Σάββατο 25 Μαρτίου 2023

Μύκονος: Τσιλιαδόροι, παράγοντες και οικοδομή τη νύχτα


Μύκονος: Τσιλιαδόροι, παράγοντες και οικοδομή τη νύχτα
«Οποιος τα έβαλε μαζί τους, αντιμετωπίστηκε με αεροδιακομιδή» λένε στην «Κ» καλά πληροφορημένες πηγές, αποκαλύπτοντας τους μηχανισμούς της παράνομης οικοδόμησης στο νησί.

Ελβίρα Κρίθαρη

Αυτό το διάστημα δουλεύουν κυρίως τη νύχτα. Στη σκιά των πρόσφατων καταγγελιών για τη δράση ενός συστήματος εκφοβισμού δημόσιων λειτουργών στη Μύκονο, οι επαγγελματίες της οικοδομής που λειτουργούν παρακάμπτοντας τη νομοθεσία εμφανίζονται θορυβημένοι.

«Εχουν έρθει διάφορα κλιμάκια τώρα στο νησί -πολεοδομία, ΣΔΟΕ, αρχαιολογία- και οι μεγάλες οικοδομές έχουν σταματήσει. Ούτε μπετονιέρα δεν βλέπεις στον δρόμο. Σε αυτή τη συγκυρία δουλεύουμε τη νύχτα. Εννοείται ότι έχουμε βάλει τσιλιαδόρους. Δύο εργάτες που απλώς έχουν τα μάτια τους ανοιχτά», λέει μηχανικός στη Μύκονο, τα στοιχεία του οποίου βρίσκονται στη διάθεση της «Κ». Οχι πολύ μακριά από γνωστή παραλία της Μυκόνου, μία από τις δεκάδες οικοδομές του νησιού βρίσκεται σε προσωρινή επιφυλακή. «Υπάρχουν τσιλιαδόροι, όπως υπήρχαν στη Δραπετσώνα τη δεκαετία του 1960», λέει.

Ο ξυλοδαρμός του αρχαιολόγου Μανώλη Ψαρρού, υπαλλήλου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, στις 7 Μαρτίου, και το απειλητικό μήνυμα που έλαβε στο κινητό της, στις 21 Μαρτίου, συνάδελφός του («Μωρή καρ… θα γαμ… εσένα και την οικογένειά σου») καταδεικνύουν την ύπαρξη στο νησί της Μυκόνου ενός μηχανισμού που δραστηριοποιείται σε παράνομες οικοδομικές δραστηριότητες. Καλά πληροφορημένη πηγή, που θέλει να μείνει ανώνυμη, λέει χαρακτηριστικά: «Εδώ. όποιος πήγε να τα βάλει με αυτούς, αντιμετωπίστηκε με αεροδιακομιδή».

Ενώ πηγές κάνουν λόγο για διαρκή ατιμωρησία, τα στοιχεία που διέθεσε στην «Κ» η Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Νοτίου Αιγαίου και αφορούν στις καταγεγραμμένες παραβάσεις δίνουν μια τάξη μεγέθους της έκτασης του προβλήματος. Το 2022 συνελήφθησαν στις Κυκλάδες 135 άτομα και σχηματίστηκαν ισάριθμες δικογραφίες για παράβαση του Ν. 4495/2017 περί «Ελέγχου και προστασίας δομημένου περιβάλλοντος». Πρόκειται αναλογικά για μία σύλληψη κάθε τρεις ημέρες, αλλά, αν αναλογιστεί κανείς ότι κατά την τουριστική περίοδο οι οικοδομικές εργασίες μειώνονται, οι παραβάσεις εντοπίζονται κυρίως σε διάστημα περίπου εξαμήνου. Μόνο τους δύο πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους συνελήφθησαν 61 άτομα για 46 υποθέσεις παραβάσεων.

Τζογάροντας με τις άδειες

«Εχω βγάλει άδεια και επειδή ξέρω ότι δεν ελέγχεται κατέθεσα μόνο το πρωτόκολλο και δεν κατέθεσα την απόφαση (της Εφορείας Αρχαιοτήτων). Το έκανα επειδή θα έπαιρνε στην Αρχαιολογία τέσσερις μήνες (για να εκδώσει απόφαση). Αν ήταν αρνητική η απόφαση, θα είχα χοντρό πρόβλημα. Προχώρησα χωρίς να έχω την έγκριση της υπηρεσίας», παραδέχεται μηχανικός στην «Κ», εξηγώντας πώς παρακάμπτει τον νόμο προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες τού, σχεδόν απρόσβλητου σε πιέσεις νομιμότητας, οικοδομικού οργασμού του νησιού.

«Πρέπει να είσαι πολύ άτυχος για να πάει η άδεια που έχεις εκδώσει στην πολεοδομία και να την ελέγξουν. Μόνο ένα 30% των αδειών που εκδίδονται ελέγχονται και ο έλεγχος είναι δειγματοληπτικός», προσθέτει.

Η έκδοση αδειών για οικοδομικές εργασίες πραγματοποιείται τα τελευταία τρία χρόνια ηλεκτρονικά και, παρότι ο νόμος παραμένει συγκεκριμένος ως προς τα προαπαιτούμενα της αδειοδότησης, οι μηχανικοί έχουν μεγαλύτερη ευχέρεια να παρακάμψουν τη νομοθεσία αναλαμβάνοντας την ευθύνη για τα δικαιολογητικά που καταχωρούν -και κυρίως γι’ αυτά που παραλείπουν.

«Πριν γίνει ηλεκτρονικό το σύστημα δεν υπήρχε περίπτωση να σε αφήσει η πολεοδομία, χωρίς την έγκριση της Αρχαιολογίας ή οποιασδήποτε άλλης υπηρεσίας, να προχωρήσεις τη διαδικασία. Τώρα ο καθένας ανεβάζει ό,τι (έγγραφα) θέλει. Στην πραγματικότητα, δεν μειώνεται ο χρόνος με την ηλεκτρονική διαδικασία. Απλώς παλιά δεν είχες επιλογή να μην κάνεις υπομονή. Και τώρα παίρνει χρόνο, αλλά υπάρχει διέξοδος. Διέξοδος να παρανομήσεις».

Ποικιλία παραβάσεων

Στην πλατεία περιμένουν από νωρίς αλλοδαποί εργάτες, κυρίως από το Πακιστάν και από το Μπαγκλαντές, για την κάλυψη έκτακτων αναγκών των οικοδομών, από το κλάδεμα δέντρων μέχρι τη φύλαξη των εργασιών για την αποτροπή αιφνιδιαστικών ελέγχων. Οι εργολάβοι περνάνε και ζητάνε κόσμο, που, για καλύτερα μεροκάματα από αυτά της Αθήνας, μπορεί να εργάζονται υπό επίφοβες για την ασφάλειά τους συνθήκες. Νωρίτερα, τον Μάρτιο, ένας 49χρονος εργάτης από την Αλβανία σκοτώθηκε εν ώρα εργασίας πέφτοντας από σκαλωσιά.

«Ποιοι δουλεύουν και πόσες ώρες δουλεύουν είναι ένα άλλο θέμα, γιατί στη Μύκονο η δουλειά δεν σταματάει ποτέ. Δουλεύουν άνθρωποι 7 ημέρες την εβδομάδα, 15 ώρες την ημέρα για να προλάβουν τη ζήτηση του οικοδομικού οργασμού», λέει η ίδια πηγή. «Ολοι αυτοί, αν γίνει έλεγχος, πρέπει να τρέξουν να φύγουν προς πάσα κατεύθυνση. Προς τη Σύρο, την Τήνο, όπου μπορεί ο καθένας. Κάπου πρέπει να εξαφανιστούν».

Οι παραβάσεις δεν εξαντλούνται στην αδήλωτη εργασία. Οπως εξηγεί ο μηχανικός, συνηθέστερες είναι η υπέρβαση δόμησης, κάλυψης και πλαγίων αποστάσεων, η έκδοση αδειών μικρής κλίμακας για μεγάλες οικοδομικές εργασίες («να λες ότι θα βάλεις μια πέργκολα και να εμφανίζεται ένας όροφος») και η καταπάτηση αιγιαλού και προστατευόμενων χώρων.

Ωστόσο, παρά την ευθύνη που φέρουν για τις αναφερθείσες παρατυπίες, οι μηχανικοί δεν αυθαιρετούν μόνοι τους. Πηγές κάνουν λόγο στην «Κ» για ένα σύστημα ιδιότυπης προστασίας των ιδιοκτητών των επιχειρήσεων ενδιαφέροντος. «Αν είσαι νέος μηχανικός και ξένος, και πεις “θέλω να στήσω τη ζωή μου στη Μύκονο”, έρχεται ένας παράγοντας και σου λέει “και φυσικά μπορείς να πάρεις μερίδιο της αγοράς, αρκεί από τα κέρδη σου να δίνεις ένα ποσοστό (10%-30%) και, μη σε νοιάζει, θα φροντίσω εγώ να έχεις δουλειά”».

Να μη γίνουν οι Κυκλάδες, Τέξας

«Μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά», λένε επαγγελματίες στη Μύκονο σχετικά με την πρόσφατη διάταξη που ψήφισε η Βουλή για αναστολή της ανοικοδόμησης στο νησί σε εκτός σχεδίου περιοχές μέχρι τον Δεκέμβριο, εξηγώντας ότι αυτοί που έχτιζαν χωρίς άδειες θα συνεχίσουν να το κάνουν, ενώ πλήττονται οι τυπικοί.

«Το περιβάλλον στο οποίο καλούμαστε να λειτουργήσουμε αλλάζει συνεχώς. Αυτό τρομοκρατεί πολύ κόσμο», λέει ο πρόεδρος του Συλλόγου Μηχανικών Νάξου, Χρυσόστομος Κυπριτζής. «Τιμωρούνται οι νόμιμοι».

Αν και το φαινόμενο έκδοσης αδειών χωρίς όλα τα απαραίτητα έγγραφα είναι εκτεταμένο, πολλοί είναι οι επαγγελματίες του χώρου που ζητούν περισσότερους ελέγχους. «Ως σύλλογοι μηχανικών θέλουμε να υπάρχει ανταγωνισμός στη βάση της ποιότητας της δουλειάς μας, όχι βάση του πόσο θρασύς είναι κάποιος», λέει ο Χρυσόστομος Κυπριτζής. Παράλληλα, όμως, εξηγεί πως οι διαδικασίες αδειοδότησης ήταν προηγουμένως χρονοβόρες και πως αρμόδιοι για την αδειοδότηση ελεγκτικοί φορείς μπορεί να «λάμβαναν 600 αιτήματα και μέσα σε έναν χρόνο να διεκπεραιώνουν τελικά τα 30».

Ο οικοδομικός οργασμός παρουσιάζει ορισμένες διαφορές ανάμεσα στα πιο τουριστικά από τα νησιά των Κυκλάδων, κυρίως ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς, τα οικονομικά μεγέθη, και τη γεωγραφική έκταση. Αλλά φαίνεται πως οι σχετιζόμενες με αυτόν παρατυπίες αφορούν όλα τα κυκλαδονήσια. «Η αυθαίρετη δόμηση είναι πιο θελκτική από τη νόμιμη», λέει ο Κυπριτζής. Στη σκιά των πρόσφατων περιστατικών απειλών δημόσιων λειτουργών, ευσυνείδητοι επαγγελματίες του χώρου ανησυχούν στο ενδεχόμενο να γίνουν «οι Κυκλάδες, Τέξας».

Παρασκευή 24 Μαρτίου 2023

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Σχετικά με την επίθεση σε Αρχαιολόγο στη Μύκονο

θέμα : Σχετικά με την επίθεση σε Αρχαιολόγο στη Μύκονο



Το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ καταδικάζει απερίφραστα την επίθεση ξυλοδαρμού που δέχθηκε την Τρίτη 7/3 αρχαιολόγος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων την ώρα της επιστροφής από τη εργασία του, με σκοπό την πρόκληση επικίνδυνης σωματικής βλάβης. Σύμφωνα με τους Συλλόγους του Υπ. Πολιτισμού υπάρχουν βάσιμες υποψίες ότι το επαγγελματικό μαφιόζικο χτύπημα σχετίζεται άμεσα με υποθέσεις που χειρίζεται στο πλαίσιο των καθηκόντων του στο νησί της Μυκόνου, σε μια προσπάθεια οικονομικών συμφερόντων να εκφοβίσουν όλους τους δημοσίους υπαλλήλους και τις ελεγκτικές αρχές που δραστηριοποιούνται στο νησί. Στόχος είναι να κερδοσκοπούν συγκεκριμένοι επιχειρηματίες, παρανομώντας συστηματικά.


Ο κλάδος μας, των Διπλωματούχων Μηχανικών, έχει δυστυχώς πολλές φορές βρεθεί σε αντίστοιχη θέση, όπως έχουμε αναδείξει και με ανακοινώσεις μας σχετικά με επιθέσεις στην ΥΔΟΜ Παλλήνης, στην ΥΔΟΜ Τυρνάβου, στην Κτηματική Εταιρία Ρόδου, σε υπάλληλο της ΥΔΟΜ Θήρας κοκ. Ειδικά για το φλέγον θέμα της Μυκόνου σε συνεργασία με το Τμήμα Κυκλάδων είχαμε κηρύξει Απεργία – Αποχή το 2017, η οποία κατόπιν παρέμβασης του Δημάρχου είχε κριθεί “παράνομη και καταχρηστική”. Η επίκληση λόγων “εθνικής οικονομίας” και η αναφορά “σε τουριστικό προορισμό ιδιαίτερα δημοφιλή και με παγκόσμια φήμη, που έχει ιδιαίτερη φυσική ομορφιά και υψηλή τουριστική κίνηση κάθε έτος”, που όμως δε μπορεί, αφού είναι τόσο σημαντικός, να στελεχωθεί με λίγους μηχανικούς για την πολεοδομία του, ήταν ενδεικτική και δε χρειάζεται περαιτέρω σχολιασμό Συνεπώς συναισθανόμαστε απόλυτα τη βαρύτητα αντίστοιχων περιστατικών, όπου Υπάλληλοι στοχοποιούνται ως «εμπόδια» στην “ανάπτυξη”.


Η ευθύνη βαραίνει διαχρονικά τις πολιτικές ηγεσίες που συνεχίζουν την πολιτική της υποστελέχωσης των αρμόδιων υπηρεσιών και ελεγκτικών αρχών, στοχοποιούν τους δημοσίους υπαλλήλους, προβαίνουν σε πολιτικές πιέσεις υπέρ οικονομικών συμφερόντων και νομοθετούν εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος, καθ’ υπόδειξη οικονομικών συμφερόντων.
Εισπράττουμε τις επιπτώσεις του μνημονιακού ξεπουλήματος της δημόσιας περιουσίας, της απουσίας πολιτικής βούλησης ελέγχου στην κερδοσκοπική έκρηξη της οικοδομικής και κτηματικής αγοράς, του περιορισμού των δημοσίων υπηρεσιών προς όφελος των οικονομικών συμφερόντων. Η κατάσταση αυτή πρέπει να πάψει άμεσα και η κυβέρνηση να αναλάβει τις ευθύνες της για αυτό και άλλα παρόμοια περιστατικά.


Στηρίζουμε τις κινητοποιήσεις που προκήρυξαν τα οικεία Σωματεία και Σύλλογοι του ΥΠΠΟΑ (https://www.sea.org.gr/details.php?id=1350) και καλούμε τους συναδέλφους μας Διπλωματούχους Μηχανικούς να συμμετέχουν σε αυτές.


Να βρεθούν οι φυσικοί αυτουργοί της επίθεσης και οι εντολείς τους


Να σταματήσει τώρα η απαξίωση της πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως και όλων των δημόσιων αγαθών και υπηρεσιών.


Άμεση στελέχωση όλων των υπηρεσιών και των ελεγκτικών μηχανισμών που δραστηριοποιούνται ειδικά σε μέρη με αυξημένη τουριστική πίεση, ώστε να εφαρμόζονται οι νόμοι εξίσου σε όλη την επικράτεια, όπως προβλέπει το Σύνταγμα της χώρας.


Απαιτούμε από την κυβέρνηση να προχωρήσει σε όλες τις απαραίτητες και αναγκαίες ενέργειες για την προστασία όλων των εργαζομένων απέναντι σε κάθε περίπτωση άσκησης πιέσεων που σχετίζονται με την εκτέλεση υπηρεσιακών καθηκόντων.

Τετάρτη 22 Μαρτίου 2023

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Σχετικά με την τραγική κατάσταση που επικρατεί στις Τεχνικές Υπηρεσίες των Νοσοκομείων

ΘΕΜΑ : Σχετικά με την τραγική κατάσταση που επικρατεί στις Τεχνικές Υπηρεσίες των Νοσοκομείων


Κύριοι Υπουργοί

Η ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ αποτελεί την Ομοσπονδία που εκπροσωπεί το σύνολο των Διπλωματούχων Μηχανικών οι οποίοι υπηρετούν στη Δημόσια Διοίκηση. Με την παρούσα επιστολή εκθέτουμε την έντονη όχλησή μας για την επικίνδυνη κατάσταση που διαμορφώνεται στα Νοσοκομεία της χώρας και ειδικά σε σχέση με τα τεράστια προβλήματα λειτουργία των τεχνικών τους Υπηρεσιών. Γεγονός που αντί να επιλυθεί με προσλήψεις μόνιμου προσωπικού οδηγεί στην εκχώρηση πρόσθετων υπηρεσιών Διπλωματούχων Μηχανικών σε ιδιώτες με ταυτόχρονη σπατάλη δημόσιου χρήματος.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η υποστελέχωση σε τεχνικό προσωπικό έχει φτάσει σε τέτοιο μέγεθος ώστε να οι συνάδελφοι μας οδηγούνται σε λύσεις ανάγκης, δηλαδή συνάδελφοι να εκτελούν βάρδιες με επαγγελματικές άδειες χαμηλότερης τάξης από τις απαιτούμενες, ή για να πάρει κάποιος ρεπό ή κανονική άδεια οι υπόλοιποι να πρέπει να κάνουν διπλοβάρδια ή και τριπλοβάρδια. Νυχτερινές ή απογευματινές βάρδιες να μένουν κενές λόγω έλλειψης προσωπικού, ή ένας τεχνικός να καλύπτει όλες τις ειδικότητες. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν ειδικότητες με έναν μόνο τεχνικό, ο οποίος όταν θα παίρνει άδεια δεν θα υπάρχει καθόλου βάρδια για μέρες. Οι βάρδιες λόγω έλλειψης προσωπικού δε βγαίνουν, οι εργαζόμενοι δε μπορούν να πάρουν τα δύο (2) ρεπό της βδομάδας, ενώ οι συνταξιοδοτήσεις και οι παραιτήσεις προσωπικού αυξάνονται.

Οι εγκαταστάσεις στην πλειονότητα των Νοσοκομείων είναι απαρχαιωμένες, με ελλιπή συντήρηση λόγω περιορισμένων προϋπολογισμών, η προληπτική συντήρηση είναι πολυτέλεια, μεγάλα έργα όπως η αντικατάσταση σωληνώσεων ύδρευσης - αποχέτευσης ματαιώνονται, επικίνδυνες εγκαταστάσεις με φιάλες υγραερίου στα εργαστήρια, δίκτυα ατμού σάπια, ανελκυστήρες χωρίς πιστοποίηση, δίκτυα ιατρικών αερίων άνω των 30 ετών, εκτός προδιαγραφών και η λίστα δεν τελειώνει.

Tι ανέφερε η απόρρητη έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας για την σύμβαση 717

Tι ανέφερε η απόρρητη έκθεση της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας για την σύμβαση 717
Στο μικροσκόπιο των εισαγγελικών αρχών για να διαπιστωθούν οι λόγοι της καθυστέρησης

11/03/2023 16:24 0


Οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης 717 που αφορούσε στην ανάταξη και λειτουργία των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης τον ελληνικό σιδηρόδρομο αποδείχθηκαν μοιραίες. Κι αυτό γιατί πλέον όλοι παραδέχονται ότι τα συστήματα αυτά, σε συνδυασμό με το σύστημα αυτόματης πέδησης ETCS θα αποτελούσαν δικλείδες ασφαλείας που θα απέτρεπαν το ανθρώπινο λάθος.

Η περίφημη σύμβαση 717 μπαίνει ξανά στο στόχαστρο των εισαγγελικών αρχών. Το ίδιο είχε συμβεί και το 2019, όταν η Οικονομική Εισαγγελία δέχτηκε καταγγελίες για την σύμβαση 717 και διενήργησε έρευνα για το αν διαπράχθηκε το αδίκημα της απιστίας. Στο πλαίσιο της έρευνας η οικονομική εισαγγελία απευθύνθηκε στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας.

Η Έκθεση Ελέγχου της ΕΑΔ για τον έλεγχο της δημόσιας σύμβασης «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» με αριθμό διακήρυξης ΑΔ : 717, έχει εμπιστευτικό χαρακτήρα και έχει αρμοδίως γνωστοποιηθεί από 30/09/2021 με εκτενές κείμενο 185 σελίδων στους αρμόδιους φορείς ελέγχου και επιλαμβανόμενες της υπόθεσης δικαστικές αρχές.

Ποιες ήταν οι βασικές αιτίες για την μη τήρηση του χρονοδιαγράμματος εκ μέρους της κοινοπραξίας; Υπήρχαν λάθη και παραλείψεις απο την πλευρά του αναδόχου ή και της ΕΡΓΟΣΕ;

Τρίτη 21 Μαρτίου 2023

ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ: Σχετικά με το κλείσιμο της υψηλής Γέφυρας Σερβίων

https://www.emdydas.gr/images/stories/news/21.3.2023_gefyra_servion_9039.pdf

 ΘΕΜΑ: «Σχετικά με το κλείσιμο της υψηλής Γέφυρας Σερβίων» 



Το κλείσιμο της υψηλής γέφυρας Σερβίων για οχήματα και πεζούς. 

Οι σημειακές εργασίες επισκευής και η μεγάλη συνολική συντήρησή της. 

Το πρόβλημα στατικότητας της Γέφυρας Ρυμνίου, ως εναλλακτικής διαδρομής. 

Με αγωνία, προσοχή και ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολουθούμε τις εξελίξεις σχετικά με την απαγόρευση κυκλοφορίας όλων των οχημάτων στην υψηλή Γέφυρα Σερβίων της Π.Ε. Κοζάνης, την κήρυξη σε Κατάσταση Ειδικής Κινητοποίησης Πολιτικής Προστασίας τριών Δήμων (Κοζάνης, Σερβίων και Βελβεντού) της Περιφέρειας Δυτ. Μακεδονίας και τα πολλαπλά προβλήματα, που απειλούν τις τοπικές κοινωνίες. Έχουμε να κάνουμε με μία από τις μεγαλύτερες γέφυρες στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια (1.372 m), που αποτελεί τμήμα της Ε.Ο. Κοζάνης-Λάρισας, το οποίο συνδέει τη Δυτ. Μακεδονία με τη Θεσσαλία αλλά και την Ν. Ελλάδα. 

Πρόκειται για τη μία από τις δύο γέφυρες της τεχνητής λίμνης Πολυφύτου, στον ποταμό Αλιάκμονα, που, εγκαινιάστηκε το 1975. Η άλλη (Γέφυρα Ρυμνίου), της ίδιας περιόδου, βρίσκεται νοτιοδυτικά, κοντά στην Αιανή και είναι μικρότερη (615 m). 

Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε από τα ΜΜΕ (έντυπα και ηλεκτρονικά) πανελλήνιας (ΕΡΤ) και τοπικής (Δυτ. Μακεδονίας) εμβέλειας, ότι δεν υπήρχαν πουθενά τα σχέδια του έργου και βρέθηκαν κάπου στην Ιταλία. Από αρμόδια χείλη ακούσαμε ότι από την κατασκευή της γέφυρας και επί 50 χρόνια λειτουργίας της δεν έγινε καμμιά συντήρηση. Ενώ σε άλλη έγκυρη πηγή αναφέρεται ότι η μοναδική επιθεώρηση της γέφυρας, έγινε μετά τον σεισμό του Μαΐου το 1995, άγνωστο πως, αφού δεν υπήρχαν σχέδια. 

Η Γέφυρα αφέθηκε στην τύχη της, δίχως να ληφθεί σχετική μέριμνα από την πολιτεία, παρόλο που τα προβλήματά της πλήθαιναν στην πορεία του χρόνου και πλέον φαίνονταν δια γυμνού οφθαλμού (παραμόρφωση στο κατάστρωμα, καμπυλώσεις στα κάγκελα κλπ.). Μετά από πρόσφατη διαπίστωση σοβαρών ρωγμών στους τένοντες της Γέφυρας ξεκίνησαν να εκτελούνται εργασίες επισκευής. Υπηρεσιακό στέλεχος, δηλώνει για την κατάσταση της γέφυρας ότι: «Σε ακραίο σενάριο θα μπορούσε να πέσει». Στο εύλογο ερώτημα τις πταίει η απάντηση ήταν «αλληλοκάλυψη αρμοδιοτήτων τοπικής και κεντρικής εξουσίας». 

Από την άλλη, η επαρχιακή οδός προς την οποία εκτρέπεται η κυκλοφορία παρουσιάζει προβλήματα καθίζησης και ο όγκος των διερχομένων οχημάτων θα την επιβαρύνει περαιτέρω. Και το βασικότερο είναι ότι η γέφυρα του Ρυμνίου, που θα υποστεί το βάρος, πλέον, της κυκλοφορίας βαρέων και μη οχημάτων, μετά το κλείσιμο της γέφυρας Σερβίων, χωρίς επίσημη μελέτη στατικής επάρκειας και σχέδια, μέχρι και σήμερα, κατά δήλωση του αρμόδιου υπηρεσιακού παράγοντα. Αγνοούνται, δηλαδή τα σχέδια και αυτής της γέφυρας. Ήδη, ο αρμόδιος Εισαγγελέας παρήγγειλε τη διενέργεια σχετικής κατεπείγουσας προκαταρκτικής, για το υπόψη θέμα, συνολικά. 

Όλα τα παραπάνω είναι ένα ακόμα αποτέλεσμα της εγκατάλειψης στην οποία έχουν αφεθεί όλες οι κρίσιμες Υποδομές της χώρας, ειδικά την μνημονιακή περίοδο. Είναι ένα αποτέλεσμα της υποχρηματοδότησης για την εκτέλεση αναγκαίων έργων, αλλά και της διάλυσης που επέφεραν οι πολιτικές αυτές στις Δημόσιες Υπηρεσίες, δια της υποστελέχωσης και της μη πρόσληψης ικανού αριθμού εξειδικευμένων μηχανικών. 

Οι Διπλωματούχοι Μηχανικοί, ως εργαζόμενοι Επιστήμονες έχουμε ευθύνη να μιλήσουμε. Με στοιχεία, τεκμηρίωση και τις επιστημονικές μας γνώσεις, πρέπει να αναδεικνύουμε τις ελλείψεις, τα προβλήματα, τις αστοχίες και να προτείνουμε λύσεις προς όφελος της κοινωνίας και όχι των κερδών. Τα έργα σαν την Υψηλή Γέφυρα Σερβίων είναι κομβικής σημασίας και ανήκουν στην κατηγορία των έργων εθνικής εμβέλειας. Πληροφορίες, από έγκυρες πηγές, που είδαν το φως της δημοσιότητας, εμφανίζουν και την γέφυρα Ρυμνίου να είναι σε οριακή κατάσταση αντοχής, σε βαθμό που εγκυμονεί υπαρκτούς κινδύνους για τους χρήστες της γέφυρας ή και τους διερχόμενους κάτω από τη γέφυρα. 

Το ιστορικό των γεφυρών, σε συνδυασμό με το τεράστιο διακύβευμα, συνηγορούν υπέρ της διάθεσης ενός γενναίου ποσού για τις αναγκαίες εργασίες επισκευής και συντήρησης αλλά και την εκπόνηση απαιτούμενων μελετών για την εξακρίβωση της στατικής επάρκειας σε συγκεκριμένα τεχνικά, την διερεύνηση για την τυχόν ανακατασκευή ή επισκευή μέρους των γεφυρών, τον έλεγχο του δικτύου ηλεκτροφωτισμού τους, την ενόργανη παρακολούθησή τους και την αναβάθμιση του επιπέδου ασφάλειάς τους, βάσει του πρόσφατου Κανονισμού Επιθεώρησης και Συντήρησης Γεφυρών, (Κ.Ε.ΣΥ.ΓΕ.) του Υπουργείου Υποδομών, που έχει ως στόχο την θεσμοθέτηση κανόνων και διαδικασιών για την Επιθεώρηση, Αξιολόγηση και Συντήρηση των Γεφυρών. 

Όσον αφορά στα έργα υποδομής, το ένα σκέλος είναι η κατασκευής τους και το άλλο είναι, με την πέρασμα του χρόνου, η συντήρησή τους, που συμπεριλαμβάνει και τον έλεγχο για πιθανές αλλοιώσεις, βλάβες και φθορές, επισήμανση των στοιχείων που κρίνονται επικίνδυνα για την ασφάλεια των πολιτών. 

Ο σαφής και συγκεκριμένος Δημόσιος Έλεγχος σε όλα τα στάδια, προστατεύει το Δημόσιο Συμφέρον, υπό την ευρεία έννοια. Η ευθύνη ωστόσο για τον έλεγχο, την παρακολούθηση και την υλοποίηση αυτού του μέγιστης σπουδαιότητας και εξειδικευμένου έργου (της Υψηλής Γέφυρας Σερβίων), νομοτελειακά, ανήκει στο κεντρικό Κράτος (Υπουργεία Μεταφορών και Υποδομών, Οικονομικών κλπ.) που διαθέτουν τους πόρους και την τεχνογνωσία. 

Όπως έχουμε τονίσει σε καμία περίπτωση δεν είναι λύση οι ιδιωτικοποιήσεις, οι οποίες μειώνουν την ασφάλεια, και εκτινάσσουν το κόστος για τους πολίτες. Το ζούμε με τις Υποδομές και τις ΣΔΙΤ (οδικό δίκτυο, αεροδρόμια κλπ.), με την ενέργεια και την υπερδιόγκωση του κόστους της, επιβεβαιώθηκε πρόσφατα με το σιδηρόδρομο. 

Η στελέχωση των Υπηρεσιών (Δόμησης, Τεχνικών και άλλων) με Διπλωματούχους Μηχανικούς με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας, μέσω ΑΣΕΠ, ενάντια στη συνεχιζόμενη υποστελέχωση, αφορά την σωστή και αποτελεσματική λειτουργία των Τεχνικών Υπηρεσιών επ’ ωφελεία της ποιότητας των Υπηρεσιών που παρέχουν στους πολίτες, στο Περιβάλλον και στο Δημόσιο συμφέρον. Ταυτόχρονα επείγει ο εξοπλισμός των Δημοσίων Υπηρεσιών με σύγχρονα μέσα και εργαλεία για την εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία τους. 

Η ενεργοποίηση των αντανακλαστικών του τεχνικού κόσμου αλλά και του πολιτικού προσωπικού κρίνονται ως απολύτως απαραίτητες, ώστε να αλλάξουν οι νοοτροπίες, οι προτεραιότητες, οι σχεδιασμοί και οι πολιτικές οι οποίες να προστατεύουν, ουσιαστικά και αποτελεσματικά, τις κοινωνίες.

Δευτέρα 20 Μαρτίου 2023

Οι κοινωνικές ανάγκες του λαού βορά των επιχειρηματικών κ.α. συμφερόντων

 

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΟΥΔΗ

Πληρ. Τηλεφ. : 6974888323, 6946048790, 6977462193, 6941639001

ep.ag.goudi@gmail.com

Μάρτιος 2023

 


ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΒΟΡΑ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΩΝ κ.ά. ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ

 

Το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών πριν από 20 μέρες  επιβεβαιώνει ότι η συλλογική διεκδίκηση των κοινωνικών αγαθών είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την εξασφάλιση της ζωής μας και του μέλλοντος των παιδιών μας. Γι’ αυτό συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για την υλοποίηση του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή, διεκδικώντας το δικαίωμα να ζήσουμε σε ένα υγιές περιβάλλον.

Αρχές του 2023 είδαμε την γρήγορη προώθηση της διαδικασίας, από μέρους του ΥΠΕΝ και του Δήμου Αθηναίων, για την τροποποίηση του Ρυμοτομικού Σχεδίου στον χώρο  του Ιδρύματος Ιατροβιολογικών Ερευνών της Ακαδημίας Αθηνών (ΙΙΒΕΑΑ),  ΝΠΙΔ εποπτευόμενο από το Υ.Ε.Π.& Θ που βρίσκεται στο Μητροπολιτικό Πάρκο ΓΟΥΔΗ.

Επισημαίνουμε ότι:

1. Στην 1η συνεδρίαση του Δ.Σ. του Δήμου Αθηναίων στις 30/01/2023, η Επιτροπή μας κάλεσε το Δ.Σ. να μην τροποποιήσει αυτό το Ρυμοτομικό Σχέδιο, διότι έτσι θα επιβαρυνθεί     επιπρόσθετα το Μ.Π. ΓΟΥΔΗ. Τελικά με οριακή πλειοψηφία (20 υπέρ και 18 κατά) εγκρίθηκε η τροποποίηση.

             2. Αντί να μειωθούν οι καθορισμένοι (πριν από το Π.Δ. του 2011) όροι δόμησης , αυτοί αντίθετα ισχύουν και με τα νέα κτίρια που προτείνεται να οικοδομηθούν, θα έχουν συνολικά κτιστεί 27.193,14 τ.μ. από τα ‘’επιτρεπόμενα’’ 29.222,35 τ.μ. για την εξάντληση της δόμησης.

3. Όταν πρόκειται για χρηματοδότηση από την ΕΕ και το Ταμείο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας  (ΤΑΑ), και το έργο θα γίνει με ΣΔΙΤ, το ΥΠΕΝ  και ο Δήμος Αθηναίων δρουν με πρωτοφανή (για τα ελληνικά δεδομένα) ταχύτητα για επίσπευση των διαδικασιών ‘’λόγω του κινδύνου απένταξης του έργου’’ και ‘’τήρησης των προθεσμιών για τη χρηματοδότηση’’, αφού ‘’η μελέτη του κτιριακού έργου έχει ολοκληρωθεί με τη συνδρομή του ΤΑΙΠΕΔ’’ (αιτιολόγηση ΥΠΕΝ).

Δηλαδή αδιαφορούν για τα αυτονόητα για τον απλό πολίτη που είναι: η προστασία και υλοποίηση του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή-Ιλισίων και αυτών που έχουν θεσμοθετηθεί με το Π.Δ. του 2011, δηλαδή η κατεδάφιση των περιφράξεων, η απαγόρευση της διαμπερούς κυκλοφορίας οχημάτων εντός του Μ.Π. Γουδή,  η υλοποίηση της θεσμοθετημένης ρυμοτόμησης στο ΒΑ όριο μεταξύ του 401 ΓΝΣ με το νοσοκομείο Σωτηρία και το ΙΙΒΕΑΑ, ώστε να διαμορφωθεί πεζόδρομος πρόσβασης από το Σταθμό ΜΕΤΡΟ Κατεχάκη προς το ΙΙΒΕΑ και τον Πυρήνα του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή ( Βλ. σχετικά καρτέλα 41 του ΣΓΔ του ΕΜΠ).

 

             Στη συνέχεια βλέπουμε τη μεγάλη βιασύνη που επιδεικνύει η κυβέρνηση :

Α) Να θέσει στις 24/2/2023 σε ‘’δημόσια διαβούλευση’’ (από το ΥΠΕΝ) πολυνομοσχέδιο με τίτλο «Μετονομασία της ΡΑΕ σε ΡΑΑΕΥ και Ειδικότερες Διατάξεις για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες και την προστασία του φυσικού και χωροταξικού περιβάλλοντος», με προθεσμία υποβολής σχολίων από το ενδιαφερόμενο κοινό μόλις 4 ημερών (!) χωρίς  να τηρούνται καν οι δεσμεύσεις που έχουν τεθεί από το ίδιο το κράτος, αφού στη νομοθεσία προβλέπεται η διαβούλευση επί των νομοσχεδίων να διαρκεί  Δύο (2) εβδομάδες. Το σχέδιο νόμου κατατέθηκε στη Βουλή την 1η Μαρτίου 2023 και περιλαμβάνει όλες τις διατάξεις των τριών επιμέρους σχεδίων νόμων για ΑΠΕ, ενεργειακές κοινότητες, εκχερσωμένες εκτάσεις, δασικούς χάρτες και για τη δημιουργία Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας & Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) με επιπτώσεις στο κοινωνικό αγαθό το νερό. Περιλαμβάνει ρυθμίσεις, οι οποίες έρχονται σε αντίθεση με την νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το περιβάλλον και «φωτογραφικές» πολεοδομικές χωροταξικές ρυθμίσεις που αποσαθρώνουν το θεσμικό πλαίσιο, όπως επισημαίνει ο Σύλλογος Ελλήνων Πολεοδόμων Χωροτακτών (ΣΕΠΟΧ) και ζητά την απόσυρσή του.

● Στο παραπάνω σχέδιο νόμου (άρθρο 248) νομοθετείται σε δημόσιο ακίνητο (εν τοις πράγμασι δάσος), έκτασης 7.834,35 τ.μ., εντός των διοικητικών ορίων Δήμου Αθηναίων που παραχωρήθηκε από την ΚΕΔ το 1981, η ανέγερση ενός ακόμη κτιρίου εντός του Μ.Π. ΓΟΥΔΗ επιφανείας 6.400 περίπου τ.μ. (‘’ Ιατρικής Βιβλιοθήκης’’). Επίσης, αναφέρεται ότι δύναται να υπαχθούν στον ν. 4495/2017 υφιστάμενα κτίσματα 1.433 τ.μ. (πρόκειται για το διώροφο κουφάρι - γιαπί που, αντί να κατεδαφιστεί, εξαντλεί τη δόμηση η οποία είχε δοθεί από το 1977-ΦΕΚ 710Δ).

Δηλαδή, αντί να κατοχυρωθούν οι κοινόχρηστοι χώροι, εκδηλώνεται η πολιτική βούληση να τσιμεντοποιηθεί ένας ακόμη χώρος του Μ.Π. ΓΟΥΔΗ.

Για το παραπάνω ακίνητο δεν υπάρχουν ασφαλή στοιχεία τεκμηρίωσης του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Σύμφωνα με το ΦΕΚ 120/∆/67 η έκταση αυτή αναφέρεται ως έκταση εντός ρυμοτομικού σχεδίου του Α.Ο.Ο.Α., η οποία όμως είχε χαρακτηριστεί κοινόχρηστος χώρος. (Βλ. καρτέλα αρ.56 μελέτης ΕΜΠ).

Επίσης μεγάλο τμήμα του χώρου του Ν/Σ Σωτηρία  και των παρακείμενων χώρων έχουν χρήσεις γης: Κοινόχρηστος Χώρος – Άλσος. Εντάσσεται στο προτεινόμενο Πάρκο  Ανάδειξης του Αττικού Τοπίου (Καρτέλα αρ.39 μελέτης ΕΜΠ) και ακολουθεί τις χρήσεις γης που προβλέπονται σε αυτό. Πρόκειται για εκτάσεις εντός σχεδίου πόλης στις οποίες αναγνωρίζεται ο δασικός χαρακτήρας σύμφωνα με τη νομολογία του ΣτΕ.( Καρτέλα αρ.45 μελέτης ΕΜΠ).

Β) Να καταθέσει (4/3/2023) στη Βουλή (μετά από ‘’διαβούλευση’’ μίας εβδομάδας)  νομοσχέδιο από το υπουργείο Υγείας (Σύσταση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Ογκολογικό Κέντρο Παίδων ''Μαριάννα Β. Βαρδινογιάννη - ΕΛΠΙΔΑ''»), μετά τη λήξη του τριήμερου εθνικού πένθους για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη. Το ν/σ ψηφίστηκε στις 16/3/2023 (Ν.5034)

Σοβαρές αντιδράσεις εκδηλώθηκαν από τους υγειονομικούς και το σύνολο των εργαζομένων, που επισημαίνουν  ότι αυτή η κίνηση θα κάνει τα δύο παιδιατρικά νοσοκομεία βορά στους ιδιώτες, θέτοντας σε κίνδυνο τα δικαιώματα εργαζομένων και ασθενών.

Υπενθυμίζουμε τις ad hoc επεμβάσεις στο Μ.Π. ΓΟΥΔΗ στο παρελθόν αφού, με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες 2004, έγιναν διάφορες ρυθμίσεις που ανέτρεψαν σταδιακά βασικά στοιχεία της πρότασης ΕΜΠ και του Π.Δ. Υμηττού όπως: χωροθέτηση του Παιδιατρικού Ογκολογικού Κέντρου, ανέγερση του Μπάντμιντον, ανέγερση Φοιτητικών Εστιών, ανέγερση κτιρίου ΙΙΒΕΑΑ κ.ά.

Είναι φανερό ότι στους σχεδιασμούς των κυβερνώντων, οι άμεσες κοινωνικές ανάγκες (παιδεία, υγεία, περιβάλλον, ενέργεια, νερό, ασφαλή τρένα κλπ.) δεν είναι στις προτεραιότητές τους.

Η ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΓΟΥΔΗ, δεν βλέπει αποκομμένο το ζήτημα του περιβάλλοντος από τις άλλες ζωτικές ανάγκες του λαού και θα συνεχίσει τον αγώνα της, αλληλέγγυα πάντα σε όλους τους αγώνες κατά της απαξίωσης  και εμπορευματοποίησης των κοινωνικών αγαθών.

 

Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

Κυριακή 19 Μαρτίου 2023

Να αποσυρθεί το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ που ανοίγει το δρόμο στην ιδιωτικοποίηση του νερού Συγκέντρωση στη Βουλή • Δευτέρα 20/3/2023 – 4.30 μ.μ.





ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΙ ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΑΝ ΤΟ ΡΕΥΜΑ ΑΚΡΙΒΟ

Να αποσυρθεί το πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ
που ανοίγει το δρόμο στην ιδιωτικοποίηση του νερού

Συγκέντρωση στη Βουλή • Δευτέρα 20/3/2023 – 4.30 μ.μ.

Πριν στεγνώσουν τα δάκρυα για τους 57 νεκρούς των Τεμπών, που δολοφονήθηκαν στο βωμό της άμεσης και έμμεσης ιδιωτικοποίησης των σιδηροδρόμων, η κυβέρνηση χωρίς ντροπή, συνεχίζει στον εγκληματικό δρόμο των ιδιωτικοποιήσεων των κοινών – δημόσιων αγαθών και υποδομών.

Την Δευτέρα 20/3/2023 η κυβέρνηση θα καταθέσει για ψήφιση στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Ενέργειας που ανοίγει το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης – αποχέτευσης και της διαχείρισης αστικών αποβλήτων, ενώ παράλληλα περνά μια σειρά αντιπεριβαλλοντικές ρυθμίσεις που διευκολύνουν το χτίσιμο σε αιγιαλούς και υποβαθμίζουν την προστασία περιοχών natura.

Το πολυνομοσχέδιο διευρύνει τις αρμοδιότητες της ΡΑΕ (Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας) η οποία μετονομαζόμενη σε Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων αναλαμβάνει επιπλέον τη «ρύθμιση» των υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης και διαχείρισης αστικών αποβλήτων. Αυτό σημαίνει ότι στρώνεται νομικά το έδαφος για την ανάπτυξη αγοράς σε αυτούς τους τομείς κατά τα πρότυπα της αγοράς ενέργειας, τις συνέπειες της οποίας τις βλέπουμε κάθε μήνα στους εξωφρενικούς λογαριασμούς του ρεύματος και του φυσικού αερίου.

Το πολυνομοσχέδιο συνιστά κατάφωρη αντιδημοκρατική εκτροπή επειδή καταπατά τις αποφάσεις 1906/2014, 190 & 191/2022 της Ολομέλειας και 1886/2022 του Δ΄ τμήματος του ΣτΕ, σύμφωνα με τις οποίες το Σύνταγμα δεν επιτρέπει την ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης, το ιδιωτικό Υπερταμείο δεν μπορεί να διαχειρίζεται τέτοιες υπηρεσίες, ο κύκλος των υπηρεσιών ύδρευσης- αποχέτευσης είναι ενιαίος – αδιάσπαστος, υπόκειται σε δημόσιο έλεγχο και το νερό δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται σαν εμπορικό προϊόν.