Πηγή: Ημεροδρόμος
Από την “ενεργειακή πενία” των Ελλήνων, στα φόρα των υποψήφιων “πράσινων” επενδυτών του ενεργειακού θησαυροφυλακίου της χώρας. Από τα τιμολόγια του ρεύματος των Γερμανών καταναλωτών στο Ταμείο Ανάκαμψης της ΕΕ κι από κει στο πραγματικό διακύβευμα της εποχής μας: Τον έλεγχο της ενέργειας με τους όρους της ελεύθερης αγοράς.
ΕΛΛΟΓΑ ΠΑΡΑΛΟΓΑ
Το «Planet of the Humans», των Μάικλ Μουρ και Τζεφφ Γκιμπς και το «Η επιστροφή του Προμηθέα» των Κατζουράκη και Βατικιώτη είναι δύο ντοκιμαντέρ που αξίζει να παρακολουθήσεις. Πρόκειται για δύο εξαιρετικά ερευνητικά φιλμ που τολμούν να ασχοληθούν με την επόμενη μέρα στην ενέργεια, απαντώντας τόσο στους (ακροδεξιούς) αρνητές της κλιματικής κρίσης, όσο και σε αυτούς που ψέγουν όσους αρθρώνουν έστω και τον παραμικρό ενδοιασμό για τον τρόπο μετάβασης στη νέα, «πράσινη» εποχή.
Πάλι καταφεύγετε σε βολικά για το αφήγημα σας δίπολα, θα σχολιάσουν τα χυδαία αντηχεία του καθεστώτος. Κάθε άλλο, θα απαντούσαμε. Πρόκειται απλά για τις κυρίαρχες πολιτικές εκφράσεις της καινούριας ενεργειακής πραγματικότητας.
Η συγκυρία αυτή βρίσκει ένα μεγάλο ποσοστό των Ελλήνων να δηλώνει ότι εντάσσει τον εαυτό του στους ενεργειακά φτωχούς. Στα νοικοκυριά, δηλαδή που δαπανούν άνω του 10% του ετήσιου οικογενειακού τους εισοδήματος για την κάλυψη των ενεργειακών τους αναγκών.
Σύμφωνα με έρευνα της ΕΚΠΟΙΖΩ το 2018, το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε 51%. Αναμφίβολα, πρόκειται για ένα τρομακτικό νούμερο, λαμβάνοντας κανείς υπόψη ότι βάσει των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, το 2017 το 35% του πληθυσμού διαβιούσε κάτω από το όριο της φτώχειας, ενώ το ποσοστό των ατόμων με υλικές στερήσεις άγγιζε το 36%. Επομένως, τόνιζε παλαιότερα ο Λ. Βατικιώτης, η ενεργειακή φτώχεια υπερβαίνει κατά πολύ την συμβατικά οριζόμενη φτώχεια, πράγμα που σημαίνει ότι ένα σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας που δεν εντάσσεται στα φτωχότερα στρώματα, συμπεριλαμβάνεται στους ενεργειακά φτωχούς.
Γιατί τα θυμίζουμε όλα αυτά; Μα, γιατί η «ενεργειακή πενία» είναι καρπός, μεταξύ άλλων, της ανόδου των τιμών της ενέργειας και της καθόδου των εισοδημάτων. Στη μεταμνημονιακή Ελλάδα των «αρίστων» έχουμε κι απ’ τα δύο.