Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2010

Οι μύθοι και η πραγματικότητα για τους «ειδικούς λογαριασμούς»

Επαναδημοσιεύουμε παλαιότερο (09/2008) κείμενο του Γ.Κ. εκπροσώπου τότε της συσπείρωσης στο ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣγια τους "Ειδικούς Λογαριασμούς" στο Δημόσιο.


1. Τι είναι οι ειδικοί λογαριασμοί;
Είναι αδιαφανείς και ευέλικτοι λογαριασμοί, που «τρέφονται» με δημόσια έσοδα που κινούνται εκτός του κρατικού προϋπολογισμού, χωρίς την εφαρμογή των κανόνων του δημοσίου λογιστικού και δεν υφίστανται τον έλεγχο της διακίνησής τους από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Η σύσταση αυτών των λογαριασμών και το πλαίσιο λειτουργίας τους καθορίζονται με κοινές υπουργικές αποφάσεις των υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και του κατά περίπτωσιν αρμοδίου υπουργού. Ενδεικτικό της «ευελιξίας» είναι το γεγονός ότι μια απλή υπουργική απόφαση αρκεί για να αυξηθεί κάποιο επίδομα που χρηματοδοτείται από ένα τέτοιο λογαριασμό. Κατά τα άλλα ο νόμος για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις στο δημόσιο δεν επιτρέπει την διαπραγμάτευση μισθολογικών θεμάτων. Γι αυτό, ελάχιστες είναι οι Ομοσπονδίες του Δημοσίου καταφεύγουν στην διαδικασία των συλλογικών διαπραγματεύσεων ενώ αντίθετα είναι αρκετές είναι αυτές που ρυθμίζουν τα «μισθολογικά» τους ζητήματα στους προθαλάμους και τους διαδρόμους των υπουργών διαπραγματευόμενοι κονδύλια μέσω αυτών των λογαριασμών.

2. Που πάνε τα κονδύλια των ειδικών λογαριασμών;
Μια ομάδα ειδικών λογαριασμών είναι συνδεδεμένη με την καταβολή μιας σειράς επιδομάτων σε κρατικούς υπαλλήλους. Τα ποσά των επιδομάτων αυτών έχουν τεράστιες αποκλίσεις από υπουργείο σε υπουργείο και συμβάλουν τα μέγιστα στη δημιουργία υπαλλήλων πολλών ταχυτήτων. Μέσω αυτών των ειδικών λογαριασμών καταβάλλονται σήμερα επιδόματα σε περίπου 160.000 δημοσίους υπαλλήλους. Επίσης, για το τρέχον έτος, περίπου τα δύο τρίτα των συνολικών πληρωμών μέσω ειδικών λογαριασμών - δηλαδή τα 2,8 από τα 4,144 δισ. ευρώ -προβλέπεται ότι θα διατεθούν για πληρωμές επιδομάτων ή για επιχορηγήσεις.

Όλοι οι ειδικοί λογαριασμοί δεν αφορούν επιδόματα. Πέρα από την επιδοματική πολιτική, χρηματοδοτούνται και για αρκετές άλλες δραστηριότητες, όπως δημόσιες σχέσεις των υπουργείων ή ακόμη και σωματεία. Το μεγαλύτερο όμως μέρος από αυτά χρησιμοποιείται για την χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων. Πρόκειται για πόρους που προέρχονται κυρίως από τα κοινοτικά ταμεία που χρηματοδοτούν τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, τα οποία μερικές φορές είναι υπερδιπλάσια του τακτικού προϋπολογισμού τους. Επειδή αυτοί οι ειδικοί λογαριασμοί , είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση των πανεπιστημίων - αν και λειτουργούν όμως υπό ένα καθεστώς που πολλοί χαρακτηρίζουν νόθο και προβληματικό επειδή κρύβει παγίδες για τις διοικήσεις των πανεπιστημίων - εξαιρούνται από τις ρυθμίσεις του νόμου που ψηφίστηκε πρόσφατα.

Αριθμητικά οι περισσότεροι ειδικοί λογαριασμοί, 79 τον αριθμό, απαντώνται στο υπουργείο Υγείας και αφορούν στη λειτουργία των απογευματινών ιατρείων και νοσοκομείων, άλλοι 75 ειδικοί λογαριασμοί σχετίζονται με κεφάλαια της λιμενικής αστυνομίας, όμως τα πολλά λεφτά, ως συνήθως, βρίσκονται υπό τη σκέπη του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών. 12 λογαριασμοί εκτός προϋπολογισμού λειτουργούν υπό την εποπτεία του ΥΠΟΙΚ και μέσω αυτών μόνο φέτος προβλέπεται να γίνουν πληρωμές 2,222 δισ. ευρώ και εισπράξεις 3,143 δισ. ευρώ.

3. Ποιοι ειδικοί λογαριασμοί εξαιρούνται από τις πρόσφατες ρυθμίσεις;
Το νομοσχέδιο αφήνει άθικτες αρκετές κατηγορίες ειδικών λογαριασμών, εκτός από τους περίπου 40 ειδικούς λογαριασμούς - που ήδη έχουμε αναφέρει προηγουμένως - και αφορούν την χρηματοδότηση ΑΕΙ – ΤΕΙ μέσω των ερευνητικών προγραμμάτων. Αναμένεται τελικά να καταργηθούν περίπου 100 ειδικοί λογαριασμοί, από το σύνολο των 213 που είναι σήμερα, καθώς θα ενσωματωθούν στον κρατικό προϋπολογισμό. Το άρθρο 3 περιγράφει τους ειδικούς λογαριασμούς που εξαιρούνται από τις διατάξεις του νόμου:

α. Οι λογαριασμοί του δημοσίου, οι οποίοι αφορούν χρηματοδότηση έργων απο την ευρωπαϊκή ένωση ή προβλέπονται από κανόνες κοινοτικού δικαίου, διεθνείς συμβάσεις ή συμφωνίες.β. Οι λογαριασμοί που εξυπηρετούν αποκλειστικά κονδύλια έρευνας.γ. Οι λογαριασμοί, οι οποίοι χρηματοδοτούνται αποκλειστικά απο τις συνδρομές των δικαιούχων τους.δ. Οι λογαριασμοί των οποίων οι πόροι αξιοποιούνται αποκλειστικά ή κατά κύριο λόγο για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων αποκατάστασης, αναβάθμισης και προστασίας του περιβάλλοντος.ε. Ο λογαριασμός για την απασχόληση και την επαγγελματική κατάρτιση.στ. Ο ειδικός λογαριασμός της βουλής που τηρείται στο υποκατάστημα βουλής της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος.ζ. Ο λογαριασμός του κεφαλαίου ασφαλίσεως χρηματοδοτήσεων κεφαλαίων ή εγγυήσει Ελληνικού δημοσίου.η. Ο λογαριασμός εσόδων από εκκαθάριση εταιρειών αρμοδιότητας του Ο.Α.Ε.θ. Ο ειδικός λογαριασμός διαχείρισης δημοσίου χρέους και εξυπηρέτησης εγγυήσεων.ι. Ο λογαριασμός του προϊόντος από την κυκλοφορία μεταλλικών κερμάτων ευρώ.ια. Ο λογαριασμός επιδοτήσεων επιτοκίων του ν.128/1975(ΦΕΚ 178 Α)

Για τους ειδικούς λογαριασμούς που θα εξαιρεθούν σύμφωνα με στις διατάξεις των παραγράφων α,β,γ, και δ του άρθρου 3 θα εκδοθούν ειδικές υπουργικές αποφάσεις του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών. Οι υπόλοιποι λογαριασμοί που αναμένεται να ενσωματωθούν στον προϋπολογισμό θα είναι εκείνοι που περιλαμβάνουν τα επιδόματα, οι λογαριασμοί των απογευματινών ιατρείων, καθώς και άλλοι επιμέρους λογαριασμοί όπως αυτός που τροφοδοτεί ο OΠAΠ στο Υπουργείο Πολιτισμού.


4. Από πότε υπάρχουν ειδικοί λογαριασμοί;
Οι ειδικοί λογαριασμοί εμφανίζονται αμέσως μετά τον εμφύλιο πόλεμο . Η σύσταση και η διακίνηση των εκτός προϋπολογισμού αυτών λογαριασμών προβλέπεται από τις διατάξεις του αναγκαστικού νόμου 1500/50 «περί ρυθμίσεως των εκτός δημόσιας ληψοδοσίας ειδικών λογαριασμών» και του ν. 1646/50 «περί κυρώσεως και συμπληρώσεων του α.ν. 1500/50». Και ενώ οι ανώμαλες συνθήκες της περιόδου εκείνης έχουν εξομαλυνθεί, οι ειδικοί λογαριασμοί άντεξαν και αντέχουν ακόμη, γιατί μένουν στο απυρόβλητο, έχουν ευελιξία, βρίσκονται εκτός ελέγχου και βολεύουν όλες τις κυβερνήσεις. Μέχρι την εφαρμογή του πρόσφατου νόμου, η λειτουργία τους διέπεται από τις διατάξεις του ν. 2771/99. Όμως, δεν έχουμε αναλυτικά στοιχεία για τους ειδικούς λογαριασμούς γιατί οι Κυβερνήσεις δεν τα έδιδαν στην δημοσιότητα.

5. Πότε τέθηκε το θέμα της ένταξης των ειδικών λογαριασμών με τον κρατικό προϋπολογισμό;
Αξίζει να σημειωθεί ότι με την ψήφιση του ν.2771/99, η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ απέβλεπε, όπως σήμερα εξάλλου και η κυβέρνηση της Ν.Δ. - σύμφωνα με τις διακηρύξεις τους - να βάλει τάξη στους ειδικούς λογαριασμούς. Ήδη εκείνη την εποχή, μόλις μετά από 4 χρόνια από την ψήφιση του νόμου -δηλαδή το 2003 - είχε αναδειχθεί πλέον ως «Αχίλλειος πτέρνα» των ειδικών λογαριασμών η μη υποχρέωση αποτύπωσης της οικονομικής διαχείρισής τους στον κρατικό προϋπολογισμό. Οι χρηματικές ροές που είχαν πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο λειτουργίας τους, έδιναν δικαιολογημένα την εντύπωση ότι η τότε κυβέρνηση τηρούσε διπλά βιβλία. Οι ειδικοί λογαριασμοί, λοιπόν, για πρώτη φορά αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση επί του προϋπολογισμού του 2004, η οποία περιέχει στοιχεία διακίνησης ειδικών λογαριασμών και για τα δύο προηγούμενα χρόνια. Αυτή η έκθεση υποβλήθηκε στη Βουλή τον Νοέμβριο του 2003 και κάτω από την πίεση που είχε δημιουργηθεί τότε μετά τη σχετική συζήτηση στη βουλή. Ο τότε υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Ν. Χριστοδουλάκης υπερασπίστηκε αυτή την «παράνομη» σχέση, δηλαδή την αναγκαιότητα της ύπαρξης αυτών των λογαριασμών γιατί εξασφαλίζουν - σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του - «την διαχειριστική ευελιξία για την υλοποίηση μιας συγκεκριμένης πολιτικής». Και ως παράδειγμα ανέφερε τη βοήθεια που παρέχουν με την ευελιξία τους οι ειδικοί λογαριασμοί στην υλοποίηση της πολιτικής αποκρατικοποιήσεων!

Τότε, στη συζήτηση του θέματος αυτού στη Βουλή, ο σημερινός υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφης, ως βουλευτής της ΝΔ που ήταν αξιωματική αντιπολίτευση, διαφώνησε έντονα με την ύπαρξη αυτών των λογαριασμών, που κινούνται εκτός προϋπολογισμού χωρίς διαφάνεια και χωρίς την εφαρμογή των αυστηρών ελέγχων διαχείρισης που προβλέπουν οι διατάξεις του δημοσίου λογιστικού. Και δήλωσε ότι το κόμμα της ΝΔ όταν θα αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας θα επανεξετάσει το θέμα της ύπαρξης και της λειτουργίας των ειδικών λογαριασμών. Όμως, αξίζει να σημειωθεί ότι η ΝΔ, που ως αξιωματική αντιπολίτευση είχε καταδικάσει τη λειτουργία των ειδικών λογαριασμών, στα τρία πρώτα χρόνια που έγινε κυβέρνηση, διπλασίασε το δημόσιο χρήμα, που διακινήθηκε εκτός προϋπολογισμού και εκτός …ελέγχου, μέσω αυτών των λογαριασμών!

6. Τι λέει η έκθεση του ΟΟΣΑ για τους ειδικούς λογαριασμούς;
Αξίζει να επισημάνουμε ότι ο ΟΟΣΑ σε έκθεσή του για την ποιότητα των δημόσιων οικονομικών που έγινε κατ' εντολή της ελληνικής κυβέρνησης, εκφράζει την άποψη πως οι ειδικοί λογαριασμοί θα πρέπει να ενσωματωθούν στον κρατικό προϋπολογισμό. Η έκθεση αυτή αναφέρει ότι υπάρχουν 130 ειδικοί λογαριασμοί που δεν περιλαμβάνονται στον προϋπολογισμό. Χρηματοδοτούνται από ίδια έσοδα, αλλά σε ποσοστό 25% περίπου τα λεφτά τα δίνει το κράτος. Είναι χαρακτηριστικό, λέει ο ΟΟΣΑ, ότι το Δημόσιο απασχολεί (εκτός του στρατού) 486.580 εργαζόμενους που πληρώνονται από «εμφανή» κονδύλια. Υπάρχει όμως και ένα ποσό κοντά στο 1 δισ. ευρώ για έξτρα αμοιβές (των ίδιων ή άλλων εργαζομένων) μέσα από τους ειδικούς λογαριασμούς. Ο λόγος είναι - σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ - ότι τα όρια στη διαμόρφωση των μισθών του Δημοσίου εμποδίζουν την πρόσληψη υψηλής εξειδίκευσης προσωπικού, πρόβλημα που λύνεται διά της πλαγίας, δηλαδή μέσω των ειδικών λογαριασμών...

7. Γιατί έγινε η πρόσφατη ρύθμιση με τους ειδικούς λογαριασμούς;
Όμως, ο πρόσφατος νόμος του Γ. Αλογοσκούφη έγινε για άλλους λόγους από αυτούς που επικαλείται ο ΟΟΣΑ στην έκθεσή του. Και προφανώς δεν έγινε ούτε και για τους λόγους που αναφέρονται στην εισηγητική έκθεση. Για παράδειγμα -το παρακάτω σημείο, που και έχει άμεσο ενδιαφέρον για τις συνδικαλιστικές μας διεκδικήσεις- αποτελεί προκάλυμμα για τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης:
ε) Η Κατάργηση δεν θίγει κεκτημένα δικαιώματα υπαλλήλων. Θέτει το αναγκαίο υπόβαθρο για τη θεσμοθέτηση ενός δημοσιοϋπαλληλικού μισθολογίου, καθώς καθιστά δυνατή μια λεπτομερή καταγραφή του τρόπου αμοιβής των διαφόρων κατηγοριών υπαλλήλων.
Πρέπει να είμαστε δύσπιστοι απέναντι σε αυτές τις διακηρύξεις γιατί, αν πράγματι η ΝΔ ήθελε να κάνει όλα αυτά που επικαλείται στην εισηγητική έκθεση, είχε όλη την ευχέρεια να τα υλοποιήσει τόσα χρόνια που είναι στην Κυβέρνηση. Και είναι πλέον …αρκετά! Εξάλλου - με δεδομένη και την συναίνεση της αξιωματικής αντιπολίτευσης στην αναγκαιότητα αυτής της ρύθμισης - ο δρόμος για την ψήφιση του νομοσχεδίου δεν ήταν στρωμένος με αγκάθια. Επίσης το νέο «δημοσιοϋπαλληλικό μισθολόγιο» που επικαλείται η κυβέρνηση, θα παραμένει για αρκετό καιρό ακόμα ως ..όνειρο, γιατί δεν έχει γίνει κανένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση πέρα από ανάλογες εξαγγελίες.

Η τελευταία νομοθετική ρύθμιση έγινε λοιπόν για άλλους λόγους από αυτούς που επικαλείται η κυβέρνηση της Ν.Δ. Αποβλέπει στην αύξηση των εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού κατά 1 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, για το 2008 οι εισπράξεις των ειδικών λογαριασμών, θα ανέλθουν σε 5.030 εκατ. ευρώ και οι πληρωμές στα 4.144 εκατ. ευρώ. Το πλεόνασμα το οποίο θα προκύψει από τη διαφορά μεταξύ εισπράξεων και πληρωμών, δηλαδή ένα ποσό της τάξεως του 1 δισ. ευρώ, θα ενσωματωθεί στα δημόσια έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού, αυξάνοντας τα έσοδα και μειώνοντας ισόποσα το δημοσιονομικό έλλειμμα. Παράλληλα, θα πρέπει να δοθούν οι τελικές απαντήσεις στην Eurostat, που τώρα μας ελέγχει για το ύψος αυτών των κρυφών λογαριασμών, και ο νέος νόμος θεωρείται κίνηση καλής θέλησης από την πλευρά της κυβέρνησης για συμμόρφωση με τις κοινοτικές επιταγές.

8. Τι σχέση έχει ο κρατικός συνδικαλισμός με τους ειδικούς λογαριασμούς;
Οι ειδικοί λογαριασμοί απετέλεσαν τον δούρειο ίππο του ελέγχου του συνδικαλιστικού κινήματος από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Μετά την σύντομη «σοσιαλιστική» περίοδο του ενιαίου μισθολογίου, η ανθοφορία των εκσυγχρονιστικών οραμάτων του - όπως η σύνδεση του μισθού με την παραγωγικότητα και άλλα ηχηρά παρόμοια - οδήγησαν στην καρποφορία πληθώρας ειδικών λογαριασμών. Η αποσάθρωση του ενιαίου μισθολογίου οδήγησε στην μείωση της διαπραγματευτικής ικανότητας της ΑΔΕΔΥ. Όμως, ταυτόχρονα μια σειρά δευτεροβάθμιων ομοσπονδιών στον δημόσιο τομέα απέκτησαν «ειδικές» σχέσεις δούναι και λαβείν με το κράτος και τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Εκείνη την περίοδο οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, για να ελέγξουν το κίνημα των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα που είχε αρχίζει να φουντώνει απέναντι στις πολιτικές της λιτότητας που είχαν αρχίσει να εφαρμόζονται, προσπάθησαν - επιτυχημένα - να διασπάσουν την ενότητα των εργαζομένων, εισάγοντας άτυπες και αδιαφανείς πρακτικές συναλλαγής με τις συνδικαλιστικές ηγεσίες επί μέρους χώρων, προωθώντας παράλληλα και μορφές ατομικής διαπραγμάτευσης της εργασίας στον δημόσιο τομέα. Ταυτόχρονα με «εξαγορά» κρίσιμων κατηγοριών εργαζομένων μέσω ειδικών αμοιβών από ειδικούς λογαριασμούς, εδραιώνεται και η «εξαγορά» των συνδικαλιστικών ηγεσιών. Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στα «ειδικά» προνόμια που αποκτούν συνδικαλιστές - κυρίως κυβερνητικοί - που να αποξενώνονται από την εργασία τους και γίνονται «επαγγελματικά» στελέχη. Επίσης, δεν περιορίζεται στις οικονομικές παροχές προς τα σωματεία που χρηματοδοτούνται πλέον από το κράτος, μέσω των ειδικών λογαριασμών, ακόμα και αν αυτή η χρηματοδότηση αγγίζει ακραίες μορφές, όπως αυτές που αποκαλύφθηκαν στο Υπουργείο Πολιτισμού με αφορμή την υπόθεση Ζαχόπουλου. Η κύρια πλευρά του εντοπίζεται στους νέους «ειδικούς» ρόλους που αναλαμβάνουν στα πλαίσια του καταμερισμού των εξουσιών στο …εκσυγχρονιστικό κράτος του ΠΑΣΟΚ: Παράλληλα με την συνδικαλιστική δράση - που εκφράζει την συλλογική διαπραγμάτευση των εργαζομένων με το κράτος – οι κυβερνητικοί συνδικαλιστές είναι οι βασικοί διαμεσολαβητές της ατομικής διαπραγμάτευσης της εργασίας, που ήδη έχει αρχίσει να καθιερώνεται με διάφορες μορφές και με ραγδαίους ρυθμούς στον δημόσιο τομέα. Αυτή η κρατική εξουσία, που διαχειρίζονται οι κυβερνητικοί συνδικαλιστές εμπεδώνει ισχυρές πελατειακές σχέσεις στο συνδικαλιστικό κίνημα. Οι σχέσεις αυτές μάλιστα αναδεικνύονται κυρίαρχες απέναντι στις συλλογικές - κινηματικές πρακτικές. Η δύναμη αυτών των σχέσεων είναι μάλιστα τόσο μεγάλη, ώστε αποτρέπει την τότε κυβερνητική παράταξη της ΠΑΣΚΕ να ακολουθήσει το ΠΑΣΟΚ στη θέση της αντιπολίτευσης. Με την κυβερνητική αλλαγή, η κυβέρνηση της Ν.Δ. βρήκε τον δρόμο έτοιμο και απλώς ακολούθησε τις πολιτικές του ΠΑΣΟΚ. Εξάλλου έπαιζε και στο γήπεδό της, γιατί αυτές οι πρακτικές ήταν οργανικά ενταγμένες στα πολιτικά πλαίσια που είχε προδιαγράψει ο Νεοφιλελευθερισμός για τον δημόσιο τομέα.

9. Ποια Υπουργεία λαμβάνουν σήμερα επιδόματα από τους ειδικούς λογαριασμούς;
Σύμφωνα με στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου, μέσω ειδικών λογαριασμών καταβάλλονται επιδόματα και λοιπές πρόσθετες αμοιβές σε υπαλλήλους των ακόλουθων υπουργείων:
  1. Αγροτικής Ανάπτυξης (σε όλους τους υπαλλήλους του υπουργείου και σε εποπτευόμενα ΝΠΔΔ)
  2. Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης (σε υπαλλήλους της ΓΓΔΔ, του Εθν. Τυπογραφείου, των ΟΤΑ, της κεντρικής υπηρεσίας και μεταταγμένους σε Νομαρχίες)
  3. Δικαιοσύνης (σε όλους τους υπαλλήλους)
  4. ΠΕΧΩΔΕ (στους υπαλλήλους της κεντρικής υπηρεσίας, των περιφερειακών υπηρεσιών και σε εποπτευόμενα ΝΠΔΔ)
  5. Μεταφορών (σε υπαλλήλους της κεντρικής υπηρεσίας, εξεταστές και βοηθούς εξεταστών υποψηφίων οδηγών, υπαλλήλους της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας)
  6. Απασχόλησης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (σε υπαλλήλους της Γ.Γ. Κοινωνικών Ασφαλίσεων, στους διοικητικούς και υγειονομικούς υπαλλήλους του ΙΚΑ, υπαλλήλους του ΟΑΕΔ και των ασφαλιστικών οργανισμών).
  7. Ανάπτυξης (σε όλους τους υπαλλήλους)
  8. Πολιτισμού (στη ΓΓΑ)
  9. Εμπορικής Ναυτιλίας (στους υπαλλήλους του ΥΕΝ εκτός εκπαιδευτικού προσωπικού και των λιμενικών ταμείων)
  10. Οικονομίας και Οικονομικών (στους δημοσιονομικούς, εφοριακούς, τελωνειακούς, υπαλλήλους του Γενικού Χημείου και του πρώην ΥΠΕΘΟ)
  11. Υγείας (στους υπαλλήλους της κεντρικής υπηρεσίας και του ΕΟΦ.

10. Τι έδειξαν οι κινητοποιήσεις στις 10 και 11 Σεπτέμβρη;
Οι πρόσφατες εξελίξεις έδειξαν την ανάγκη συντονισμού των δημοσίων υπαλλήλων που θίγονται από τις πρόσφατες ρυθμίσεις. Η μαζικότητα των κινητοποιήσεων στις 10 και 11 Σεπτέμβρη κατέγραψε τις έντονες ανησυχίες των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα. Το γεγονός αυτό επιδέχεται και διαφορετική ανάγνωση: Οι επιδοματικές πολιτικές της κυβέρνησης καλά κρατάνε, αφού ακόμα και η υποψία ότι μπορεί να καταργηθούν, είναι αρκετή για να βγάλει τόσο κόσμο στο δρόμο, όσο δεν μπορεί να μαζεύει η ΑΔΕΔΥ στις δικές της κινητοποιήσεις! Επομένως, η κυβέρνηση έλαβε το μήνυμα: δεν έχει κανένα λόγο να αναιρέσει αυτές τις ιδιαίτερα λαοφιλείς πολιτικές των επιδομάτων!

Η ΕΜΔΥΔΑΣ συμμετείχε στην κινητοποίηση με την μισή της καρδιά, και βρήκε εύκολα κάποιες δικαιολογίες να μην υπογράψει με τις άλλες ομοσπονδίες καμιά κοινή ανακοίνωση. Είπαμε, να κάνουμε και κάποια πράγματα μαζί με τους άλλους δημόσιους υπαλλήλους, αλλά μέχρι ενός σημείου!

Και ποιο είναι πράγματι αυτό το σημείο; Προσδιορίζεται από λεπτές ισορροπίες - που δεν έχουν αναφορά στο μαζικό κίνημα και στα συμφέροντα των μηχανικών - αλλά τις σχέσεις της ΔΑΚΕ και την Αγωνιστική Συνεργασία, όπως αυτές διαμορφώνονται για το θέμα της ένταξης της ομοσπονδίας μας στην ΑΔΕΔΥ. Με δεδομένη μάλιστα σε αυτά τα θέματα την ευρύτερη συναίνεση που έχει διαμορφωθεί με την σύμπλευση της ΠΑΣΚ, το μόνο πράγμα που μπορεί να προωθηθεί ως συνισταμένη αυτού του συσχετισμού, είναι ένας άγονος συντεχνιασμός που θα μας απομονώνει ακόμα πιο πολύ από τους άλλους εργαζόμενους του δημοσίου τομέα αλλά και θα μας απομακρύνει από αυτούς που θα χειρίζονται αύριο τα ζητήματα του νέου μισθολογίου στον δημόσιο τομέα. Δυστυχώς, αν σύντομα δεν αλλάξουμε γραμμή για το ζήτημα της ΑΔΕΔΥ, θα βρεθούμε στο περιθώριο των εξελίξεων, όταν άλλοι θα διαπραγματεύονται στη θέση μας αυτά που διεκδικούμε σήμερα από την κυβέρνηση!....

11. Μήπως θα λυθούν τα προβλήματά μας στους διαδρόμους του ΥΠΕΧΩΔΕ;
Ένας άλλος μύθος που καλλιεργείται - εδώ και πολλά χρόνια - από τις συνδικαλιστικές ηγεσίες της ΕΜΔΥΔΑΣ είναι ότι οι μηχανικοί είναι ο περιούσιος κλάδος του εκάστοτε υπουργού ΠΕΧΩΔΕ. Γι αυτό και επιδιώκουν να έχουν «καλές σχέσεις» με τον υπουργό. Στα πλαίσια αυτής της πολιτικής κινήθηκε και η Αγωνιστική Συνεργασία και παραχώρησε την θέση του προέδρου της ομοσπονδίας μας στην ΔΑΚΕ ως μια χειρονομία καλής θέλησης για να βελτιωθούν περισσότερο οι ήδη καλές σχέσεις με τον κ. Σουφλιά. Όμως τελικά - όπως αποδεικνύεται από τα έργα του υπουργού - άλλα είναι τα αγαπημένα παιδιά του: Μόλις πρόσφατα η ΠΟΣΕΥΠΕΧΩΔΕ εκμαίευσε αύξηση 12% του επιδόματος 2% των υπαλλήλων του ΥΠΕΧΩΔΕ. Όσο για το δικό «μας» 7%0 η μόνη μέριμνα που έδειξε ο υπουργός αφορούσε στο …ξεχείλωμά του! Επεκτάθηκε και σε μια κατηγορία υπαλλήλων του ΥΠΕΧΩΔΕ (γεωτεχνικούς) και άνοιξε ο δρόμος για να το διεκδικούν πλέον και άλλες κατηγορίες υπαλλήλων του ΥΠΕΧΩΔΕ. Μήπως έφτασε η ώρα να αλλάξουμε πολιτική, να αφήσουμε τους διαδρόμους και να αφοσιωθούμε στην ανάπτυξη μαζικού και αγωνιστικού κινήματος στο χώρο μας;

12. Τι μπορούμε να κάνουμε άμεσα για την ομογενοποίηση των αποδοχών μας;
Η νέα νομοθετική ρύθμιση για τους ειδικούς λογαριασμούς καταγράφει με τον πιο ανάγλυφο πλέον τρόπο ένα βασικό πρόβλημα που έχει ο κλάδος μας σχετικά με την ομογενοποίηση των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων μηχανικών. Θα πρέπει να μην χάσουμε άλλο χρόνο και να οικοδομήσουμε άμεσα στο εσωτερικό της ΕΜΔΥΔΑΣ τις προϋποθέσεις ενότητας του κλάδου, που σημαίνει ότι πρέπει να ξεπεράσουμε και τη σημερινή κατάσταση όπου δύο μηχανικοί που εργάζονται σε διπλανά γραφεία αμείβονται και παρέχουν την ίδια ακριβώς εργασία αλλά λαμβάνουν αποδοχές με τεράστιες διαφορές. Η κατάσταση προέρχεται κυρίως από το γεγονός ότι οι μηχανικοί δημόσιοι υπάλληλοι εκτός από τα γνωστά κλαδικά επιδόματα λαμβάνουν και χωρικά επιδόματα από άλλους ειδικούς λογαριασμούς. Η ΕΜΔΥΔΑΣ θα πρέπει άμεσα να διεκδικήσει την άρση αυτών των διαφορών. Αυτή η διεκδίκηση που αφορά το δικαίωμα «ίσης αμοιβής για ίση εργασία» για τον κλάδο μας, είναι και συνταγματική επιταγή σύμφωνα με το άρθρο 22 παράγραφο 1 του Συντάγματος.
Η πραγματοποίηση αυτού του στόχου μπορεί να γίνει μόνον αν οι μηχανικοί δημόσιοι υπάλληλοι δεν θα αμείβονται από άλλα επιδόματα που χορηγούνται μέσω ειδικών λογαριασμών εκτός της ειδικής αμοιβής –αντισταθμίσματος (πρώην 7 0/00), θα χορηγείται σε όλους τους μηχανικούς όπως και στους νεοπροσλαμβανόμενους, θα εξασφαλίζει αποδοχές τουλάχιστον στο ύψος των αποδοχών των μηχανικών του εργάζονται στο ΥΠΕΧΩΔΕ και θα είναι διαπραγματεύσιμο, μέσω συλλογικών συμβάσεων.
Ανεξάρτητα λοιπόν, από το αν αυτό θα επιτευχθεί η ομογενοποίηση του κλάδου τελικά με κλαδικό μισθολόγιο ή με την ενεργοποίηση διυπουργικού κλάδου (πάντα με τις απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας) ή μέσω ενιαίου μισθολογίου με αναγνώριση των ιδιαιτεροτήτων των μηχανικών, η καθιέρωση της ειδικής αμοιβής –αντισταθμίσματος με τις προϋποθέσεις που προαναφέραμε –εδώ και τώρα – αποτελεί βασικό πλαίσιο πάνω στο οποίο μπορούν να γίνουν όλες αυτές οι ρυθμίσεις στο μέλλον. Προς αυτή την κατεύθυνση η «συσπείρωση αριστερών μηχανικών» έχει επεξεργαστεί μια πρώτη εξειδίκευση των στόχων - στα πλαίσια των αποφάσεων του συνεδρίου - και θα καταθέσει άμεσα αυτές τις θέσεις της για συζήτηση στα συνδικαλιστικά μας όργανα.
Αθήνα, Σεπτέμβρης 08

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου