Στο απυρόβλητο, οι υπεύθυνοι των 64 πυρκαγιών σε XYTA, ΧΑΔΑ και ΚΔΑΥ την τελευταία 5ετία | Λίστα
Όπως καταγγέλλει, με ανακοίνωσή της, η ΠΟΕ-ΟΤΑ, οι φωτιές αυτές δείχνουν ότι με ευθύνη της Δικαιοσύνης αλλά και των αρμόδιων φορέων της Πολιτείας, τα περιβαλλοντικά εγκλήματα συνεχίζουν να παραμένουν ατιμώρητα
27 Αυγούστου 2020
Ο κατάλογος με τις εξήντα τέσσερις (64) πυρκαγιές (36 σε XYTA και ΧΑΔΑ. και 28 σε ΚΔΑΥ και ΑΠΟΘΗΚΕΣ κ.λπ.) της τελευταίας 5ετίας, που δίνει στη δημοσιότητα η ΠΟΕ-ΟΤΑ αποτελεί την κορυφή ενός παγόβουνου από παρανομίες και εγκλήματα κατά του περιβάλλοντος και της Δημόσιας Υγείας.
Πέραν των 64 αυτών πυρκαγιών, δεκάδες ακόμη πυρκαγιές έχουν εκδηλωθεί τα τελευταία χρόνια σε παράνομες αποθήκες πλαστικών – και όχι μόνο – που δεν έχουν καταγραφεί επίσημα για ευνόητους λόγους. Επίσης, πολλές φωτιές εκδηλώθηκαν και έλαβαν μεγάλες διαστάσεις, με τεράστιες περιβαλλοντικές συνέπειες χωρίς να γίνουν γνωστές. Πληροφορήθηκε την καταστροφή που προκάλεσαν η Ελληνική Κοινωνία πολύ αργότερα, όπως συνέβη με την μεγάλη πυρκαγιά στο XYTA Φυλής στις 9 Ιουλίου 2020.
Δεν πρόκειται για ατυχήματα, όπως θέλουν κάποιοι να τα παρουσιάζουν, αλλά για περιβαλλοντικά εγκλήματα, που παραμένουν ατιμώρητα.
Ο «Συνήγορος του Πολίτη» ύστερα από εξέταση σημαντικά μεγάλου αριθμού υποθέσεων διαπίστωσε ότι πολλές μονάδες, εργοστάσια ή αποθήκες απορριμμάτων αν και φέρονται ως «φιλοπεριβαλλοντικές» και διέθεταν τις προβλεπόμενες άδειες και εγκρίσεις, «λειτουργούσαν καθ’ υπέρβαση των όρων αυτών και χωρίς να τηρούν τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους, µε αποτέλεσµα τη ρύπανση του περιβάλλοντος και την πρόκληση συνεπειών στη Δηµόσια υγεία».
▼
Παρασκευή 28 Αυγούστου 2020
Πέμπτη 27 Αυγούστου 2020
Ενίσχυση του δικαστικού αγώνα για το Ελληνικό
ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΒΑΔΙΖΕΙ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΣΩΤΗΡΙΑΣ.
ΟΙ ΠΡΟΦΥΓΕΣ ΜΑΣ ΘΑ ΣΥΜΒΑΛΛΟΥΝ Σ’ ΑΥΤΟ ΤΟΝ ΣΤΟΧΟ
ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΣΕΤΕ ΤΟΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΟ ΑΓΩΝΑ
Αγαπητοί φίλοι/ες
H οικονομική αδυναμία χρηματοδότησης του έργου που αναγκάστηκε να ομολογήσει η Lamda Development στο ενημερωτικό δελτίο για το ομολογιακό δάνειο οδήγησαν τη Μαριάννα Λάτση να πουλήσει άρον-άρον τις μετοχές της.
Όμως, επειδή εμπλέκονται ισχυροί πολιτικοί παράγοντες, γίνεται μία τελευταία προσπάθεια μήπως και καταφέρουν να περιέλθει το Ελληνικό στον Λάτση.
Κυκλοφόρησε ότι ετοιμάζουν μία μελέτη για το... Τοπίο. Αυτό τους μάρανε!!
Η αναβολή της εκδίκασης των προσφυγών για τις 16 Σεπτεμβρίου 2020 μάς έδωσε την ευκαιρία να βρούμε πολύ σοβαρούς λόγους ακύρωσης των τριών ΚΥΑ που δικάζονται: για το Καζίνο, το Παράκτιο Μέτωπο και το Πάρκο. Οι λόγοι μάλιστα έχουν να κάνουν με παραβιάσεις της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Ταυτόχρονα τούς εκθέτουμε πολιτικά γιατί οι ΚΥΑ - που τόσος θόρυβος έγινε για αυτές - αφενός είναι προσχηματικές και κενές περιεχομένου, αφετέρου όσον αφορά την περιοχή Καζίνο δίνουν τη δυνατότητα στη Lamda να
κάνει ότι θέλει με άναρχη δόμηση (ακόμη και αυθαίρετα).
Και όχι μόνο στη Lamda αλλά και στον ανάδοχο του καζίνο δίνουν περισσότερες επιτρεπόμενες χρήσεις και δόμηση από αυτή που προβλέπει η αρχική τουλάχιστον διακήρυξη.
Οι πρόσθετοι λόγοι πρέπει να κατατεθούν υποχρεωτικά μέχρι τις 31 Αυγούστου γιατί εάν μείνουν τα δικόγραφα ως έχουν, χωρίς τους πρόσθετους λόγους, το κόστος των οποίων παρουσιάζω αναλυτικά, τότε οι προσφυγές μας θα απορριφθούν οπωσδήποτε και σύντομα.
Ο πρόεδρος του ΣτΕ κ. Ράντος πήρε σύνταξη στις 30 Ιουνίου και η κατάσταση στο ΣτΕ ίσως
αλλάξει προς το καλύτερο. Ο κ. Ευστρατίου, που ανέλαβε την προεδρία του Πέμπτου Τμήματος του ΣτΕ προσωρινά, αποδείχτηκε εντάξει καθώς με προσωρινή διαταγή σταμάτησε τα έργα της Cosco. Αυτός θα προεδρεύσει πιθανότατα στις 16 Σεπτεμβρίου στο δικαστήριο που θα εκδικάσει
τις προσφυγές μας.
Δικαστικά έξοδα των προηγούμενων προσφυγών
Το κόστος κατάθεσης των 4 προσφυγών που έγιναν είναι 2800 €. συν κόστος εκδίκασης της
πρώτης προσφυγής στις 6 Μαρτίου 1300 €, συν συμβολαιογραφικά έξοδα για τα 4 πληρεξούσια 286 €
Έχουν δοθεί μέχρι σήμερα για τα παραπάνω δικαστικά έξοδα 4386 €
Έχουν μέχρις στιγμής μαζευτεί 3840 €
Δικαστικά έξοδα για τους πρόσθετους λόγους
που πρέπει να συγκεντρωθούν άμεσα 2510
για το Καζίνο 640€ αμοιβή δικηγόρου + 7 επιδόσεις Χ 44 = 308€ Συνολικά 948 €
Για το παράκτιο 640€ αμοιβή δικηγόρου + 9 επιδόσεις Χ 44 = 396€ Συνολικά 1036 €
Για το πάρκο 640€ αμοιβή δικηγόρου + 7 επιδόσεις Χ 44 = 308€ Συνολικά 948 €
Σύνολο 2932 €
Ο δικαστικός επιμελητής μας κάνει έκπτωση
Δηλαδή και οι τρεις προσφυγές θα στοιχήσουν συνολικά 2510 €
Τα 2510 ευρώ είναι επείγον να δοθούν μέχρι τις 31 Αυγούστου. Στην περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό θα καλυφθούν από τους άμεσα εμπλεκόμενους στην προσφυγή στους οποίους και θα δοθούν εκ των υστέρων.
Η υπεύθυνη συντάκτρια των προσφυγών
Μαριλένα Ιατρίδου
Περιμένουμε τις καταθέσεις σας στο λογαριασμό.
ΙΒΑΝ ΕΘΝΙΚΗ
ΙΑΤΡΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ-ΕΛΕΝΗ
GR5301101750000017553988001
17553988001 με αυτό το νούμερο μπορείτε να καταθέσετε τα χρήματα στο ATM της Εθνικής
τηλ 2109817251, mariatrd@otenet.gr
Σε περίπτωση που δεν εξυπηρετεί η ΕΘΝΙΚΗ μπορείτε να καταθέτετε στο λογαριασμό
EUROBANK
Ονομα Δικαιούχου: ΠΟΡΤΑΛΙΟΥ ΕΛΕΝΗ
IBAN: GR7502606300000000103731729
BIC: ERBKGRAAXXX
Σε κάθε περίπτωση σημειώνετε στην κατάθεση: για το ΕΛΛΗΝΙΚΟ.
Εάν είναι δύσκολη η κατάθεση μέσω τράπεζας επικοινωνείτε με Ελένη Πορτάλιου, τηλ : 210
7512560- 6937178060
Τετάρτη 26 Αυγούστου 2020
Η απαξίωση των ελληνικών νησιών
Η απαξίωση των ελληνικών νησιών
Θοδωρής Τσιμπίδης* | Φωτογραφίες: Αρχιπέλαγος Ινστιτούτο Θαλάσσιας Προστασίας
Η ιστορία μιας καταστροφής - Από την αυτονομία στην απόλυτη εξάρτηση ● Αναρωτηθήκαμε ποτέ πώς τα νησιά μας μέσα σε λίγα χρόνια μετατράπηκαν από πρότυπα διαχείρισης και αυτάρκειας σε απόλυτα εξαρτημένους τόπους, χωρίς πρωτογενή παραγωγή, αλλά και χωρίς πόσιμο νερό τα περισσότερα από αυτά; Αξιοσημείωτο είναι ότι τότε, πολλές φορές τα καράβια μπορεί να μην προσέγγιζαν τα νησιά ακόμα και για πολλές εβδομάδες, γεγονός που δεν επηρέαζε την επάρκεια σε αγαθά και την καθημερινότητα των νησιωτών.
Οσοι ζήσαμε στα νησιά τις δεκαετίες του 1960-1970 ή και νωρίτερα, έστω και σε νεαρή ηλικία, προλάβαμε να βιώσουμε το τέλος της περιόδου της πρότυπης αυτονομίας που για χιλιάδες χρόνια χαρακτήριζε το Αιγαίο.
Στο χωριό μου, στις Ράχες της Ικαρίας, θυμάμαι ότι σε όλα τα σπίτια φρόντιζαν κάθε εποχή να αποθηκεύουν ό,τι παρήγαγαν για να βιοπορίζονται οι άνθρωποι τους επόμενους μήνες, έχοντας έτσι μια μορφή επάρκειας και αυτονομίας.
Τα λίγα πράγματα που δεν παρήγαν οι νησιώτες, όπως η ζάχαρη, το ρύζι, ο καφές και η απαραίτητη κηροζίνη για τις λάμπες, τα προμηθεύονταν από τα λίγα καταστήματα που υπήρχαν με τα λίγα χρήματα που διέθεταν ή μέσω ανταλλαγής προϊόντων. Το πλοίο από τον Πειραιά ερχόταν στο νησί σποραδικά, όποτε το επέτρεπαν οι καιρικές συνθήκες, και όπως είχε ελάχιστους επιβάτες, αντίστοιχα ελάχιστα ήταν και τα προϊόντα που εκφορτώνονταν στο νησί, γιατί αντίστοιχα μικρές ήταν και οι ανάγκες των ντόπιων για καταναλωτικά προϊόντα.
Αντίστροφα, όταν το καράβι ταξίδευε προς τον Πειραιά, ήταν σύνηθες να αποστέλλονται πολλά διαφορετικά παραγόμενα προϊόντα είτε προς πώληση, είτε προς συγγενείς που ζούσαν στην Αθήνα και στον Πειραιά.
Για αιώνες, όλα τα νησιά βιοπορίζονταν από την παραγωγή προϊόντων, όχι μόνο για τοπική κατανάλωση αλλά και για εξαγωγή. Τα μεγαλύτερα νησιά, όπως η Λέσβος, η Χίος και η Σάμος, ήταν για αιώνες σημαντικοί τόποι παραγωγής και εξαγωγής για κάθε λογής αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, με σημαντικές μικρές βιομηχανικές μονάδες (π.χ. βυρσοδεψία, σαπωνοποιία).
Η Ικαρία εξήγε σταφίδα, το περίφημο καϊσί (ποικιλία βερίκοκου), αμύγδαλα και πολλά άλλα αγροτικά προϊόντα. Η Κύθνος μέχρι και τα τέλη της δεκαετίας του 1970 παρήγε το επίσης περίφημο θερμιώτικο κριθάρι, το οποίο κάλυπτε το σύνολο της παραγωγής της μπίρας ΦΙΞ, απασχολώντας μέσω συμβολαιακής καλλιέργειας την πλειονότητα των κατοίκων του νησιού. Η Πάρος εξήγε μεγάλες ποσότητες σιτηρών και η Νάξος πατάτες, φρούτα και λαχανικά. Πολλά νησιά εξήγαν και πρώτες ύλες (π.χ. κάρβουνο, ασβέστη ή ορυκτό καολινίτη - το βασικό συστατικό της πορσελάνης).
Αντίστοιχη ήταν η πρωτογενής παραγωγή και οι εξαγωγές διαφορετικών προϊόντων σε όλα τα κατοικημένα νησιά, ενώ μικρά εμπορικά καΐκια ταξίδευαν μεταξύ των νησιών καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, είτε για εμπόριο είτε για ανταλλαγή προϊόντων. Τα τελευταία εμπορικά καΐκια που είχαν απομείνει στο Αιγαίο σταμάτησαν τους πλόες τους πριν από περίπου 15 χρόνια.
Τις προηγούμενες δεκαετίες ακόμα και τα μικρά νησιά είχαν πλήρη επάρκεια νερού. Αξιοποιούσαν τις πηγές και τον υδροφόρο ορίζοντα, ενώ υπήρχε και συστηματική συλλογή των όμβριων υδάτων.
Αξιοσημείωτο είναι ότι τότε, πολλές φορές τα καράβια, είτε λόγω καιρικών συνθηκών είτε για άλλους λόγους, μπορεί να μην προσέγγιζαν τα νησιά ακόμα και για πολλές εβδομάδες, γεγονός που δεν επηρέαζε την επάρκεια σε αγαθά και την καθημερινότητα των νησιωτών.
Τρίτη 25 Αυγούστου 2020
Ακραία συντηρητική στροφή σηματοδοτεί το σχέδιο του νέου ΕΣΔΑ
Ακραία συντηρητική στροφή σηματοδοτεί το σχέδιο του νέου ΕΣΔΑ
Το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ κατέθεσε παρέμβαση στην, κατ’ όνομα, δημόσια διαβούλευση για το νέο εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ), εξηγώντας στην εισαγωγή της ότι:
«Η παρούσα διαδικασία αποτελεί παρωδία διαβούλευσης και έχει επιλεγεί συνειδητά προκειμένου να μην υπάρξει ουσιαστικός διάλογος και κριτική στο σχέδιο του νέου ΕΣΔΑ. Επιβεβαιώνεται ότι οι κρίσιμες αποφάσεις έχουν, ήδη, ληφθεί, με αποτέλεσμα η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης να έχει καθαρά προσχηματικό χαρακτήρα. Παρόλα αυτά, επιλέξαμε να καταθέσουμε αυτήν την παρέμβαση, για να μην αφήσουμε κανένα περιθώριο σε ισχυρισμούς του τύπου ότι δεν υπήρξε αντίλογος στις συγκεκριμένες κυβερνητικές επιλογές, εστιάζοντας στη διαχείριση των αστικών αποβλήτων και -αναγκαστικά- με συνοπτικό τρόπο.»
Η γενική εκτίμηση είναι ότι το σχέδιο του νέου ΕΣΔΑ συνιστά ακραία συντηρητική στροφή, σε σχέση το υφιστάμενο ΕΣΔΑ, η μη υλοποίηση των στόχων του οποίου δεν οφείλεται στο περιεχόμενό του, αλλά στην πολιτική διαχείρισή του από την προηγούμενη και την τωρινή κυβέρνηση, φυσικά.
Η μη υλοποίηση των στόχων του ΕΣΔΑ αξιοποιείται από την κυβέρνηση της ΝΔ, όχι για να αναδείξει τα πραγματικά αίτια, αλλά για να πλήξει το περιεχόμενό του, καλλιεργώντας μια ακραία ρεβανσιστική πολιτική, εξόφθαλμα φιλική και εξυπηρετική στα εργολαβικά συμφέροντα, που λυμαίνονται τον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων. Ως βασικό επικοινωνιακό εργαλείο χρησιμοποιείται η υπόσχεση για ουσιαστικό περιορισμό της ταφής, με τέτοιο τρόπο μάλιστα, ώστε να γίνεται εύπεπτη η αποδοχή παρωχημένων και επικίνδυνων πρακτικών, όπως αυτές της καύσης.
Η γενική κατεύθυνση του σχεδίου του νέου ΕΣΔΑ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΥΤΙΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ, αποτυπώνεται στις εξής επιλογές:
1. Υιοθετείται ένα συντηρητικό και στατικό πλέγμα στόχων, ιδιαίτερα αν πάρουμε υπόψη ότι η υλοποίησή τους μετατίθεται από το 2020, στο 2030.
2. Οι στόχοι γίνονται ελάχιστα πιο ελκυστικοί, μόνο με την εφαρμογή σεναρίων ενεργειακής αξιοποίησης - καύσης και μόνο ως προς το ποσοστό της ταφής.
3. Επανέρχεται δριμύτερος ο συγκεντρωτισμός, με βαρύνοντα το ρόλο του αρμόδιου υπουργείου και των υπουργείων που σχετίζονται με τη διαχείριση των οικονομικών πόρων και των επενδύσεων. Οι τοπικές δράσεις, όσο και όπου θα αναπτύσσονται, θα είναι κάτω από τη «σκέπη» υπερτοπικών φορέων ή και των ίδιων των εργολάβων, απευθείας.
4. Επιχειρείται η βίαιη και ταχεία ιδιωτικοποίηση των τμημάτων του τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων που για την ώρα διαχειρίζονται οι ΟΤΑ και οι διαδημοτικοί φορείς διαχείρισης.
5. Στο καθαρά διαχειριστικό κομμάτι, η επίτευξη των στόχων του ΕΣΔΑ επιδιώκεται κυρίως μέσω της ανάπτυξης μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων (ΜΕΑ) και ενός δικτύου μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης (συμπεριλαμβανομένων των τσιμεντοβιομηχανιών), που θα χρησιμοποιούν υπολείμματα επεξεργασίας αποβλήτων ή/και δευτερογενή καύσιμα. Ειδικότερα, προβλέπεται να λειτουργήσουν 3-4 μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και η κατασκευή αντίστοιχων μονάδων, εντός των ίδιων των ΜΕΑ, αν αυτό προκριθεί από τα οικεία ΠΕΣΔΑ ή/και τους οικείους ΦΟΔΣΑ. Με βάση όλα αυτά, η ενεργειακή αξιοποίηση αποτελεί βασικό εργαλείο του νέου ΕΣΔΑ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της παρέμβασης, το οποίο βρίσκεται αναρτημένο σε αυτή τη διεύθυνση.
Το ΔΥΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ κατέθεσε παρέμβαση στην, κατ’ όνομα, δημόσια διαβούλευση για το νέο εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ), εξηγώντας στην εισαγωγή της ότι:
«Η παρούσα διαδικασία αποτελεί παρωδία διαβούλευσης και έχει επιλεγεί συνειδητά προκειμένου να μην υπάρξει ουσιαστικός διάλογος και κριτική στο σχέδιο του νέου ΕΣΔΑ. Επιβεβαιώνεται ότι οι κρίσιμες αποφάσεις έχουν, ήδη, ληφθεί, με αποτέλεσμα η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης να έχει καθαρά προσχηματικό χαρακτήρα. Παρόλα αυτά, επιλέξαμε να καταθέσουμε αυτήν την παρέμβαση, για να μην αφήσουμε κανένα περιθώριο σε ισχυρισμούς του τύπου ότι δεν υπήρξε αντίλογος στις συγκεκριμένες κυβερνητικές επιλογές, εστιάζοντας στη διαχείριση των αστικών αποβλήτων και -αναγκαστικά- με συνοπτικό τρόπο.»
Η γενική εκτίμηση είναι ότι το σχέδιο του νέου ΕΣΔΑ συνιστά ακραία συντηρητική στροφή, σε σχέση το υφιστάμενο ΕΣΔΑ, η μη υλοποίηση των στόχων του οποίου δεν οφείλεται στο περιεχόμενό του, αλλά στην πολιτική διαχείρισή του από την προηγούμενη και την τωρινή κυβέρνηση, φυσικά.
Η μη υλοποίηση των στόχων του ΕΣΔΑ αξιοποιείται από την κυβέρνηση της ΝΔ, όχι για να αναδείξει τα πραγματικά αίτια, αλλά για να πλήξει το περιεχόμενό του, καλλιεργώντας μια ακραία ρεβανσιστική πολιτική, εξόφθαλμα φιλική και εξυπηρετική στα εργολαβικά συμφέροντα, που λυμαίνονται τον τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων. Ως βασικό επικοινωνιακό εργαλείο χρησιμοποιείται η υπόσχεση για ουσιαστικό περιορισμό της ταφής, με τέτοιο τρόπο μάλιστα, ώστε να γίνεται εύπεπτη η αποδοχή παρωχημένων και επικίνδυνων πρακτικών, όπως αυτές της καύσης.
Η γενική κατεύθυνση του σχεδίου του νέου ΕΣΔΑ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΥΤΙΚΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ, αποτυπώνεται στις εξής επιλογές:
1. Υιοθετείται ένα συντηρητικό και στατικό πλέγμα στόχων, ιδιαίτερα αν πάρουμε υπόψη ότι η υλοποίησή τους μετατίθεται από το 2020, στο 2030.
2. Οι στόχοι γίνονται ελάχιστα πιο ελκυστικοί, μόνο με την εφαρμογή σεναρίων ενεργειακής αξιοποίησης - καύσης και μόνο ως προς το ποσοστό της ταφής.
3. Επανέρχεται δριμύτερος ο συγκεντρωτισμός, με βαρύνοντα το ρόλο του αρμόδιου υπουργείου και των υπουργείων που σχετίζονται με τη διαχείριση των οικονομικών πόρων και των επενδύσεων. Οι τοπικές δράσεις, όσο και όπου θα αναπτύσσονται, θα είναι κάτω από τη «σκέπη» υπερτοπικών φορέων ή και των ίδιων των εργολάβων, απευθείας.
4. Επιχειρείται η βίαιη και ταχεία ιδιωτικοποίηση των τμημάτων του τομέα της διαχείρισης των αποβλήτων που για την ώρα διαχειρίζονται οι ΟΤΑ και οι διαδημοτικοί φορείς διαχείρισης.
5. Στο καθαρά διαχειριστικό κομμάτι, η επίτευξη των στόχων του ΕΣΔΑ επιδιώκεται κυρίως μέσω της ανάπτυξης μονάδων επεξεργασίας σύμμεικτων αποβλήτων (ΜΕΑ) και ενός δικτύου μονάδων ενεργειακής αξιοποίησης (συμπεριλαμβανομένων των τσιμεντοβιομηχανιών), που θα χρησιμοποιούν υπολείμματα επεξεργασίας αποβλήτων ή/και δευτερογενή καύσιμα. Ειδικότερα, προβλέπεται να λειτουργήσουν 3-4 μονάδες ενεργειακής αξιοποίησης για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας και η κατασκευή αντίστοιχων μονάδων, εντός των ίδιων των ΜΕΑ, αν αυτό προκριθεί από τα οικεία ΠΕΣΔΑ ή/και τους οικείους ΦΟΔΣΑ. Με βάση όλα αυτά, η ενεργειακή αξιοποίηση αποτελεί βασικό εργαλείο του νέου ΕΣΔΑ.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της παρέμβασης, το οποίο βρίσκεται αναρτημένο σε αυτή τη διεύθυνση.
Κυριακή 23 Αυγούστου 2020
Ο «άσχημος» θάνατος των φωτοβολταϊκών
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ 17.08.2020, 22:44
Ο «άσχημος» θάνατος των φωτοβολταϊκών
Τάσος Σαραντής
Καθώς μια τεράστια ποσότητα ηλιακών πάνελ που χρησιμοποιούνται στην υφήλιο πλησιάζουν στην «ημερομηνία λήξης» τους, επείγει η εύρεση μιας λύσης για την αποτελεσματική ανακύκλωσή τους αφού αποτελούν πολύ επιβλαβή για το περιβάλλον απορρίμματα.
Τα ηλιακά πάνελ αποτελούν μια ολοένα και πιο σημαντική πηγή ανανεώσιμης ενέργειας, αλλά είναι επίσης πολύπλοκα κομμάτια τεχνολογίας που γίνονται μεγάλα, ογκώδη, τοξικά ηλεκτρονικά απορρίμματα στο τέλος της ζωής τους. Και αυτή τη στιγμή, στο μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη δεν υπάρχει ένα σχέδιο αντιμετώπισης για το ζήτημα, εκτός των νεκροταφείων φωτοβολταϊκών.
Ενα τέτοιο σχέδιο είναι απαραίτητο να αναπτυχθεί σύντομα, καθώς πλησιάζει ο κορεσμός των ηλιακών ηλεκτρονικών αποβλήτων.
Μέχρι το 2050, ο Διεθνής Οργανισμός Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας προβλέπει ότι έως και 78 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι ηλιακών συλλεκτών θα έχουν φτάσει στο τέλος της ζωής τους και ότι ο κόσμος θα παράγει περίπου 6 εκατομμύρια μετρικούς τόνους νέων ηλιακών ηλεκτρονικών αποβλήτων ετησίως. Ενώ ο τελευταίος αριθμός είναι ένα μικρό κλάσμα του συνόλου των ηλεκτρονικών αποβλήτων που παράγει η ανθρωπότητα κάθε χρόνο, οι τυπικές μέθοδοι ανακύκλωσης ηλεκτρονικών δεν αρκούν για τους ηλιακούς συλλέκτες.
ADVERTISING
Η ανάκτηση των πιο πολύτιμων υλικών από έναν ηλιακό συλλέκτη, συμπεριλαμβανομένου του αργύρου και του πυριτίου, απαιτεί λύσεις ανακύκλωσης κατά παραγγελία. Και αν δεν αναπτυχθούν τέτοιες λύσεις, γνωρίζουμε ήδη τι θα συμβεί: οι ηλιακοί συλλέκτες θα καταλήγουν σε χώρους υγειονομικής ταφής, αναφέρεται στο ανεξάρτητο πρακτορείο ειδήσεων Grist.
Τέλος ζωής
Οι ηλιακοί συλλέκτες αποτελούνται από φωτοβολταϊκά κύτταρα που μετατρέπουν το ηλιακό φως σε ηλεκτρική ενέργεια. Οταν αυτά τα πάνελ θάβονται σε χώρους υγειονομικής ταφής, σπαταλώνται πολύτιμοι πόροι. Και επειδή οι ηλιακοί συλλέκτες περιέχουν τοξικά υλικά, όπως τον μόλυβδο, που μπορούν να διαρρεύσουν καθώς διαλύονται, η υγειονομική ταφή δημιουργεί επίσης νέους περιβαλλοντικούς κινδύνους.
Οι περισσότεροι κατασκευαστές ηλιακών ισχυρίζονται ότι τα πάνελ τους θα έχουν διάρκεια ζωής περίπου 25 χρόνια και ο κόσμος άρχισε να αναπτύσσει ηλιακή ενέργεια ευρέως μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2000. Συνεπώς, ένας αρκετά μικρός αριθμός ηλιακών πάνελ παροπλίζεται σήμερα. Η «PV CYCLE», μια μη κερδοσκοπική οργάνωση που δραστηριοποιείται στην ανάκτηση και ανακύκλωση ηλιακών συλλεκτών, συλλέγει αρκετές χιλιάδες τόνους ηλιακών αποβλήτων σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση κάθε χρόνο.
Σε αυτά περιλαμβάνονται ηλιακοί συλλέκτες που έχουν φτάσει στο τέλος της ζωής τους, αλλά και εκείνοι που παροπλίστηκαν νωρίς επειδή υπέστησαν ζημιά κατά τη διάρκεια μιας καταιγίδας ή είχαν κάποιο κατασκευαστικό ελάττωμα ή αντικαταστάθηκαν από ένα νεότερο, πιο αποτελεσματικό μοντέλο.
Σήμερα, όταν τα ηλιακά πάνελ φτάνουν στο τέλος της ζωής τους, αντιμετωπίζονται διαφορετικά, ανάλογα με το σημείο του πλανήτη όπου βρισκόμαστε. Σύμφωνα με τους νόμους της Ευρωπαϊκής Ενωσης, οι παραγωγοί οφείλουν να διασφαλίζουν ότι τα ηλιακά τους πάνελ ανακυκλώνονται σωστά. Στην Ιαπωνία, την Ινδία και την Αυστραλία, οι απαιτήσεις για την ανακύκλωσή τους βρίσκονται σε επεξεργασία.
Αλλά στις Ηνωμένες Πολιτείες η κατάσταση που επικρατεί παραπέμπει σε «Αγρια Δύση». Με εξαίρεση έναν κρατικό νόμο στην Ουάσινγκτον, στις ΗΠΑ δεν υπάρχει καμία απαίτηση για την ανακύκλωση των ηλιακών συλλεκτών. Οι εθελοντικές προσπάθειες ανακύκλωσης από την ίδια τη βιομηχανία είναι περιορισμένες.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της «Recycle PV Solar», μιας από τις λίγες αμερικανικές εταιρείες με αντικείμενο την ανακύκλωση φωτοβολταϊκών, το ποσοστό των ανακυκλωμένων ηλιακών συλλεκτών στις ΗΠΑ είναι περίπου 10%. Τα υπόλοιπα, λέει, πηγαίνουν σε χώρους υγειονομικής ταφής ή εξάγονται στο εξωτερικό για ανακύκλωση σε αναπτυσσόμενες χώρες όπου η προστασία του περιβάλλοντος είναι αδύναμη.
Φτηνή η απόρριψη
Ενα ηλιακό πάνελ είναι ουσιαστικά ένα ηλεκτρονικό σάντουιτς. Το γέμισμα είναι ένα λεπτό στρώμα κρυσταλλικών κυττάρων πυριτίου, τα οποία μονώνονται και προστατεύονται από τα στοιχεία της φύσης και στις δύο πλευρές από φύλλα πολυμερών και γυαλιού. Ολα συγκρατούνται σε πλαίσιο αλουμινίου. Στο πίσω μέρος του πλαισίου, ένα κουτί σύνδεσης περιέχει καλώδια χαλκού που διοχετεύουν την ηλεκτρική ενέργεια καθώς δημιουργείται. Σε μια τυπική εγκατάσταση ηλεκτρονικών αποβλήτων, αυτό το σάντουιτς υψηλής τεχνολογίας θα αντιμετωπιστεί με άνεση.
Οι ανακυκλωτές συχνά αφαιρούν το πλαίσιο και το κουτί σύνδεσης για να ανακτήσουν το αλουμίνιο και τον χαλκό, στη συνέχεια τεμαχίζουν το υπόλοιπο τμήμα, συμπεριλαμβανομένων των γυαλιών, των πολυμερών και των κυψελών πυριτίου, τα οποία επικαλύπτονται με ένα ηλεκτρόδιο από ασήμι και συγκολλώνται με κασσίτερο και μόλυβδο. Επειδή η συντριπτική πλειονότητα αυτού του μείγματος κατά βάρος είναι γυαλί, το προκύπτον προϊόν θεωρείται νοθευμένο, θρυμματισμένο γυαλί.
Ωστόσο, το μεγάλο εμπόδιο παραμένει το κόστος της ανακύκλωσης των φωτοβολταϊκών που επηρεάζει το κέρδος των εταιρειών ανακύκλωσης. Στην Ευρώπη, ένας ανακυκλωτής που διαχωρίζει ένα τυπικό πάνελ πυριτίου 60 κυττάρων μπορεί να κερδίσει περίπου 3 δολάρια για το ανακτημένο αλουμίνιο, χαλκό και γυαλί. Στις ΗΠΑ, το κόστος ανακύκλωσης ενός ίδιου πάνελ κυμαίνεται μεταξύ 12 και 25 δολαρίων, χώρια το κόστος μεταφοράς, το οποίο πολλές φορές ισούται με το κόστος ανακύκλωσης. Ταυτόχρονα, σε κράτη που το επιτρέπουν, η απόρριψη ενός ηλιακού συλλέκτη σε χώρο υγειονομικής ταφής στερεών αποβλήτων συνήθως κοστίζει λιγότερο από ένα δολάριο.
Αλλά, εκτός από την ανάπτυξη καλύτερων μεθόδων ανακύκλωσης, η ηλιακή βιομηχανία θα πρέπει να βρει τρόπους για την παράταση της ζωής των πάνελ και ένας τρόπος είναι η επανατοποθέτησή τους, συν τοις άλλοις επειδή η επαναχρησιμοποίηση απαιτεί λιγότερη ενέργεια από την ανακύκλωση.
Μέχρι τότε, διάφορες εταιρείες ανακύκλωσης των ΗΠΑ πωλούν μεταχειρισμένα ηλιακά πάνελ που περνούν από ελέγχους χαμηλής ποιότητας σε αναπτυσσόμενες χώρες. Και αυτές οι χώρες συνήθως δεν έχουν κανονισμούς για τα ηλεκτρονικά απόβλητα. Ετσι, τελικά, μετατοπίζουν το πρόβλημα σε μια φτωχή χώρα.