντιστήρια των τέκνων του φορολογούμενου.
• Κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τα ασφάλιστρα ασφαλίσεων ζωής, θανάτου, προσωπικών ατυχημάτων και ασθένειας του φορολογούμενου και όλων των προσώπων που τον «βαρύνουν».
• Κατάργηση της έκπτωσης φόρου για τις επεμβάσεις ενεργειακής αναβάθμισης ακινήτου που εντάσσονται στο πολυδιαφημιζόμενο ΕΣΠΑ.
• Αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των τόκων των καταθέσεων από το 10% στο 15%.
• Αυτοτελής φορολόγηση των εισοδημάτων από ενοίκια με συντελεστή 10% μέχρι 12.000 ευρώ και 33% για το ποσό που υπερβαίνει τα 12.000 ευρώ, διατηρώντας παράλληλα και το συμπληρωματικό φόρο για τα ακίνητα (1,5% και 3% για κάθε επιφάνεια που υπερβαίνει τα 300 τ.μ.)
• Διατήρηση και αύξηση του τέλους επιτηδεύματος.
Αυξάνεται το τέλος επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες από τα 500 στα 650 ευρώ. Υπενθυμίζουμε ότι τέλος επιτηδεύματος οφείλουν να καταβάλλουν ανεξαιρέτως όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες και εργαζόμενοι με μπλοκάκι εφόσον έχουν παρέλθει πέντε (5) έτη από την πρώτη έναρξη εργασιών, χωρίς εισοδηματικά ή άλλα κριτήρια. Και μηδενικό εισόδημα να έχεις ή εισόδημα κάτω από το όριο της φτώχιας, οφείλεις να πληρώσεις τέλος επιτηδεύματος.
Από την αύξηση στο τέλος επιτηδεύματος απαλλάσσονται οι μισθωτοί εργαζόμενοι με μπλοκάκι, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που αναφέρουμε παρακάτω: οι «τυχεροί» αυτοί θα συνεχίσουν να πληρώνουν χαράτσι 500 ευρώ...
• Μείωση της φορολόγησης των επιχειρήσεων.
Το Υπουργείο Οικονομικών, σε non paper που κυκλοφόρησε πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου, πανηγύριζε για τη μείωση κατά 7 περίπου εκατοστιαίων μονάδων της φορολόγησης των κερδών των επιχειρήσεων. Επισημαίνεται ότι ο συντελεστής φορολόγησης των επιχειρήσεων μειώνεται συνολικά από το 40% που είναι σήμερα στο 32,8%. Η μείωση αυτή συνεπάγεται σημαντική μείωση του συντελεστή φορολόγησης των μερισμάτων από το 25% που είναι σήμερα στο 10% και αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των κερδών στο επίπεδο της επιχείρησης από το 20% στο 26%. Γι’ αυτό έτρεξε περιχαρής ο κ. Στουρνάρας να δηλώσει ότι σκοπός του είναι «να μειωθεί η επιβάρυνση των επιχειρήσεων ώστε να υπάρξουν επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας».
Στην πραγματικότητα, ο παραπάνω καταμερισμός αφήνει αχαλίνωτους τους μεγαλομετόχους να καρπώνονται τα κέρδη των επιχειρήσεών τους με φορολόγηση μειωμένη κατά 15 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με πριν, αλλά στην περίπτωση που οι επιχειρήσεις τους παρουσιάσουν ζημίες, αυτές μετακυλίονται στους εργαζομένους: πλήθος πια στην εποχή μας τα παραδείγματα αφαίρεσης κεφαλαίων και κερδών από μεγαλομετόχους εταιριών που αφήνουν πίσω τους το εταιρικό μόρφωμα με απλήρωτους τους εργαζόμενούς τους...
• Φωτογραφική πρόβλεψη για τις τράπεζες και άλλες επενδυτικές κερδοσκοπικές επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην ανταλλαγή ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου (μιλάμε βεβαίως για το περίφημο PSI, αλλά η ρύθμιση θεωρούμε πως θα έχει εφαρμογή και στην επαναγορά ομολόγων).
Σύμφωνα με το άρθρο 9 παρ. 17 του φοροληστρικού νομοσχεδίου, η διαφορά που προκύπτει σε βάρος των νομικών προσώπων από την ανταλλαγή ομολόγων του Ελληνικού Δημοσίου εκπίπτει ως δαπάνη από τα έσοδά τους σε 30 ισόποσες δόσεις μέχρι τη λήξη των τίτλων που εκδόθηκαν σε ανταλλαγή των ομολόγων, και μάλιστα ανεξάρτητα από το χρόνο διακράτησής τους. Σημειώνουμε ότι, με τον τρόπο αυτό, ειδικά οι τράπεζες ελαχιστοποιούν την υποτιθέμενη ζημία τους από την ανταλλαγή ομολόγων (PSI) αλλά και από την επαναγορά ομολόγων, καθώς μειώνουν έτσι τα κέρδη τους και τη φορολόγησή τους. Επιπλέον, θα μπορούν αυτή τη ζημία να την παρουσιάζουν ως έξοδα μέχρι τη λήξη των ομολόγων: δηλαδή, για ομόλογα εικοσαετούς έκδοσης, θα συμπεριλαμβάνουν ως έξοδο στους ισολογισμούς τους τη δόση αυτή για τα επόμενα είκοσι χρόνια, ανεξάρτητα από το αν τα έχουν ακόμα στην κατοχή τους ή αν τα μεταβίβασαν με κέρδος ή όχι.
Δεν χρειάζεται καν να αναφερθούμε στο γεγονός ότι ζημία για τις ιδιωτικές τράπεζες από την ανταλλαγή ομολόγων δεν υπήρξε ποτέ, αφού γι’ αυτές προβλέφθηκε γενναία ανακεφαλαιοδότηση με χρήματα που φορτώθηκαν στο δημόσιο χρέος, ενώ τέτοια ανακεφαλαιοδότηση δεν προβλέφθηκε για ασφαλιστικά ταμεία, πανεπιστήμια, νοσοκομειακά ιδρύματα, τα οποία μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις χωρίς να γνωρίζουν ότι τα διαθέσιμά τους είναι επενδυμένα από την Τράπεζα της Ελλάδος σε ελληνικά ομόλογα, έχασαν τουλάχιστον 13,5 δισ. ευρώ. Αλήθεια, τη διάταξη αυτή γιατί δεν τη συμπεριέλαβαν στο non paper με τα κατορθώματά τους εκεί στο Υπουργείο Οικονομικών; (Άξιο αναφοράς είναι επίσης ότι καμία αντίστοιχη πρόβλεψη δεν υπάρχει για τις ζημίες των μικροομολογιούχων φυσικών προσώπων.)
ΤΙ ΣΥΝΕΠΑΓΕΤΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΦΟΡΟΛΗΣΤΡΙΚΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ ΜΕ ΜΠΛΟΚΑΚΙ
Οι επιπτώσεις του νέου φοροληστρικού νομοσχεδίου και στους εργαζόμενους με μπλοκάκι, όπως άλλωστε και σε όλους τους υπόλοιπους εργαζόμενους, είναι καταστροφικές και πολυεπίπεδες. Εντοπίζονται τόσο στη φορολόγησή τους όσο και στην ίδια την εργασιακή πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί τα τελευταία χρόνια.
Ειδικότερα, όσον αφορά τις φορολογικές επιπτώσεις, το κρίσιμο είναι ότι οι εργαζόμενοι με μπλοκάκι συνεχίζουν να υπάγονται στους «ελεύθερους επαγγελματίες» και να φορολογούνται ως τέτοιοι. Αυτό βέβαια δεν είναι παρά η πρακτική εφαρμογή όλων των ιδεοληψιών που έχουν τεχνηέντως περάσει στην κοινή γνώμη αναφορικά με το κοινωνικό γόητρο που υποτίθεται ότι παρέχει η λεγόμενη «αυτοαπασχόληση». Η γενικώς και αορίστως αναφερόμενη «αυτοαπασχόληση», και η γενική και χωρίς εξειδίκευση αναφορά στη «φοροδιαφυγή των ελεύθερων επαγγελματιών», δεν κάνει τίποτε άλλο παρά να τσουβαλιάζει την εργατική τάξη και να τη διασπά στο εσωτερικό της, καθώς εσκεμμένα δεν γίνεται καμιά διάκριση ανάμεσα σε εργοδότες και εργαζόμενους, εκμεταλλευτές και εκμεταλλευμένους: όλοι είμαστε «ένα», και σε αυτούς τους «χαλεπούς καιρούς» πρέπει να δείξουμε κατανόηση και να παλέψουμε με «εθνική ομοψυχία»...
Όλα λοιπόν τα εισοδήματα από «ατομική επιχείρηση» θα φορολογούνται πλέον διαφορετικά από τα εισοδήματα των υπόλοιπων φυσικών προσώπων. Παρατηρείται δηλαδή στο νομοσχέδιο αυτό η εξής καινοτομία για τα ελληνικά δεδομένα: γίνεται διάκριση στη φορολόγηση των φυσικών προσώπων, και ορισμένα από αυτά φορολογούνται πλέον όπως και οι επιχειρήσεις. Όλοι ανεξαιρέτως οι «ελεύθεροι επαγγελματίες», χωρίς να θεσπίζεται κάποιο κριτήριο όπως, για παράδειγμα, ο όγκος των εργασιών τους, οι ειδικές εργασιακές τους συνθήκες και το αν απασχολούν προσωπικό, αν είναι δηλαδή εργοδότες ή εργαζόμενοι, φορολογούνται πλέον όπως όλες οι μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις (Α.Ε., Ε.Π.Ε., Ι.Κ.Ε., Ο.Ε., Ε.Ε., τραπεζικά ιδρύματα κ.λπ.). Μάλιστα, για τις επιχειρήσεις προβλέπεται ενιαίος φορολογικός συντελεστής 26% στο συνολικό τους καθαρό εισόδημα, χωρίς δεύτερη μεγαλύτερη κλίμακα, όπως για τους υπόλοιπους «ελεύθερους επαγγελματίες».
Πέρα από όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, δηλαδή την κατάργηση του αφορολόγητου και την υπαγωγή των εργαζόμενων με μπλοκάκι στην ίδια φορολόγηση με τους επιχειρηματίες, τους εργοδότες και τις εμπορικές επιχειρήσεις, ακούσαμε πρόσφατα τον κ. Στουρνάρα να δηλώνει υπερήφανος: «…όλοι θα φορολογούνται με βάση βιβλία, θα αφαιρούνται οι δαπάνες, θα αφαιρούνται οι ασφαλιστικές τους εισφορές, κάτι που δεν γινόταν μέχρι τώρα…». Ας θυμίσουμε λοιπόν στον υπουργό ότι οι ασφαλιστικές εισφορές σε ταμεία υποχρεωτικής ασφάλισης εξέπιπταν κανονικά στο παρελθόν από το ακαθάριστο εισόδημα. Η ρύθμιση αυτή καταργήθηκε με το άρθρο 2 παρ. 1 του Ν. 3842/2010, μετά τον οποίο μόνο ένα ποσό των ασφαλιστικών εισφορών αφαιρούταν ως έκπτωση από τον υπολογιζόμενο φόρο. Απαραίτητη η διευκρίνιση, γιατί σε λίγο θα μας λένε στα σοβαρά ότι ο κ. Στουρνάρας ανακάλυψε και την Αμερική.
Αφήσαμε για το τέλος το… καλύτερο: στο φοροληστρικό νομοσχέδιο υπάρχει ειδική πρόβλεψη για τους μισθωτούς εργαζόμενους με μπλοκάκι. Ειδικότερα προβλέπεται ότι οι «ελεύθεροι επαγγελματίες» θα υπάγονται στη φορολογική κλίμακα των μισθωτών εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι ακόλουθες δύο προϋποθέσεις :
• Έχουν έγγραφη σύμβαση με τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που λαμβάνουν τις υπηρεσίες τους, και
• Τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που λαμβάνουν τις υπηρεσίες τους δεν υπερβαίνουν τα τρία ή, εφόσον αυτά είναι περισσότερα, ποσοστό 75% των ακαθάριστων εσόδων τους προέρχεται μόνο από έναν εξ αυτών.
Με τη διάταξη αυτή αναγνωρίζεται εμμέσως το παράνομο καθεστώς με το οποίο εξαναγκάζονται από τους εργοδότες τους να δουλεύουν πολλοί εργαζόμενοι με μπλοκάκι. Πεποίθησή μας είναι ότι η συγκεκριμένη διάταξη, ενώ φαίνεται να αφαιρεί κάποια βάρη από τους μισθωτούς εργαζόμενους με μπλοκάκι, αποτελεί δούρειο ίππο για την πλήρη θεσμοθέτηση της μισθωτής εργασίας με μπλοκάκι: η «φοροελάφρυνση» την οποία επιφέρει πλέον το καθεστώς του μισθωτού εργαζομένου με μπλοκάκι, σε σύγκριση πάντα με το καθεστώς του «αυτοαπασχολούμενου» εργαζομένου με μπλοκάκι, μοιάζει βέβαιο ότι θα κάνει τους περισσότερους συναδέλφους να απεμπολήσουν οικειοθελώς και εκ των προτέρων όλα τα νόμιμα και πραγματικά δικαιώματά που έχουν έναντι του εργοδότη τους και τα οποία μέχρι πρότινος μπορούσαν τουλάχιστον να τα διεκδικήσουν δικαστικά, έστω και εκ των υστέρων. Το κράτος καθιστά σαφές ότι έχει γνώση αυτής της εργασιακής συνθήκης και αντί να εφαρμόσει την εργατική νομοθεσία, την παρακάμπτει με φορολογική διάταξη, παίρνοντας ξεκάθαρα θέση υπέρ των εργοδοτών.
Στην ουσία γίνεται, εκτός όλων των άλλων, μια συντονισμένη απόπειρα να νομιμοποιηθεί η πρακτική που πρώτο το ίδιο το κράτος φρόντισε να επιβάλει, με τις καταχρηστικά ονομαζόμενες «συμβάσεις έργου», και η οποία τείνει να αποτελέσει τον κανόνα στις εργασιακές σχέσεις στον ιδιωτικό αλλά και στον δημόσιο τομέα. Αναφερόμαστε βεβαίως στην πρακτική των εργοδοτών να μην προσλαμβάνουν καν τους εργαζόμενούς τους, αλλά να τους υποχρεώνουν να κόβουν αποδείξεις παροχής υπηρεσιών. Με τον τρόπο αυτό, οι εργοδότες απαλλάσσονται από την υποχρέωσή τους να καταβάλλουν εργοδοτικές ασφαλιστικές εισφορές (το ολοένα πιο δυσβάσταχτο βάρος των οποίων επωμίζονται εξολοκλήρου πια οι εργαζόμενοι με μπλοκάκι), απαλλάσσονται από την υποχρέωσή τους να πληρώνουν δώρα και επιδόματα γάμου, αδείας, λοχείας και μητρότητας, καθώς επίσης και από την υποχρέωση τους να καταβάλλουν αποζημίωση σε περίπτωση απόλυσης. Τώρα πια, το επίσημο αντάλλαγμα για όλες αυτές τις απαλλαγές θα είναι η «φοροελάφρυνση» του μισθωτού εργαζόμενου με μπλοκάκι: «αποδέξου ότι δεν είσαι εργαζόμενος για να φορολογείσαι τουλάχιστον σαν εργαζόμενος», είναι το μήνυμα του νομοσχεδίου.
Με αυτό το ταξικά προσανατολισμένο φοροληστρικό νομοσχέδιο, το
κράτος λειτουργεί για άλλη μια φορά ως θεσμικός εγγυητής του κεφαλαίου.
Έχουμε πλήρη επίγνωση ότι η φορολογία, με τις άμεσες επιβαρύνσεις της
και τις δόλιες «ελαφρύνσεις» της, αποτελεί ένα από τα βασικά μέσα
διάσπασης της δοκιμαζόμενης εργατικής τάξης και υποτίμησης της εργατικής
μας δύναμης. Στο δικό μας χέρι, όμως, είναι να δούμε καθαρά μέσα από τα
θολά προπετάσματα και να αγωνιστούμε για να τους εμποδίσουμε να κάνουν
τα σχέδιά τους πράξη.
Δεν είμαστε ούτε επιχειρηματίες ούτε εργοδότες
ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΜΕ ΜΠΛΟΚΑΚΙ
***
ΕΠΟΜΕΝΗ AΝΟΙΧΤΗ ΔΙΑΚΛΑΔΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ
Παρασκευή 4 Γενάρη, 8 μ.μ.
Λόντου 6 (Εξάρχεια), 2ος όροφος
Λόντου 6 (Εξάρχεια), 2ος όροφος
mplokakides.blogspot.gr
mplokakia@gmail.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου