Αναρτούμε σχόλια του συναδέλφου Δ. Κλεφτοδήμου για το ζήτημα των κατεδαφίσεων αυθαιρέτων.
Για τις κατεδαφίσεις αυθαιρέτων: ανέκαθεν, με το εκάστοτε σε ισχύ νομοθετικό πλαίσιο, θα μπορούσαν να είχαν γίνει κατεδαφίσεις αυθαιρέτων κατασκευών αρχίζοντας , από κατασκευές ''μεγαλοσχημόνων'' (από τις βίλες εντος δασικών περιοχών, εντός αιγιαλού , σε αρχαιολογικούς χώρους), από μεγάλα αυθαίρετα που ''βγάζουν μάτι'' (Mall στο Μαρούσι, Badmigton στο Γουδή κλπ). Αυτά όμως είναι ''υπό την προστασία'' της εκάστοτε εξουσίας και παραμένουν στο απυρόβλητο. Μια ιστορία όσον αφορά την ''διαδικασία παραγωγής αυθαιρέτου'': είναι γνωστό ότι για να γίνει η παραμικρή αυθαίρετη κατασκευή θα πρέπει ο αυθαιρετών ιδιοκτήτης να ''αναθέσει'' την υλοποίηση της κατασκευής στον τοπικό εργολάβο αυθαιρέτων ,ο οποίος [είτε σε συνεργασία με τοπικά όργανα της αστυνομίας είτε εκμεταλλευόμενος την αδυναμία αστυνόμευσης της περιοχής είτε λόγω της πάγιας επιλογής/πολιτικής της εκάστοτε εξουσίας να διαθέτει αστυνομικές δυνάμεις για την μείζονα απειλή από τους πολίτες που διαδηλώνουν για την υπεράσπιση/ διεκδίκηση δικαιωμάτων/αιτημάτων κλπ] εκτελεί τις αυθαίρετες εργασίες στη συνέχεια γίνεται η καταγγελία ή η περιπολία του αστυνομικού οργάνου και το αστυνομικό σήμα στην αρμόδια υποστελεχωμένη πολεοδομική υπηρεσία η οποία θα διενεργήσει αυτοψία και θα συντάξει/τοιχοκολλήσει/κοινοποιήσει την σχετική έκθεση αυθαιρέτου, υπολογίζοντας και το ανάλογο(με την κατασκευή) πρόστιμο ανέγερσης & διατήρησης. Η (τυχούσα) ένσταση του ιδιοκτήτη κατα της έκθεσης αυτοψίας θα εκδικαστεί από το αρμόδιο Συμβούλιο της Περιφέρειας (ΣΥΠΟΘΑ) και μετά την απόρριψη της ένστασης κοινοποιείται η σχετική απόφαση του ΣΥΠΟΘΑ στην αρμόδια πολεοδομική υπηρεσία (νυν Υπηρεσία Δόμησης-Υ.ΔΟΜ.) για τον καταλογισμό (μέσω της αρμόδιας Δ.Ο.Υ.) κλπ ενέργειες (προς ΙΚΑ , Εισαγγελία κα). Σχετικός ΠΙΝΑΚΑΣ ,με τις αυθαίρετες κατασκευές που έχουν απορριφθεί οι ενστάσεις από το ΣΥΠΟΘΑ, κοινοποιείται από την αρμόδια Υ.ΔΟΜ. στην οικεία ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ , η οποία θα πρέπει να κατεδαφίσει τις αυθαίρετες κατασκευές και δή αυτές που ''βγάζουν μάτι''. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να διατεθεί το σχετικό ποσό (από την κεντρική εξουσία) για να γίνουν οι σχετικές δημοπρασίες εφόσον οι ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ δεν διαθέτουν τα κατάλληλα μηχανήματα. Όμως η εκάστοτε πολιτική εξουσία έχει ...άλλες προτεραιότητες κι όχι να ''θιγούν'' τα συμφέροντα ψηφοφόρων τους (εν δυνάμει και μη). Είναι γνωστό οτι η ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ όταν ''αδυνατεί'' να προβεί σε κατεδαφίσεις μέσω δημοπρασιών/εργολαβιών στέλνει έγγραφο στον οικείο Δήμο για να την συνδράμει στην κατεδάφιση με την διάθεση τεχνικών μέσων. Όμως και αυτό είναι' 'δύσκολο'' να υλοποιηθεί, αφού η κατεδάφιση θα γίνει ΕΝΤΟΣ των ορίων του Δήμου και επομένως πάλι θα θιγούν κάποιοι εν δυνάμει ή μη ψηφοφόροι. Αν βέβαια ''παραστεί ανάγκη'' για την τεχνικά έργα (λχ ασφαλτόστρωση οδού) σε εκτός σχεδίου περιοχή ή διάνοιξη χωματόδρομου (που στη συνέχεια μπορεί και να ασφαλτιστρωθεί) για την ''εξυπηρέτηση'' πολιτών του οικείου Δήμου τότε τα τεχνικά μέσα μπορούν να ''βρεθούν''.
Και μιά ΑΜΕΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑ: Μπορεί να ανακοινωθεί από την αρμόδια ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ σχετικός ΠΙΝΑΚΑΣ με τα τελεσίδικα αυθαίρετα (που έχουν αποσταλεί από τις οικείες Υ.ΔΟΜ.) με κατηγοριοποίηση (μέγεθος/ειδος αυθαιρέτου, υψος προστίμου, έτος κατασκεής κλπ) και με τις σχετικές ενέργειες της ΑΠΟΚ.ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ για την υλοποίηση της κατεδάφισης (εργολαβία, έγγραφο προς οικείο Δήμο, έγγραφο προς ΥΠ.ΕΝ. κλπ ''συναρμόδιους'' φορείς).Έτσι μπορεί πιθανά να ''δούμε'' ποιός/ποιοί ''ολιγώρησαν'' εσκεμμένα ή μη.
Επίσης με τα άρθρα 99 και 100 του Ν.3852/2010-ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ υπήρχε η δυνατότητα διαδημοτικών κα συνεργασιών για την διάθεση προσωπικού , τεχνικών μέσων κλπ για την υλοποίηση δραστηριοτήτων, έργων κλπ ενεργειών . Υπήρχε (υπάρχει) όμως η πολιτική βούληση για στελέχωση εκείνων των δομών που θα δρούσαν προληπτικά (για την αντιπυρική/αντιπλημμυρική/αντισεισμική θωράκιση) και κατασταλτικά (κατεδαφίσεις αυθαιρέτων , αρχίζοντας από βίλες κλπ);
Στο άρθρο-δήλωση Δούρου '' Ετσι θα κατεδαφιστούν τα αυθαίρετα'' , η Δούρου επικαλείται την νομοθεσία(Καλλικράτης-ν.3852/2010) για την αρμοδιότητα της ΥΔΟΜ Δ.ΠΑΛΛΗΝΗΣ για την διενέργεια αυτοψιών για αυθαίρετες &επικίνδυνες κατασκευές , ενώ γνωρίζει ότι αυτό είναι πρακτικά αδύνατο λόγω της δραματικής υποστελέχωσης των ΥΔΟΜ (βλ. σχετ. έγγραφό μου που έχει αποσταλεί). Επίσης είναι γνωστό ότι οι δήμοι δεν συνδράμουν τις ΥΔΟΜ με τεχνικό προσωπικό και υπηρεσιακά αυτοκίνητα για διενέργεια αυτοψιών εντός των διοικητικών ορίων των δήμων τους, αφού ''βλέπουν'' πολιτικό κόστος από ενδεχόμενη δυσαρέστηση ψηφοφόρων τους. Επίσης το ΥΠ.ΕΣ. (στο οποίο απευθύνθηκε το έγγραφο , αλλά και οι λοιποί συναρμόδιοι φορείς ) ....ποίησαν την νήσσαν. Ο σάκος του μποξ παραμένει το Δημόσιο, Δημ.Υπηρεσίες και Δ.Υ (ΥΔΟΜ, ΔΑΣΑΡΧΕΙΑ, ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ κλπ) ώστε:
1) να ανατεθούν αρμοδιότητες σε ιδιώτες αντί να στελεχωθούν οι δημ. υπηρεσίες και να τηρηθούν οι μνημονιακές υποχρεώσεις για μείωση του Δ.Τ. προς όφελος της ''αγοράς'',της ανάπτυξης κλπ.
2) να τροφοδοτηθεί ο κοινωνικός κανιβαλισμός και ο κοινωνικός αυτοματισμός και
3) να λειτουργήσει το αφήγημα του ΣΥΡΙΖΑ για καταπολέμηση της διαφθοράς (με αποδομπιαίους τράγους τους Δ.Υ. που δεν συμορφώνονται με τις άνωθεν -πολλές φορές παράνομες-'' υποδείξεις'') αφού εκεί θα ''παίξει'' ο ΣΥΡΙΖΑ (μετα την NOVARTIS) γιατί και ο χρόνος μειώνεται μέχρι τις εκλογές και θα πρέπει να ''πιαστεί'' από κάποιο ''πιασάρικο'' για την εκλογική πελατεία στόχο σύνθημα, αποπροσανατολίζοντας τους πολίτες από τα πραγματικά αίτια των προβλημάτων.
Δ.ΚΛ.